اندروید ۹ پای نقد و بررسی کامل و معرفی ویژگی ها

منتشر شدن اندروید ۹ پای ثابت کرد که اندروید به عنوان یک سیستم عامل، گام های بلندی برداشته است. با وجود فقدان خصوصیت های اساسی و مرتب نبودن ظاهر، اندروید ۹ پای کاملترین، جامع ترین و پایدار ترین سیستم عامل اندروید تا این تاریخ میباشد. در این نسخه میتوانید محقق شدن بسیاری از ویژگی های اندروید را ببینید که وعده آنها داده شده بود. این خصوصیت ها شامل یک سیستم ناوبری و نمایش اپلیکیشن جدید، مدیریت بهتر اعلان ها و منابع سیستم و همچنین استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در سیستم عامل. با برنامه چی برای نقد و بررسی کامل ویژگی های اندروید ۹ پای همراه باشید. (منبع نوشته: AndroidAuthority)

بررسی اندروید 9 پای

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
بررسی اندروید ۹ پای: تغییرات دیداری
ناوبری اندروید ۹
صفحه Overview اپلیکیشن
تنظیمات سریع
Easter Egg (موارد مخفی)
تنظیمات
پوسته تیره (البته نه بصورت کامل)
تغییرات ظاهری دیگر
بررسی اندروید ۹ پای: تغییرات عملکردی
ولوم
انتخاب کننده متن با بزرگنمایی
منوی پاور
امنیت بهتر
اسکرین شات بهتر
روشنایی صفحه تطبیق پذیر
باتری صفحه تطبیق پذیر
App Action ها
Do Not Disturb (حالت بدون مزاحم)
اعلان ها یا ناتیفیکیشن ها
تغییرات دیگر عملکرد
سلامت دیجیتال
جمع بندی

از طرف گوگل, سه پوسته برای اندروید ۹ پای معرفی شده است: Intelligence، Simplicity وDigital WellBeing. مورد سوم تا پاییز در دسترس نیست، فقط گوشی های پیکسل میتوانند آنرا نصب کنند زیرا یک نسخه بتا از آن منتشر شده است. بیشتر هوشمندی اندروید ۹ پای، با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده است. این هوش مصنوعی باعث شده است بسیاری از عمل ها اتوماتیک سازی شوند. AI رفتار ها و عادت های شما را یاد میگیرد و همه چیز را برای شما تنظیم میکند، از مصرف باتری تا نور صفحه نمایش. سادگی هم در آن چیزی که میبینید و کارهایی که با سیستم عامل انجام میدهید، جای گرفته است. بیایید شروع کنیم.

عکس صفحه اصلی

نکته ای درباره نقد و بررسی اندروید ۹ پای: تجربه کاربری که در این بررسی برای شما قرار داده ایم، براساس سیستم نرم افزاری گوگل پیکسل ۲ آماده شده است. اندروید ۹ روی دیگر دستگاه ها ممکن است تفاوت های اندکی داشته باشد. هرچند تغییرات اساسی آن هم ممکن است براساس دستگاه متفاوت باشند. بررسی زیر بر اساس آخرین آپدیت اندروید ۹ نوشته شده است.


بررسی اندروید ۹ پای: تغییرات دیداری

اولین چیزی که در اندروید ۹ متوجه آن میشوید این است که زبان طراحی آن، که به نام متریال دیزاین شناخته میشود، یک آپدیت و نوسازی را تجربه کرده است. تغییرات اساسی شامل گوشه های گرد شده دکمه ها، آیکون های رنگی و فضاهای سفید زیاد. همچنین طراحی آن Flat تر از همیشه شده است. Drop Shadow های آن کمتر از قبل شده اند.


ناوبری اندروید ۹

اندروید ۹ پای یک سیستم ناوبری تک دکمه ای که با استفاده از حرکات دست (Gesture) کنترل میشود را معرفی کرده است. (ناوبری به همان دکمه های بازگشت، خانه و اپلیکیشن های اخیر گفته میشود که در همه گوشی های اندرویدی وجود دارند). این ویژگی را میتوانید روشن و خاموش کنید. کافیست مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Display Settings > Gestures > Swipe up on home button

کنترل های حرکتی اندروید ۹ این موارد هستند:

  • یک ضربه برای رفتن به صفحه اصلی
  • نگه داشتن برای باز کردن دستیار صوتی گوگل
  • کشیدن به راست و رها کردن برای دیدن برنامه های بیشتر استفاده شده
  • کشیدن به راست و نگه داشتن برای جابجایی در لیست آخرین اپ های باز شده
  • کشیدن به بالا برای باز شدن منو ی اپلیکیشن های اخیر و اپ های پیشنهادی
  • کشیدن به بالاتر از دفعه قبل، برای منوی برنامه ها

نکته: ناوبری Gesture اندروید ۹ قرار نیست فقط روی دستگاه های پیکسل و Android One محدود شود. گوگل گفته است این ویژگی از پیکسل ۳ به بعد بصورت پیشفرض روی این دستگاه ها قرار میگیرد و هر سازنده ای که بخواهد میتواند از آن استفاده بکند.

دکمه ناوبری

این کنترل های حرکتی روی در همه صفحه ها قابل دسترسی هستند. پس شما میتوانید هرجایی که خواستید این دکمه را به بالا بکشید تا منوی برنامه ها باز شود و دیگر نیاز نباشد به صفحه اصلی برگردید. یک دکمه بازگشت در سمت چپ دکمه ناوبری، هنگامی که لازم باشد، ظاهر میشود. هنوز هم مطمئن نیستم که چرا کشیدن به سمت چپ را برای بازگشت تعریف نکرده اند. زیرا حضور این دکمه با طراحی بسیار مینیمال شده دکمه ناوبری جور در نمی آید.

هنوز هم مطمئن نیستم کاربرانی که تخصص زیادی در اندروید ندارند چگونه قرار است کار کردن با آن را یاد بگیرند زیرا راهنماهای تصویری کمتر از گذشته شده اند. البته راهنماهایی برای کسانی که اولین بار این سیستم عامل را اجرا میکنند وجود دارد، اما به عقیده بسیاری از کاربران، دکمه های قدیمی اندروید حس بسیار بهتری داشتند.

بسته به اینکه در کدام قسمت از رابط کاربری قرار داشته باشید، دکمه های مورد نیاز در کنار دکمه اصلی ظاهر خواهند شد. این دکمه ها شامل نمایش دهنده کیبورد و دکمه Rotaion هوشمند میشوند. Rotation هوشمند یعنی اگر شما چرخش صفحه را خاموش کرده باشید، سیستم عامل اندروید اپلیکیشن هایی که لازم دارند تا از چرخش صفحه استفاده کنند را شناسایی میکند و تنظیمات شما را برای آن موارد تغییر میدهد. این ویژگی باعث میشود که برای فعال کردن این ویژگی مجبور نباشید تا منوی تنظیمات سریع بروید و برگردید.

ناتیفیکیشن روی صفحه

ناوبری های حرکتی که روی صفحه انجام میشوند (مثلا برگشتن به عقب با کشیدن انگشت از سمت چپ به راست روی صفحه گوشی)، چیز جدیدی نیستند. زیرا دستگاه های آیفون و بعضی از اندرویدی ها قبلا از آنها استفاده میکرده اند. بعضی از سازندگان گوشی های اندرویدی هم ناوبری با حرکات دست را با استفاده از یک حسگر اثر انگشت خازنی، پیاده سازی کرده بودند، اما این راه حل ها مشکلات زیادی از جمله سوییچ کردن سریع بین اپلیکیشن ها و دسترسی به حالت مولتی اسکرین (همان چیزی که دو اپلیکیشن ر در کنار هم روی صفحه اجرا میکند و نشان میدهد)، داشتند.

در اندروید پای، فقط کافیست در صفحه Overview، روی آیکون اپلیکیشن مورد نظر کلیک کنید و گزینه split-screen را از منو انتخاب نمایید. (حالت پین کردن اپلیکیشن ها هم در اینجا نشان داده میشود، اما باید از قبل آنرا فعال کرده باشید. از منوی Setting به قسمت Security & Location بروید و از قسمت Advanced، گزینه Screen pinning را فعال کنید). یک نکته جالب: شرکت هوآوی قبلا یک دکمه ناوبری تنها که روی صفحه نشان داده میشد را همراه گوشی Mate 10 Pro معرفی کرده بود، اما باز هم به جامعیت راه حلی مانند اندروید پای نشد. چیزی که ممکن است برای طرفداران حسگر های اثر انگشت که از حرکات دست پشتیبانی میکردند جالب باشد، این است که این دکمه جدید در اندروید پای، دقیقا اندازه دکمه های ناوبری قبلی، فضایی را از صفحه نمایش اشغال میکند.

دکمه های ناوبری اندروید ۹ پای به طرز شگفت آوری طبیعی و آشنا هستند. فقط کافیست یکبار یاد بگیرید که کدام حرکت، چه کاری را انجام میدهد. فقط ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید.

استفاده کردن از دکمه های ناوبری اندروید ۹ پای به طرز شگفت آوری طبیعی و آشنا هستند. فقط کافیست یکبار یاد بگیرید که کدام حرکت، چه کاری را انجام میدهد. فقط اگر تا الان با Gesture کار نکرده اید، ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. تنها مورد آزار دهنده ای که در اندروید ۹ پای به آن برخورد کردیم، این بود که برای باز کردن منوی برنامه ها، باید دکمه ناوبری را بکشید و انگشتتان از وسط صفحه بالاتر برود. روی گوشی های پیکسل ۲ شاید این کار زیاد سخت نباشد، اما میتوان تصور کرد که این کار روی گوشی هایی که صفحه بزرگتری دارند شاید مشکل ساز بشود.

اپ های اخیر

صفحه Overview اپلیکیشن

اکنون دو نسخه از صفحه Overview اپلیکیشن وجود دارد (البته اگر Gesture را برای دکمه ناوبری فعال کرده باشید). یکی با استفاده از نوار جستجوی گوگل که در پایین صفحه قرار دارد و پیشنهاد هایی را با استفاده از هوش مصنوعی به شما میدهد. دومی هم که یک تصویر تمام صفحه از اپلیکیشن را نشان میدهد و در قسمت بالا قرار میگیرد. کار مورد اول که واضح است، بصورت ساده یک سطر افقی از اپلیکیشن ها را به شما نشان میدهد که میتوانید از بین آنها یک مورد را انتخاب کنید. برای اینکه یک اپلیکیشن را حذف کنید، فقط باید آن را به سمت بالا بکشید. برای وارد شدن به اپ ها هم یا میتوانید آن را لمس کنید، یا به سمت پایین بکشید. اگر این لیست را هم تا آخر به سمت راست بکشید، یک گزینه “پاک کردن همه موارد” را می بینید. اگر روی آیکون اپلیکیشن که در بالای تصویر وجود داد ضربه بزنید گزینه هایی برای نمایش اطلاعات برنامه، پین کردن و باز کردن آن در مود Split-Screen را خواهید دید.

اگر ناوبری با Gesture را فعال کرده باشید، دو نسخه از صفحه Overview به شما نشان داده میشود، که هرکدام کارایی های خودش را دارد.

دومین صفحه موجود در Overview جالب تر از صفحه بالایی میباشد. با کشیدن دکمه ناوبری به سمت راست و نگه داشتن آن، یک اسکرول خودکار در میان پر کاربرد ترین اپلیکیشن های اخیر شما، فعال میشود. میتوانید به سادگی دستتان را روی کمه نگه دارید تا اپلیکیشن ها یکی بعد از دیگری نشان داده شوند و هروقت خواستید برنامه ای که روی صفحه قرار دارد اجرا شود، دستتان را از روی دکمه بردارید. همچنین میتوانید جهت حرکت اسکرول را با کشیدن این دکمه به سمت چپ، برعکس کنید.

به جای کشیدن به سمت راست و نگه داشتن دکمه، اگر آن را به سمت راست ببرید و رها کنید، اپلیکیشن هایی که به تازگی باز بوده اند نشان داده خواهند شد. این کار جا به جا شدن بین دو اپلیکیشن آخری که باز بوده اند را راحت تر از دوبار ضربه زدن روی دکمه های قدیمی Recent App کرده است. در اپلیکیشن ها و صفحه اصلی این مورد به خوبی کار میکند.

صفحه های نمایش بزرگتر در قسمت اپلیکیشن های اخیر، به شما اجازه میدهد راحت تر بفهمید در کجای برنامه ها بوده اید، و همچنین میتوانید متن ها را در همین صفحه و از روی پیش نمایش برنامه ها، کپی کنید! (به نظرم این گزینه یکی از بهترین چیزهاییه که اضافه شده). حتی بر اساس متنی که در اپلیکیشن ها انتخاب میکنید، اندروید پای به شما نرم افزارهایی را پیشنهاد میدهد. (یعنی مثا اگر یک آدرس را انتخاب کنید، گوگل مپ نشان داده میشود، برای URL ها گوگل کروم، اپ تماس یا پیام رسان برای شماره تلفن، و موارد دیگر). در بعضی از موارد، عمل هایی هم به این پیشنهاد ها اضافه میشود، مثلا اگر یک شماره تلفن را در متن هایلایت کنید، گزینه تماس گرفتن مستقیما برای شما نشان داده خواهد شد.

شما میتوانید حتی متن ها را از پیش نمایش اپلیکیشن ها در صفحه OverView انتخاب و کپی کنید. به این ویژگی جدید، Overview Selection گفته میشود.

Overview Selection را میتوانید از قسمت تنظیمات صفحه اصلی، در منوی Suggestions خاموش یا روشن کنید. در همین قسمت میتوانید پیشنهاد های هوش مصنوعی (AI-suggested apps) که در صفحه Overview نمایش داده میشوند را هم روشن و خاموش کنید اگر از آن خوشتان نمی آید. باید به این مورد اعتراف کنیم که در مقایسه با بقیه هوش مصنوعی ها یا سیستم هایی که میتوانند عادت های شما را متوجه بشوند، هوش مصنوعی گوگل این کار را درست تر انجام میدهد و اپلیکیشن های مناسب تری را پیشنهاد میکند.

من شخصا صفحه جدید برای اپلیکیشن های اخیر را دوست دارم. شاید بعضی ها بگویند داشتن دو مدل از این صفحه کار اضافه ای باشد، اما من از داشتن امکان اسکرول اتوماتیک و دستی راضی هستم. مورد اول به شما اجازه میدهد بصورت ثابت بین اپلیکیشن ها اسکرول کنید و موردی که میخواهید را پیدا کنید. مورد دوم هم به شما اجازه میدهد وقتی مکان یک اپ را در این لیست بدانید، به سرعت سراغ آن بروید و بازش کنید.


تنظیمات سریع

محیط تنظیمات سریع، شاید به واضح ترین شکل، تغییرات سیستم عامل را نشان بدهد. حتی اگر این تغییرات تا حدودی کوچک باشند. میتوان گفت آیکون های تک رنگ اندروید Oreo، اکنون در دایره های رنگی قرار گرفته اند. این رنگ ها بر اساس تصویر پس زمینه شما بصورت اتوماتیک تنظیم میشوند. البته میتوانید آنها را بصورت دستی هم تنظیم کنید.

تنظیمات سریع

همانند اندروید ۸ اوریو، وقتی این پنل بصورت کامل باز نشده باشد، بالای ناتیفیکشن ها، ۶ میانبر برای روشن و خاموش کردن بعضی از امکانات گوشی در درسترس شما قرار گرفته است. این که دیگر نمیتوانید از این قسمت سریعا به منوی تنظیمات دسترسی داشته باشید، ممکن است شما را اذیت بکند، اما در نهایت به آن عادت میکنید. همانند همیشه برای روشن و خاموش کردن این امکانات باید میانبر آنها را لمس کنید، اگر هرکدام از آنها را لمس طولانی هم بکنید، به صفحه تنظیمات آن هدایت میشوید.

تنظیمات سریع اندروید 9

وقتی منوی تنظیمات سریع بصورت کامل باز میشود، ۹ میانبر برای شما نشان داده خواهند شد، همچنین در سمت راست آن یک صفحه دیگر هم برای وجود دارد که شاید به آن نیاز داشته باشید. در کل ظاهر این قسمت مانند اندروید ۸ Oreo میباشد. (البته به جز دایره های رنگی که به تازگی اضافه شده اند). گوگل با حذف کردن تنظیماتی که میتوانستید در همین قسمت برای مواردی مثل وای فای و بلوتوث به آنها دسترسی داشته باشید، ظاهر تنظیمات سریع را مرتب تر از گذشته کرده است.


Easter Egg (موارد مخفی)

با عرض تاسف، چیز جدیدی در اینجا وجود ندارد (البته هنوز وجود ندارد). اگر به منوی تنظیمات بروید، در قسمت System گزینه ی About Phone را انتخاب کنید و وارد Android Version شوید. با لمس کردن پشت سر هم شماره ورژن، هنوز هم وارد صفحه لوگوی اندروید ۹ میشوید و ایستر اگ جدیدی قرار نداده اند. شاید این اتفاق در اندروید ۹٫۱ رخ بدهد.


تنظیمات

برای اولین بار، اولین بار منوی ستینگ از تغییرات غیر ضروری خودداری کرده است. منوی تنظیمات به جای تازه شدن چیدمان و ساختار، تنها کمی رنگی تر شده است. در کنار بقیه تغییرات، نوار جستجو در بالای تنظیمات، اکنون دایره ای شکل است. آیکون های رنگی در منوی تنظیمات اندروید، فقط در حد همین منوی اصلی میباشد. یعنی اگر به هر کدام از این قسمت ها وارد بشوید، زیرمنو ها دقیقا به همان شکل قدیمی و پس زمینه سفید تبدیل میشود.

منوی تنظیمات

اندروید پای یک پوسته تیره برای همه سیستم شما ندارد، اما میتوانید از پوسته تیره در قسمت های تنظیمات سریع و منوی برنامه ها استفاده کنید.


پوسته تیره (البته نه بصورت کامل)

تیم اندروید خیلی وقت است که میخواهد یک پوسته تیره را به سیستم عامل اضافه کنند. به همین دلیل است که چندین مدل از این پوسته ها را اخیرا دیده ایم. البته متاسفانه این پوسته ها هر سال در قسمت Performance و عمر باتری گوگل را ناامید میکنند و به همین دلیل نسخه نهایی آنها منتشر نمیشود. امسال هم نسخه کاملی از یک پوسته که کل سیستم را پوشش بدهد منتشر نشده است (یکی از استثناهای آن منوی تنظیمات است). شما میتوانید مشخص کنید که از پوسته تاریک استفاده کنید یا نه، باید به منوی تنظیمات بروید و در Device Theme این گزینه را فعال کنید. اگر هم بخواهید پوسته شما بصورت اتوماتیک با پس زمینه شما هماهنگ شود، میتوانید آن را دستکاری نکنید.

پوسته تیره روشن اتوماتیک

تغییرات ظاهری دیگر

با گرد شدن بیشتر گوشه ها در نسخه جدید متریال دیزاین، میتوانید پوسته های زیادی را از طرف گوگل و بقیه اپلیکیشن ها در ماه های آینده ببینید. ناتیفیکیشن ها دیگر فول اسکرین نیستند (مانند آن چیزی که در اندروید Oreo دیدیم). این کار ناتیفیکیشن ها را بهتر قابل دیدن میکند. این مورد هم در صفحه لاک اسکرین و هم در قسمت ناتیفیکیشن به همین شکل درآمده است.

در اندروید ۹ پای انیمیشن های بیشتر و بهتری استفاده شده است. اگر از انیمیشن ها خوشتان می آید این یک تغییر خوب برای شماست. اما با فعال کردن Developer Options میتوانید این انیمیشن ها را خاموش کنید. این کار نمیتواند گوشی شما سریعتر بکند اما شاید بتواند این احساس را منتقل بکند.


بررسی اندروید ۹ پای: تغییرات عملکردی

اسلایدر صدا

ولوم

در اندروید Oreo گوگل منوی Power را به نزدیک دکمه فیزیکی Power انتقال داده است. در اندروید پای، همینکار را برای منوی کنترل صدا انجام داده است و آن را نزدیک دکمه کنترل صدا قرار داده است. اکنون هم به جای تنظیم کردن صدای زنگ موبایل، اگر دکمه ولوم را بزنید، بصورت پیشفرض صدای پخش موسیقی کم و زیاد خواهد شد.

اندروید پای اسلایدر تنظیم صدا را به نزدیک دکمه های ولوم انتقال داده و برای حالت های ویبره، بیصدا و صدادار هم میانبرهایی قرار داده است.

باکس کوچکی که بالای این اسلایدر ظاهر میشود میتواند مود های صدای زنگ گوشی را برای شما تغییر بدهد. همچنین میتوانید دکمه صدای بالا و دکمه قفل صفحه را همزمان فشار بدهید تا گوشی مستقیما روی حالت ویبره برود. اگر هم میخواهید میتوانید در قسمت تنظیمات این میانبر را برای حالت سایلنت تنظیم کنید. با استفاده از آیکون تنظیماتی که زیر اسلایدر تنظیم صدا وجود دارد، صدا را برای سایر قسمت های گوشی تنظیم نمایید. همچنین میتوانید صدا را برای مواقعی که گوشی در شارژ است، جداگانه تعیین کنید.


انتخاب کننده متن با بزرگنمایی

در سیستم عامل iOS، وقتی شما انتخاب کننده متن را به سمت چپ و راست میکشید، یک پاپ آپ بالا می آید که متن زیر انگشت شما را نشان میدهد تا بتوانید بهتر قسمتی از متن را انتخاب کنید. من دوست داشتم حساسیت این قسمت کمی پایینتر بود. بزرگ کننده هم متن را زیاد بزرگ نمیکند، فقط چیزی که زیر انگشتان شما قرار گرفته است را نشان میدهد. برای شروع این مورد خوب است اما امیدواریم که در آپدیت های بعدی بهبود پیدا کند.

اگر دکمه power را زیاد نگه دارید، یک گزینه اسکرین شات به آن اضافه شده است و یک ویژگی جدید به نام Lockdown که کاری را میکند که از اسم آن مشخص است. (قفل کردن).


منوی پاور

منوی پاور اکنون یک گزینه اسکرین شات دارد. (هنوز هم راه قبلی که کلید پاور + ولوم پایین بود، کار میکند). خوب است بگوییم یک گزینه به نام Lockdown به این منو اضافه شده است که اگر آن را انتخاب کنید، همه ناتیفیکیشن ها را پنهان میکند، قفل هوشمند را متوقف میکند و حسگر اثر انگشت را هم از کار می اندازد. این گزینه در منوی پاور دیده میشود، اما وقتی فعال شده میتوانید آن را در رابط کاربری هم ببینید.

منوی پاور

امنیت بهتر

برای امنیت بهتر، اپلیکیشن هایی که در حال اجرا نیستند، نمیتوانند به دوربین، سنسور یا میکروفون گوشی شما دسترسی داشته باشند. اگر یکی از اپلیکیشن های پس زمینه درخواست دسترسی بدهد، شما یک ناتیفیکیشن هشدار دهنده دریافت خواهید کرد. اگر چیزی باشد که شما بخواهید به آن دسترسی ندهید، میتوانید مجوز این کار را از همانجا به آن ندهید. مک آدرس ها هم اکنون بصورت رندوم تولید شده اند. یعنی دیگر ردیابی دستگاه شما وقتی به اینترنت وای فای متصل هستید، سخت تر شده است.


اسکرین شات بهتر

گاهی کوچکترین تغییرات بیشترین تاثیرات را به وجود می آورند. در اندروید ۹ پای میتوانید اسکرین شات ها را با استفاده از ناحیه ناتیفیکیشن ها ویرایش کنید. یعنی اگر میخواهید قسمتی از یک عکس را برش بدهید یا یک دایره یا خط روی عکس بکشید تا قسمتی را برجسته بکنید، میتوانید اکنون این کار را بدون نیاز به یک اپلیکیشن سوم انجام بدهید.


روشنایی صفحه تطبیق پذیر

اندروید پای دارای ویژگی تنظیم خودکار روشنای صفحه میباشد. این ویژگی را نباید با مدل قدیمی آن که در اندروید های گذشته وجود داشت اشتباه بگیرید، زیرا ایندفعه مجهز به هوش مصنوعی شده است. وقتی که این قابلیت را فعال میکنید، نور صفحه با توجه به میزان روشنایی محیط تنظیم میشود، اما در کنار این کار میتواند یاد بگیرد که شما در چه شرایطی، نور صفحه را چگونه تنظیم میکنید. یعنی اگر همیشه وقتی چراغ ها را خاموش میکنید، نور صفحه را هم کمتر میکنید، اندروید پای به زودی آنرا یاد خواهد گرفت و از این به بعد به جای شما انجامش میدهد.

روشنایی خودکار

هوش مصنوعی هر دو حوزه باتری و روشنایی صفحه را در دست گرفته است. یاد میگیرد که شما چگونه دستگاه خودتان را تنظیم میکنید و سپس این کار ها را برای شما انجام میدهد.


باتری تطبیق پذیر

هوش مصنوعی در حوزه باتری هم وارد شده است و قدرت باتری را برای برنامه هایی که از همه بیشتر استفاده میکنید، اولویت بندی میکند. اپلیکیشن ها و منابعی که از آنها بصورت دائم و پشت سر هم استفاده میکنید، محدود میشوند تا نتوانند باتری موبایل را به راحتی تمام کنند. این کار ممکن است ناتیفیکیشن های این اپلیکیشن ها را با تاخیر مواجه کند، پس از الان انتظار آن را داشته باشید.

باتری خودکار

App Action ها

از آنجایی که همه فعالیت ها در اندروید ۹ پای با هوش مصنوعی مرتبط شده اند، این سیستم عالم با استفاده از همین هوش مصنوعی تشخیص میدهد که شما دوست دارید روی اپلیکیشن های خاص، چه کارهایی را انجام بدهید. این تصمیم ها با توجه به جایی که هستید، زمانی که در آن قرار دارید، کاری که دارید انجام میدهید و حتی صبحانه ای که خورده اید، گرفته میشوند. این موارد در اپلیکیشن هایلایت میشوند و هوش مصنوعی دسترسی به آنها را برای شما راحت تر میکند.

App Action به شما پیشنهاد هایی را میدهد که هوش مصنوعی گوگل فکر میکند دوست دارید انجام بدهید، و عملکرد آن بد نیست.

App Action ها کار های جالبی میکنند. اگر هر روز بعد از مدرسه با بچه های خودتان تماس میگیرید، این کار را در زمان درست برای شما انجام میدهد؛ وقتی هدفون خودتان را متصل میکنید، گوشی برای شما برنامه پخش کننده موسیقی را باز میکند؛ وقتی وارد ماشین بشوید به شما اپلیکیشن های نقشه و مسیریابی نشان داده خواهد شد، و چیزهای بیشتری که میتوانید آنها را کشف کنید. App Action ها در انتخاب متن هوشمند هم نقش دارند. مثل اگر اسم یک گروه موسیقی را در متن هایلایت کنید، گزینه پخش در موزیک پلیر هم در کنار گزینه های کپی و اشتراک، دیده میشود.

adaptive battery

اگر شما دوست ندارید که یک هوش مصنوعی عادت هایتان را یاد بگیرد، میتوانید Action ها را در تنظیمات صفحه اصلی، قسمت Suggestions و گزینه ی Actions غیرفعال کنید. اگر هم دوست دارید از آنها استفاده کنید، Action ها میتوانند با کشیدن و رها کردن به صفحه اصلی شما اضافه شوند. همچنین در دستیار صوتی گوگل هم میتوانید آنها را مشاهده کنید.


Do Not Disturb (حالت بدون مزاحم)

حالت بدون مزاحم در اندروید ۹ پای وجود دارد. حالت سه تایی گیج کننده آن که شامل سکوت کامل، آلارم تنها و مدل اولویت بود، اکنون در یک گزینه خلاصه شده است. این حالت قابلیت شخصی سازی هم دارد، میتوانید استثنا هایی را برای آن تعریف کنید، مدیریت ناتیفیکیشن ها را تغییر بدهید، مزاحمت های دیداری را وقتی صفحه خاموش است غیرفعال کنید و غیره.

do not disturb

اعلان ها یا ناتیفیکیشن ها

اعلان ها تغییرات بسیار کوچکی در اندروید ۹ داشته اند. در قسمت پایینی محلی که اعلان ها نمایش داده میشوند، یک آیکون به نام مدیریت ناتیفیکیشن ها قرار داده شده است. اگر شما همیشه نوع خاصی از اعلان ها را سریعا رد میکنید، اندروید پای از شما خواهد پرسید که اگر میخواهید دیگر این اعلان ها را نمایش ندهد. اگر شما هم از دست ناتیفیکیشن های زیادی که بعضی از اپلیکیشن ها برای شما ارسال میکنند خسته شده اید، پای میتواند مشکلتان را حل بکند.

آیکون ناتیفیکیشن ها

در مورد غیرفعال کردن ناتیفیکیشن ها این را در نظر داشته باشید که ممکن است آنها پیام های مهمی را به شما بدهند. هرچند ممکن است کمی آزاردهنده به نظر بیایند، ولی گاهی هشدار های مهمی را به شما گوشزد میکنند که شاید کلی از هزینه ها و وقت شما را صرفه جویی کند.


تغییرات دیگر عملکرد

تنظیمات مکان یابی اندروید ۹ پای ساده تر شده اند، اما این سادگی شاید به شما حس زندانی بودن بدهد. مثلا دیگر گزینه ذخیره باتری برای مکان یابی وجود ندارد. گزینه های شما محدود تر از گذشته شده اند. استفاده کردن از سرویس های مکان یابی، یعنی اجازه میدهید که گوگل به صورت دوره ای، اطلاعات شما را جمع آوری کند.


سلامت دیجیتال

گوگل، مانند اپل، در حال سرمایه گذاری و تلاش برای این است که به شما کمک کند که کمتر از موبایل های هوشمند استفاده کنید. در حالیکه گوگل میخواهد و نیاز دارد که شما هرچه بیشتر با گوشی هایتان باشید تا بتواند از طریق تبلیغات درآمد داشته باشد، وقتی چیزی معرفی میکند که شما بتوانید خودتان و مصرفتان را کنترل کنید، قابل ستایش است. بعضی ها میگویند برای اینکه گوگل در مقابل اپل بد به نظر نرسد این کار را انجام داده اند، اما به هر حال، تحقیقات نشان میدهد که ۷۰ درصد کاربران از کمک برای اینکه مصرف خود را کم کنند، خوشحال میشوند.

سلامت دیجیتال

متاسفانه سلامت دیجیتال در حال حاضر روی اندروید ۹ پای در دسترس نیست. اما قرار است همین امسال روی گوشی های پیکسل ۳ راه اندازی شود. صاحبان این دستگاه ها هم میتوانند همین الان از طریق ثبت نام در این لینک، نسخه بتای آن را دریافت کنند. بعد از ثبت نام باید منتظر یک ایمیل تایید باشید. سپس این گزینه در منوی تنظیمات شما ظاهر خواهد شد.

سلامت دیجیتال

عملکرد اصلی سلامت دیجیتال این است که یک داشبورد به شما نشان میدهد یک دید کلی از مقدار مصرف شما از گوشی، تعداد ناتیفیکیشن هایی که دریافت کرده اید، چندبار دستگاهتان را قفل گشایی کرده اید و چه مدت زمانی را در کدام اپلیکیشن ها سپری کرده اید.

علاوه بر اینها، تایمر اپلیکیشن به شما اجازه میدهد که محدودیت های زمانی را برای استفاده از اپلیکیشن های اعتیاد آور تنظیم کنید، وقتی هم که زمان شما تمام بشود آیکون اپلیکیشن به رنگ خاکستری در می آید. مثلا اگر میدانید یک اعتیاد ناسالم به اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام دارید، اندروید پای به شما کمک میکند دوباره کنترل مصرف خود را به دست بگیرید. البته باید این را بدانید در بیشتر موارد، اولین قدم برای ریکاوری، اقرار به این است که نیاز به کمک دارید.

یک مود جدید به نام Wind Down آرام آرام فعالیت دستگاه شما را بر اساس برنامه ای که مشخص میکنید محدود میکند. مثلا وقتی که به زمان خواب نزدیک میشوید، حالت شب را فعال میکند، محدودیت هایی با حال Do Not Disturb اعمال میشود و رنگ صفحه نمایش به خاکستری تبدیل میشود و به شما یادآوری میکند که زیاد از گوشی استفاده نکنید. هرچند این ویژگی ها به نظر خیلی خوب میرسند، اما باید ببینیم چند نفر برای این برنامه داوطلب میشوند و میخواهند استفاده خودشان از گوشی را محدود کنند.

منوی برنامه ها

جمع بندی

اندروید پای مسیری که در Oreo شروع شد را کاملا روشن و واضح میسازد: گوگل جریان اصلی اندروید را به دست گرفته است. بعد از اینکه اندروید Oreo یک لباس شیک را به تن پایه های اندروید پوشاند، و همه ما آن را دوست داشتیم، اندروید ۹ پای سعی کرده به هم ریختگی ها را درست کند. حتی در بعضی موارد برای ساده تر کردن کار شما، اندروید پای بعضی از گزینه های اضافه را حذف کرده است. با استفاده کردن از هوش مصنوعی در اندروید جدید، میتوان گفت بیشترین حس اندرویدی بودن را در این نسخه آخر میتوانید پیدا کنید.

برای بسیاری از کاربران اندروید، یک نسخه جدید که پیچیدگی کمتری داشته باشد بسیار قابل قبول است. اندروید به این معروف است که یک سیستم عامل برای افراد حرفه ای میباشد، چیزی که بسیاری از خریداران معمولی را میترساند. اولین بار Oreo و الان اندروید پای طراحی شده اند تا این شهرت را از بین ببرند. اندروید پای روی پیکسل کاری کرده است که همه چیز به اندازه آیفون قابل دسترسی باشد. اما برای کسانی که قابلیت های شخصی سازی و آزادی اندروید را دوست داشتند شاید پای یک مقدار نا امید کننده به نظر برسد. اما برای کسانی که نا امید شده اند، باید بگوییم که سازندگان مختلف یک فاکتور مهم برای اندروید پای میباشند. زیرا آنها میتوانند این سیستم عامل را طبق سلیقه مشتری های خودشان تغییر بدهند.

اندروید در حال باهوش تر شدن، کاربر پسند تر شدن، ساده و تمیز تر شدن و بصورت شگفت انگیزی قدرتمند تر شدن میباشد.

گذشته از اینها، اتفاقات خوب زیادی در اندروید ۹ پای در حال رخ دادن است. در حالیکه اندروید در حال حال باهوش تر شدن، کاربر پسند تر شدن، ساده و تمیز تر شدن میباشد، بصورت شگفت انگیزی در پس زمینه گوشی شما در حال پنهان شدن است و دیگر سنگینی آن حس نمیشود.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در آینده تصمیم های بیشتری برای ما خواهند گرفت. با اینکه اندروید ما را یک قدم به آینده ای اتوماتیک تر و وسوسه انگیز تر نزدیک کرده است، اگر حس میکنید برای روز های خوب گذشته تنگ شده است، بدانید که تنها نیستید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا