نقد و بررسی اندروید آتو

اندروید آتو (Android Auto) چیست و چه ویژگی های دارد؟

اندروید آتو راه حل گوگل برای آوردن قدرت گوشی های هوشمند به دنیای بی روح سرگرمی های خودرو است. به زبان ساده، شما با استفاده از موبایل یک رابط کاربری جدید را به صفحه لمسی اتومبیلتان می آورید. یعنی میتوانید قدرت جدیدترین گوشی ها را به خودرو ی خود منتقل کنید. با برنامه چی برای بررسی ویژگی های کامل Android Auto همراه باش. (منابع نوشته: android centeral، beebom، androidcenteral)

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
تاریخچه اندروید آتو
اندروید آتو چگونه کار میکند؟
اپلیکیشن های اندروید آتو
چه کارهایی میتوانید با اندروید آتو انجام بدهید؟
تماس گرفتن بدون استفاده از دست (Hands-Free)
استفاده ی آسان از نقشه
کنترل کردن پخش موسیقی
تنظیم کردن جواب خودکار
استفاده از اپلیکیشن های دیگری که اندروید آتو پشتیبانی میکند
خودرو هایی که از اندروید آتو پشتیبانی میکنند
تجربه رانندگی با اندروید آتو


تاریخچه اندروید آتو

تاریخچه اندروید آتو

اندروید آتو یک محصول بسیار هوشمندانه است. زیرا تا قبل از معرفی آنها تعامل زیادی نمیتوانستیم با ماشین ها داشته باشیم. بیشترین ارتباط از طریق بلوتوث انجام میشد. اما بعد از معرفی Android Auto و CarPlay از شرکت اپل، نحوه ی تعامل با خودروها بسیار متفاوت شده است.

در کنفرانس I/O گوگل در سال ۲۰۱۴، اندروید آتو به جهان معرفی شد.  این سیستم رقیب مستقیم CarPlay در iOS به حسب می آید. Android Auto از زمان انتشار به صورت منظم در حال به روز رسانی بوده است.


اندروید آتو چگونه کار میکند؟

اندروید آتو چگونه کار میکند؟

اندروید آتو تصویر برنامه های اجرا شده درون گوشی را به صفحه ماشین منتقل میکند. برای این کار باید موبایل با کابل USB به خودرو متصل شده باشد. در حقیقت همه ی کارهای سنگین پردازشی و اجرا، توسط خود گوشی انجام میشود. یعنی به راحتی میتوانید از همه ی اپلیکیشن های موبایل مثل گوگل مپ، گوگل پلی موزیک و غیره.

همچنین میتوانیم از نرم افزار های پیام رسانی مثل اسکایپ یا Hangouts یا اپلیکیشن های دیگر استفاده کنیم. البته این اپلیکیشن ها نمیتوانند به خوبی نسخه موبایل خود کار کنند؛ اما میتوانید پیام ها را به خوبی ببینید.


اپلیکیشن های اندروید آتو

اپلیکیشن های اندروید آتو

اپلیکیشن های Android Auto از یک الگوی طراحی ثابت پیروی میکنند. همه ی آنها آیکون های بزرگ و گرد دارند که لمس کردن آنها حین رانندگی آسان باشد. طراحی منو های آن هم مشابه منوی اندروید است. نکته ی اصلی که در مورد طراحی اپلیکیشن ها رعایت شده، این است که هر برنامه بیشتر از مقداری که لازم است، حواس پرتی ایجاد نکند. به همین دلیل است که همه ی اپلیکیشن های اندروید آتو تقریبا از ظاهر یکسانی برخوردارند تا با یک نگاه بتوان با آنها کار کرد.


چه کارهایی میتوانید با اندروید آتو انجام بدهید؟

چه کارهایی با اندروید آتو میتوان انجام داد

اندروید آتو شامل تعدادی اپلیکیشن کاربردی است که میتوانند کارهایی که میخواهید را در زمان رانندگی برای شما انجام بدهند. در ادامه به بررسی شش مورد از کار هایی که این سیستم میتواند شما را در انجام دادن آنها یاری کند، میپردازیم:


تماس گرفتن بدون استفاده از دست (Hands-Free)

تماس گرفتان با اندروید آتو

صحبت کردن با تلفن در هنگام رانندگی یک ریسک بزرگ و کاری غیرقانونی است. با اندروید آتو کارها بسیار ساده تر و ایمن تر انجام میشوند. شما به راحتی میتوانید بگویید “Ok Google, Call my Mother”، دقیقا همانطور که به دستیار صوتی گوگل دستور میدهید. تماس درخواستی شما به سرعت برقرار میشود. البته میتوانید با استفاده از صفحه کلید هم شماره مورد نظر خود را بگیرید.


استفاده ی آسان از نقشه

نقشه در اندروید آتو

با استفاده از اندروید آتو، مکان یابی بسیار ساده تر شده است. دقیقا مثل تماس گرفتن، میتوانید بگویید “Ok Google, search for Imam Square”. بعد نرم افزار Map باز میشود و شما را به آدرسی که درخواست کرده بودید راهنمایی میکند. راه پیشنهادی و جهت هایی که باید بروید هم بصورت صوتی برای شما پخش خواهد شد. همچنین میتوانید بصورت دستی و با استفاده از صفحه لمسی هم این کار را به راحتی انجام بدهید.


کنترل کردن پخش موسیقی

موسیقی در اندروید آتو

موسیقی یک بخش جدا نشدنی از رانندگی همه ی ماست. اندروید آتو پخش موسیقی را از همیشه آسانتر کرده است. اکنون دیگر شما محدود به موسیقی های موجود روی حافظه ی فلش یا موبایل هوشمند خود نیستید. Android Auto میتواند به لیست پخش Google Play Music یا Spotify شما متصل شود. بصورت آنلان میتوانید موسیقی ها و پادکست های جدید را بشنوید.

توسط دستور های صوتی میتوانید به آن بگویید لیست مورد علاقه ی شما را پخش کند. امکان کنترل پخش کردن موسیقی با صدای شما وجود دارد. بصورت دستی هم میتوانید از طریق اپلیکیشن موسیقی، آهنگ مورد علاقه ی خود را پخش کنید.


تنظیم کردن جواب خودکار

جواب دادن خودکار اندروید آتو

تایپ کردن پیام در هنگام رانندگی علاوه بر خطر بسیار زیاد، میتواند باعث اشتباهات تایپی بسیار زیادی هم بشود. به لطف اندروید آتو میتوانید موبایل خود را تنظیم کنید که بصورت خودکار به پیام هایی که دریافت میکنید پاسخ بدهد. این ویژگی بصورت پیشفرض در Android Auto فعال است. میتوانید پیام اختصاصی خودتان را برای این کار تنظیم کنید.


اجرای اتوماتیک در هنگام ورود به ماشین

اجرا خودکار اندروید آتو

اجرا کردن اندروید آتو پس از هر بار که به ماشین وارد میشویم میتواند یک فرآیند زمان بر و خسته کننده باشد. با فعال کردن گزینه ی “Auto-Lunch” در اندروید آتو، این کار به صورت خودکار انجام خواهد شد و در زمان شما بسیار صرفه جویی میشود. هنگامی که موبایل شما با بلوتوث به ماشین متصل شود، Android Auto هم بصورت خودکار اجرا خواهد شد.


استفاده از اپلیکیشن های دیگری که اندروید آتو پشتیبانی میکند

اپلیکیشن های دیگر اندروید آتو

در پلی استور میتوانید تعدادی اپلیکیشن کاربردی و بسیار خوب پیدا کنید که توسط اندروید آتو پشتیبانی میشوند. در منوری اندروید آتو باید آیکون همبرگر را لمس کنید و سپس گزینه ی “Apps for Android Auto” را انتخاب کنید. این گزینه شما را به پلی استور، جایی که میتوانید همه ی اپلیکیشن های سازگار با Android Auto را پیدا کنید، راهنمایی میکند.


توانایی اجرا بر روی موبایل به تنهایی

اپلیکیشن های دیگر اندروید آتواجرای اندروید آتو مستقل روی موبایل

در سال ۲۰۱۶ یک آپدیت بزرگ برای اندروید آتو ارائه شد. بعد از این به روز رسانی، اکنون میتوان آن را به تنهایی روی گوشی موبایل اجرا کرد. اساسا این یک حالت خودرو (Car Mode) جدید است که به اندروید اضافه شده است. همچنین به لطف این به روز رسانی میتوان از دستور هایی که با “Ok Google” شروع میشوند هم استفاده کنید. (دستور های دستیار صوتی گوگل). پس به راحتی میتوان بدون کوچکترین حواس پرتی آنرا کنترل کرد.


خودرو هایی که از اندروید آتو پشتیبانی میکنند

خودرو های پشتیبانی کننده از اندروید آتو

ایده ی اصلی اندروید استودیو این است که از موبایل به عنوان مغز اصلی همه ی کارها استفاده شود و همچنین به سیستم چند رسانه ای خودرو متصل شود تا بتواند اپلیکیشن ها را اجرا کند. اکنون اندروید آتو میتواند به تنهایی اجرا شود.

متاسفانه Android Auto با همه ی اتومبیل ها سازگاری کامل ندارد. اما خوشبختانه لیست خودروهایی که از اندروید آتو پشتیبانی میکنند هر روز در حال اضافه شدن است. لیست رسمی منتشر شده از طرف گوگل در ادامه آمده است:

آکورا۲۰۱۷: NSX
آئودی۲۰۱۶:Q7
۲۰۱۷: Q2, A3, A4, A6, A7
بیوک۲۰۱۶: LaCrosse, Regal
۲۰۱۷: Envision, Encore
کادیلاک۲۰۱۶:ATS, ATS Coupe, ATS-V, CTS, CTS-V, ELR, CT6, Escalade, Escalade ESV, XTS
۲۰۱۷: XT5
شورولت۲۰۱۶: Camaro, Camaro Convertible, Colorado, Corvette, Corvette Convertible, Cruze, Impala, Malibu, Silverado, Silverado HD, Tahoe, Volt, Suburban, Spark
فورد۲۰۱۷: C-MAX, Edge, Escape, Everest, Expedition, F-150, Flex, Focus, Fusion, Galaxy, Kuga, Mondeo, Mustang, Ranger, S-MAX, Super Duty, Taurus, Transit, Vignale
جی ام سی۲۰۱۶: Canyon, Sierra, Yukon, Yukon XL
۲۰۱۷: Acadia
هلدن۲۰۱۶: Spark, Captiva
هوندا۲۰۱۶: Civic, Accord
هیوندایی۲۰۱۵: Sonata
۲۰۱۶:Elantra GT, Veloster, Tucson, Sonata, Sonata Hybrid, Sonata PHEV, Azera, Genesis
۲۰۱۷: Elantra, Santa Fe, Santa Fe (Sport)
کیا۲۰۱۴ – ۲۰۱۶:Soul (software update) 2015: Optima (software update)
۲۰۱۵ – ۲۰۱۶:Soul EV (software update), Sedona (software update), Optima Hybrid (software update), Optima Plug-in Hybrid (software update)
۲۰۱۶: Optima, Sorento (software update)
۲۰۱۷:Sportage, Forte, Soul, Soul EV, Optima Hybrid, Optima Plug-in Hybrid, Sedona, Cadenza, Niro Hybrid
۲۰۱۸: Rio
۲۰۱۹: K900
لینکلن۲۰۱۷: Continental, MKC, MKX, MKZ, MKZ HEV, Navigator
مرسدس – بنز۲۰۱۷: E-Class, CLS Coupe, CLS Shooting Brake, GLE, GLE Coupe
میتسوبیشی۲۰۱۶:Pajero, Pajero Sport
۲۰۱۷: Mirage
اُپل۲۰۱۶: Adam, KARL, Corsa, Astra, Insignia, Zafira, Mokka
سیت۲۰۱۶: Alhambra, Ibiza, Leon, Toledo, Ateca
اشکودا۲۰۱۶: Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia Combi, Rapid, Rapid Spaceback, Superb, Superb Combi, Yeti, Kodiaq
واکس هال۲۰۱۶: Adam, Viva, Corsa, Astra, Insignia, Zafira, Mokka
فولکس واگن۲۰۱۶: Beetle, Beetle Cabrio, Caddy, CC, Eos, Fox, Golf, Golf Cabrio, Golf Sportsvan, Golf Variant, Jetta, Passat, Passat Variant, Polo, Scirocco, Sharan, Spacefox, T6 Van, Tiguan, Touran
ولووXC90
S90
V90

تجربه رانندگی با اندروید آتو

تجربه رانندگی با اندروید آتو

هم اکنون میتوان هر ماشینی را به اندروید آتو مجهز کرد. حتی میتوانید به عنوان مثال یک تبلت قدیمی را در ماشین خود قرار بدهید و از آن به عنوان یک صفحه نمایش دارای اندروید آتو استفاده کنید. آیا شما تا به حال تجربه رانندگی با اندروید آتو را داشته اید؟

تجربه های و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا