بازی سازی

ساخت بازی یک سرگرمی یا تجارت پر سود

اگر شما هم مثل ما علاقمند به ورزش و ساخت بازی هستید، به یاد داشته باشید که این یک کار دلهره آور و هیجان انگیز است که خیلی زود باید آن را شروع کنید. در حرفه ساخت بازی شما می توانید با کمترین امکانات و داشتن یک تیم کوچک خوب، دست به ساخت یک شگفتی بزنید. با برنامه چی همراه باشید.

این مقاله دارای سرفصل های زیر است:
وضعیت توسعه و ساخت بازی چگونه است؟
برای ساخت بازی ایده های نو داشته باشید
کم کم شروع کنید و آماده شکست باشید
ابزارهای خود را انتخاب کنید
گام به گام با ساخت بازی
ابزارهای کمکی
TWINE
Stencyl
GameMaker
منابع بیشتر برای مطالعه


وضعیت توسعه و ساخت بازی چگونه است؟

توسعه و ساخت بازی در طی چند سال گذشته به حد انفجار رسیده است، بطوری که اکنون به نظر می رسد که همه مردم در حال ساخت یک بازی ویدیویی هستند. استودیوهای بزرگ ساخت بازی با صدها نفر عضو تاسیس شده اند. تیم های کوچک با کمترین امکانات دست به ساخت بازی های باورنکردنی زده اند و تعداد کسانی که به نحوی درگیر ساخت بازی شده اند، بسیار بیشتر از پیش می باشد. این یک کار تیمی شگفت انگیز است، زیرا در یک تیم، هر کس تجربیات منحصر به فرد خود را برای طراحی بازی به ارمغان می آورد.

از تازه کار تا قدیمی در هر مرحله ای از ساخت بازی که هستید، در این مقاله قصد داریم نکاتی مهم و کاربردی را برای ساخت بازی با شما در میان بگذاریم.


برای ساخت بازی ایده های نو داشته باشید

بسیاری از افرادی که در ذهن خود به ساخت بازی می اندیشند و ایده های نو در این عرصه دارند، نگران مسیر و ابزارهای مناسب هستند. بسیاری از آنها در همان آغاز راه وارد نمی شوند و ایده های خود را به باد فراموشی می سپارند. این یک مسیر زیبا و هیجان انگیز است، فقط کافیست خود را باور داشته باشید. افراد زیادی با وارد شدن در این مسیر، دیگر نتوانسته اند از آن خارج شوند.

ایده های نو

آیا شما ایده ای نو و جدید برای ساخت بازی دارید و هر روز آن را در ذهن خود تجسم می کنید؟ و هیچ کس آن را نمی سازد؟ ما خبر خوبی برای شما داریم. در دنیای مجازی و صفحات وب ابزار و امکانات بیشماری نسبت به هر زمان دیگر، برای افرادی که به برنامه نویسی و ساخت بازی علاقه دارند، بوجود آمده است. فقط کافیست اراده کنید. اگر بازی که می خواهید انجام دهید را هیچ کس نمی سازد، چرا خودتان یاد نمی گیرید و دست به کار ساخت بازی خود نمی زنید؟


کم کم شروع کنید و آماده شکست باشید

قبل از اینکه بیش از حد هیجان زده شوید، لطفا درک کنید که ساخت بازی نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین و یادگیری مستمر دارد. اصلا فکر نکنید که اولین بازی شما شبیه فیفا خواهد شد. آموزش و استاد شدن در امر ساخت بازی نیاز به زمان و کسب تجربه دارد. همانطور اولین نقاشی شما شبیه آثار پیکاسو نبوده است، برای بهتر شدن گام به گام پیشروی کنید.

آماده شکست باشید

هدف اولیه شما باید آماده سازی طرح اولیه از بازی خود که توسعه دهندگان بزرگ آن را نمونه اولیه می نامند، باشد. نسخه کوچک از ایده شما، یک نمونه اولیه، تا ببینید بازی شما چگونه انجام می شود. نقاط ضعف و قوت آن را بیابید و برای ساخت بازی کامل آن ها را برطرف نمایید و طراحی اصلی خود را بهبود بخشید.

لازم نیست اولین طرح و ایده شما Call Of Duty باشد. احتمالا نمونه اولیه شما بازی بعدی قرن جدید نخواهد شد. اما این یک نمونه اولیه خواهد بود که هیجان و نوآوری و خلاقیت را در شما به وجد خواهد آورد. خود نمونه اولیه می تواند ایده های شما را پر و بال دهد. کمی صبور باشید.


ابزارهای خود را انتخاب کنید

ابزارهای ساخت بازی

حالا که قصد شما برای ساخت بازی و قدم به این دنیای هیجان انگیز حتمی شده است، چه باید کرد؟ شما برای شروع نیاز به برنامه ریزی، آموزش و یادگیری و انتخاب ابزارهای مناسب خود دارید. همانطور که می دانید برای ساخت بازی ها در دنیای امروز تعداد کثیری از ابزارها و پایه های اصلی وجود دارند که شما می توانید هر کدام را متناسب با نوع کار خود انتخاب کنید و یاد بگیرید. خبر خوبی که در این باره وجود دارد این است که همه این ابزار ها بصورت رایگان در اینترنت وجود دارند و شما برای یادگیری نیاز نیست هزینه ای هنگفت را متقبل شوید.

نگران نباشید. اگر شما حتی فقط یکبار جلوی کامپیوتر نشسته باشید، باز هم راه هموار است. آموزش های موجود در دنیای مجازی به قدری ساده و عامیانه هستند که نیاز به هیچ پیش زمینه قوی قبلی ندارند. آنها همه چیز را به شما یاد خواهند داد.


گام به گام با ساخت بازی

در شروع باید شما زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید. تمام ابزارهای این عرصه به زبان اصلی در بازار موجود هستند و البته بدون زبان انگلیسی قوی نیز شما می توانید بازی های خود را بسازید. اما آن کجا و این کجا؟

حال در این بخش قصد داریم چند گام مهم و کاربردی را برای ساخت بازی برای شما تبیین نماییم که با دقت و توجه به آنها می توانید قدم هایتان را محکم بردارید.

قدم های ساخت بازی
  1. گام اول در ساخت بازی: خود را باور داشته باشید. شما به کوهی از انگیزه در این راه نیاز خواهید داشت.
  2. گام دوم: ایده خود را انتخاب کنید. به دنبال کسب درآمد هستید؟ برای ساخت بازی یا برنامه کاربردی که فکر می کنید خلاء آن در دنیای مجازی احساس می شود و وجود آن لازم و ضروری است از همین الان شروع کنید.
  3. گام سوم:برنامه ریزی کنید.ابزارهای که برای ساخت بازی لازم دارید را یاد بگیرید یا اگر نیاز است در سایتی عضو شوید، این کار را انجام دهید. مراحل کار خود را گام به گام برنامه ریزی کنید و مطابق برنامه گام بردارید.
  4. گام چهارم: انتظارات خود را از نتیجه نهایی ساخت بازی خود بنویسید. چه امکاناتی را برای بازی خود لازم می بینید؟ امکان پیام رسانی و چت در آن ضروری است؟ نیاز به اتصال به شبکه های اجتماعی دارد؟ همه انتظارات خود را لیست کنید. این شاید مهم ترین گام برای ساخت بازی و ایده شما باشد. بهترین ایده ها هم با یک برنامه ریزی و پلن اشتباه دراین مرحله، به سمت شکست پیش رفته اند.
  5. گام پنجم:شروع کنید. بعد از یادگیری ابزارهای لازم که خود انتخاب کرده اید، اعم از Android, ios, c++, c# و یا هر ابزار دیگر، اکنون زمان شروع به کد نویسی است.
  6. گام ششم: دقت کنید که ساخت بازی یک کار گروهی و تیمی است. اگر قصد دارید انفرادی این کار را انجام دهید، عیبی ندارد ولی از مزیت های کار تیمی بی بهره خواهید بود. ایده ها و خلاقیت های گروهی همیشه جذاب تر از کارهای انفرادی است.
  7. گام هفتم: عیب های نمونه اولیه خود را برطرف نمایید. ماهیت اصلی نمونه اولیه برای عیب یابی و بهبود طراحی اصلی است. اگر نیاز به طراحی حرفه ای دارید، نمونه اولیه می تواند عیب ها و ضعف های احتمالی طرح شما را به شما نشان دهد.
  8. گام هشتم: اپ و بازی خود را بسازید.

ابزارهای کمکی

در این بخش قصد داریم که سه ابزار کمکی و کاربردی را برای ساخت بازی معرفی کنیم که البته مخصوصا برای شما عزیزانی که تازه قصد شروع ساخت بازی را دارید می تواند مفید باشد.


۱- TWINE

یک برنامه نسبتا جدید و رایگان برای ساخت بازی است که به شما اجازه می دهد تا بازی های سبک خود را انتخاب کنید و آنها را به فایل HTML متصل کنید. در ضمن به راحتی می توانید آنها را با جهان به اشتراک بگذارید. این برنامه با استفاده از یک ویرایشگر بصری با کدهای آسان، پردازش می شود.

اگر شما هیچ تجربه برنامه نویسی نداشته باشید و برای اولین بار قصد شروع به برنامه نویسی را داشته باشید، Twine ممکن است یک مکان عالی برای شروع باشد. نه تنها به راحتی و رایگان می توانید آن را در اختیار داشته باشید بلکه این برنامه جذاب و جالب به شما اصول اساسی برنامه نویسی را نیز آموزش خواهد داد.


۲- Stencyl

یکی دیگر از ابزارهایی که اخیرا برای ساخت بازی ایجاد شده است، Stencyl است. این ابزار یک رابط کاربری گرافیکی بسیار کاربر پسند دارد که به شما کمک می کند تا انواع مختلفی از بازی ها را ایجاد کنید. این ابزار همچنین با چندین بازی نمونه ای ارائه می شود که شما با دسترسی به کدهای آنها می توانید آنها را به دلخواه خود تغییر دهید.


۳- GameMaker

GameMaker یک ابزار بسیار شبیه به Stencyl برای ساخت بازی است، اما دارای برخی تفاوت های کلیدی نسبت به آن است. نسخه رایگان GameMaker فقط به فایل های اجرایی (.exe یا .dmgs) با علامت های روی آنها اجازه کاربری می دهد. این نرم افزار عالی با قیمت های متنوع بسته به نیاز شما در فروشگاه های اینترنتی موجود است. البته سطح کیفی تولیدات این نرم افزار بسیار بالا خواهد بود.

طراحی بازی

شما هم اگر تجربه ای در زمینه ساخت بازی دارید یا سوالی در ذهن شما وجود دارد، آن را در قسمت نظرات (همین پایین) بنویسید تا به آنها پاسخ بدهیم و این مقاله آموزشی را کامل تر کنید.


منابع بیشتر برای مطالعه

میتوانید از لینک های زیر برای مطالعه بیشتر در این زمینه استفاده کنید:

درباره نویسنده

4 در مورد “ساخت بازی یک سرگرمی یا تجارت پر سود”

  1. سلام .
    یه سوال دارم اگه یه تیم چند نفره بتونه یه بازی نسبتا خوب بسازه که گرافیکش هم خوب باشه و مثل بازی های دیگه کیفیت داشته باشه . بعد چطور میتونه اون رو بفروشه ؟ باید به شرکتی که از نرم افزارش استفاده کردن پول بدن؟ و همینطور مثلا اگر بخوان شرکتی تبلیغات براشون انجام بده باید چقدر هزینه کنن؟
    مثلا اگه به steam برای فروش بدن چقدر هزینه میخواد؟

    1. ببینین نسبتا خوب بودن از لحاظ کیفیت یک بحث مهمه، اما همیشه برای فروش خوب نیست که از اول کار شروع به هزینه کردن بکنید، همیشه مارکت هایی مثل استیم، گوگل پلی، بازار، مایکت و همه اینها برای اینکه بخواین بازی یا نرم افزاری رو توش برای فروش بذارین، ارتون پول دریافت خواهند کرد. برای تبلیغات هم میتونین از شرکت هایی که این کار رو براتون انجام میدن کمک بگیرین.
      اما بهترین راه به نظر من این هست که بازی طوری طراحی شده باشه که بتونه بصورت Viral (ویروسی) پخش بشه تا هزینه تبلیغات زیادی روی دست شما نذاره. به عنوان مثال بازی کلش آف کلنز توی ایران ضریب نفوذ خیلی بالایی داره، اما از کدوم سرویس تبلیغات استفاده گسترده کرده؟ بخاطر گیمیفیکیشن ها و مراحل استادانه ای که توی بازی طراحی کردن این اتفاق رخ داد. بنظرم استفاده از این مدل ها بسیار کارآمد تر هست.

      1. در دروس آموزشی کد ها یی که گفته شده بکار گیری نام اعداد و این قسم است چگونه یک بازی را میشود این کد ها را در ساختن یک بازی بکار برد با سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا