متد exp برای لگاریتم طبیعی در جاوا

معکوس لگاریتم طبیعی در جاوا با متد exp

کار با اعداد در زبان برنامه نویسی جاوا نیازمند ابزار های زیادی است. خوشبختانه جاوا متد های از پیش ساحته شده ای دارد که میتواند خیلی از کارهای ضروری را برای شما انجام بدهند. یکی از آنها متد exp است که میتواند معکوس عمل لگاریتم طبیعی را برای شما انجام بدهد. برای جزئیات بیشتر با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


قواعد نوشتن (Syntax)

در زیر میتوانید ببینید که این متد چگونه نوشته میشود:

double exp(double d)

پارامتر های ورودی

اینجا جزئیات پارامتر های ورودی تابع exp را مشاهده میکنید:

  • d – همه انواع داده های اولیه

مقادیر بازگشتی

  • این متد مقدار آرگومان را میگیرد و آن را به عنوان توان e قرار میدهد و حاصل را برمیگرداند. یعنی دقیقا معکوس کاری که لگاریتم طبیعی انجام میدهد.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double x = 11.635;
      double y = 2.76;

      System.out.printf("The value of e is %.4f%n", Math.E);
      System.out.printf("exp(%.3f) is %.3f%n", x, Math.exp(x));
   }
}

در این مثال برای متد exp مشاهده میکنیم که دو متغیر به نام های x و y که هر دو از نوع داده double هستند تعریف کرده ایم. در ادامه با استفاده از دستور printf که نتیجه را در خروجی نشان میدهد، کار خودمان را ادامه داده ایم. اگر به چیزی که در پرانتز جلوی printf نوشته ایم توجه کنید، متوجه میشوید که در هردوی این دستور ها، چیزی که درون دابل کوتیشن (علامت نقل قول) قرار گرفته است یک الگوی کلی برای خروجی میباشد. جاهایی که علامت % آمده، متغیر قرار میگیرد و مکان هایی از الگوی ما که علامت % در کنار آن نوشته شده، میتواند متغیر باشد. یعنی میتوانید متغیر به جای آنها بگذارید. متغیر ها هم بعد از دابل کوتیشن آورده شده اند.

همانطوری که در دومین دستور printf می بینید، یکبار جلوی عبارت exp داخل دابل کوتیشن یک متغیر قرار میگیرد که بعد از دابل کوتیشن مشخص کردیم که این متغیر باید x باشد که بالاتر آن را تعریف کردیم. متغیر دوم هم اخرین عبارت درون دابل کوتیشن است که باز هم بعد از دابل کوتیشن ها مشخص کردیم که مقدار برگشتی از متد exp به جای آن قرار بگیرد.

در این قسمت متد exp را روی کلاس Math صدا زدیم که یکی از کلاس های داخلی زبان جاوا است. میتوانید در ادامه ببینید که چه خروجی نشان داده میشود. این کد ها خروجی زیر را تولید میکنند.

خروجی

The value of e is 2.7183
exp(11.635) is 112983.831

اگر درباره متد exp اطلاعاتی دارید، میتوانید با نوشتن آن در قسمت نظرات (همین پایین) به ما در کاملتر شدن این مقاله آموزشی کمک کنید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این جلسه از دوره آموزشی جاوا درباره متد exp توضیحاتی ارائه دادیم و یک مثال را هم بررسی کردیم. اگر سوال در زهن شما قرار دارد و یا قسمتی نیاز به توضیحات بیشتری دارد، میتوانید در قسمت نظرات بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا