دانلود و بررسی اپلیکیشن دایرا خاطره نویسی آنلاین

گاهی اوقات دیجیتالی شدن زندگی میتواند مرز های تازه ای را پیش روی شما بگذارد که از دیدن آنها تعجب کنید. اپلیکیشنی هم که امروز در برنامه چی قصد معرفی و بررسی آنرا داریم ممکن است همین کار را با شما بکند. اپلیکیشن دایرا یک برنامه برای نوشتن و به اشتراک گذاشتن خاطره های شماست. پس اگر به نوشتن خاطره و اشتراک گذاشتن آن با دیگران و خواندن خاطره های آنها علاقه دارید، حتما تا انتهای نقد و بررسی و آموزش اپلیکیشن دایرا با برنامه چی همراه باشید.

اپلیکیشن دایرا

معرفی اپلیکیشن دایرا

اپلیکیشن دایرا یک نرم افزار ایرانی است که با هدف توسعه نرم افزارهای فارسی تولید شده است و به صورت رایگان در اختیار کاربران فارسی زبان گذاشته شده است. نام آن هم میتواند از روی ترجمه انگلیسی خاطره، یعنی Diary گرفته شده باشد. نرم افزار دایرا یک نرم افزار خاطره نویسی است که به روشی مدرن و متفاوت این امکان را به کاربر میدهد که لحظات خود را به صورت متنی کوتاه و یک شکلک که توصیف کننده حال فرد است ثبت کند.

دایرا اولین نرم افزار فارسی در سبک خودش است.

در نسخه جدید دایرا کاربران این امکان را دارند که حاطره هایشان را بصورت آفلاین در نرم افزار قرار دهند. نرم افزار بصورت خودکار خاطرات شما را به سرور همگام سازی میکند. در صورت نیاز شما میتوانید این همگام سازی را از صفحه تنظیمات غیر فعال کنید.

در این نسخه از دایرا امکان اضافه کردن عکس و صدا به همراه یک شکلک جدید اضافه شده است. امکان جدیدی که در این نسخه وجود دارد که نام آن دایرابر میباشد. این سرویس یک شبکه اجتماعی کوچک است که شما میتوانید لحظات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دایرابر

دایرا میتواند مانند یک دفتر خاطرات هوشمند برای شما عمل کند. یک دفتر خاطرات که میتوانید حتی خاطره های دیگران را هم در آن بخوانید. این دفتر خاطرات دارای ویژگی های امنیتی نیز میباشد که برای آشنایی با آنها پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.


دانلود و نصب اپلیکیشن دایرا

برای دانبود اپلیکیشن دایرا میتوانید از مارکت های ایرانی مانند مایکت استفاده کنید. لینک دانلود این اپلیکیشن و آدرس صفحه آن در مارکت های ایرانی در انتهای این مقاله برای شما عزیزان قرار میگیرد. بعد از دانلود و نصب کردن این نرم افزار ابتدا باید یک اکانت یا همان حساب کاربری را در آن ایجاد بکنید. زیرا همانطور که گفتیم ساختار این برنامه مانند اپلیکیشن های اجتماعی میباشد و برای استفاده از همه اپ های این دسته باید حتما یک حساب کاربری داشته باشید.

پروفایل

بعد از ساخت حساب کاربری، میتوانید با استفاده از ایمیل و رمزعبوری که تعیین کرده اید وارد اکانت خودتان بشوید و شروع به خاطره نوشتن بکنید. شما میتوانید حتی هنگامی که به اینترنت هم متصل نیستید خاطره های خود را بنویسید. این خاطره ها بعدا به منظور پشتیبانی گرفتن برای سرور های دایرا فرستاده میشوند تا یک نسخه از آنها همیشه باقی بماند. اگر هم نخواستید میتوانید این قابلیت را غیرفعال کنید تا به جز دستگاه خودتان هیچ جای دیگری نسخه ای از نوشته های شما وجود نداشته باشد.


شروع به کار با اپلیکیشن دایرا

هنگامی که وارد محیط اصلی اپلیکیشن میشوید، یک صفحه باز میشود که میتوانید آخرین خاطره هایی که نوشته اید را در آن مشاهده کنید. یک خاطره هم بصورت پیشفرض درون این لیست وجود دارد که اپلیکیشن دایرا آن را اضافه کرده است. در این لیست همه خاطره هایی که خودتان نوشته اید نشان داده میشوند. از اینجا میتوانید مشخص کنید که این خاطره ها روی دایرابر قرار بگیرند یا نه. دایرابر امکان جدیدی است که میتواند در آن خاطره های خود را به اشتراک بگذارید. اگر انگشت خود را روی این خاطره ها نگه دارید گزینه های تنظیمات نشان داده خواهند شد.


خاطره نویسی

خاطره نویسی دایرا

خاطره نویسی شاید یکی از تفریحات افرادی به حساب بیاید که به نویسندگی علاقه دارند. معمولا از قدیم اکثر ما جربه خاطره نوشتن در دفتر های خاطرات را داشته ایم. دفتر هایی که معمولا روی آنها طرح های زیبا و فانتزی چاپ شده بود و گاهی برای در امان ماندن از دست افراد مزاحم، قفل هایی هم برای آنها قرار داده میشد. از این به بعد میتوانید به جای کار کردن با این مدل دفتر های قدیمی، با استفاده از این اپلیکیشن به عاقه خودتان ادامه بدهید. البته مطمئنا هیچوقت حس نوشتن درون کاغذ های یک دفتر را به شما منتقل نخواهد کرد.


امکانات

این نرم افزار خاطره نویسی دارای امکانات خوبی برای مدیریت کردن مواردی که نوشته اید میباشد. در کل نوار پایینی این نرم افزار ۵ قسمت دارد. هرکدام از این قسمت ها یکی از امکانات نرم افزار را درون خودش نگه داشته است.

قسمت اول پروفایل را نشان میدهد. دراین بخش میتوانید اطلاعات حساب کاربری مانند نام و ایمیل را ببینید یا آنها را ویرایش کنید. در قسمت بعدی میتوانید آمار خودتان را ببینید. این آمار در دسته های کلی (سالانه)، ماهیانه و هفتکی ببینید. هرکدام از این دسته بندی ها ا انتخاب کنید در قسمت پایینی صفحه یک نمودار به شما نشان داده میشود که در این نمودار تعداد خاطره هایی که در هر تاریخی ثبت کرده اید را نشان میدهد. این نمودار حتی به شما نشان میدهد که در کدام خاطره ها ناراحت و شاد بوده اید.

آمار خاطره ها

در قسمت وسط این نوار پایینی، یک دکمه + بزرگتر وجود دارد که با لمس کردن این دکمه میتوانید یک خاطره جدید را اضافه کنید. حتی علاوه بر متن خاطره ای که می نویسید، میتوانید حالت احساسی خود را هم مشخص کنید. در این قسمت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا این خاطره ای که مینویسید در دایرابر منتشر شود و بقیه بتوانند آن را ببینند یا نه. یک ویژگی دیگر هم وجود دارد که میتوانید یک صوت هم ضبط کنید و خاطره خود را بصورت صوتی هم داشته باشید. حتی میتوانید عکس هایی هم به ای خاطره اضافه کنید. (چیزی که توی هیچ دفتری گیرتون نمیاد!).

در قسمت بعدی میتوانید خاطره هایی را ببینید که دیگران به اشتراک گذاشته اند. میتوانید تعدادی از آنها را نشانه گذاری کنید که بعدا بخوانید و حتی همه متن های خودتان را هم یکجا ببینید. آیکون آخری هم که یک خانه هست، خاطره هایی که نوشته اید را به تفکیک تاریخ به شما نشان میدهد. در گوشه بالا هم میتوانید تنظیمات اپلیکیشن را ببینید و مطابق میل خود تغییر بدهید.


مزایای استفاده از اپلیکیشن دایرا

  • استفاده نکردن از کاغذ: یکی از بهترین مزیت های این اپلیکیشن ها این است که استفاده بی رویه از کاغذ ها متوقف میشود.
  • خاطره صوتی: میتوانید به متن هایی که نوشته اید فایل های صوتی هم اضافه کنید.
  • اضافه کردن تصویر به متنی که نوشته اید: شما حتی میتوانید عکس هایی هم به متن خودتان اضافه کنید.
  • مشخص کردن حالت خوشحال یا غمگین برای خاطره: برای همه خاطره هایی که مینویسید با استفاده از ایموجی ها میتوانید حالت خوشحالی یا ناراحتی را مشخص کنید.
  • مدیریت کردن خاطره ها: در اپلیکیشن خاطره ها را بصورت سالیانه، ماهیانه و هفتگی دسته بندی میکند.
  • نشان دادن نمودار برای خاطره ها: دسته بندی ها با تعداد خاطره ها بصورت نمودار نشان داده میشود.
  • پشتیبان گیری از نوشته های شما: همه نوشته های شما بر روی سرور های دایرا ذخیره میشوند تا از دست نروند.
  • امکان رمز گذاری روی برنامه برای امنیت بیشتر: میتوانید برای اینکه کسی به خاطره های شما دسترسی نداشته باشد، روی برنامه رمز قرار بدهید.

مواردی که میتواند در دایرا بهتر بشود

  • فضای نوشتن متن کم: در هنگام نوشتن برنامه یک فیلد در اختیار شما قرار گرفته است که فقط دارای یک خط میباشد.بهتر بود این فشا را بزرگتر در نظر میگرفتند تا بتوانیم راحت تر این کار را انجام بدهیم.
  • اشتراک گذاری خاطره ها: اشتراک گذاری خاطره ها هم میتواند یک مزیت باشد و هم میتوانید یک عیب بزرگ به شمار برود. از ای لحاظ که شاید بعضی ها نتوانند به این برنامه اعتماد کند و اجازه بدهند که خاطره های آنها روی سرور های این اپلیکیشن قرار بگیرند.
  • سخت بودن تایپ: کلا هنوز تکنولوژی تایپ کردن به حدی نرسیده است که بتوانید در گوشی های هوشمند به راحتی کامپیوتر یا لپتاپ باشد. یعنی این ایراد صرفا به این اپلیکیشن وارد نیست، یک ایراد کلی برای همه گوشی های هوشمند است. امیدواریم به زودی برای این کار هم راه حل هایی در نظر گرفته بشود. (مانند چیزی که در گوشی های نوت سامسونگ آنها را دیده ایم).

دانلود اپلیکیشن دایرا


نظر شما چیست؟

آیا به نظر شما خاطره نوشتن با گوشی های هوشمند میتواند تجربه جالبی باشد؟ آیا خود شما تا به حال این کار را انجام داده اید؟ نظرات و تجربه های خودتان را درباره این مدل اپلیکیشن ها و آینده صنعت دیجیتالی شدن با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

2 در مورد “دانلود و بررسی اپلیکیشن دایرا خاطره نویسی آنلاین”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا