متد log برای لگاریتم طبیعی در جاوا

گرفتن لگاریتم طبیعی در جاوا با متد log

برای کار با اعداد در جاوا گاهی نیاز دارید که ابزارهای خاصی در اختیار شما قرار گرفته باشند. یکی از ابزارهای کار با اعداد در زبان برنامه نویسی جاوا متد log است که میتواند عمل گرفتن لگاریتم طبیعی را برای شما انجام بدهد. برای جزئیات بیشتر با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


توضیحات و نحوه کار متد log

این متد یک آرگومان (پارامتر ورودی) را از شما دریافت میکند و مقدار لگاریتم طبیعی آن را برمیگرداند. لگاریتم طبیعی هم همان لگاریتم معمولی است که مبنای آن، عدد e میباشد. به این لگاریتم، لگاریتم طبیعی میگویند که با استفاده از متد log میتوانید این کار را در برنامه نویسی جاوا انجام بدهید.


قواعد نوشتن (Syntax)

در اینجا میتوانید قواعد نوشتن این متد را مشاهده کنید و از آن استفاده کنید:

double log(double d)

پارامتر های ورودی

جزئیات پارامترهای ورودی اینجا آورده شده اند:

  • d – هر نوع داده اولیه را میتوانید به عنوان پارامتر به متد log پاس بدهید.

مقادیر بازگشتی

  • این متد لگاریتم طبیعی آرگومان را میگیرد و حاصل را برای شما برمیگرداند.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double x = 11.635;
      double y = 2.76;

      System.out.printf("The value of e is %.4f%n", Math.E);
      System.out.printf("log(%.3f) is %.3f%n", x, Math.log(x));
   }
}

در این مثال دو متغیر از نوع داده اولیه double به نام های x و y تعریف کردیم. مقادیر مشخصی را هم به آنها اختصاص دادیم. در ادامه با استفاده از دستورات printf یک مدل نوشته را درست کردیم که قسمت هایی از آنها میتواند متغیر باشد. متغیر ها را هم بعد از دبل کوتیشن به ترتیب مشخص کرده ایم.

در اولین دستور printf روی کلاس Math که یک کلاس داخلی زبان جاوا میباشد، E را صدا زدیم. این کار مقدار عدد e را به ما برمیگرداند. در دستور دوم باز هم روی کلاس Math متد log را صدا زدیم و مقدار متغیر x را به عنوان آرگومان به آن پاس دادیم. میتوانید در خروجی مشاهده کنید که لگاریتم طبیعی x محاسبه شده و نمایش داده میشود.

کدهای بالا خروجی زیر را تولید میکنند.

خروجی

The value of e is 2.7183
log(11.635) is 2.454

اگر در مورد متد log اطلاعاتی دارید و میتوانید توضیحاتی را به این مقاله اضافه کنید، میتوانید با نوشتن توضیحات خود در قسمت نظرات (همین پایین) ما را در کامل تر شدن این مقاله یاری نمایید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این مقاله از دوره آموزشی جاوا درباره متد log توضیحاتی را ارائه دادیم. اگر سوالی در ذهن شما قرار دارد و یا قسمتی نیاز به توضیحات بیشتر دارد، میتوانید سوالات خودتان را در قسمت نظرات بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا