فایل صوتی: آموزش سیستم عامل اندروید جلسه ۳

در این فایل صوتی که ادامه دو جلسه قبل است، میخواهم راجع به منوی تنظیمات (Setting) در سیستم عامل اندروید برای شما صحبت کنم. همان منویی که میتوانیم با آن کارهای زیادی انجام دهیم. تقریبا در همه گوشی های اندروید، یک سری قسمت های ثابت وجود دارد که کارهای مشخصی را انجام میدهند. به شما پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید با همه قسمت های منوی تنظیمات یا Setting آشنا بشوید و کار کردن با آنها را یاد بگیرید، حتما تا انتهای آموزش سیستم عامل اندروید با برنامه چی همراه باشید.

در این فایل صوتی چه سرفصل هایی وجود دارد؟
تنظیمات مشترک در گوشی های اندروید
تنظیمات بی سیم (Wireless & Networks)
تنظیمات بلوتوث
بلوتوث چه استفاده هایی دارد؟
Mobile Networks چیست؟
کار APN چیست؟
Hotspot یا نقطه دسترسی چیست؟
Share Screen چیست؟
تنظیمات شخصی سازی
در جلسه بعدی چه چیزی یاد خواهیم گرفت؟


پخش آنلاین فایل صوتی آموزش سیستم عامل اندروید جلسه ۳


تنظیمات مشترک در گوشی های اندروید

قبل ازینکه بخواهیم در مورد هر گزینه ی دیگری در فایل صوتی آموزش سیستم عامل اندروید صحبت کنیم، باید این را بدانید که منوی تنظیمات در گوشی های اندروید معمولا به چند دسته کلی تقسیم میشود. یک قسمت در مورد Wireless and Network است. یعنی هرچیزی که با قسمت های بی سیم گوشی در ارتباط است. مانند آنتن گوشی که از سیم کارت و دکل های مخابراتی میتواند اینترنت، پیام، تماس و هر چیز دیگری را دریافت کند. یا مثلا مودم وای فای گوشی که میتواند از مودم های وایرلس، امواج اینترنت دریافت کند. این موارد همگی در این قسمت قرار دارند.

قسمت دیگری به نام Personal وجود دارد. یعنی آن اطلاعاتی که شما میتوانید در گوشی خودتان شخصی سازی کنید و برای خودتان منحصر به فرد باشند؛ همگی در این قسمت دسته بندی میشوند. اطلاعاتی مثل عوض کردن والپیپر یا همان پس زمینه صفحه اصلی، مشخص کردن پوسته (Theme)، تغییر فونت و یک سری تنظیماتی از این قبیل در این مجموعه قرار دارند.

قسمت بعدی که معمولا در همه گوشی ها مشترک است، Phone نام دارد. این بخش مربوط به چیست؟ همه تنظیماتی که شما بر روی گوشی میتوانید انجام دهید، درون قسمت Phone قرار دارد. این تنظیمات معمولا پایه ای ترین و دم دستی ترین تنظیمات هستند. مانند عوض کردن RAM و حذف کردن نرم افزار و یک سری تنظیمات که همه ما تا امروز روی گوشی های خودمان انجام داده ایم.

قسمت بعدی که راجع به آن در آموزش سیستم عامل اندروید حرف میزنیم و معمولا در آخر همه منو های تنظیمات جا می گیرد، System نام دارد. از داخل این قسمت است که شما میتوانید بفهمید که ورژن اندروید شما چند است، یا در بعضی گوشی ها مینویسد که مثلا RAM چند گیگ است یا اطلاعات سخت افزاری بیشتری را هم راجع به گوشی به شما میدهد. اما این اطلاعات در همه گوشی ها یکسان نیست. بعضی ها فقط اطلاعات نرم افزار را میدهند و بعضی از برندها نیز اطلاعات سخت افزار را هم به شما نشان میدهند.

یک قسمت دیگری نیز به نام Quick Settings وجود دارد که در گوشی های جدید سامسونگ آن را مشاهده میکنیم. در قسمت بالای تنظیمات یک سری میانبر قرار داده شده است که مثلا برای روشن کردن Wi-Fi یا انجام دادن یک سری تنظیمات خاص، ازاین قسمت میتوانید به سرعت به آن دسترسی داشته باشید. این منوی Quick Settings روی همه گوشی ها نیست و به همین دلیل من آن را در دسته بندی کلی آموزش سیستم عامل اندروید نگفتم. اما اگر در گوشی های سامسونگ این منوها را مشاهده کردید، زیاد تعجب نکنید.


تنظیمات بی سیم (Wireless & Networks)

در این منو ها و قسمت های گفته شده در آموزش سیستم عامل اندروید، معمولا همیشه اولین بخش مربوط به Wireless and Networks است، یعنی همان اطلاعات مربوط به امواج بی سیم دستگاه، یعنی هر چیزی که در گوشی با فناوری بی سیم کار بکند، تنظیمات آن را در این بخش قرار میدهند که به راحتی بتوان آن ها را تغییر داد.

چه کارهایی میتوان در این قسمت انجام داد؟ مثلا اولین کار این است که میتوان آن را در حالت Airplane Mode قرار داد.

وقتی حالت هواپیما را روشن میکنید، همه آنتن های گوشی از کار می افتند. یعنی همگی خاموش میشوند. آنتن هایی مثل مودم Wi-Fi یا بلوتوث یا حتی آنتن های مخابراتی که از سیم کارت اطلاعات را رد و بدل میکنند، همگی خاموش میشوند. به همین دلیل هنگام خواب وقتی میخواهید گوشی را در کنار خود بگذارید، حتما حالت هواپیما را روشن کرده تا آن امواج مضری که دارد (هر چند ممکن است فکر کنید خیلی کم باشند)، از بین برود و به شما آسیب نزند.

یک دسته بندی دیگر که در قسمت Wireless and Network وجود دارد، تنظیمات مربوط به Wi-Fi است. در این قسمت شما میتوانید Wi-Fi را روشن و خاموش کنید، که از قسمت های دیگر گوشی در دسترس هست. اما اسکن کردن، اضافه کردن Wi-Fi یا اینکه ببینید چه شبکه ها و چه مودم هایی را شما ذخیره کرده اید، همگی را باید در این قسمت مشاهده کنید. میبینید که اگر نام یک مودم Wireless پنهان شده باشد، یعنی اگر نتوانید اسم آن را پیدا کنید، حتما باید بیایید در این قسمت گزینه Add Network یا اضافه کردن یک شبکه را بزنید. سپس نام آن شبکه (نام آن Wi-Fi) را وراد کرده و پس از وارد کردن رمز آن، میتوانید به Wi-Fi وصل شوید.

همه تنظیماتی که با Wi-Fi در ارتباط هستند مانند Wi-Fi Direct یا حتی ارسال فایل از طریق Wireless و Wi-Fi، همگی در این قسمت قراردارند. پس اگر هر مشکلی با Wi-Fi خود پیدا کردید و نتوانستید به جایی Connect شوید، حتما به این قسمت سر زده و تنظیمات را بار دیگر چک کنید و ببینید که اشکال از کجاست.


تنظیمات بلوتوث

منوی بلوتوث هم در این قسمت قرار دارد. بلوتوث تا همین چندسال پیش راه اصلی ارتباط گوشی ها بایکدیگر بود. یعنی ما به جز بلوتوث نمیتوانستیم به شکل دیگری (برای مثال) آهنگی را برای کسی ارسال کنیم. قبل از آن نیز مادون قرمز (Infrared) و قبل از آن نیز کابل و یک سری دردسرهای این مدلی وجود داشتند. اما جدیدا دیگر از بلوتوث برای ارسال فایل استفاده نمیشود. وقتی نرم افزار هایی مانند Zapya یا ShareIt که به بازار آمدند و معروف شدند، دیگر کسی از بلوتوث برای ارسال فایل استفاده نمیکند. چون هم سرعت پایینی دارد و هم پیچیدگی و گاهی دردسر!


بلوتوث چه استفاده هایی دارد؟

مثلا الان در حال حاضر یک سری بلندگوی قابل حمل وارد بازار شده است که میتوان آن ها را به صورت بی سیم به گوشی متصل کرد. اتصال معمولا از طریق بلوتوث است و یا اگر خیلی پیشرفته باشد، از طریق NFC به گوشی شما وصل میشوند. اما معمولا این تجهیزات بی سیم مانند هدفون، Speaker، Remote Control یا هرچیز دیگری که بی سیم به گوشی وصل میشود با بلوتوث کار میکند. به همین دلیل بلوتوث همچنان محبوبیت خود را داراست و در حال پیشرفت است و مدل های جدیدتر آن به بازار می آید و همچنان هم نیز در گوشی های هوشمند جای خود را حفظ کرده است و در آموزش سیستم عامل اندروید درباره آن مطالبی را خواهم گفت.

اگر شما میخواهید تنظیماتی را درباره بلوتوث انجام دهید، یعنی مثلا دستگاهی را پیدا کنید و یا موردی را از لیست خود حذف کنید، همگی را باید در این قسمت انجام دهید.

گوشی های قدیمی تر، یعنی گوشی هایی که ورژن اندروید قدیمی تری دارند، برای اینکه از طریق بلوتوث یک فایل را ارسال کنند یا اینکه دستگاه دیگری بخواهد این گوشی را پیدا کند، حتما باید در تنظیمات یک گزینه را تیک بزنند. این گزینه گوشی آنها را مثلا برای دو دقیقه قابل دسترس میکند.

اما اگر اشتباه نکنم، از اندروید ۶ به بعد دیگر این گزینه برداشته شده و وقتی بلوتوث را روشن میکنید، همه میتوانند دستگاه شما را پیدا کنند و لازم نیست گزینه ای را روشن کرده و تیک آن را بزنید تا برای چندین دقیقه قابل دسترس باشید. ولی اگر گوشی شما اندروید ۴ یا ۵ یا پایین تر را داشته باشد، حتما این گزینه که در تنظیمات بلوتوث است را در نظر داشته باشید.

یک قسمت دیگر در این دسته بندی (Wireless and Network) وجود دارد به نام Mobile Networks که در ادامه فایل صوتی آموزش سیستم عامل اندروید به آن میپردازیم.


Mobile Networks چیست؟

تنظیمات همه شبکه های سیم کارت را شما باید از اینجا انجام بدهید. یعنی الان معمولا دیگر همه ما با سیم کارت خودمان هم ارسال پیام داریم، هم تماس میگیریم و هم اینترنت پرسرعت استفاده میکنیم. تنظیمات همه موراد ذکر شده در آموزش سیستم عامل اندروید را شما میتوانید در این قسمت تغییر بدهید. چیزی که در این قسمت خیلی استفاده میشود و به آن سر میزنیم، معمولا تنظیمات اینترنت همراه سیم کارت است.

در این قسمت که در آموزش سیستم عامل اندروید آن را بررسی میکنیم، میتوانید بفهمید که گوشی شما از شبکه ۴G پشتیبانی میکند یا خیر. یا اینکه برای مثال اگر تا الان اینترنت همرا شما ۴G بوده و ناگهانی ۳G میشود، برای رفع مشکل باید به این قسمت سری بزنید. یا برای Roaming یا تنظیمات انتن دهی یا هر چیز دیگری که نیاز دارید، داخل این قسمت وجود دارد.

نکته ای که در فایل صوتی آموزش سیستم عامل اندروید قابل ذکر است، مربوط به زمانی است که وقتی که گوشی جدیدی میخرید، یا این که اپراتور سیم کارت خود را عوض میکنید. یعنی مثلا اگر تا الان، ایرانسل داشته اید و میخواهید رایتل بخرید، باید در تنظیمات این قسمت یک APN یا همان Access Point Name یا در گوشی های منو فارسی، همان نقطه دسترسی، تعریف کنید.


کار APN چیست؟

همان تنظیمات آنتن مخابراتی شما که اینترنت را از دکل مخابراتی دریافت میکند، با سیم کارت شما هماهنگ مینماید. بعضی از گوشی ها به صورت اتوماتیک این تنظیمات را از اپراتور دریافت کرده و مشکلی نخواهند داشت. اما معمولا اپراتور ها برای گوشی های پیشرفته نمیتوانند این کار را انجام دهند و هنوز اینقدر به روز نشده اند. به همین دلیل برای این دسته از گوشی ها باید به صورت دستی تنظیمات را در APN وارد کنید تا اینترنت شما درست کار کند.

یعنی وقتی گوشی جدیدی میخرید یا اپراتور سیم کارت را تعویض میکنید، ممکن است اینترنت همراه برای شما کار نکند. پس با مراجعه به این قسمت، یک APN طبق تنظیماتی که خود اپراتور معرفی کرده یا در سایت ها قرار داده شده است بسازید. سپس میتوانید به راحتی به اینترنت وصل شوید.

یکی دیگر از تنظیماتی که میتوانید در این قسمت انجام دهید و یا آن را تغییر دهید که در آموزش سیستم عامل اندروید به آن میپردازیم، Hotspot یا همان نقطه داغ است. اما در گوشی هایی که منوی آن ها فارسی است، بدین صورت نوشته نشده است. در این گوشی ها، این تنظیمات را به نام “نقطه دسترسی” یا “نقطه اتصال” پیدا خواهید کرد.


Hotspot یا نقطه دسترسی چیست؟

برای Share کردن اینترنت گوشی یا برای اینکه بقیه بتوانند به گوشی شما وصل شده و شبکه شوند، باید آن را روشن کنید. دراصل وقتی این گزینه را فعال میکنید، گوشی شما تبدیل به یک مودم Wi-Fi میشود، و به صورت فرستنده عمل میکند. یعنی دیگر دریافت کننده نیست و بقیه میتوانند به آن وصل شده و از اینترنت سیم کارت شما استفاده کنند.

یا اگر میخواهید به صورت شبکه ای GAME بازی کنید، چندین نفر میتوانند به گوشی شما وصل شوند و بعد به صورت اتوماتیک، خود گوشی این ها را با هم شبکه میکند. یعنی کاملا به صورت یک مودم میتواند نقش ایفا کند و معمولا هم ۱۰ یا ۱۱ نفر بیشتر نمیتوانند به آن وصل شوند.

برای ارسال فایل از طریق WI-FI هم دقیقا از همین سیستم استفاده میشود. مثلا وقتی دو نفر با برنامه Shareit به ارسال فایل به یکدیگر اقدام میکنند، Wi-Fi یکی از گوشی ها به صورت اتوماتیک روشن میشود، Hotspot دیگری نیز روشن شده و گوشی ای که Wi-Fi آن روشن شده، به دیگری وصل میشود و اطلاعات را ازهمین طریق، بدون مصرف اینترنت رد و بدل میکنند. یعنی فقط از طریق شبکه داخلی.


Share Screen چیست؟

یک مورد دیگر نیز اخیرا که فکر میکنم از اندروید ۶ به بعد به این سیستم عامل اضافه شده است و در آموزش سیستم عامل اندروید با آن آشنا میشوید. این گزینه را در قسمت Wireless and Network اضافه کرده اند. نام آن در بعضی گوشی ها Share Screen است و در گوشی هایی مانند HTC که خود من دیده ام، HTC Connect است. در کل عملکرد همگی یکی است و نام هایشان در گوشی های مختلف فرق میکند.

طرز کار آن نیز بدین صورت است که این ویژگی صفحه گوشی شما را به اشتراک میگذارد. یعنی وقتی این گزینه را روشن میکنید و به یک دستگاه پخش کننده وصل میشوید، دقیقا صفحه گوشی شما به صورت زنده روی آن دستگاه نیز نشان داده میشود.

یکی از کار هایی میتوان با آن انجام داد این است که صفحه گوشی تان به صورت زنده و بدون تاخیر زیاد، یعنی خیلی سریع، روی صفحه کامپیوتر نمایان میشود. نرم افزاری که روی لپتاپ به آن نیاز دارید، نام آن Connect است. پس از باز کردن برنامه، لپتاپ و گوشی به صورت اتوماتیک به یکدیگر وصل میشوند و صفحه موبایل به صورت کاملا زنده روی صفحه لپتاپ نمایش داده میشود.

این مورد ویژگی خوبی است و میتوانید از آن برای بازی کردن استفاده کنید. یا اگر میخواهید صفحه بزرگتری داشته باشید و فیلم را به صورت زنده روی یک دستگاه دیگر ببینید، میتوانید از آن استفاده کنید. در حال حاضر روی تلویزیون های هوشمندی نیز که جدیدا به بازار آمده است، این امکان وجود دارد.

موارد ذکر شده در فایل صوتی آموزش سیستم عامل اندروید، گزینه های اصلی قسمت Wireless and Network بودند. یکسری تنظیمات دیگر نیز در این قسمت وجود دارد که از طریق آن میتوانید NFC را روشن کنید (البته اگر گوشی شما سخت افزار NFC را داشته باشد)، یا میتوانید VPN برای گوشی تعریف کنید.

البته برای VPN، کسی معمولا به این قسمت مراجعه نمی کند و افراد به سراغ دانلود فیلتر بشکن میروند و این فیلتر بشکن ها به صورت اتوماتیک این تنظیمات را انجام میدهند.

همچنین مصرف دیتای سیم کارت یا Wi-Fi را ازین قسمت به راحتی میتوانید بررسی کنید. به نظرم، توضیحات کافی در مورد قسمت Wireless and Networks را به شما دادم. حال میخواهم به سراغ قسمت بعدی منوی تنظیمات که شخصی سازی نام دارد بروم.


تنظیمات شخصی سازی

شخصی سازی نیز در گوشی های مختلف نام های متفاوتی دارد اما در نهایت همگی یک کار را برای شما انجام میدهند. این قسمت در بعضی از گوشی ها Personal نام دارد، بعضی ها Personalize است که همان شخصی سازی به زبان انگلیسی است و یا در بعضی ها نیز Appearance یا ظاهر نام دارد. همه این قسمت ها یک کار مشابه را انجام میدهند. مثلا فونت یا آن چیز هایی که شما با آن ها در ارتباط هستید را میتوانید جوری تغییر دهید که گوشی شما منحصر به فرد باشد.

برای مثال: به گوشی های خودمان نگاهی بیندازید، هرکدام طبق سلیقه ای که داشتیم، یک پس زمینه یا فونت مشخص یا تم خاصی را انتخاب کرده ایم. یا یک سری برنامه های مختلف داریم. این موارد همگی شخصی سازی نام دارد. یعنی گوشی هرکدام از ما منحصر به فرد است. یعنی روی چیزی که خودمان میخواستیم، تغییر اعمال کرده ایم.

تنظیمات این قسمت و تنظیمات شخصی کردن گوشی، همگی در این قسمت Personal، یا Appearance در گوشی ها قرار دارد. بنابراین میتوانم بگویم همه مواردی که مربوط به ظاهر سیستم عامل شماست یا مربوط به Launcher اندروید شماست در این قسمت قرار گرفته و میتوانید به راحتی آن ها را تغییر بدهید. مثلا عوض کردن پس زمینه یا تم یا بزرگ کردن فونت و تعویض آن، یا حتی عوض کردن Lock Screen گوشی (صفحه ای که هنگام باز کردن قفل صفحه میبینید)، که برای شما در فایل صوتی آموزش سیستم عامل اندروید مثال زده شد.

تنظیمات با توجه به نوع و برند گوشی متفاوت است. اما این را بدانید که هرکدام از این تنظیمات شخصی سازی که در گوشی های اندرویدی هست، باعث شد محبوبیت آن ها خیلی بیشتر از سیستم عامل iOS شود. یعنی اصلا زمانی که اندروید آمد و این تنظیمات شخصی سازی و منحصر به فردی را ارایه داد، این ایراد به اپل وارد شد که شما چرا اجازه نمیدهید که کاربر برای خود پس زمینه انتخاب کند؟

در اوایل، iOS خیلی سخت گیرانه در این مورد عمل میکرد ولی جدیدا، این سیستم عامل هم دارد به این سمت میاید که یک مقدار به سلیقه مشتری احترام بگذارد.

پس قدر این منوی شخصی سازی که در گوشی تان قرار داده اند را بدانید و نیز بدانید که خیلی از آیفون دار ها حسرت داشتن همچین منویی را در تنظیمات خود دارند.


در جلسه بعدی چه چیزی یاد خواهیم گرفت؟

برای این جلسه آموزش سیستم عامل اندروید، از نظر من کافی است که دو قسمت از قسمت های اصلی منوی تنظیمات اندرویدی را به شما معرفی کردم و الان میتوانید خودتان در این قسمت ها بچرخید و هر جا که به مشکلی خوردید یا سوالی برایتان پیش آمد، از طریق اینستاگرام، اکانت تلگرام که در بیو کانال قرار داده ایم و یا حتی از طریق نظرات سایت میتوانید از ما بپرسید و ما به سرعت به آنها پاسخ میدهیم.

در جلسات بعدی آموزش سیستم عامل اندروید، قسمت های دیگر منوی نرم افزار و آن قسمت هایی که شاید یک مقدار حیاتی تر و امنیتی تر باشند را به شما توضیح میدهم و کار کردن با آن ها را به شما یاد خواهم داد که مثلا برای اینکه رمز را بتوانید مخفی بکنید، چه کارهایی انجام دهید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا