اپلیکیشن تقویم اسلامی باد صبا

بررسی کامل اپلیکیشن قدرتمند تقویم اسلامی باد صبا

شاید شما هم صدای گوشی های دوستانتان را شنیده باشید که در زمان نماز، اقدام به پخش اذان (معمولا با صدای مرحوم موذن زاده) میکنند. اپلیکیشن باد صبا نرم افزاری است که میتواند این کار را با کمترین دردسر برای شما هم انجام دهد. البته باد صبا یک تقویم اسلامی است که امکانات بسیار خوب، کاربردی و کاملی در خود دارد. در این مقاله قصد داریم همه ی امکانات آن را معرفی و بررسی کنیم. با برنامه چی همراه باشید. (وبسایت رسمی اپلیکیشن را از اینجا ببینید).

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
مقدمه درباره (بررسی اپلیکیشن)
معرفی اپلیکیشن باد صبا
معرفی موسسه موج همراه نور
صفحه اصلی
تقویم
پخش اذان
مناسبت های روز
رویداد ها
میانبر ها
نوار بالایی
گنجینه
نوار کناری
اعمال و ادعیه روز
قرآن
میانبر ها
ابزار های اسلامی
قبله نما
رکعت شمار
محاسبه نماز قضا
امکانات دیگر
ناتیفیکیشن بار
نقاط قوت اپلیکیشن باد صبا
کمبود ها و مواردی که میتوانست بهتر باشد
تجربه خود را با ما در میان بگذارید


مقدمه درباره ی مقاله های (بررسی اپلیکیشن)

در این سری از مقاله هایی که در وبسایت برنامه چی منتشر میشوند، قصد دارم اپلیکیشن های موفق و برتر ایرانی را مورد بررسی قرار بدهم. این بررسی ها برای اینکه به نقاط قوت و ضعف این اپلیکیشن ها و فاکتور های موثر در موفقیتشان پی ببریم مفید خواهند بود. همچنین ممکن است پیشنهاد یا ایده هایی به ذهن توسعه دهندگان برای ساختن اپلیکیشن های جدید راه بیابد. پس به شما پیشنهاد میکنم که اگر میخواهید از شرایط بازار اپلیکیشن ها در ایران و عواملی که در موفقیت موثر هستند را بدانید، این سری مقاله ها را دنبال کنید.


معرفی اپلیکیشن باد صبا

اپلیکیشن باد صبا در دسته بندی تقویم ها قرار میگیرد. اما با توجه به امکانات خوب و زیادی که دارد، کاملا یک سر و گردن از دیگر تقویم هایی که دیده اید بالاتر است. این اپلیکیشن توسط موسسه فرهنگی موج همراه نور تولید شده است. در قسمت “درباره ی ما”، معرفی کوتاهی برای این شرکت وجود دارد که آن را دقیقا برای شما نقل میکنم:


معرفی موسسه موج همراه نور

معرفی موسسه موج همراه نور

موسسه موج همراه نور با هدف تولید و عرضه محصولات فرهنگی بنیان نهاده شده است. این موسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تلاش دارد گامی هرچند ناچیز در مسیر اعتلای فرهنگ غنی کشورمان بردارد. شایان ذکر است موسسه موج همراه نور بدون هیچ کمک مالی از سوی ادارات، سازمانها و موسسات دیگر در زمینه تولید محصولات فرهنگی مشغول به فعالیت میباشد.

نرم افزار تقویم اسلامی باد صبا در جهت بزرگداشت نماز و ارج نهادن به نماز اول وقت تولید گردیده است. امید است دعای خیر شما عزیزان ره توشه راهمان در این مسیر باشد.


صفحه اصلی

صفحه اصلی اپلیکیشن باد صبا

بعد از نصب کردن و اجرای برنامه، صفحه اصلی اپلیکیشن بالا می آید که مجموعه ای از ابزار ها و میانبر ها را برای دسترسی راحت تر درون خود جا داده است. تک تک این بخش ها را معرفی و بررسی میکنیم.


تقویم

تقویم باد صبا

اولین قسمت مربوط به تقویم میباشد. زیرا همانطور که گفته شد این اپلیکیشن در اصل یک تقویم اسلامی است، که امکانات زیاد و خوبی در خود جا داده است. با استفاده از این تقویم میتوانید به تاریخ شمسی و میلادی روز دسترسی داشته باشید. همچنین در قسمت پایینی آن، جدول روز و ماه قرار دارد که با کشیدن صفحه به راست و چپ میتوانید به ماه های قبل و بعد بروید. با لمس کردن هر روز، تاریخ آن در سه فرمت میلادی، شمسی و قمری برای شما نشان داده میشود.


پخش اذان

پخش اذان باد صبا

میانبر بعدی مربوط به پخش اذان است. اپلیکیشن باد صبا دارای یک قابلیت بسیار کاربردی است. با استفاده از ابزار پخش اذان، گوشی هوشمند شما در زمان نماز های مختلف، اقدام به پخش اذان میکند تا از زمان نماز اول وقت آگاه باشید. تنها کاری که شما باید بکنید این است که شهر خود را در قسمت تنظیمات این قسمت وارد کنید. از این به بعد نرم افزار بصورت خودکار افق شهر شما را محاسبه کرده و اذان را در وقت درست خود پخش خواهد کرد.

در قسمت تنظیمات پخش اذان همچنین میتوانید مشخص کنید که چه اذان هایی برای شما پخش شوند (صبح، ظهر، عصر، مغرب، عشاء). موذن مورد نظر خود را هم میتوانید در همین قسمت انتخاب کنید. موذن پیشفرض آن مرحوم رحیم موذن زاده است. اگر فرد دیگری را انتخاب کنید، اپلیکیشن فایل صوتی همان فرد را دانلود میکند تا بتواند اذان را برای شما پخش کند.

تنظیمات پخش اذان باد صبا

اگر دقت کنید، صفحه تنظیمات پخش اذان دارای دو دسته بندی کلی میباشد: مدیریت پخش اذان و مدیریت پخش هشدار. مواردی که تا الان توضیح دادم در قسمت مدیریت پخش اذان قرار داشتند. مدیریت پخش هشدار برای پخش کردن هشدار قبل از زمان اذان است. یعنی میتوانید مشخص کنید که ده دقیقه قبل از اذان، گوشی با هشدار دادن شما را مطلع کند. این هشدار میتواند زنگ معمولی گوشی باشد، یا اینکه از لیست دعا ها و فایل های صوتی که در این قسمت وجود دارند، یک مورد را انتخاب کنید.

تنظیمات پیشرفته باد صبا

تنظیمات پخش اذان دارای قسمت پیشرفته تر و حرفه ای تری هم میباشد. کافیست از گوشه ی بالا و سمت چپ صفحه، گزینه ی “پیشرفته” را انتخاب کنید. در تنظیمات پیشرفته میتوانید برای هر اذان، تنظیمات را بصورت اختصاصی وارد کنید. حتی به شما اجازه میدهد که نحوه محاسبه زمان اذان را هم تغییر بدهید (یعنی بین الگوهای ارائه شده توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز مطالعات مصر، ام القری مکه، باشگاه مسلمانان دنیا، موسسه لواء قم، دانشگاه علوم اسلامی کراچی و جامعه اسلامی شمال آمریکا، یک مورد را انتخاب کنید).


مناسبت های روز

مناسبت های روز باد صبا

یکی از قابلیت هایی که معمولا تقویم ها دارا میباشند، نشان دادن مناسبت های روز است. با استفاده از میانبر این قسمت میتوانید به همه ی مناسبت های روز های سال دسترسی داشته باشید. یک قابلیت خوبی که در مناسبت ها قرار دارد، امکان جستجو میباشد. یعنی اگر دنبال مناسبت خاصی هستید که بدانید در چه تاریخی قرار دارد، به راحتی آنرا جستجو میکنید تا اطلاعات آن به شما نشان داده شود.


رویداد ها

رویداد های باد صبا

رویداد یا همان Reminder یادداشت یا مناسبتی است که به تقویم اضافه میکنید تا در تاریخ خاصی به شما یادآوری شود. این ویژگی هم یکی از قابلیت های مرسوم در اپلیکیشن های تقویم است که باد صبا هم آن را دارا میباشد. در این قسمت شما قادر هستید که یادداشت و یادآور مورد نظر خود را اضافه کنید. برای اضافه کردن مورد جدید باید دکمه “+” را لمس کرده و بعد از مشخص کردن عنوان و تاریخ، مورد جدید به لیست اضافه خواهد شد.


میانبرها

میانبر های باد صبا

آخرین قسمت از صفحه اصلی، بلوک میانبرهای ابزار است. در این قسمت دسترسی مستقیم به ابزار های اپلیکیشن وجود دارند. ابزار هایی که در این قسمت قرار دارند عبارتند از: شیفت کاری، آب و هوا، اعلام همایش ها، یادآوری، انتخاب پوسته، مدیریت اقساط، محاسبه کننده نماز قضا و مناسبت ها قرار گرفته اند.

هرکدام از ابزار های نام برده شده را در قسمت مخصوص به معرفی ابزار توضیح خواهم داد. این بلوک قابلیت اضافه کردن میانبر ها را هم دارد. با لمس کردن دکمه ی افزودن، یک لیست از میانبرهایی که میتوانید اضافه کنید به شما نشان داده میشود و میتوانید از میان آنها انتخاب کنید.


نوار بالایی

نوار بالایی باد صبا

نوار بالایی صفحه در اپلیکیشن باد صبا دارای ۴ میانبر است. یادآور ها را که بررسی کردیم. مورد بعدی راهنمایی و پشتیبانی است که سوالات متداول و پشتیبانی اپلیکیشن در این قسمت قرار دارند.


گنجینه

گنجینه باد صبا

یکی دیگر از امکانات جالب تقویم اسلامی باد صبا، قسمت گنجینه است. وقتی وارد آن بشوید با گزینه های پخش ویدئو و حتی پخش زنده ی صدا و سیمای ایران روبرو خواهید شد. همچنین از این قسمت میتوانید حرم مطهر ائمه اطهار را بصورت زنده مشاهده کنید. البته ممکن است تاخیر چند دقیقه ای در پخش زنده حرم ها وجود داشته باشد. در قسمت ویدئو نیز، کلیپ هایی با دسته بندی های متفاوت برای مشاهده وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. پخش زنده صدا و سیما هم از شبکه های تلویزیونی و رادیویی پشتیبانی میکند.


نوار کناری

نوار کناری باد صبا

نوار کناری اپلیکیشن باد صبا را با کشیدن از سمت راست صفحه به داخل میتوانید ببینید. در این قسمت میتوانید به همه ی بخش های مختلف نرم افزار دسترسی داشته باشید. این قسمت ها را با هم بررسی میکنیم:


اعمال و ادعیه روز

اعمال و ادعیه روز باد صبا

برای استفاده از امکانات این بخش باید اپلیکیشن مفاتیح باب النعیم را روی دستگاه خود نصب کرده باشید. نیازی نیست حتما دنبال اپلیکیشن مفاتیح بگردید، با وارد شدن به این قسمت بصورت اتوماتیک به صفحه دانلود مفاتیح باب النعیم در مارکت بازار هدایت خواهید شد.

در این قسمت میتوانید از ویژگی هایی مانند ختم قرآن و دعا ها و اعمال همین روز استفاده کنید. با انتخاب جزء روز، صفحاتی از قرآن که برای شما مشخص شده است را قرائت کنید. البته برای قرآن هم باید اپلیکیشن جداگانه ای که ساخت همین موسسه هست را نیز در گوشی خود داشته باشید. (مانند مفاتیح، اگر قرآن را هم انتخاب کنید بصورت خودکار به صفحه دانلود اپلیکیشن قرآنی مربوطه هدایت خواهید شد).


قرآن

قرآن باد صبا

بخش قرآن در منوی کناری، یکی از بهترین و خوش ساخت ترین اپلیکیشن های قرآن برای اندروید را به شما پیشنهاد میکند. با نصب این اپلیکیشن، میتوانید از درون باد صبا مستقیما به آن دسترسی داشته باشید. بررسی همه نکات ریز و درشت اپلیکیشن قرآن حبل المتین نیازمند مقاله ی دیگری است. اما بصورت خلاصه میتوانید در آن متن قرآن را به همراه صوت قاری های مختلف و معروف جهان اسلام داشته باشید.


میانبر ها

در قسمت میانبر ها، مواردی وجود دارند که آنها را در اوایل همین مقاله معرفی و بررسی کردیم. اما در قسمت ابزار های اسلامی، موارد جالبی وجود دارند که میخواهم آنها را به شما معرفی کنم.


ابزار های اسلامی

ابزار های اسلامی باد صبا

در این قسمت هم مواردی وجود دارند که قبلا معرفی شده اند. مانند اعمال و ادعیه روز، قرآن و ختم آن. اما باز هم ابزار کاربردی بیشتری در این اپلیکیشن قرار داده شده اند.


قبله نما

قبله نما باد صبا

یکی از کاربردی ترین امکانات این اپلیکیشن قبله نمای داخلی آن میباشد. شاید تا امروز با اپلیکیشن های قبله نمای مختلفی کار کرده باشید. همه ی آنها با استفاده از سنسور ژیروسکوپ و قطب نمای گوشی، محل قبله را تعیین میکنند. اما این عملکرد به راحتی دچار خطا میشود و هر دفعه یک جهت مختلف را نشان میدهد.

ولی در اپلیکیشن باد صبا قضیه فرق میکند. یعنی علاوه بر روش معمولی تعیین قبله در اپلیکیشن های قبله یاب، یک روش جدید برای پیدا کردن قبله در آن تعریف شده است که میتوان گفت با تقریب خوبی بدون خطاست. وقتی وارد قسمت قبله نما میشوید، دو قسمت به نام های “قبله نما با سنسور” و “قبله نما با نقشه” وجود دارند.

قبله نما با نقشه عملکرد بسیار دقیق و درستی دارد. این قسمت با استفاده از اپلیکیش Goolge Map کار میکند. نحوه ی تعیین قبله به این صورت است که یک خط راست از کعبه، دقیقا به محلی که شما قرار دارید کشیده میشود و این خط را روی نقشه نشان میدهد. سپس شما میتوانید با استفاده از قرار دادن گوشی روی یک سطح صاف جهت درست قبله را مشخص کنید. البته به شما پیشنهاد میکنم با توجه به خیابان های اطراف و جهت همان خط راست، جهت قبله را مشخص کنید.


رکعت شمار

رکعت شمار باد صبا

این ویژگی هم یکی دیگر از امکانات جالب و کاربردی اپلیکیشن باد صبا میباشد. این قسمت میتواند رکعت های شما را در نماز بشمارد. چگونه؟ کافی است دستگاه را به گونه ای در محل سجده قرار دهید که با رفتن به سجده صورت شما مقابل و نزدیک حسگر مجاورت قرار بگیرد. در اینصورت، هربار که شما به سجده میروید، یک مرتبه شمارش انجام میشود.


محاسبه نماز قضا

نماز قضا باد صبا

محاسبه نماز قضا یکی از ابزار های اپلیکیشن باد صبا میباشد که با روش جالبی میتوانید نماز های قضای خود را در آن محاسبه کنید. در منوی این قسمت گزینه هایی به نام نماز قضای صبح، ظهر, عصر، مغرب و عشاء به همراه دکمه های + و – وجود دارند. اگر نماز های شما قضا شد، فقط کافیست روی نام نماز و دکمه + ضربه بزنید. همه ی نماز های قضای شما به تفکیک رنگ روی نموداری که در قسمت بالای این بخش قرار دارد نمایش داده خواهند شد.


امکانات دیگر

امکانات زیاد و متنوع این تقویم قدرتمند اسلامی به همینجا ختم نمی شوند. قسمت های دیگری مانند ذکر شمار، مدیریت شیفت ها، مدیریت اقساط، برنامه تحصیلی و تبدیل تاریخ هم در باد صبا وجود دارند.


ناتیفیکیشن بار

نوار اعلان باد صبا

بعد از نصب و باز کردن اپلیکیشن باد صبا، در Notification Bar (نوار اعلان) گوشی یک اعلان همیشگی به وجود می آید که تاریخ روز را به همراه اطلاعیه های اپلیکیشن برای شما نشان میدهد. ممکن است برای بعضی از کاربران وجود یک اعلان ثابت و همیشگی آزار دهنده باشد. اما مطمئن باشید که بعد از چند روز به آن عادت میکنید. از این به بعد هم به راحتی میتوانید با نگاه کردن به نوار بالای گوشی، تاریخ روز را به سریع ترین شکل ممکن ببینید.


نقاط قوت اپلیکیشن باد صبا

نقاط قوت باد صبا
  • بومی سازی و منطبق شدن با شرایط ایران
  • امکانات زیاد، مرتبط و کاربردی
  • نداشتن باگ در اجرا
  • مرتب بودن ظاهر نرم افزار و نداشتن بی نظمی
  • هماهنگ شدن با اپلیکیشن های دیگر مانند قرآن و مفاتیح
  • قبله یابی دقیق
  • نشان دادن تقویم در نوار اعلان
  • مدیریت شیفت، اقساط و برنامه تحصیلی
  • محاسبه نماز قضا
  • توانایی پخش مستقیم صدا و سیما
  • پخش زنده حرم ائمه اطهار
  • پخش اذان و محاسبه افق بصورت دقیق
  • ویجت های مختلف و کاربردی

کمبود ها و مواردی که میتواند بهتر باشد

کمبود های باد صبا

اپلیکیشن باد صبا هم مانند هر اپلیکیشن دیگری نقص ها و کمبود های خاص خود را دارد. هرچند مجموعه ای کم نظیر از ابزار ها و امکانات اسلامی را در این اپلیکیشن به خوبی جمع آوری کرده اند. اما در قسمت های خاصی بهبود هایی میتواند انجام بگیرد.

  • ویجت های بیشتر برای ابزار های مختلف. اگر برای ابزار هایی مانند محاسبه نماز قضا، رکعت شمار، مدیریت اقساط و یادداشت ها، ویجت های مستقیم و بسیار ساده که کار را آسان میکنند طراحی شود، میتواند دسترسی و استفاده از این ابزار را بسیار آسان تر بکند.
  • هشدار های اذان. پخش اذان یکی از قابلیت های اصلی این اپلیکیشن میباشد. برای پخش آن هم تنظیمات کاملی وجود دارد. اگر قابلیتی به آن اضافه شود که زمان اذان را با ویبره و بدون پخش صدا در ساعت هایی خاص ممکن کند، بسیار کاربردی خواهد بود. این قابلیت برای زمان هایی مثل کلاس درس و یا جلسه های کاری به درد خواهد خورد.

تجربه خود را با ما در میان بگذارید

نظر درباره باد صبا

آیا شما هم تا کنون از اپلیکیشن تقویم اسلامی باد صبا استفاده کرده اید؟ شما میتوانید با درجنظر خود درباره این نرم افزار و یا تجربه های کار کردن با آن، این نقد و بررسی را کامل تر کنید.

درباره نویسنده

9 در مورد “بررسی کامل اپلیکیشن قدرتمند تقویم اسلامی باد صبا”

  1. یادمه هنوز تازه سخته بودنش من دانلودش کردم که اونجا هنوز تازه خیلی چیزاشو نداشت ولی از همون اولشم واقعا نرم عالی و خوبی بوده ، تو همه این چند سال داشتم و واسه همه اطرافیانم نصبش کردم که خداروشکر حتی غیر مذهبی هاشم از نصبش ناراضی نبودن
    انصافا هر روز داره امکاناتش بیشتر و پیشرفته تر میشه…هر وقت گوشی عوض کردم اولین نرم افزاری که نصب کردم باد صبا بوده ، هر کی رو گوشیش نصبش میکنه خود به خود انگار وابسته ش میشه چون خیلی خوب و تمیز با کاربری سادی ساختنش پس همیشه راحت و بدون دردسر میشه ازش استفاده کرد

    واقعا خدا به سازنده هاش خیر بده عالیه

  2. با سلام چگونه میتونیم روزی رو که در ان یاداوری ثبت کردیم رنگش با روزهای دیگه در تقویم متفاوت بشه تا با یک نگاه کلی بفهمیم چه روز هایی یاداوری داریم

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
      ما فقط اپلیکیشن رو بررسی کردیم و هیچ اطلاعی از این موضوع نداریم. همه مسئولیت به عهده سازندگان اپلیکیشن هست.

  3. سلام امکان گرفتن پشتیبانی از برنامه مخصوصا هنگام ثبت رویداد در طول سال وجود نداره و در صورت حذف نرم افزار تمامی اطلاعات میپره

    1. سلام دوست عزیز. ممنونم از توجهی که داشتین.
      توی منوی کناری، گزینه تنظیمات رو بزنین، گزینه پشتیبان گیری و تنظیم مجدد براتون نشون داده میشه. البته ما هم تست نکردیم و نمیدونیم چقدر درست کار میکنه، ولی میتونن امتحان کنین.

  4. چگونه می توان آیکن تاریخ و اطلاعات را بروی صحفه اصلی گوشی خود ب صورت میانبر قرار داد تا بدون وارد شدن ب برنامه باد صبا ب من تاریخ و مناسبت ها را نشان بدهد

    1. احتمالا ویجت خاصی داشته باشه این نرم افزار. توی صفحه اصلی توی ویجت های گوشی سرچ کنین ببینین چیزی که میخواین هست یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا