فایل صوتی: راهنمای کامل انتخاب گوشی موبایل هوشمند جلسه ۱

توی این سری از فایل های صوتی که قرار است در برنامه چی منتشر بکنیم، قصد دارم شما را با سیستم گوشی های هوشمند و گوشی های اندرویدی آشنا بکنم تا بتوانید در انتخاب گوشی موبایل راحت تر عمل کنید. از آنجایی که ممکن است این مبحث طولانی باشد و قسمت های زیادی داشته باشد، تصمیم گرفتیم این بررسی را در چند جلسه و در چند هفته ی پشت سر هم روی وب سایت و روی کانال برنامه چی منتشر بکنیم. در قسمت اول از این سری فایل های صوتی، قصد دارم درباره پردازنده های گوشی های هوشمند و مخصوصا گوشی های اندرویدی صحبت کنم زیرا یک فاکتور مهم در انتخاب گوشی موبایل به شمار میرود. بنابراین در قسمت اول در مورد معماری این پردازنده ها، سازنده های آنها، و عواملی که در سرعت این گوشی ها موثر هستند، صحبت خواهیم کرد. به شما پیشنهاد میکنم حتما تا انتهای این فایل صوتی با ما همراه باشید.

در این فایل صوتی سرفصل های زیر بررسی میشوند:
پردازنده در گوشی به چه چیزی گفته میشود؟
معماری به چه معناست؟
۳۲ بیت یا ۶۴ بیت؟
تعداد هسته های پردازنده


پخش آنلاین فایل صوتی


پردازنده در گوشی به چه چیزی گفته میشود؟

اگر فایل های صوتی قبلی را گوش داده باشید، در جاهایی که که راجع به سیستم کامپیوتر صحبت کرده ام، گفتم که CPU یا واحد پردازشگر مرکزی، همان چیزی است که مغز کامپیوتر ماست. در لپتاپ ها بدین صورت است که CPU، RAM و کارت گرافیک جداست.

اما در گوشی های هوشمند چنین ساختاری را نداریم، یعنی یک تراشه مرکزی داریم که پردازنده قسمتی از آن است. قسمت های دیگر مانند حافظه و کارت گرافیک نیز روی همین تراشه قرار دارند. تقریبا میتوان گفت این تراشه همه کاره گوشی های هوشمند محسوب میشود. یعنی همه کار ها از جمله پردازش، نمایش تصویر، تشخیص اثر انگشت و همه کارهایی که با گوشی انجام میدهیم در این واحد پردازش یا در این تراشه انجام میشوند. پس باید با این قسمت برای انتخاب گوشی موبایل آشنا باشید.

در جلسه اول میخواهیم در مورد CPU که یکی از اجزای این تراشه محسوب میشود، صحبت کنیم. قبل از اینکه بخواهیم راجع به انواع این تراشه ها یا هرچیز دیگری بحث کنیم، باید به یک سری مفاهیم آشنایی داشته باشیم. اولین چیزی که برای انتخاب گوشی موبایل نیاز است بدانیم، این است که معماری این پردازنده ها به چه شکل است؟


معماری به چه معناست؟

معماری پردازنده ها یعنی نحوه ساخت آنها، یا نحوه کنترل آنها که یک مبحث بسیار گسترده ای است و لازم نیست که به همه جزئیات آن برای انتخاب گوشی موبایل تسلط داشته باشید. اما معمولا در گوشی های اندرویدی اسم هایی را میشنویم مانند ARM V8 یا برای مثال شاید شنیده باشید که میگویند، این پردازنده از نوع Kerio است، در گوشی های iOS که شرکت اپل تولید میکند، کلمه های مثل Manson و Misteral بیشتر شنیده میشود.


این اسم ها چه تاثیری روی پردازنده دارند؟

همه موارد بالا اسم هایی هستند که مشخص میکنند پردازنده باید چگونه کنترل شود، یعنی ARM توسط شرکتی تولید شده و دارای یک سری قوانین است، که نحوه پردازش داده ها را در CPU یا همان پردازشگر مشخص میکند.

Kerio و Misteral هم به همین شکل هستند. یعنی در اصل، میشود گفت معماری پردازنده به همان دستوراتی گفته میشود که پردازنده را کنترل میکنند. یک نکته که در مورد معماری باید بدانید این است که: هرچه ورژن آنها بالاتر میرود، قدرت و سرعت آنها بیشتر شده و مصرف انرژی شان پایین تر می آید. یعنی در یک کلام، بهینه تر میشوند. تا همینجا در مورد معماری ها اطلاعات داشته باشیم، کافی است و میتوانیم برای انتخاب گوشی موبایل، طبق معماری CPU ها، آنها را با هم مقایسه کنیم.


۳۲ بیت یا ۶۴ بیت؟

مورد بعدی که نیاز است راجع به پردازنده ها، برای انتخاب گوشی موبایل بدانیم، ساختار آنهاست که آیا ۳۲ بیتی هستند یا ۶۴ بیتی؟ ۳۲ بیت و ۶۴ بیت را در فایل های صوتی مربوط به لپتاپ ها توضیح دادم، دقیقا تعریف در اینجا هم مانند قبلی است. اما برای یادآوری دوباره توضیح خواهیم داد. ۳۲ بیت مانند این است که شما یک اتوبان داشته باشید که دارای ۳۲ لاین است و ازین ۳۲ لاین همزمان میتوانم ۳۲ بیت یا جریان داده ای را عبور بدهیم.

معماری ۶۴ بیت، معماری قوی تری است و به تازگی وارد گوشی های موبایل شده است و همانطور که از اسمش پیداست، به جای ۳۲ لاین موازی میتواند ۶۴ جریان داده ای را به صورت همزمان پردازش بکند. به همین خاطر میتواند دو اپلیکیشن که همزمان در حال اجرا هستند را خیلی بهتر مدیریت کند و قدرت خیلی بالاتری را در گوشی های ما بوجود می آورد.

اولین بار پردازنده های ۶۴ بیتی توسط اپل در گوشی های هوشمند استفاده شدند و بعد از استفاده از این پردازنده ها بود که شما توانستید برنامه های سنگینی مانند اتوکد را روی آیپد ها نیز اجرا کنید. پس پردازنده های ۶۴ بیتی قدرتمند تر هستند و میتوانند عمل MultiTasking یا همان کنترل چند اپلیکشین که به صورت همزمان اجرا میشوند را بهتر انجام دهند.

حال که راجع به معماری و ساختار پردازنده ها اطلاعات کافی را بدست اوردیم، میخواهیم ببینیم که این چیپ ها یا همان تراشه های مرکزی که پردازنده هم عضوی از آنهاست، توسط چه شرکت هایی ساخته میشوند و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در حال حاضر شرکت های زیادی مانند Snapdragon یا حتی Intel، تراشه های مرکزی برای گوشی های اندروید تولید میکنند. اما در این جلسه من فقط میخواهم راجع به قدرتمند ترین و معروف ترین این تراشه ها صحبت بکنم. در حال حاضر یعنی در سال ۲۰۱۸، قدرتمند ترین تراشه های مرکزی که در دسترس عموم قرار دارد، یعنی مربوط به شرکت خاصی نیست، تراشه های SnapDragon هستند. اگر در مورد گوشی ها اندرویدی تحقیق کرده باشید یا اخبار آنها را دنبال بکنید، حتما تا الان اسم اسنپ دراگون را چندین بار شنیده اید. برای اینکه بهتر این تراشه ها را بشناسیم و بتوانیم برای انتخاب گوشی موبایل مطمئن تر عمل کنیم، باید بدانیم که این تراشه ها چندین سری مختلف دارند.

سری هایی که با اعدادی مانند ۲، ۶ یا ۸ شروع میشوند.
– سری ۲،
که سری های ۲۰۰، ۲۱۰ یا ۲۸۰ دارند، تراشه های ارزان قیمت و ضعیف SnapDragon هستند.
سری بعدی یا سری ۴۰۰ تراشه هایی هستند که به آنها سری اقتصادی گفته میشود و الان در بیشتر گوشی های های اندرویدی که قیمت های پایینی دارند، ازین سری استفاده میشود.
سری ۶۰۰ یک سری متوسط است وقیمت بالاتری نسبت سری ۴۰۰ دارد و دارای قدرت بیشتری است. استفاده از این سری نسبت به استفاده از سری ۴۰۰ نسبتا کمتر است.
اما قدرتمند ترین سری تراشه های SNAP DRAGON سری ۸۰۰ آن است. سری ۸۰۰ برای گوشی های پرچم دار، که قدرتمند ترین گوشی های ک شرکت در یک سال هستند، استفاده میشود.
جدیدترین تراشه اسنپ دراگون سری ۸۰۰ که تا الان به بازار ارایه شده است، SnapDragon 835 است که گوشی هایی مانند HTC U11 و بقیه گوشی های پرچم دار از آن استفاده میکنند.

بعد از تراشه های SnapDragon یک سری تراشه وجود دارد که برای گوشی های اندروید تولید میشود و بسیار معروف هستند. سری Exinous که توسط شرکت سامسونگ ساخته میشود. میدانید که سامسونگ در این چند سال رقابت خیلی شدیدی با شرکت اپل داشته است و از آنجایی که اپل تراشه ها را خودش برای گوشی هایش تولید میکند، سامسونگ نیز یک سری تراشه برای گوشی های خود تولید کرده است که نام آنها را اگزینوس گذاشته است. این تراشه ها از معماری ARM بهره میبرند و قدرت زیادی دارند و معمولا خطاها و اشکالاتی که در سری SnapDragon وجود دارد در این سری برطرف میشوند. یعنی نسبت به سری SnapDragon کمبود های کمتری دارند.

در حال حاضر اخرین سری این پردازنده ها در گوشی Galaxy Note8 استفاده میشود که نام آن Exinous 8895 است و معمولا سامسونگ پرچم دارهای خودش را با این تراشه های اگزینوس به بازار ارایه میکند. اولین بار گوشی Galaxy S3 را به این تراشه مجهز کرد و از آن به بعد، استفاده خودش را بیشتر کرد.

آخرین سازنده ای که میخواهم به شما معرفی کنم شرکت اپل است که خودش همه تراشه ها را هم طراحی کرده، هم تولید کرده، و هم توسعه میدهد. به همین خاطر هم، تراشه هایی که تولید میکند، بازده بالایی دارند و قوی ظاهر شده اند.

یعنی همیشه شاهد این هستیم که گوشی های اندرویدی سخت افزار خیلی قوی تری از اپل دارند، اما در عملکرد، گوشی های اپل خیلی روان تر و سریع تر و بهتر از گوشی های اندرویدی عمل میکنند. چیپ ست ها یا همان تراشه های اپل با حرف A و یک عدد شناخته میشوند، مانند A7 و یا A8. جدیدترین سری این چیپ ست ها هم در گوشی iPhone X استفاده شده است، که سری A11 نام دارد.

البته اپل این تراشه هارا به هیچ شرکت دیگری نمیدهد و کاملا انحصاری برای خودش تولید میکند. این تراشه های جدید از معماری ۶۴ بیتی هم پشتیبانی میکنند و قدرت خیلی زیادی دارند. تا حدی که دیگر آیپد های اپل قدرتشان از لپتاپ های متوسط و حتی بعضی لپتاپ های قوی هم بیشتر شده است.

از بحث چیپ ست های مختلف و سازنده های مختلف که بگذریم، باید دید چه عواملی در سرعت یک پردازنده مهم هستند تا انتخاب گوشی موبایل برای ما آسان تر شود.

مهم ترین فاکتور که تعیین کننده سرعت یک پردازنده است، معماری آن است. در مورد معماری در ابتدای فایل صوتی توضیح داده ام. معماری در سرعت، خیلی نقش تعیین کننده ای دارد. پس یکی از فاکتور های مهم در انتخاب گوشی موبایل میباشد. یعنی ممکن است که یک پردازنده، توان پردازشی یا همان گیگاهرتز بیشتری داشته باشد اما، از پردازنده ای که معماری به روز تر و قوی تری دارد، کند تر کار کند. پس همیشه به نوع معماری و ورژن آن که هر چقدر جدیدتر باشد، بهتر است، دقت کنید.


تعداد هسته های پردازنده

مورد بعدی تعداد هسته های پردازشی یک CPU است. این هسته ها چگونه کار میکنند؟ وقتی که وظیفه ای به CPU محول میشود، یعنی از آن درخواست میشود یک سری داده هارا پردازش بکند، خود پردازنده این عمل را به صورت اتوماتیک بین هسته هایی که دارد تقسیم میکند. مثلا پردازنده ای که ۴ هسته پردازشی دارد، این وظیفه را به چهار قسمت تقسیم میکند و به صورت همزمان یا موازی، این چهار وظیفه را در چهار هسته مختلف، انجام میدهد.

اما به این مورد توجه داشته باشید، که همیشه هسته های بیشتر به معنی سریعتر بودن نیست. (پس در انتخاب گوشی موبایل هرجا تعداد هسته های زیاد شنیدید سریع به طرف آن نروید). معمولا تعداد هسته های بهینه ای که برای گوشی ها و برای CPU ها کلا استفاده میشود، تعداد ۴ هسته هست. چون بسیاری از نرم افزار ها، نمیتوانند از تعداد بیشتر از ۴ هسته استفاده کنند. همانطور که میدانید، نرم افزار هم یکی از عوامل تعیین کننده سرعت، و عملکرد گوشی های موبایل است و اگر نرم افزار نتواند از تعداد بالای هسته های ما استقاده بکند، نمیتواند از کل توان CPU استفاده کند و به همین دلیل سرعت آن، ممکن است از CPU های دیگر پایین تر باشد.

خیلی از نرم افزار های اندرویدی اصلا نمیتوانند ازین هشت هسته به طور همزمان استفاده کنند و به همین خاطر است که شما میبینید عملکرد گوشی های اپل، خیلی بهتر از گوشی های اندرویدی بوده است و این بخاطر هماهنگ بودن اجزای تراشه و هماهنگ بودن سخت افزار و نرم افزار در این گوشی ها است. مهمترین عوامل سرعت در CPU نیز همین هایی بودند که تا اینجا، بحث شد.

مثال خوبی که در این زمینه میشود زد، گوشی های اندرویدی و گوشی های IOS هستند. موبایل هایی که شرکت اپل تولید میکند، معمولا بین ۲ تا ۴ هسته پردازشی دارند و نرم افزار این موبایل ها یا همان سیستم عامل IOS میتواند بیشترین استفاده از این چهار هسته پردازشی داشته باشد. در مقابل گوشی های سامسونگ را میبینید که فقط به خاطر تبلیغات یا بازار گرمی، پردازنده های ۸ هسته ای استفاده میکند.

من سعی کردم در این فایل صوتی همه مواردی که در مورد پردازنده ها و انتخاب گوشی موبایل مهم هستند را توضیح بدهم و همچنین مدت زمان فایل صوتی طولانی نشود. اما اگر شما سوالی در مورد پردازنده ها یا چیپ ست ها در گوشی ها داشتید، میتوانید از طریق دایرکت اینستاگرام، اکانت تلگرام، یا در نظرات سایت بپرسید تا ما به آنها پاسخ بدهیم.در فایل صوتی بعدی، در مورد بقیه اجزای گوشی های اندرویدی توضیح داده خواهد شد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا