محاسبه تانژانت در جاوا با متد tan

محاسبه تانژانت در زبان جاوا با متد tan

یکی از مواردی که در هنگام کار با مثلثات بسیار با آن سر و کار دارید، محاسبه تانژانت است. برای محاسبه این مقدار در برنامه نویسی جاوا نیازی ندارید کدهای آن را خودتان بنویسید. با استفاده از متد tan میتوانید این کار را به راحتی انجام بدهید. برای جزئیات بیشتر با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


توضیحات و نحوه کار متد tan

این متد مقدار تانژانت آرگومامنی که به آن داده ایم را به عنوان خروجی برمیگرداند. محاسبه تانژانت برای یک زاویه در مثلثات اینگونه انجام میشود: فرض کنید یک مثلث قائم الزاویه داریم. تانژانت هرکدام از زاویه ها برابر با اندازه ضلع مقابل همان زاویه به اندازه ضلع مجاور آن است.


قواعد نوشتن (Syntax)

در اینجا میتوانید یک الگو برای نوشتن متد tan ببینید و برای نوشتن از آن استفاده کنید.

double tan(double d)

پارامتر های ورودی

اینجا میتوانید جزئیات پارامتر های ورودی را مشاهده کنید:

  • d – یک مقدار داده اولیه از نوع double

مقدار بازگشتی

  • این متد مقدار تانژانت پارامتری که به آن داده ایم را محاسبه میکند و نتیجه را برمیگرداند.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double degrees = 45.0;
      double radians = Math.toRadians(degrees);

      System.out.format("The value of pi is %.4f%n", Math.PI);
      System.out.format("The tangent of %.1f degrees is %.4f%n", degrees, Math.tan(radians));
   }
}

در این مثال دو متغیر از نوع double به نام های degrees (به معنی درجه) و radians (به معنی رادیان) تعریف کردیم. درون متغیر radians با استفاده از متد toRadians که در کلاس Math قرار دارد و روی آن صدا زده میشود، مقدار درجه را به رادیان تبدیل کردیم. زیرا ورودی متد tan باید بر حسب رادیان باشد.

در ادامه با استفاده از دستوری که نتیجه را در خروجی نشان میدهد، ابتدا مقدار عدد پی را با نوشتن یکی از property های کلاس Math به نام PI که روی خود همین کلاس صدا زده میشود نمایش دادیم. در دومین دستور با استفاده از متد tan که باز هم بصورت مستقیم روی کلاس Math فراخوانی میشود، مقدار تانژانت را در خروجی نشان میدهیم. دقت کنید که متغیر radians را به متد tan پاس دادیم.

این کد ها خروجی زیر را تولید میکنند.


خروجی

The value of pi is 3.1416
The tangent of 45.0 degrees is 1.0000

در این مقاله درباره متد tan توضیحاتی را ارائه دادیم. اگر در این باره توضیحاتی را میدانید یا حس میکنید جایی نیاز به توضیحات بیشتر دارد، میتوانید آن را در قسمت نظرات (همین پایین) بنویسید و ما را در کامل تر شدن این مقاله آموزشی یاری نمایید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این جلسه از دوره آموزشی جاوا درباره متد tan و نحوه محاسبه تانژانت در برنامه نویسی صحبت کردیم. اگر هنوز سوالی در ذهن شما وجود دارد و یا قسمتی نیاز به توضیحات بیشتر دارد، میتوانید سوالات خودتان را در قسمت نظرات بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

3 در مورد “محاسبه تانژانت در زبان جاوا با متد tan”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا