بررسی اپلیکیشن ایرانی موبوگرام

دلایل موفقیت نرم افزار ایرانی موبوگرام

اپلیکیشن موبوگرام بدون شک یکی از پرفروش ترین نرم افزار های اندروید ساخت ایران میباشد. موبوگرام بر پایه ی اپلیکیشن پیام رسان تلگرام ساخته شده و دارای امکانات بیشتری نسبت به نسخه معمولی آن میباشد. همین امکانات اضافه و کاربردی که در آن قرار داده اند، باعث شده این اپلیکیشن به انتخاب اول آنهایی که بصورت حرفه ای از تلگرام استفاده میکنند بدل شود. برای بررسی این اپلیکیشن موفق ایرانی، با برنامه چی همراه باشید.

این مقاله دارای قسمت های زیر است:

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
یک گله کوچک از کاربران
مقدمه درباره ی مقاله های (بررسی اپلیکیشن)
موبوگرام چیست؟
چرا موبوگرام معروف شد؟
موبوگرام چه امکاناتی دارد؟
فوروارد پیشرفته
مدیریت دانلود
مخفی کردن مخاطبین
دسته بندی پیام ها
آیدی یاب
مدیریت فایل
تغییرات مخاطبین
ویرایش عکس
ذخیره مستقیم در گالری
مواردی که میتوانست بهتر باشد
خلاصه
نظر شما درباره ی موبوگرام چیست؟


یک گله کوچک از کاربران

مقدار فروش و استفاده از موبوگرام تفاوت بسیار زیادی با هم دارند. زیرا بسیاری از (متاسفانه) هموطنان، این اپلیکیشن را بصورت رایگان در شبکه های اجتماعی در دسترس دیگران قرار دادند. به همین دلیل، میزان فروش آن بسیار کمتر از تعداد کسانی است که از آن استفاده میکنند. لطفا شما هم اگر میخواهید اپلیکیشنی را دریافت کنید، حتما هزینه ی آن را پرداخت کنید تا چرخ شرکت های نرم افزاری از حرکت نایستد.

مقدمه درباره ی مقاله های (بررسی اپلیکیشن)

بررسی اپلیکیشن

در این سری از مقاله هایی که در وبسایت برنامه چی منتشر میشوند، قصد دارم اپلیکیشن های موفق و برتر ایرانی را مورد بررسی قرار بدهم. این بررسی ها برای اینکه به نقاط قوت و ضعف این اپلیکیشن ها و فاکتور های موثر در موفقیتشان پی ببریم مفید خواهند بود. همچنین ممکن است پیشنهاد یا ایده هایی به ذهن توسعه دهندگان برای ساختن اپلیکیشن های جدید راه بیابد. پس به شما پیشنهاد میکنم که اگر میخواهید از شرایط بازار اپلیکیشن ها در ایران و عواملی که در موفقیت موثر هستند را بدانید، این سری مقاله ها را دنبال کنید.


موبوگرام چیست؟

موبوگرام یک نسخه ی غیر رسمی از سرویس پیام رسان تلگرام است که توسط تیم برنامه نویسی هانیستا در ایران تولید شده است. این اپلیکیشن با استفاده از API های تلگرام به سرور های این پیام رسان متصل میشود. بنابراین از لحاظ امنیت در جایگاه خوبی قرار دارد و میتوان به آن اطمینان کرد. (برای درک امنیت اپلیکیشن تلگرام، خوب است بدانید که شرکت آن برای هک کردن این نرم افزار مبلغ ۳۰۰ هزار دلار جایزه تعیین کرده است. از سال ۲۰۱۳ تا امسال که ۲۰۱۸ میباشد، هنوز کسی موفق به دریافت این جایزه نشده).

موبوگرام چیست؟

اگر با نسخه ی استاندارد تلگرام آشنایی داشته باشید، میدانید که این پیام رسان دارای سرعت زیاد و امنیت بالایی است. در کنار این ها توانایی به اشتراک گذاشتن انواع فایل ها در آن ممکن است. از طرفی امکانات خوبی مانند پشتیبانی از استیکر و گیف برای چت کردن در اختیار شما قرار میدهد که به لذت استفاده از آن می افزاید. در این پیام رسان میتوانید همراه با افراد دیگر در گروه، سوپر گروه و کانال های مختلف عضو شوید.

مجموع همه ی این امکانات و ضریب نفوذ بسیار بالای این پیام رسان در میان خانواده های ایرانی، باعث شده تا یک بستر مناسب برای کسب و کارهای آنلاین در این سرویس فراهم شود. بطوریکه گردش مالی روزانه ی چند صد میلیارد تومانی را فقط برای مشترکین ایرانی رقم زده است.


چرا موبوگرام معروف شد؟

در یک کلام میتوان دلیل این موفقیت را اینگونه بیان کرد: شناخت نیاز بازار و برطرف کردن آنها. سازندگان موبوگرام در میان مردم ایران هستند. احتمالا سابقه ی کار کردن با این اپلیکیشن را داشته اند و کمبود های آن را حس کرده اند. زیرا خودشان توانستند بسیاری از کمبود های این اپلیکیشن را پوشش بدهند. مطمئنا شما هم تجربه ی کار کردن با نرم افزار اصلی تلگرام را داشته اید. مشکلاتی مانند سختی پیدا کردن فایلهای ذخیره شده، مشکل در فوروارد کردن پیام ها از جایی به جای دیگر، عدم توانایی دسته بندی پیام ها و فایلها، نبودن امکان مخفی کردن گفتگو های خاص و …

چرا موبوگرام معروف شد؟

میتوان گفت اکثر کاربران این پیام رسان را ایرانی ها تشکیل میدهند. این مشکلات هم اکثرا مشکلاتی بود که صاحبان کانال و گروه با آن روبرو بودند. (مخصوصا فوروارد کردن خیلی برای ما مهمه. چون توی ایران فقط ۱۰ درصد از کل محتوای موجود، تولید میشه. ۹۰% دیگه، کپی همون مطالب تولید شده هست :دی).

قابلیت دیگری که باعث رشد موبوگرام در روز های ابتدایی حضورش در بازار بود، گزینه ای بود به نام “حالت روح”. با فعال کردن این ویژگی، آنلاین بودن شما از همه مخفی میماند و حتی اگر پیام هایی که برایتان ارسال شده بود را میخواندید، شخص مقابل متوجه آن نمیشد. البته بعد از مدتی تلگرام دستور داد که حالت روح از همه ی اپلیکیشن های غیر رسمی حذف شود تا اجازه ی ارتباط با سرور را به آنها بدهند. به همین دلیل این قابلیت پرطرفدار از روی موبوگرام حذف شد.

به نظر من موبوگرام با اضافه کردن امکانات خاص و ساده به تلگرام، در کنار حفظ عملکرد و ظاهر اپلیکیشن اصلی، توانست بسیاری از کمبود های آنرا پوشش بدهد. در ادامه نگاهی به پر رنگ ترین ویژگی های موبوگرام می اندازیم.


موبوگرام چه امکاناتی دارد؟

موبوگرام چه امکاناتی دارد؟

امکانات موبوگرام ساده و کاربردی هستند. همین سادگی باعث شد تا در میان تعداد زیادی از اپلیکیشن های غیر رسمی که بر پایه ی تلگرام ساخته شده بودند، همچنان در رتبه ی اول بماند. در حقیقت امکانات ریز و درشت زیادی به این اپلیکیشن اضافه شده اند؛ اما در این مقاله قصد داریم مهمترین آنها را بررسی کنیم.


فوروارد پیشرفته

فوروارد پیشرفته در موبوگرام

همانطور که گفتم مشکل فوروارد، یک مشکل اساسی در فضای مجازی ایران بود! (فوروارد کردن، یعنی پیامی که شخص دیگری برای شما فرستاده را، دقیقا برای شخص دیگری بفرستید. این عملیات با کپی کردن متن فرق دارد و با زدن یک گزینه انجام میشود). در نسخه ی استاندارد، دو مشکل برای فوروارد کردن مطالب وجود داشت: اول اینکه اگر پیامی فوروارد میشد، اسم کسی که پیام را برای شما فرستاده در بالای آن نوشته میشد. اگر هم از این مشکل عبور میکردید، هنگام فوروارد کردن توانایی ویرایش متن در حال ارسال را نداشتید.

موبوگرام این نیاز بازار ایران را به خوبی درک و حل کرد. با قابلیت فوروارد پیشرفته در این اپلیکیشن، شما به راحتی میتوانید متن را بدون اسم فرستنده به هر چند نفری که خواستید بفرستید، همچنین میتوانید قبل از ارسال، آنرا ویرایش کنید.


مدیریت دانلود

مدیریت دانلود در موبوگرام

از مشکلات عجیبی که ما ایرانی ها هنوز هم با آن درگیر هستیم، اینترنت گران است. به همین دلیل معمولا دانلود های خودمان را جمع میکنیم تا در ساعاتی که قیمت اینترنت ارزان تر میشود، همه را یکجا دریافت کنیم. ویژگی “مدیریت دانلود” در موبوگرام بسیار کاربردی است.

ممکن است الان در یک گروه یا کانال، شما یک ویدئو، فایل صوتی یا یک تصویر متحرک (گیف) ببینید که قصد دارید آنرا بعدا دانلود نمایید. برای این کار کافیست آن پیام را لمس کرده و گزینه ی “افزودن به لیست دانلود” را بزنید. همه ی فایل هایی که به لیست دانلود اضافه میکنید، بعدا از منوی کشویی اپلیکیشن در قسمت “مدیریت دانلود” وجود دارند.


مخفی کردن مخاطبین

مخفی کردن مخاطبین همیشه به درد میخورد. (مخصوصا مخاطبین خاص!). به همین دلیل موبوگرام یک ویژگی را در اپلیکیشن قرار داده که میتوانید هرکدام از مخاطبین را که میخواهید مخفی کنید. دسترسی به آنها هم با یک رمز چهار رقمی امکان پذیر است. البته در نظر داشته باشید که قفل کردن کل اپلیکیشن، هم در نسخه ی استاندارد و هم در موبوگرام وجود دارند.

برای مخفی کردن تعدادی از مخاطبین، باید ابتدا از منوی کناری به “تنظیمات موبو” بروید. در قسمت حریم خصوصی، گزینه ی “تنظیمات مخفی کردن گفتگو ها” را انتخاب کنید. رمز خود را وارد کنید. سپس تنظیمات مورد علاقه ی خود را در این قسمت انجام بدهید.

چت مخفی در موبوگرام

در تنظیمات میتوانید مشخص کنید که یک کلید مخصوص برای دسترسی به مخاطبین مخفی در اپلیکیشن وجود داشته باشد. این کلید از لیست درون تنظیمات انتخاب کنید. از این به بعد میتوانید با لمس طولانی کلیدی که انتخاب کردید، به مخاطبین مخفی دسترسی داشته باشید. برای اضافه کردن افراد به این لیست، روی شخص مورد نظر لمس طولانی کنید و گزینه “مخفی شود” را انتخاب کنید.


دسته بندی پیام ها

دسته بندی پیام ها یکی دیگر از امکانات کاربردی این برنامه میباشد. با استفاده از آن میتوانید فولدر های جداگانه ای در اپلیکیشن ایجاد کنید. سپس پیام هایی که میخواهید را در فولدر ها ذخیره بکنید.

دسته بندی پیام ها در موبوگرام

برای این کار کافیست هر پیامی که دوست داشتید را لمس کرده و گزینه ی “اضافه به دسته بندی” را انتخاب کنید. دسته بندی ها از منوی کناری اپلیکیشن بصورت مستقیم قابل دسترسی هستند.


آیدی یاب

آیدی یاب موبوگرام

آیدی یاب قبلا یک اپلیکیشن مجزا بود که در موبوگرام ادغام شد. این ویژگی به شما اجازه میدهد تا با سرعت بالا به جستجوی ID یا نام کاربری در کل پیام رسان تلگرام بپردازید. برای استفاده از این مورد هم باید به منوی کناری بروید و گزینه ی “آیدی یاب” را لمس کنید.


مدیریت فایل

مدیریت فایل موبوگرام

همه ی فایل هایی که دارید را یکجا ببینید. فرقی ندارد که در کدام گفتگو، گروه یا کانال یک فایل را دانلود کرده باشید. تفاوتی هم ندارد که عکس، فیلم، موسیقی، گیف یا هر چیز دیگری باشد. همه ی آنها در قسمت مدیریت فایل که در منوی کناری اپلیکیشن قرار دارد، وجود دارند. میتوانید فایل ها را به تفکیک نوع آنها مشاهده کنید.


تغییرات مخاطبین

تغییرات مخاطبین موبوگرام

در این قسمت از اپلیکیشن میتوانید همه ی تغییرات مخاطبین خود را ببینید. تغییرات عکس پروفایل، نام کاربری، نام اصلی و شماره تلفن. اگر کسی که شماره ی تلفن او در موبایل شما ذخیره شده باشد، هرکدام از موارد گفته شده را تغییر بدهد، یک اعلان در این قسمت برای شما ثبت خواهد شد. حتی میتوانید عکسی که تغییر کرده را هم مشاهده کنید.


ویرایش عکس

یکی از امکانات به درد بخور موبوگرام ویرایشگر عکس است. یعنی میتوانید عکسی را که در گفتگو برای شما ارسال شده را مستقیما ویرایش کنید و به سرعت دوباره به همان گفتگو بفرستید. بیشترین کاربرد آن برای سوال پرسیدن از روی عکس یا مشخص کردن یک نکته ی خاص میباشد. معمولا افراد دور یک قسمت خاص در عکس را دایره میکشند و دوباره آنرا برای دیگران ارسال میکنند تا ابهامی که وجود دارد برطرف شود. این ویرایشگر علاوه بر کشیدن خط روی عکس، میتواند متن و استیکر هم روی آن اضافه کند. اندازه ی قلم و رنگ های مختلفی هم در آن وجود دارند.

ویرایش عکس موبوگرام

برای ویرایش عکسها، کافیست آنها را در گالری ذخیره کنید و دوباره اقدام به فرستادن آنها کنید. قبل از ارسال عکس، با انتخاب گزینه ای که به شکل قلم است، وارد محیط ویرایش عکس میشوید.


ذخیره مستقیم در گالری

بدون شک یکی از کاربردی ترین قابلیت های موبوگرام همین گزینه میباشد. کسانی که با تلگرام استاندارد کار کرده باشند، میدانند که برای پیدا کردن فایلی که آنرا دانلود کرده اند باید گاهی ساعت ها بین انبوه فایل های تلگرام جستجو کنند.

ذخیره گالری موبوگرام

اما گزینه ی “تو گالری ذخیره کن” موبوگرام، فایل هایی که انتخاب میکنید را در فولدری جداگانه روی حافظه ی دستگاه شما ذخیره میکند. (یعنی یک فولدر Telegram دوم، در فولدر Pictures روی حافظه شما ایجاد میکند). از این به بعد میتوانید همه ی فایل هایی که انتخاب میکنید را در این فولدر پیدا کنید. برای این کار فقط کافیست یک فایل را لمس کرده و گزینه ی “تو گالری ذخیره کن” را انتخاب کنید.


مواردی که میتوانست در موبوگرام بهتر باشد

مطمئنا موبوگرام هم مانند هر اپلیکیشن دیگری، مشکلات خودش را دارد. هرچند توانسته کار کردن با سرویس پیام رسان تلگرام را آسان تر کند و تجربه ی لذت بخش تری را برای ما بسازد، اما باز هم کمبود هایی در آن حس میشوند. بیشتر این کمبود ها ناشی از عدم پایداری اپلیکیشن میباشند که امیدواریم در نسخه های بعدی برطرف شوند.

نقاط ضعف موبوگرام

وقتی گزینه ی فوروارد، یا فوروارد چندگانه را انتخاب کنیم، مخاطبین مخفی در لیست کاربران نشان داده نمیشوند. بنابراین اگر بخواهیم پیامی را برای آنها ارسال کنیم باید یکبار از مخفی بودن بیرون بیایند.

گزینه ی “تو گالری ذخیره کن” گاهی با اشکال روبرو میشود. هرچقدر فایل خاصی را روی گالری ذخیره کنیم، اقدام به ذخیره ی آن نمیکند. این مشکل همیشه وجود ندارد و بسیار کم اتفاق می افتد. اما کاملا توانایی عصبانی کردن شما را دارد!

ویرایشگر عکس پایداری مناسبی ندارد. گاهی اندازه ی قلم بسیار بزرگتر از آنچه باید باشد، میشود و گاهی کاملا باریکتر از حد متوسط. بنظرم این مشکل مربوط به dpi عکس ها باشد.

تغییرات مخاطبین دقیق کار نمیکند. این قسمت همه ی تغییرات را به خوبی نشان میدهد. اما توضیحات را به درستی نمیتواند نمایش دهد. به عنوان مثال اگر علی یک عکس را از پروفایل خود حذف کرده باشد، در قسمت توضیحات این عبارت نشان داده میشود: “علی یک عکس به پروفایل خود اضافه کرد”.

مدیریت دانلود محدودیت دارد. بیشتر از تعداد ۱۵۰ فایل را نمیتوانید در مدیریت دانلود وارد کنید. اگر از این مقدار بیشتر باشند، اپلیکیشن ب شما اخطار میدهد: “تعداد فایلها نباید بیشتر از ۱۵۰ باشد.”


خلاصه

دلیل موفقیت اپلیکیشن موبوگرام در ایران را میتواند در چند قدم خلاصه کرد:

۱- شناخت سلیقه ی مخاطب ایرانی و ارائه راه حل برای آن.
۲- اضافه کردن قابلیت های ساده و کاربردی که به راحتی قابل دسترسی هستند.
۳- پشتیبانی قدرتمند و ارائه ی آپدیت های مناسب برای آن.

در نهایت امیدواریم سرویس های قدرتمند و جهانی مانند تلگرام، واتس اپ، فیسبوک و … در ایران، توسط برنامه نویس های قدرتمند کشورمان طراحی و تولید بشوند. تا مجبور نباشیم اپلیکیشنی را کپی کنیم، و رسانه ای بین المللی، صاحب سبک و پردرآمد به نام ایران داشته باشیم.


نظر شما درباره ی موبوگرام چیست؟

به نظر شما این پیام رسان غیر رسمی، چرا تا این اندازه در ایران معروف شد؟ ایا تجربه ی کار کردن با این اپلیکیشن را دارید؟­ خوبی ها و کمبود هایی که در موبوگرام تجربه کرده اید را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا