فایل صوتی: انتخاب موبایل هوشمند جلسه ۳

این فایل صوتی جلسه سوم از بحث قبلی ماست و درباره انتخاب موبایل هوشمند در آن صحبت میکنیم. در دو جلسه قبلی من راجع به سخت افزار گوشی های هوشمند و مخصوصا گوشی های اندرویدی توضیح دادم و در مورد مهم ترین قسمت ها که همان cpu یا پردازنده و گرافیک و RAM بودند، موارد مهم را گفتم. در فایل صوتی این هفته میخواهم در مورد صفحه نمایش، دوربین، باتری و پورت های گوشی هوشمند، صحبت کنم. پس به شما پیشنهاد میکنم برای انتخاب موبایل هوشمند تا انتهای این فایل صوتی همراه برنامه چی باشید.

این فایل صوتی دارای سرفصل های زیر است:
* پخش آنلاین فایل صوتی انتخاب موبایل هوشمند
* صفحه نمایش از چه چیزی ساخته شده است؟
* تکنولوژی ساخت صفحه نمایش
* IPS چگونه است؟
* دوربین در گوشی های هوشمند
* نقش باتری در انتخاب موبایل هوشمند
* نقش پورت ها در انتخاب موبایل هوشمند
* سوالات خودتان را بپرسید


پخش آنلاین فایل صوتی انتخاب موبایل هوشمند


اول از همه سراغ صفحه نمایش برویم. چرا اول صفحه نمایش را گفتم؟ چون به نحوی مهم ترین معیار قابل دیدنی که در انتخاب موبایل هوشمند وجود دارد، صفحه نمایش است. همه تعامل ما، همه آن چیزی که از گوشی میبینیم و درک میکنیم، روی صفحه نمایش نشان داده میشود. یعنی ممکن است دوربین را با چشم ببینیم ولی عملکرد آن دوربین و عکس و فیلمی که میگیرد، همگی روی صفحه نمایش است. پس میتوان گفت دریچه سخت افزار و آن چیزی که عملکرد دستگاه را به ما نشان میدهد، همگی روی صفحه نمایش است و به همین خاطر، مهم ترین قسمت گوشی است. یعنی اگر صفحه نمایش شما با مقداری ضعف روبه رو باشد، رنگ ها را خوب تفکیک نکند یا کیفیت پایینی داشته باشد، دیگر شما به قدرت سخت افزاری خیلی بالای گوشی اهمیتی نمیدهید، چون چیزی که در چشم است، همین صفحه نمایش است و باید قوی باشد.

به همین خاطر، معمولا شما میبینید در گوشی های هوشمند پرچم دار، روی صفحه نمایش خیلی مانور میدهند. مدل آن را عوض میکنند، رزولوشن های خیلی بالا میگذارند (که در مورد همه این ها توضیح خواهم داد).


صفحه نمایش از چه چیزی ساخته شده است؟

اولین چیزی که نیاز است بدانیم، این است که صفحه نمایش از یک واحد خیلی ریز به نام پیکسل، ساخته شده است. این پیکسل ها نقطه های نورانی هستند که میتوانند رنگ های مختلفی را نشان دهند. از تجمع زیاد این پیکسل ها کنار هم، یک صفحه نمایش درست میشود و بحث رزولوشن پیش می آید. این که میگویند تراکم پیکسلی یا رزولوشن این صفحه مقدار X را داراست یا FULL HD است و…، همگی به پیکسل برمیگردد. یعنی رزولوشن HD یا FULL HD، ۱۹۲۰*۱۰۸۰ است. یعنی روی عرض این صفحه نمایش ۱۰۸۰ پیکسل وجود دارد  و در طول آن نیز ۱۹۲۰ پیکسل کار شده است. پس از اینجا نتیجه میگیریم هرچه رزولوشن بیشتر باشد، یعنی هرچه پیکسل های بیشتری در صفحه داشته باشیم، تصویر ما بهتر است. پس رزولوشن صفحه نمایش فاکتور مهمی در انتخاب موبایل هوشمند میباشد.

اگر نمایشگرهای قدیمی گوشی را دیده باشید یا به عنوان مثال برای کامپیوتر را، از نزدیک که به آن نگاه میکنید، یکسری مربع های خیلی ریز میبنید. در آن زمان به دلیل تکنولوژی های ساخت و که زیاد پیشرفته نبود، نمیتوانستند تعداد زیادی پیکسل را در قسمتی کوچک جا بدهند. اما هنگامی که تکنولوژی به حد بالایی رسید، آنقدر این پیکسل ها ریز شدند که الان با چشم غیر مسلح نمیشود روی گوشی آن ها را تشخیص داد، ولی من قبلا یادم است، یک گوشی HTC داشتم که از نزدیک که نگاه میکردی، مربع ها معلوم بود. به این ها میگویند پیکسل و رزولوشن صفحه نمایش هم کاملا با پیکسل ها در ارتباط است. حال هرچه صفحه نمایش بزرگتر شود و رزولوشن ثابت بماند، باید اندازه پیکسل ها بزرگتر بشوند.

رزولوشنی که در حال حاضر در گوشی ها استفاده میکنند، معمولا FULL HD یا ۱۹۲۰*۱۰۸۰ است. رزولوشن جدیدی که به بازار آمده است به نام ۴K، تقریبا ۴ برابر رزولوشن قبلی است. یعنی چیزی حدود ۴۰۹۶ پیکسل روی طول صفحه نمایش و ۲۱۶۰ پیکسل نیز روی عرض صفحه نمایش، داریم. این اعداد در هرکدام، دوبرابر است ولی در مساحت، اگر حساب کنید، تعداد پیکسل ها در کل صفحه ۴ برابر FULL HD میشود. برای همین به آن نام ۴K را داده اند. این رزولوشن واقعا میتوان گفت، فضایی است و کیفیت زیادی دارد، اما از طرفی در نظر بگیرید که هرکدام از این پیکسل ها از باتری استفاده میکنند. وقتی که ۴ برابر میشوند، اگر تکنولوژی ساخت آن ها به روز نشده باشد، دقیقا ۴ برابر بیشتر باتری مصرف میکنند. به همین خاطر، گوشی هایی که صفحه نمایش ۴K دارند، معمولا در حالت عادی از این ۴K استفاده نمیکنند. با استفاده از نرم افزار کاری میکنند که در حالت های معمولی، یعنی وقتی داریم با گوشی کار های عادی انجام میدهیم، رزولوشن FULL HD باشد. اما وقتی که روی فیلم های ۴K میرویم، رزولوشن اصلی ۴K اجرا میشود وبه خاطر همین کیفیت خیلی بالا میرود و باتری زودتر خالی میشود. در این دو حالت نیز، خیلی سخت شما با چشم غیر مسلح میتوانید تفاوت را بفهمید. البته در کیفیت کاملا مشخص است، مثلا هنگامی که ZOOM انجام میدهید، کاملا تفاوت مشهود است و حس بهتری دارد.

اما باز هم میگویم که این صفحه نمایش ها یک سری مشکلات خاص خود را دارند و الان به دلیل تبلیغات، این کار را میکنند. به خاطر جنجال رسانه ای میگویند که LCD ما ۴K است درصورتی که الان رزولوشن FULL HD کاملا نیاز همه را برطرف میکند و همچنان پراستفاده میباشد.


تکنولوژی ساخت صفحه نمایش

از بحث رزولوشن که ما بگذریم، به یک سری موارد میرسیم که در سطح پایین تری قرار دارند. یعنی تکنولوژی پشت رزولوشن به چشم ما دیده نمیشود، مگر اینکه گوشی را باز کنیم. ما چندین تکنولوژی ساخت داریم. صفحه نمایش های TFT، IPS که این دو LCD هستند و یک مدل AMOLED  (آمولد) که میشه گفت یک نوعی از LED هستند. حال میخواهیم این موارد را باهم بررسی کنیم. ابتدا TFT و IPS که هر دو از نوع LCD هستند را بررسی میکنیم. این را نیز بدانید که این دونوع LCD الان در اکثر گوشی های موجود در بازار وحتی در لپتاپ ها و هرچیز دیگری که LCD داشته باشد، استفاده میشوند.

TFT یک فناوری قدیمی است، یعنی یک نوعی از LCD است که از خود LCD پیشرفته تر است. نور صفحه از طریق کریستال مایع تامین میشود و یک فیلم نازک روی این LCD کشیده شده است. این تکنولوژی در زمان ورود خود از LCD پیشرفته تر بود و میتوانست رنگ های بیشتری را نشان دهد و کیفیت بالاتری نسبت به LCD های آن زمان داشته باشد. اما یک سری معایب دارد. من گفتم اگر تکنولوژی ساخت صفحه تان بد باشد و سخت افزار شما خیلی قوی باشد، آن سخت افزار قوی اصلا به چشم شما نمی آید. یعنی فقط کافی است که پشت لپتاپی بشینید که کیفیت صفحه نمایش خوبی داشته باشد، در این صورت کاملا از لپتاپ خود یا گوشی خود زده میشوید.

پس به این موضوع دقت کنید، زیرا یکی از موارد مهم در انتخاب موبایل هوشمند میباشد. صفحه هایی که با تکنولوژی TFT ساخته شده اند، یک سری اشکالات عمده دارند. مصرف انرژی این صفحات بسیار بالاست. مقابل نور خورشید این ها بازتاب دارند، یعنی نمیتوانند در هنگام تابش نور خورشید، برای شما عملکرد خوبی داشته باشند. گوشی های نوکیا قدیمی اگر یادتان باشد، درمدل های کشویی یا هر مدل دیگری از آن ها (رنگی ها)، هرکس دیگری میخواست زیر آفتاب با آن ها کار کند، دست خود را کنار صفحه قرار میداد تا سایه ای ایجاد کند. چون در این سایه میتواندLCD را ببیند و چون بازتاب زیادی دارد، به همین خاطر نمیتوانید در محیط بیرون با آن کار بکنید.

مورد بد دیگری را که نیز داراست، زاویه دید این صفحات بسیار محدود است، یعنی برای دیدن یک تصویر با کیفیت خوب، باید مستقیم به صفحه نمایش نگاه کنید. اگر از بغل نگاه کنید، تصویر تیره میشود و به همین میزان هرچه به کنار بروید، تصویر سیاه تر میشود. این ویژگی صفحه نمایش های TFT است که قبلا این موارد را بسیار میدیدیم. کامپیوترهایی که مانیتور های آن ها صندوق دار بود، اگر کمی کج مینشستید، یا در حال دراز کشیده میخواستید LCD را نگاه کنید، چیزی نمی دیدید یا تصویر را خیلی تیره می دیدید.

این تیره شدن به دلیل تکنولوژی ای بود که در این ها استفاده میشد. اما بعد ها دوباره روی همین فناوری LCD (یعنی با پایه LCD)، یک تکنولوژی جدید به نام IPS LCD به بازار آمد. این تکنولوژی نسبت به TFT، بسیار بهتر است و الان نیز در لپتاپ ها یا گوشی های رده بالا معمولا استفاده میشود. یعنی من هربار که لپتاپ ها را بررسی میکنم، تعجب میکنم لپتاپی که الان ۴ یا ۵ میلیون قیمت آن است، روی آن صفحه نمایش TFT قرار میدهند. یعنی تا این رنج قیمت معمولا TFT استفاده میکنند که خیلی کیفیت پایینی دارد.


IPS چگونه است؟

IPS اولین مزیتی که دارد این است که مصرف برق خیلی کمی دارد، یعنی کاملا بهینه تر شده نسبت به TFT است و زاویه دید آن تقریبا نزدیک به ۱۸۰ درجه است. الان اگر یک لپتاپ اشته باشید که IPS باشد یا یک گوشی که پرچم دار باشد (که معمولا از IPS استفاده میکنند) گوشی را ۱۸۰ درجه نیز بگیرید، میتوانید ببینید که در صفحه چه میگذرد. پس به نوع صفحه نمایش در انتخاب موبایل هوشمند هم دقت بکنید.

یک مورد دیگر این که باعث شد چند سال پیش تقریبا این فناوری همه گیر شود، این بود که زیر نور مستقیم آفتاب خیلی راحت میتوانید با گوشی کار بکنید. فقط کافی است یک گوشی نوکیا قدیمی را با یک اسمارت فون امروزی مانند HTC یا LG که از IPS استفاده میکنند، مقایسه بکنید و متوجه شوید الان زیر نور آفتاب چقدر کار کردن با گوشی راحت تر شده است. این موضوع به این دلیل است که IPS بازتاب کمتری دارد و نور را به چشم شما منعکس نمیکند. به همین دلیل زیر نور افتاب نیز میتوانید راحت LCD را ببینید.

اما تکنولوژی دیگری نیز به نام آمولد نام بردیم که اصلا LCD نیست یعنی منبع نوری که دارد توسط مایع یا Liquid تامین نمیشود. به جای آن از دیود استفاده میکند. دیود یا همان LED هایی که ما میبینیم نور پس زمینه را تامین میکند و میتوان گفت کیفیت خیلی بالایی دارد، خصوصا مدل سوپر آمولد آن که بهینه شده است و گوشی های سامسونگ از آن استفاده میکنند. این LED ها مصرف برق به شدت پایینی دارند، خیلی سبک تر بوده و خیلی Contrast بیشتری دارند، یعنی میتوانند رنگ ها را با شدت بیشتری برای شما تفکیک کنند.

به همین دلیل میگویند گوشی های سامسونگ یک سری رنگ ها را معمولا به صورت غیر واقعی نشان میدهند که به خاطر شارپ بودن این نوع LCD هاست. یعنی مرز های رنگ خیلی مشخص است و این خیلی کیفیت را بالا می برد. اگر در گوشی های اخیر سامسونگ دقت کرده باشید، میبینید که میتوانند رنگ سیاه را به صورت کاملا واقعی تولید کنند. اگر یک گوشی سامسونگ مانند Galaxy Note 4 که این قابلیت را داشت، دستتان بگیرید و در شب در اتاقتان روشن کنید، رنگ سیاه را به صورت واقعی میتوانید ببینید که یک ویژگی جذاب برای LCD هاست. پس با نوع های TFT، IPS و آمولد و تاثیر آنها در انتخاب موبایل هوشمند آشنا شدیم.

نکته ای در مورد آمولد ها قابل توجه است این است که کلا در زیر نور آفتاب عملکرد آن ها، بهتر است. یعنی از هر دو نوع IPS و TFT بهتر عمل میکنند.


دوربین در گوشی های هوشمند

الان میخواهم در مورد دوربین ها توضیح دهم. دوربین گوشی چندین مسئله دارد و بحث روی آن بسیار زیاد است و همچنین خیلی ها اطلاعاتی در این زمینه ندارند. ببینید در دوربین چندین مورد وجود دارد. اگر با دوربین های حرفه ای کار کرده باشید، این موارد را کاملا میشناسید. همین فاکتور ها در گوشی موبایل هم اهمیت بالایی دارند. یادم هست چند سال پیش در ایران که گوشی های نوکیا، دوربین های قوی ای داشتند و مگاپیکسل آن ها به مرور بالا میرفت، هنگام خرید گوشی فروشنده به شما میگفت که دوربین گوشی X برای مثال ۲۰ مگاپیکسل است. درست است که مگاپیکسل روی کیفیت خیلی تاثیر دارد ولی تنها عامل مشخص کننده نیست.

یعنی اگر یک دوربین ۲۰ مگاپیکسل است، ممکن است نتواند عکسی را که یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی میگیرد، بگیرد. یعنی کیفیت عکس ها پایین تر باشد. همانطور که گفته شد، پیکسل به نقطه های رنگی میگویند و مگاپیکسل، یعنی میلیون پیکسل که یک واحد شمارش است. هر چقدر مگاپیکسل بالاتر باشد، در یک اینچ مربع از تصویر شما نقطه های رنگی بیشتری وجود دارد. در نتیجه آن، تفکیک رنگ ها بهتر است و هنگام زوم کردن تصویر نویز ندارد و همچنان مرز رنگ ها و کیفیت آنها حفظ میشود. این تاثیر مگاپیکسل است که کیفیت کلی را بالا میبرد، اما گفتم تنها عامل تاثیر گذار نیست.

در دوربین ها یک مورد دیگر هم داریم به نام دیافراگم که هرچقدر بزرگتر باشد، نور بیشتری وارد سنسور پیکسل میشود و به همین دلیل میتواند در نور کم، عکس های بهتری بگیرد و در نور معمولی نیز، باز کیفیت عکس ها بهتر است. چون رنگ های بیشتر، طیف بیشتر و نور بیشتری را میتواند دریافت کند. باید دقت کنید این دیافراگم با یک عدد F مشخص میشود. برای مثال دوربین ۱۲ مگاپیکسلی F1.8 به این عدد دقت کنید. هر چقدر عدد کمتر باشد، یعنی دیافراگم باز تر است، نور بیشتری را میگیرد و کیفیت بالاتر است. البته از یک حدی بیشتر باز باشد، شدت نور اینقد زیاد میشود که کلا تصویر را سفید می بینید. شما اگر با یک دوربین حرفه ای کار کنید و آن را روی حالت Manual قرار دهید، کاملا متوجه میشوید که در چه موردی صحبت میکنم و چه تاثیری روی کیفیت دوربین میتواند داشته باشد. اگر دوربین یکی از معیار های شما برای انتخاب موبایل هوشمند میباشد، به این نکته ها حتما توجه داشته باشید.

همچنین یک سری تکنولوژی دیگر برای دوربین ها وجود دارد که مثلا HTC روی آن کار میکرد. بدین صورت که اندازه خود پیکسل ها را بزرگتر میکرد. اگر به دوربین HTC One M7 نگاه کنید، یک دوربین ۴ مگاپیکسلی است ولی سنسور آن خیلی بزرگ است. به این دلیل که اندازه پیکسل ها بزرگتر شده بود و به همین خاطر هر پیکسل نور بیشتری را میگرفت. هرچند در عمل این ایده شکست خورد ولی تئوری آن بدین صورت بود که نور بیشتر باعث کیفیت بیشتر میشود.

اما متاسفانه در عمل نتوانستند خوب آن را اجرا کنند. در گوشی های بعدی سعی کردند که هم پیکسل ها را به اندازه ای برسانند که معقول باشد، هم اینکه کیفیت دوربین را خیلی بالاتر ببرند که میتوان گفت تا الان یک کیفیت خیلی خوب و قابل قبولی دارند با همین تکنولوژی. پس برای دوربین ها همیشه یادتان باشد هنگام انتخاب موبایل هوشمند، مگاپیکسل بالاتر شما را گول نزند. همیشه به دیافراگم گوشی و کیفیت تصاویری که میتواند بگیرد، دقت کنید زیرا هر سه مورد، معیار های مهمی در انتخاب موبایل هوشمند و دوربین آن میباشند.

یک مورد دیگر که برای دوربین ها، جدیدا شایع شده است، دوربین دوگانه است. دوربین دوگانه خیلی مزیت های بیشتری دارد. از نظر من، هدف اصلی آن این بوده است که بتواند دوربین گوشی را به دوربین حرفه ای یا دوربین DSLR نزدیک تر کند. این دوربین های دوگانه، یکی همان دوربین اصلی با مگاپیکسل ۱۳ یا مگاپیکسل بالاتر است که قبلا هم روی گوشی ها کار میشد و دوربین کناری در اصل وظیفه دارد عمق تصویر را مشخص کند. یعنی وقتی با این دوربین عکس میگیرید، سوژه اصلی از پس زمینه یک مرز مشخصی دارد. یعنی میتوانید پس زمینه را کاملا مات کنید یا اینکه میتوانید سوژه را روی تصویر جابه جا بکنید. به این دلیل میتوانید این کار را انجام بدهید که عمق عکس، توسط دوربین دوم تشخیص داده شده است و به همین خاطر، میتوانید سوژه های دور و نزدیک را از هم دیگر تشخیص بدهید.

دوربین های دوگانه تکنولوژی خیلی جدید و خوبی هستند و کیفیت عکس ها را خیلی بالاتر میبرند. به عنوان مثال دوربینی که روی iPhone 7 گذاشته شد (که برای اولین بار دوربین دوگانه برای iPhone به کار رفته بود)، در عکس های پرتره ای که میگرفت کاملا دور را مات میکرد و یک عکس حرفه ای به شما تحویل میداد. هر چند باز یک مقدار خطا داشت ولی از خیلی از دوربین های قبل خود حرفه ای تر کار میکرد. در مورد دوربین ها نیز همین اطلاعات کافی است و میتوانید با همین اطلاعات، در انتخاب موبایل هوشمند با دوربین مناسب، بهترین مورد را انتخاب کنید.


نقش باتری در انتخاب موبایل هوشمند

مورد بعدی که در یک گوشی بسیار مهم است و خصوصا الان در حال نمایش تاثیر خود است و در آن رقابت زیاد است، باتری است. اولین موردی که راجع به باتری در تبلیغات معرفی میشود و شما نیز باید در انتخاب موبایل هوشمند به آن توجه کنید، میلی آمپر آن است. میلی آمپر مقدار ظرفیت باتری را مشخص میکند. یعنی مثلا میگوید یک باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر است و دیگری ۳۰۰۰ میلی آمپر. یعنی توان دومی بیشتر است و میتواند مقدار بیشتری شارژدهی کند. الان معمولا چیزی که برای گوشی ها استفاده میشود و به صورت معمولی میتواند یک روز را جواب بدهد، برای گوشی های پرچم دار رقمی بین ۲۳۰۰ تا ۳۲۰۰ دیده میشود.

حتی یک سری گوشی های هوشمند مانند شیایومی، باتری های ۴۰۰۰ میلی آمپری دارند. خب هر چقدر ظرفیت بیشتر شود، برای پر کردن آن نیز باید زمان بیشتری را بگذاریم، یعنی شارژ شدن این ها نیز مقداری بیشتر زمان میبرد که البته شرکت های سازنده با عوض کردن شارژر و یک سری تکنولوژی ها، این نقص ها را تقریبا برطرف کرده اند. اما هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، مشخصا به نفع شماست و میتوانید از گوشی بیشتر استفاده کنید.

البته در مورد باتری موردی را نیز اشاره کنم: ممکن است ظرفیت باتری شما خیلی بالا باشد، مثلا ۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ میلی آمپر باشد، اما از طرفی یک سخت افزاری داشته باشید که مجموعه CPU و گرافیک و صفحه نمایش و… در کنار هم، باتری خیلی زیادی را مصرف کنند. مثلا اگر پردازنده استاندارد و بهینه شده نداشته باشیم، همین مورد باعث میشود که گوشی شما با این باتری قدرتمند خود، شاید کمتر از یک روز دوام بیاورد. ولی مثلا یک گوشی مانند سامسونگ یا گوشی های جدید اپل میتوانند تا ۱٫۵ روز شارژدهی داشته باشند. پس موقع انتخاب موبایل هوشمند به میلی آمپر باتری و به استاندارد بودن سخت افزاری که در دو فایل صوتی قبلی راجع به آن ها صحبت کردم، توجه کنید.

در مورد باتری ها یک سری تکنولوژی جدید، به نام Fast Charge وارد بازار شده است که میتوانند در حدود ۲۰ دقیقه، حدود ۸۰ درصد باتری را پر کنند، بدون اینکه آسیب قابل توجهی به باتری برسد و بعد از آن تا ۱۰۰ درصد شدن باتری، زمان به صورت معمولی طی میشود. این تکنولوژی بسیار کاربردی است.

از زمانی که این تکنولوژی وارد گوشی ها شده است، خود من کمبود باتری را احساس نمیکنم. در هنگام آماده شدن که گوشی را به شارژ میزنم، تا زمان رفتن به بیرون میتوان دید که گوشی تا حدود ۶۰ درصد شارژ شده و این برای یک بیرون رفتن یا یک روز کار معمولی، پاسخگوی نیاز است. به همین دلیل Fast Charge یکی از تکنولوژی هایی بود که واقعا نیاز داشتیم و همچنان در حال رشد است. یعنی زمان شارژ شدن باتری ها در حال کوتاه تر شدن است و از طرفی شارژدهی بیشتر میشود.


نقش پورت ها در انتخاب موبایل هوشمند

آخرین چیزی که میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، Port های یک گوشی است. اگر شما نمیدانید Port چیست، به زبان خیلی ساده، هرجایی که در گوشی میشه اطلاعات را رد و بدل کرد، به آن Port گفته میشود. حالا کجا این اتفاق میفتد؟

برای مثال درگاه سیم کارت یک نوع پورت است، درگاهی که در آن SD Card را قرار میدهید، یک پورت است. جک هدفون هم به این دلیل که داده های صوتی را انتقال میدهد، از پورت های یک دستگاه محسوب میشوند. همچنین محل شارژ گوشی که میتوانید با آن گوشی را شارژ کنید، به این دلیل که هم الکتریسیته را منتقل میکند و هم داده ها را به وسیله همان USB بین گوشی شما و دستگاه مورد یا لپتاپ نظر انتقال میدهد، یک Port محسوب میشود. پورت هدفون کاملا مشخص است. معمولا، یعنی به صورت خیلی رایج، پورت های ۳٫۵ میلیمتری میگذارند.

اما پورتی که میخواهیم راجع به آن صبحت بکنیم، درگاه شارژ گوشی است. یعنی جایی که هم با آن گوشی را شارژ میکنید، هم اطلاعات را انتقال میدهید. در گوشی های هوشمند یعنی اندروید و اپل، این درگاه ها به دو قسمت کلی تقسیم میشوند. پورت های USB و پورت های Lightening. دسته دوم را فقط شرکت اپل استفاده میکند و من نمیخواهم زیاد راجع به آن توضیح دهم. در همین حد بدانید که درگاه آن دوطرفه است، یعنی سیم را از هر سمتی به داخل آن وارد کنید جواب میدهد و سرعت انتقال اطلاعات آن بسیار بالاست. چیزی حدود ۱۰ گیگابایت برثانیه. یعنی در هر ثانیه ۱۰ گیگابایت را میتواند انتقال دهد.

اما در مورد درگاه های یو اس بی که در گوشی های اندروید استفاده میشود، این دراه ها به Port های گوشی هایی که از ۲ یا ۳ سال پیش بوده اند، میخورد. یعنی اگر دقت کرده باشید، کابل شارژر همه گوشی های اندروید به هم میخورد، اما جدیدا دیگر این مدل در حال عوض شدن است. چون یک مدل جدیدی از USB هم وارد بازار شده است که بیشتر شبیه است لایتنینگ است، سرعت خیلی بالایی دارد و کابل آن به صورت دوطرفه است. یعنی کابل های گوشی های جدید اندروید، به گوشی های قدیمی دیگر نمیخورند.

مدل USB جدید شده است و یک USB به نام TYPE C آمده است. میتوانید عکس های آن را با جستجو کردن در اینترنت ببینید. گوشی های جدید اندروید از USB با تایپ C استفاده میکنند.

Port هایی که قبلا روی گوشی های اندروید بود و الان نیز خیلی رایج است، چون هنوز این گوشی ها منسوخ نشده اند، میکرو یو اس بی نام دارد. پس تفاوت این دو را بدانید. Micro USB سرعت انتقال اطلاعات پایینی نسبت به کابل های جدید دارد (نزدیک یه ۴ یا ۵ گیگابیت بر ثانیه)، ولی USB TYPE C، ۱۰ گیگابیت برثانیه میتواند اطلاعات را انتقال دهد و همچنین میتواند از فناوری Fast Charge بهتر پشتیبانی کند و TYPE C کاملا یک استاندارد جدید است.

یعنی فکر نکنید که این نوع کابل، ارتقا داده شده Micro USB است. کلا استاندارد های USB عوض شد و یک نوع جدید متولد شده و سعی شده است که شبیه نسل های قبلی باشد و در ظاهر زیاد تفاوت نداشته باشد. پس در انتخاب موبایل هوشمند به این نکات توجه داشته باشید.


سوالات خودتان را بپرسید

اگر باز هم سوالی راجع به گوشی های اندرویدی و سخت افزار آنها داشتید، میتوانید از طریق کانال تلگرام، اکانت اینستاگرام یا نظرات سایت از ما بپرسید و ما سریعا به آن ها پاسخ میدهیم.

در فایل های صوتی بعدی، ما بیشتر سعی میکنیم در مورد نکات نرم افزاری و ساختار سیستم عامل اندروید صحبت کنیم که احتمالا آن نیز چندین جلسه ای طول بکشد. پس اگر میخواهید اطلاعاتتان در این زمینه بیشتر شود و انتخاب موبایل هوشمند تان رابهتر انجام بدهید، حتما به شما پیشنهاد میدهم این فایل ها را که در آخر هفته منتشر میشود، دنبال کنید. خیلی ممنون که تا اینجا همراه ما بودید، تا فایل صوتی بعدی خدانگهدار.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا