فایل صوتی: شروع کدنویسی اندروید چگونه است و چرا اهمیت دارد؟

سلام و خسته نباشید خدمت شما کاربر محترم برنامه چی. در این فایل صوتی میخواهیم راجع به مسئله ای که سوال خیلی از دوستان و کاربران ما بود صحبت بکنیم: اینکه برای شروع کدنویسی اندروید باید چه کارهایی بکنیم و چه پیش نیاز هایی لازم داریم تا بتوانیم وارد این صنعت بشویم؟ اما قبل از اینها باید بدانیم که اصلا چرا باید برنامه نویسی اندروید را یاد بگیریم؟

در این فایل صوتی این سرفصل ها برررسی میشوند:
شروع کدنویسی اندروید چرا اهمیت دارد؟
مزیت بزرگ در دنیای کسب و کار های اینترنتی
چه لپتاپی را انتخاب کنیم؟
زبان مناسب برای شروع کدنویسی اندروید
محیط های برنامه نویسی مناسب
چقدر طول میکشد تا برنامه نویس بشویم؟
جمع بندی


پخش آنلاین فایل صوتی


شروع کدنویسی اندروید چرا اهمیت دارد؟

اول اینکه ما در زندگی روزمره خودمان بیشتر از تلویزیون، کامپیوتر، لپتاپ یا هر دستگاه دیجیتالی دیگری، از موبایل های خودمان استفاده میکنیم. بنابراین ضریب نفوذ گوشی های هوشمند، مخصوصا اندرویدی ها، بین خانواده های ایرانی (و بقیه جهان) بسیار بالا رفته است. به همین دلیل هم صاحبان کسب و کارهایی که بر پایه اینترنت هستند، معمولا سراغ طراحی اپلیکیشن های اندروید برای بیشتر شدن مخاطبان خود میروند. در ایران هم سیستم عامل اندروید، نسبت به بقیه سیستم عامل ها، محدودیت کمتر و محبوبیت بیشتری دارد. پس میتواند در بحث برندینگ بسیار به شما کمک بکند. یعنی اگر بتوانید جامعه مخاطبان خود را افزایش بدهید، بیشتر دیده خواهید شد، برند قوی تری خواهید ساخت و در نتیجه درآمد بیشتری به دست خواهید آورد.

مورد دوم این است که با استفاده از اپلیکیشن اندروید، یا بصورت کلی تر با استفاده از فناوری های دیجیتال مانند شبکه اینترنت و گوشی های هوشمند، میتوانید بازار کاری خود را بسیار گسترده تر کنید. یعنی کسب و کار های سنتی معمولا به یک محله، یک شهر یا نهایتا یک استان محدود میشوند. اما بیزنس های اینترنتی میتوانند از کل یک کشور یا حتی از کل جهان قابل دسترسی باشند. به عنوان مثال فکر میکنم همه با فروشگاه اینترنتی دیجی کالا آشنایی داشته باشیم. یک فروشگاه که مرکز اصلی آن در تهران واقع شده است و میتواند به تمام نقاط کشور خدمات رسانی کند. یا نمونه بزرگتر آن فروشگاه اینترنتی آمازون است که تقریبا میتوان از کل جهان، محصولاتی را از آن خریداری نمود.


مزیت بزرگ در دنیای کسب و کار های اینترنتی

این مزیت بزرگ دنیای اینترنت برای کسب و کارهاست. در کشور هایی مانند آمریکا چندین سال است که اکثر کسب و کار ها در حال بهره بردن از مزیت های این فضای جهانی هستند. اما نمیدانم باید گفت متاسفانه یا خوشبختانه، در ایران هنوز هم جای کار بسیار زیادی برای این زمینه وجود دارد. البته تفکر سنتی بیزنس های ایرانی هم در این امر بی تاثیر نبوده است. پس اهمیت ورود به این دنیا، شروع کدنویسی اندروید و ضرورت داشتن یک اپلیکیشن برای کسب و کار خودتان را متوجه شده اید.


چه لپتاپی را انتخاب کنیم؟

سوال دیگری که کاربران بسیار درباره آن سوال میکنند، این است که چه لپتاپی را باید برای شروع کدنویسی اندروید تهیه کنیم؟ در مورد این سوال در یک مقاله بصورت تخصصی توضیحات لازم داده شده است که میتوانید آنرا از طریق لینک زیر مطالعه نمایید.


زبان مناسب برای شروع کدنویسی اندروید

علم برنامه نویسی زبان های مخصوص خودش را دارد. دقیقا همانطور که دنیای ما انسانها هم شامل زبان های مختلفی میباشد و برای برقراری ارتباط با دیگران باید از این زبان ها استفاده کنیم. دنیای کامپیوتر ها هم همینگونه است. در این دنیا، زبان های مختلفی وجود دارد که هرکدام کاربرد و ویژگی های خاص خودشان را دارند. واقعیت این است که برای شروع کدنویسی اندروید میتوانید از زبان های زیادی استفاده بکنید. مثل سی شارپ، پایتون و حتی PHP. اما از میان همه زبان های برنامه نویسی که برای اندروید وجود دارند، یک زبان هست که گوگل بصورت رسمی آن را برای توسعه اندروید معرفی کرده است: زبان قدرتمند جاوا. به جرات میتوان گفت زبان جاوا یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیاست. به دلیل همین قدرت و محبوبیت هم شرکت گوگل آنرا به صورت رسمی برای اپلیکیشن های اندروید معرفی کرده است. پس اگر میخواهید برای شروع کدنویسی اندروید یک زبان تقریبا کامل را یاد بگیرید، باید از جاوا شروع کنید.

اما در سال گذشته میلادی، یعنی سال ۲۰۱۷، گوگل یک زبان رسمی دیگر هم برای خودش معرفی کرد، به نام کاتلین. این معرفی به این معنی نیست که شما دیگر نیازی به یاد گرفتن جاوا نخواهید داشت. در اصل کاتلین به زبان جاوا بسیار نزدیک است. پس اگر شما زبان جاوا را یاد بگیرید، با یک تیر دو نشان زده اید. بعد از آن فقط تقریبا به یک هفته زمان نیاز دارید تا کاتلین را یاد بگیرید. در کنار این زبان ها هم نیاز به یادگیری یک زبان دیگر به نام XML هست که به وسیله آن میتوانید ظاهر اپلیکیشن خودتان را تنظیم کنید. به عنوان مثال میتوانیم موقعیت یک دکمه را در صفحه و همه ویژگی های ظاهری آن را با استفاده از XML مشخص کنیم. پس برای شروع کدنویسی اندروید باید این سه زبان را یاد بگیرید.


محیط های برنامه نویسی مناسب

بعد از یاد گرفتن زبان برنامه نویسی، نیاز به یک نرم افزار دارید که این کد ها درون آن نوشته، اجرا کنید و اشکالات آن را بیابید. به این گونه نرم افزار ها محیط برنامه نویسی (IDE) گفته میشود. هر زبان و هر کاربردی محیط برنامه نویسی مخصوص خودش را دارد. محیط های زیادی برای شروع کدنویسی اندروید وجود دارند. برای یادگیری آنها میتوانید این مقاله را در سایت ما مطالعه کنید:

یک نکته را باید همیشه در نظر داشته باشید که یاد گرفتن زبان برنامه نویسی و IDE، شما را به یک برنامه نویس تبدیل نمیکند. این ها فقط پیش نیاز های شروع کدنویسی اندروید هستند. شما فقط و فقط هنگامی به یک برنامه نویس تبدیل میشوید، که پروژه های زیادی را انجام داده باشید. نحوه پیدا کردن پروژه های مختلف هم در یک مقاله جداگانه توی سایت قرار دارد که میتوانید آنرا از اینجا مطالعه کنید:


چقدر طول میکشد تا برنامه نویس بشویم؟

سوال دیگری که کاربر های زیادی از ما پرسیده بودند، این است که چه مدت طول میکشد تا ما یک برنامه نویس اندروید بشویم؟ باید بگویم جواب این سوال اصلا مشخص نیست و نمیتوان یک مدت قطعی برای آن تعیین کرد. طول کشیدن این زمان فقط به خودتان بستگی دارد که چقدر پروژه و تمرین انجام میدهید. هرچقدر تمرینات بیشتری انجام بدهید و با مشکل های بیشتری درگیر شوید، برنامه نویس قوی تری خواهید بود.


جمع بندی و نظرات شما

برای شروع کدنویسی اندروید باید ابتدا سیستم کامپیوتر خودتان را تهیه کنید، سپس زبان برنامه نویسی و محیط برنامه نویسی اندروید را در کنار یکدیگر یاد بگیرید و بعد از آن اقدام به شروع کدنویسی اندروید، انجام تمرینات و پروژه های مختلف بکنید. تاکید روی تمرین و عمل به این دلیل است که بسیاری از مشکلات، قبل از شروع کار اصلا خودشان را نشان نمیدهند.

امیدوارم که در این فایل صوتی به همه سوالات شما در زمینه شروع کدنویسی اندروید پاسخ داده باشم. میتوانید سوالات خود را از طریق کامنت، ایمیل و شبکه های اجتماعی برنامه چی بپرسید تا به آنها پاسخ بدهیم. نظرات و پیشنهادات خود را نیز با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا