بررسی اپلیکیشن واندرلیست Wunderlist

بررسی اپلیکیشن واندرلیست wunderlist و آموزش مدیریت پروژه و کار با اپلیکیشن

دیگر تقریبا تمام کارهای خودمان را میتوانیم با اپلیکیشن ها انجام بدهیم. تا همین چند سال پیش با گوشی موبایل تنها میتوانستیم کارهای پیش پا افتاده ای بکنیم. مانند گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، زنگ زدن و پیام دادن. اما با ارائه اپلیکیشن های جدیدتر و سرویس های آنلاین، اکنون تقریبا میتوانید در همه ی کارها از موبایل خود هم کمک بگیرید. نرم افزار واندرلیست که در این مقاله آن را بررسی میکنم، برای مدیریت پروژه ها و لیست کارها استفاده میشود. برای آشنایی با آن با برنامه چی همراه باشید.

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
بعد نصب واندرلیست چکار باید بکنیم؟
واندر لیست چجوری کار میکنه؟
چطور پروژه ها را بصورت گروهی با واندرلیست مدیریت کنم؟
چطور با واندرلیست کار کنیم؟
دسته بندی ها در Wunderlist
چگونه یک لیست در Wunderlist بسازیم؟
اضافه کردن کار در Wunderlist
جستجو، گفتگو، فعالیت ها
تنظیمات Wunderlist
چگونه با لیست های Wunderlist کار کنیم؟
نوار بالایی در List
توانایی اجرا بر روی پلتفرم های مختلف
قابلیت اتصال به ساعت هوشمند
اجرا شدن بر روی وبسایت
تجربه خود را با ما در میان بگذارید


مقدمه درباره ی مقاله های بررسی اپلیکیشن

در این سری از مقاله هایی که در وبسایت برنامه چی منتشر میشوند، قصد دارم اپلیکیشن های موفق و برتر ایرانی را مورد بررسی قرار بدهم. این بررسی ها برای اینکه به نقاط قوت و ضعف این اپلیکیشن ها و فاکتور های موثر در موفقیتشان پی ببریم مفید خواهند بود. همچنین ممکن است پیشنهاد یا ایده هایی به ذهن توسعه دهندگان برای ساختن اپلیکیشن های جدید راه بیابد. پس به شما پیشنهاد میکنم که اگر میخواهید از شرایط بازار اپلیکیشن ها در ایران و عواملی که در موفقیت موثر هستند را بدانید، این سری مقاله ها را دنبال کنید.


بعد نصب واندرلیست چکار باید بکنیم؟

بعد از نصب واندرلیست چکار کنیم

بعد از نصب کردن این اپلیکیشن باید ابتدا در آن وارد شوید. برای این کار باید یک اکانت (حساب کاربری) برای واندرلیست بسازید. درست است که ساختن یک اکانت برای استفاده از نرم افزار ممکن است کمی وقت گیر یا اذیت کننده باشد، اما برای انجام پروژه های گروهی و دسترسی از سایر دستگاه ها، این کار ضروری است.

بعد از یک بار ساخت اکانت و وارد شدن در آن، دفعه های بعدی اصلا نیازی نیست این مراحل را دنبال کنید. مگر اینکه به دلایلی مجبور به حذف اپلیکیشن از روی گوشی خود شوید و دوباره آنرا نصب کنید.


واندر لیست چجوری کار میکنه؟

وندرلیست چجوری کار میکنه؟

با اپلیکیشن واندرلیست کارهای خودتان را میتوانید مدیریت کنید. همچنین میتوانید در این اپلیکیشن پروژه های مشترک را با دیگر افراد تعریف کنید و به هر نفر قسمت خاصی از کار را تحویل دهید. هر کس کار خود را انجام داد، آن را در اپلیکیشن ثبت میکند و میزان پیشرفت کلی را میتوانید به راحتی مشاهده کنید.

واندرلیست همه این کارها را با استفاده از لیست ها توانایی دسته بندی آنها، قابلیت اضافه کردن و تیک زدن کارها و امکان اضافه کردن افراد دیگر به همه لیست ها انجام میدهد. اگر هنوز نمیدانید چگونه باید با این اپلیکیشن کار کنید، نگران نباشید. همه این موارد را بصورت کامل در ادامه توضیح خواهم داد.


چطور پروژه ها را بصورت گروهی با واندرلیست مدیریت کنم؟

چطور پروژه ها را به صورت گروهی با واندرلیست مدیریت کنیم؟

اصلی ترین هدف واندرلیست، کمک در به انجام رساندن پروژه ها بصورت گروهی میباشد. برای این کار هم امکانات خوب و مناسبی را در اختیار شما قرار میدهد. در این برنامه شما میتوانید لیست های جداگانه بسازید. حتی میتوانید چندین لیست مختلف را در فولدر خاصی قرار بدهید تا بهتر آنها را دسته بندی کرده باشید.

هر لیستی که ایجاد میکنید، در ابتدا خالی است. میتوانید درون هرکدام از آنها، تعدادی کار (Task) مشخص را تعریف کنید. بعد از اینکه همه کارهایی که باید انجام بشوند را مورد به مورد به لیست های مخصوص خود اضافه کردید، میتوانید بعد از تکمیل شدن هر مورد، تیک کنار آنرا بزنید تا از لیست حذف شود. کارهایی که انجام میشوند (تیک میخورند) را نیز میتوانید ببینید.
به این ترتیب پیشرفت پروژه و همه کارهایی که انجام شده و آنهایی که باید انجام شوند به راحتی در دسترس شما میباشند.

وقتی که کار با این اپلیکیشن را شروع کنید و یک لیست برای انجام کار ها بسازید، میتوانید بقیه افرادی که نرم افزار واندرلیست را دارند و با شما در اجرای پروژه همکاری میکنند را به لیست اضافه کنید. از این به بعد همه آن افراد قادر هستند تیک کار های مختلف را بزنند و در انجام پروژه شما را یاری کنند.

به لطف امکانات خوب واندرلیست، در پروژه های گروهی میتوانید مشخص کنید که کدام کار را، چه کسی انجام بدهد. حتی میتوانید در مورد کارها بصورت جداگانه با دیگران چت کنید. همیشه هم از آخرین گفتگو ها و فعالیت ها از همان صفحه اصلی برنامه مطلع خواهید شد. با ما همراه باشید تا تک تک این موارد را با یکدیگر بررسی کنیم.


چطور با واندرلیست کار کنیم؟

چطور با واندرلیست کار کنیم؟

بعد از وارد شدن با اکانت خودتان در اپلیکیشن، هربار که واندرلیست را باز کنید، با صفحه اصلی روبرو میشوید. طراحی ساده اپلیکیشن باعث شده تا فقط با استفاده از همین یک صفحه بتوانید از همه امکانات آن استفاده کنید. یعنی نیازی به گشت و گذار در صفحه های متفاوت و پیدا کردن امکانات از گوشه و کنار نرم افزار نیستید. در این بخش همه امکانات موجود در صفحه اصلی را بررسی میکنیم.


دسته بندی ها در Wunderlist

دسته بندی ها در واندرلیست

اولین موردی که در صفحه اصلی به آن بر می خورید، دسته بندی های مختلف لیست های شماست. هر لیستی که اضافه کرده باشید، با دسته بندی هایی که خودتان مشخص کرده اید، همگی روی صفحه اصلی قابل مشاهده هستند. همانطور که اشاره شد، شما میتوانید برای هر کاری که میخواهید انجام بدهید، یک لیست جداگانه درست کنید. سپس میتوانید لیست های مرتبط با یکدیگر را در فولدرهایی خاص دسته بندی کنید که هم صفحه زیاد شلوغ نشود، و هم کارها را راحت تر پیش ببرید. نحوه درست کردن لیست ها را در ادامه آموزش میدهم.

دو بخش ثابت همیشه در بالای صفحه اصلی وجود دارند: Inbox و Starred. اینباکس وظیفه دارد همه ی کارهایی که به عهده تان گذاشته میشود، در هر لیستی را، به شما گزارش بدهد. زیرا همانطور که توضیح دادیم، در پروژه های اشتراکی، افراد میتوانند یک کار را انتخاب کرده و با استفاده ار گزینه “Assign To” آن را به شخص خاصی محول بکنند.

بخش Starred هم تمامی کارهایی که ستاره آنها روشن شده باشد، در هر لیستی که باشند، را نشان میدهد. (ستاره یک گزینه در لیست کارهاست که برای کارهای مهم میتوانید آن را روشن کنید تا کار را در بالای لیست قرار بدهد).­


چگونه یک لیست در Wunderlist بسازیم؟

چگونه یک لیست در واندرلیست بسازیم؟

برای اضافه کردن یک لیست جدید به اپلیکیشن، باید گزینه ی “Create List” را لمس کنید. بعد از انتخاب این گزینه، یک صفحه جدید باز خواهد شد. در قسمت بالای این صفحه، میتوانید نام لیست جدید را وارد کنید. در قسمت بعدی به نام List Members، میتوانید مشخص کنید که این یک لیست شخصی است یا مربوط به یک پروژه اشتراکی میباشد. یعنی میتوانید از همینجا هم دوستان خود را به آن اضافه کنید.

قسمت سوم به نام List Options دارای دو گزینه است. اولی به نام Choose a Folder به شما این امکان را میدهد که یک فولدر خاص برای لیست خود در نظر بگیرید و خود به خود بعد از ساخته شدن درون آن فولدر قرار خواهد گرفت.

دومین گزینه هم که Do Not Disturb نام دارد. اگر این گزینه فعال باشد، هنگام تیک خوردن کار ها، ناتیفیکیشن برای شما ارسال نخواهد شد. اما اگر آن را فعال نکنید، هنگامی که یکی از هم تیمی های شما در پروژه های اشتراکی تیک کاری را میزند، ناتیفیکیشن آن برای بقیه اعضای پروژه ارسال خواهد شد.


اضافه کردن کار در Wunderlist

اضافه کردن کار در واندرلیست

این دکمه در گوشه سمت راست و پایین صفحه اصلی قرار دارد. اما اشتباه نکنید برای درست کردن List ها نمیتوانید از آن استفاده کنید. در حقیقت با زدن این گزینه میتوانید “کار” درست کنید. یعنی بعد از زدن میتوانید یک Task (یا همان کار) را ایجاد کرده و آن را به یک لیست که از قبل وجود دارد اضافه بکنید.

همچنین میتوانید در هنگام ایجاد کار، برای آن تاریخ و یادآور (Reminder) هم تعیین کنید. بصورت پیشفرض هر چیزی که در این قسمت بنویسید به Inbox شما اضافه خواهد شد. اما میتوانید با انتخاب یک لیست دیگر، وضایف را به همان جایی که انتخاب کرده اید اضافه کنید.


جستجو، گفتگو، فعالیت ها

جستچو، گفتگو، فعالیت ها در واندرلیست

در قسمت بالای صفحه اصلی یک نوار وجود دارد که به ترتیب سه علامت ذره بین، گفتگو و زنگوله روی آن قرار گرفته اند. اولین علامت از سمت راست، یعنی زنگوله، میتواند بین همه ی لیست ها، فولدر ها و کارهای که اضافه کرده اید، برای شما جستجو کند. این گزینه وقتی به دنبال مورد خاصی باشید خیلی به درد خواهد خورد.

اگر علامت گفتگو را لمس کنید، همه ی گفتگوهایی که انجام شده اند را میتوانید ببینید. در این قسمت کاملا مشخص است که کدام گفتگو، توسط چه کسی، در کدام لیست و برای کدام کار انجام شده است. با لمس کردن هر یک از گفتگو ها هم دقیقا به محل صحبت هدایت میشوید.

علامت زنگوله هم آخرین فعالیت دوستان شما درلیست های اشتراکی را به شما نشان میدهد. فعالیت هایی مانند اضافه کردن یا انجام یک کار خاص در List های متفاوت. دقت داشته باشید دو موردی آخر، یعنی گفتگو و فعالیت ها، فقط زمانی به درد شما میخورند که پروژه های مشترک داشته باشید.


تنظیمات Wunderlist

تنظیمات در واندرلیست

در سمت چپ نوار بالایی میتوانید عکس پروفایل خود را ببینید. آن را لمس کنید. صفحه تنظیمات اپلیکیشن باز میشود. با گزینه ها و امکاناتی که در دسترس شما قرار گرفته است، میتوانید این کارها را انجام بدهید: ویرایش اطلاعات حساب کاربری و خارج شدن از آن. تنظیمات هوشمند لیست ها. عوض کردن تصویر زمینه. عوض کردن نحوه اضافه شدن Task به List. تنظیمات یاد آور. تنظیمات صدا. تنظیمات ویجت اپلیکیشن واندرلیست و غیره.


چگونه با لیست های Wunderlist کار کنیم؟

کار کردن با لیست های واندرلیست

بعد از اینکه صفحه اصلی را بررسی کردیم، باید به سراغ خود List ها برویم. در این بخش علاوه بر تیک زدن و ستاره دار کردن کارها، امکانات بیشتری هم وجود دارد. اگر روی یک Task کلیک کنید، یک صفحه باز میشود. در این صفحه باز شده، میتوانید برای همین موردی که انتخاب کرده اید، یادآور تنظیم کنید. یا میتوانید یک زیر مجموعه به آن اضافه کنید.

البته یک تفاوت ریز میان List های تکی و اشتراکی به چشم میخورد. در موارد تکی وقتی Task را باز کنید، یک گزینه، به نام Assign to، به منو اضافه میشود. یعنی در لیست های اشتراکی میتوانید یک کار را به شخص خاصی محول کنید تا انجام بدهد. در اینصورت ای کار در Inbox او نشان داده خواهد شد.

حتی امکان اضافه کردن توضیحات در قالب یادداشت و یا فایل هم در صورت لزوم برای شما وجود دارد. در پایین ترین قسمت این صفحه هم بخشی قرار دارد به نام: Add a comment. این قسمت برای چت کردن یا همان گفتگو درباره پروژه و کار است.


نوار بالایی در List

نوار بالای لیست در واندرلیست

در محیط List ها یک مورد وجود دارد که آن را بررسی نکرده ایم. نوار بالایی صفحه را نگاه کنید. از سمت راست سه نشانه در آنجا قرار دارند. به ترتیب: Options، مرتب سازی و افزودن اعضا. مرتب سازی برای تنظیم ترتیب نشان دادن کارها در همین لیست استفاده میشود. از گزینه اضافه کردن اعضا هم میتوانید برای اشتراک لیست یا اضافه کردن افراد جدید به پروژه خود کمک بگیرید.

اما با استفاده از گزینه ی Options (یعنی همان سه نقطه ی عمودی)، گزینه های کاربردی دیگری نیز در اختیار شما هستند. از طریق Send میتوانید همه ی این لیستی که نوشته اید را به اشتراک بگذارید. Print هم کل لیست را برای شما چاپ میکند تا بتوانید گزارشی از پروژه ای که انجام داده اید تهیه کنید. Edit List گزینه ای است که همه تنظیمات List مانند نام آن و تعداد افراد داخل آن را میتوانید از آنجا ویرایش کنید. Duplicate List یک لیست دیگر دقیقا مانند همین برای شما میسازد. Setting هم شما را به تنظیمات کلی اپلیکیشن واندرلیست که در مورد آن توضیح دادم، هدایت خواهد کرد.


واندرلیست روی چه سیستم عامل هایی اجرا میشود؟

اجرای واندرلیست بر روی پلتفرم های مختلف

واندرلیست هم برای اندروید و هم برای iOS ارائه شده است. برای اضافه کردن پروژه های اشتراکی هم مهم نیست که از کدام پلتفرم یا سیستم عامل استفاده میکنید. این یک مزیت بزرگ و خوب است. یعنی میتوانید تقریبا با همه ی دوستان خود برنامه ها را تنظیم کنید و نگران اینکه همه گوشی اندروید یا آیفون ندارند، نباشید.


قابلیت اتصال به ساعت هوشمند

واندرلیست و اتصال به ساعت هوشمند

واندرلیست میتواند با گجت های پوشیدنی که از سیستم عامل اندروید ور استفاده میکنند سازگار شود. یعنی میتوانید با استفاده از ساعت هوشمند خود، تیک کارها را بزنید. یا اگر یادآور برای موردی تنظیم کرده باشید، از طریق ساعت هوشمند به شما هشدار داده خواهد شد.


اجرا شدن بر روی وبسایت

سایت واندرلیست

واندرلیست علاوه بر پلتفرم های مختلف موبایل، دارای یک وبسایت هم میباشد. بعد از باز کردن وبسایت باید وارد اکانت کاربری خودتان بشوید. بعد از آن میتوانید دقیقا همان منویی که روی اپلیکیشن موبایل واندرلیست مشاهده کرده بودید را روی کامپیوتر (یا هر دستگاهی که مرورگر اینترنتی داشته باشد)، مشاهده کنید. پس میتوان گفت محدودیتی برای استفاده از واندرلیست در دستگاه های مختلف وجود ندارد. (برای دیدن وبسایت آن اینجا کلیک کنید).


دانلود اپلیکیشن Wunderlist

برای دانلود نرم افزار واندرلیست میتوانید از لینک های زیر استفاده کنید:


تجربه خود را با ما در میان بگذارید

آیا تا به حال از اپلیکیشن های مدیریت پروژه مانند واندرلیست استفاده کرده اید؟ به نظرتان کدام اپلیکیشن در این زمینه قدرتمند تر از دیگران کار کرده است؟ تجربه های خود را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

2 در مورد “بررسی اپلیکیشن واندرلیست wunderlist و آموزش مدیریت پروژه و کار با اپلیکیشن”

  1. سلام و درود بنده در واندر لیست میخوام اکانت بسازم ولی نمیتونم ادرس ایمیلمو میدم ولی میگه غیر معتبره
    ممنون میشم کمک بکنید

    1. ممئنید آدرس ایمیل رو درست وارد میکنید؟ سعی کنید Gmail باشه که اکثر برنامه ها باهاش مشکلی ندارن. یک بار این موارد رو بررسی کنید و اگر مشکلی بود ما در خدمتیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا