چگونه شبکه اجتماعی بسازیم

چگونه یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی بسازیم؟

شبکه اجتماعی از مهمترین بحث های دنیای اینترنت است. معمولا افراد زیادی در آنها حضور دارند و در ایران هم چندین Social Media مختلف در حال فعالیت میباشند. این شبکه ها اکثر تجمعات دنیای اینترنتی را تشکیل داده اند. حتی سیاست مداران و افراد دولتی هم گاهی از این فضا برای مطلع شدن از خواسته های مردم استفاده میکنند.

اما به دلیل درآمد زیادی که میتوان از این شبکه ها به دست آورد، طرفداران زیادی برای آن به وجود آمده اند. نامهای بزرگی در این حوزه وجود دارند و همچنین برندهای جدید و متفاوت در راه شکوفایی هستند. اگر شما هم قصد دارید یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی برای دستگاه های اندرویدی بسازید، ابتدا باید با ساختارشان آشنایی داشته باشید. برای بررسی و آشنایی با نحوه ساخت شبکه های اجتماعی، با برنامه چی همراه باشید.

این مقاله دارای قسمت های زیر است
شبکه اجتماعی چیست؟
اهمیت Social Media
چه چیز هایی برای راه اندازی شبکه اجتماعی نیاز هست؟
ابزار های آسان برای ساخت Social Media
تجربه ای در استفاده از شبکه اجتماعی دارید؟


شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی اصطلاحا به فضاهایی در دنیای اینترنت گفته میشود (این فضا میتواند وبسایت، اپلیکیشن یا هرچیز دیگری باشد) که مردم میتوانند در آنها عضو شوند، با یکدیگر ارتباط برقرار کند و اطلاعات خاصی را به اشتراک بگذارند. اساس کار همه ی شبکه های اجتماعی همین سه مورد است. اما ممکن است نحوه ی ارائه ی آنها با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشد. به عنوان مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام در اصل برای به اشتراک گذاری عکس و فیلم های کوتاه ساخته شده است. یا در وبسایت توییتر میتوانید جمله های کوتاه را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

ساختار سایت های معمولی در اینترنت، به این گونه است که شما از اطلاعاتی که صاحب آن وبسایت (وبمستر) روی آن قرار میدهد، استفاده میکنید. یعنی یک طرف تولید کننده ی محتواست و بقیه ی مردم مصرف کننده ی آن هستند.

اما Social Media از این روش پیروی نمیکند. در این فضا، مردم میتوانند تولید محتوا کنند. همزمان هم میتوانند از محتوایی که دیگران تولید کرده اند استفاده کنند. یعنی همه ی اطلاعاتی که در این شبکه ها وجود دارند، توسط اعضای آنها، یعنی خود مردم تولید و تکمیل شده اند. به همین دلیل است که جذابیت خاصی برای همه دارند. به طوری که بازدید شبکه های اجتماعی قدرتمند جهان، به تعداد چندین میلیارد در روز هم میرسند.

شبکه اجتماعی چیست؟

وقتی که شما در شبکه اجتماعی عضو شوید، یک حساب کاربری با نام شما ساخته میشود که اطلاعات اصلی تان در آن نگه داری خواهند شد. از این به بعد شما میتوانید به صورت خصوصی و عمومی با دیگران در ارتباط باشید. حتی میتوانید مواردی که دوست دارید را به اشتراک بگذارید. شما مشخص میکنید که با چه کسانی ارتباط داشته باشید و چه افرادی را کلا نبینید. معمولا امروزه رسانه ها و کانال های مهم بازاریابی، خرید و فروش و اخبار، به رسانه های اجتماعی کوچ کرده اند تا بتوانند مخاطبین بیشتری را به خود جذب کنند.


اهمیت Social Media

شبکه های اجتماعی به دلیل بالا بودن نرخ بازدیدشان، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. اولین شبکه ای که توانست به صورت جدی و کاملا گسترده در سطح جهان فعالیت کند، فیسبوک بود. فیسبوک توسط مارک زاکربرگ جوان ساخته شد و توانست به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. همین شبکه ی اجتماعی با پیاده کردن پلن های درآمد زایی درست و مناسب، توانست بازده مالی بسیار عالی ای داشته باشد. به حدی که مارک زاکربرگ را قبل از سی سالگی در جمع ثروتمند ترین مردم جهان قرار داد. در کنار سود شرکت، شبکه های اجتماعی پربازدید میتوانند بستر مناسبی برای رشد کسب و کار های دیگر باشند.

اهمیت شبکه اجتماعی

این موضوع کاملا منطقی و عقلانی است. در نظر بگیرید که اگر مغازه ای در نقطه ی شلوغ شهر قرار داشته باشد، سود بیشتری هم نصیبش میشود. زیرا افراد بیشتری از آن بازدید کرده و شانس دریافت مشتری هم به همان نسبت بالاتر میرود. شبکه های اجتماعی هم دقیقا شلوغ ترین نقاط در اینترنت هستند. شلوغی آنها، به چندین هزار برابر بیشتر از پر رفت و آمد ترین خیابان های شهر هم میرسد. به همین دلیل است که کسب و کار های مختلفی بر بستر شبکه اجتماعی شکل میگیرند تا بتوانند مخاطب های بیشتر و پول زیاد تری در بیاورند. حتی Social Media در بهبود رتبه وبسایت ها (سئو) نیز تاثیر زیادی دارد.

امروزه هم در ایران شبکه اجتماعی یکی از اصلی ترین مسائل زندگی مردم شده است. برای راه اندازی کسب و کار، ارتباط با دیگران، ارسال یا به اشتراک گذاشتن فایل ها، مطلع شدن از اخبار روز و بسیاری از کار های دیگر. معروفترین سرویس هایی که در ایران (سال 2018) مشغول فعالیت هستند، تلگرام و اینستاگرام نام دارند. به عنوان مثال، گردش مالی روزانه ی کسب و کارهایی که در تلگرام مشغول به فعالیت هستند، به رقمی معادل 200 میلیارد تومان میرسد.


چه چیز هایی برای راه اندازی شبکه اجتماعی نیاز هست؟

چه چیزهایی برای راه اندازی شبکه اجتماعی نیاز است؟

راه اندازی شبکه اجتماعی بیشتر از هر چیز، نیاز به سرور های قدرتمند و پایدار دارد. نحوه ی کار این نوع سرویس ها به این شکل است: بعد از اینکه یک نفر حساب کاربری خود را میسازد، اطلاعات او از جمله نام کاربری و رمز عبور به سرور فرستاده شده و در پایگاه داده (دیتابیس) ذخیره میگردند. از این به بعد تا زمانی که این حساب کاربری وجود داشته باشد، یک فضای اختصاصی برای آن روی دیتابیس ها کنار گذاشته میشود.

همچنین همه ی اطلاعات و فایل هایی که بعدا توسط این کاربر به اشتراک گذاشته میشوند، در همین فضا ذخیره خواهند شد. وقتی هم که اپلیکیشن یا وبسایت شبکه اجتماعی را اجرا کنید، این اطلاعات از روی دیتابیس ها دریافت شده و در مکان های مشخص، نشان داده میشوند.

در مورد پیام ها، سیستم اشتراک گذاری، سیستم ارتباط و دوست یابی و همچنین نوع مطالبی که به اشتراک گذاشته میشوند، شما (که سازنده هستید) باید تصمیم گیری کنید.


ابزار های آماده

ابزار ساخت شبکه اجتماعی

برای ساختن شبکه های اجتماعی سرویس ها یا نرم افزار های آنلاینی وجود دارند که این کار را برای شما انجام میدهند. دو نکته ی بسیار منفی در مورد این سرویس ها وجود دارد. اول اینکه آنها میتوانند فقط طبق یک الگوی خاص، چیزی که میخواهید را تولید کنند. به همین دلیل حاصل کار شما بسیار به دیگرانی که از این روش استفاده کرده باشند شبیه خواهد بود. علاوه بر این ویژگی ها و امکانات تخصصی که شما لازم دارید را نمیتوانند در اختیارتان قرار دهند.

ابزار ساخت شبکه اجتماعی

دوم اینکه تا کنون بیشتر این خدمات برای ساخت وبسایت های شبکه اجتماعی پدید آمده اند. (یعنی نوعی سیستم مدیریت محتوای وبسایت هستند و اپلیکیشن موبایل نمیسازند). در صورتی که در دنیای امروز، Social Media روی موبایل های هوشمند عرض اندام میکند. بنابراین بهتر است که خودتان دست به کار شوید و برای ساخت یک شبکه اجتماعی مخصوص به خودتان اقدام کنید. اگر هم دانش یا وقت کافی ندارید، میتوانید ساخت آنرا به شرکت هایی که کار طراحی اپلیکیشن را انجام میدهند، مانند وبسایت برنامه چی، بسپارید. تنها از این راه میتوانید مطمئن شوید آن چیزی که میخواستید، درست پیاده سازی شده است.


تجربه های شما؟

به نظر شما شبکه های اجتماعی تا چه حد میتوانند به رشد کسب و کار های آنلاین کمک بکنند؟ خود شبکه های اجتماعی تا چه حد میتوانند رشد و پیشرفت کنند؟ نقش این سرویس ها در آینده، در زندگی ما چگونه خواهد بود؟

نظر و تجربه ی خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منابع بیشتر برای مطالعه

میتوانید از منابع زیر برای مطالعه بیشتر در این زمینه استفاده کنید:

درباره نویسنده

14 در مورد “چگونه یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی بسازیم؟”

    1. سلام و خسته نباشید دوست عزیز.
      بله حتما نیاز هست. البته با هاست شاید دستتون خیلی بسته باشه برای کار حرفه ای باید VPS یا سرور اختصاصی خریداری کنید.

  1. سلام مردم این حق دارند که وارد این بازار بشوند وبرنامه خود رابسازند تا با دنیا رقابت داشته باشند ولی استاد شما ان مفاهیم اصولی واموزش ها را باید کامل به مردم منتقل کنید که جوانان بتوانند رقابت کنند با شرکتهای چینی وژاپننی ما باید به فکر کشور خود پیشرفت ان باشیم واله من چند سال میخوام بر قید حیات باشم اگر یک علم را دارم ولی اموزش ندم که دیگران استفاده نکنن یعنی خیلی معذرت میخـوام معدومش میکنم یا کسای در کشورما این دانش رابه امریکا میبرن که کشورهای دیگر با ان متحول باشند ماهنوز باید بریم بالا پشت بام دنبال سیگنال اینرنت یا شبکه مبایل وحتی شبکه تلفزیون جاهای در کشور هشت اصلان سیگنال ندارن این دلیل میشود که نقص زیاد داریم ایکاش در این زمینه اقدامات خیلی مفید انجام شود

    1. سلام دوست عزیز خسته نباشید.
      انشالله به زودی آموزش های کاربردی در این باره رو روی وبسایت قرار میدیم و میتونین استفاده کنین

  2. سلام خدا قوت راستش من یه ایده ای دارم برای ایجاد یک شبکه اجتماعی قدرتمند و بنظرم میتونه رو دسته تلگرام و واتساپ و این داستانا را بگیره و دوست دارم با کسی شریک بشم که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشه امید وارم در صورت دیدن این پیام دیدگاهتونا بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز. خسته نباشید.
      شبکه های اجتماعی یا ایده های خوب صرفا نمیتونن به همین دلیل موفق بشن. باید برای این ایده علاوه بر یک تیم که مهارت اجرایی کردن اون رو دارن، یک بیزینس مدل و بیزینس پلن قدرتمند داشته باشین. همچنین نیاز به زیرساخت های بسیار قدرتمند هست که برای این کار یا باید سرمایه زیادی داشته باشین، یا سرمایه گذار قدرتمند داشته باشین یا اینکه شبکه اجتماعی رو بصورت بوت استرپ بسازین. هروقت روی این موارد مسلط شدین، میتونین برای ساخت اون شروع به کار کنین.

    2. آیدی تلگرامت رو بده میخوام باهات صحبت کنم یا به این آیدی توی تلگرتم پیام بده

  3. امروزه شبکه های اجتماع یمسیری موفقیت آمیز را پیش گرفته اند و تنها لازم است که نحوه استفاده و هدف موفقی را در این مسیر داشته باشیم.. موضوع بیان شده ی نیز تاثیر خو و انرژی بخشی را با خود به همراه دارد که اثر پذیر است
    باسپاس

  4. باسلام مقاله جالبی بود بسیار تشکر..
    اما اینک چطور خودمون یک شبکه احتماعی طراحی کنیم بدون نیاز ب الگو های اماده هنوز برام سواله…
    منظورم با برنامه نویسی هستش..
    اینک با چ زبان هایی و چ ابزاری سروکار داریم ،چ چیزهایی لازمه ،و از همه مهمتر از کجا شروع کنیم
    حتی واسه ارسال پیام ساده چطور استارت بزنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا