فایل صوتی: بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و خسته نباشید خدمت شما کاربران محترم وبسایت برنامه چی. من علی خانقلی هستم، مدیر وبسایت و متخصص ساخت اپلیکیشن های اندروید. در این فایل صوتی میخواهم راجع به یک فناوری جدید صحبت کنم، چیزی که در ایران، بخصوص در تلگرام، این روزها صحبتش را زیاد میشنوید: فناوری بلاک چین. در فایل صوتی ای که در این مقاله برای شما قرار داده ایم، میتوانید کاملا با بلاک چین آشنا شوید. برای گوش دادن و دانلود به ادامه مطلب بروید.

سرفصل های این فایل صوتی:
blockchain چیست و چگونه کار میکند؟
چرا انقلابی است؟
ساختار blockchain چگونه است؟
این فناوری به چه دردی میخورد؟
چرا قابل فیلتر نیست؟
نظر شما چیست؟


پخش آنلاین فایل صوتی


بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟

خبری منتشر شد که آقای پاول دورف، مالک شرکت تلگرام، گفت که قرار است با استفاده از فناوری بلاک چین تلگرام را غیر قابل فیلتر کند، حالا میخواهم در این فایل صوتی توضیح بدهم که کلا فناوری بلاک چین چه چیزی هست و چگونه کار میکند؟ بلاک چین، یک فناوری انقلابی جدید است که قرار است کل کارکرد اینترنت را متحول کند. اما این تحول قرار نیست به این زودی ها اتفاق بیافتد. یعنی ممکن است که امروزه تنها چند سرویس آنلاین بصورت محدود از این فناوری استفاده بکنند.
مثلا یک سرویس مثل ارز دیجیتالی بیت کوین که اسمش را هم شاید شنیده باشید، بیت کوین نیز بر پایه ی همین فناوری کار میکند. ممکن است بعضی از سرویس ها در حال حاضر از این فناوری استفاده کنند که فناوری بسیار پیشرفته و انقلابی هستش. اما برای اینکه این فناوری فراگیر شود و همه ی اینترنت را در بر بگیرد، باید چند سال صبر کنیم.


اما چرا میگوییم انقلابی؟ مگر چگونه کار میکند؟

الان طرز کار به این شکل هست که همه چیز مرکزیت دارد، به عنوان مثال شما اگر می خواهید یک فیلم دانلود کنید، به یک سایت که مرکز فیلم هست می روید. یا مثلا برای تماشای ویدیوهای آنلاین معمولا در سطح بین المللی سایت یوتیوب مرکز ویدیو هست در ایران هم سایت آپارات، نماشا، دیدئو و چند وبسایت دیگر. این ها هرکدام یک مرکز خدمات هستند. مرکزهای خدمات چکار می کنند؟ اطلاعات را از جاهای مختلف جمع می کنند در یک گوشه برای شما، و از این اطلاعات جمع شده سود بدست می آورند. باز هم شاید سوال باشد که چگونه از این راه سود بدست می آورند؟
برای مثال تبلیغات! با استفاده از بازدید بالایی که دارند تبلیغات می گیرند یا اینکه ممکن است اصلا برای انتشار محتوای خاص، یک مبلغی را از شما دریافت کنند، اگر سایت قوی باشد. این مرکزیت ها با استفاده از یک ارزش افزوده خیلی کمی که دارند، یعنی کار خیلی کمی که انجام می دهند، ممکن است پول های زیادی به جیب بزنند که کاملا هم با طبیعت اینترنت منطبق هست.


ساختار بلاک چین چگونه است؟

شما میتوانید ساختار بلاک چین را مثل یک مکعب درنظر بگیرید. شما روی یک گوشه از یک ضلع این مکعب قرار دارید که با شش ضلع دیگر در ارتباط است. به عنوان مثال در این فناوری کاربر، با چندین کاربر دیگر در ارتباط است یعنی به صورت مستقیم میتواند با هرکسی که میخواهد ارتباط برقرار کند. در اینجا دیگر مرکزیتی وجود ندارد. یعنی همه ی اتفاقات روی یک شبکه ی بسیار گسترده از همه ی کاربرهای اینترنت اتفاق می افتد.
مثلا آقای A (علی) این طرف شبکه هست می خواهد به یک محمد در آن سمت دنیا مقداری پول را جابجا کند، علی دارای یک سری شناسه ها هست که با این شناسه ها مثلIP  در دنیای بلاک چین شناخته میشه محمد هم همینطور. حالا برای این که بخواهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یک لینک ساخته میشه که آنها را بهم وصل میکند و چیزی را که میخواهند منتقل میکند، حالا انتقال آنها در یک بلوک ذخیره میشود که این بلوک را همه ی شبکه میتوانند ببینند و هر چقدر افراد بیشتری این بلوک را تایید کنند این انتقال اطلاعات، انتقال پول یا هر چیز دیگری که هست، مستند تر میشود.
یعنی اطلاعات روی همه ی شبکه گسترده میشود و همه میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. این در حالی است که هویت علی و محمد اصلا مشخص نیست اما جزئیات انتقالی که در میان آنها رخ داده است، کاملا واضح و روشن میباشد. به همین خاطر است که گاهی از رسانه ها میشنویم که فضای اینترنت با بلاک چین هم راز آلود است و هم شفافیت دارد. شفافیت یعنی این تراکنش ها با جزئیات و بصورت کامل مشخص هستند. یا به عبارت دیگر، مشخصات تراکنش ها، مشخص است. (نحوه ی انتقال پول یا فایل و زمان و همه ی این اطلاعات). راز الودی هم به این دلیل است که شخصیت ها را نمیتوان به اسانی در این فضا شناسایی کرد. یعنی ما نمیدانیم علی یا محمد چه کسانی هستند و در کجا قرار  دارند.


حالا این فناوری به چه دردی میخورد؟

اگر این فناوری راه اندازی بشود، تمرکز ها در اینترنت از بین میروند. یعنی به عنوان مثال شما برای پرداخت اینترنتی دیگر لازم نیست که این کار را حتما از طریق درگاه پرداخت یک بانک خاص انجام بدهید. میتوانید به صورت مستقیم، پول را به جیب فردی که میخواهید واریز نمایید. کارمزد های پرداخت هم در این فناوری، در میان کل شبکه پخش میشود و به آنهایی میرسد که در حال حل مسائل پیچیده ریاضی برای تامین امنیت این شبکه هستند. (ارز دیجیتالی بیت کوین دقیقا با همین روند در حال کار کردن میباشد).


چرا بلاک چین قابل فیلتر نیست؟

فرض کنیم که ما بخواهیم یک شبکه بلاک چین را فیلتر کنیم. خب اصلا مشخص نیست که باید کجای شبکه را باید فیلتر کنیم. چون در این شبکه میتوانیم در هر لحظه به صورت مستقیم با هر کسی که خواستیم ارتباط برقرار کنیم. به عنوان مثال یک جامعه چند میلیونی مانند تلگرام را در نظر بگیرید، برای فیلتر کردن این شبکه برای کاربران ایرانی، لازم است که چیزی در حدود ۵۰ میلیون ارتباط را قطع بکنند. که میتوان گفت غیر ممکن است! دقیقا هم به خاطر همین غیر ممکن بودن است که نمیتوان این شبکه را فیلتر کرد. از طرفی هم همه این اطلاعاتی که شما روی شبکه ثبت میکنید (مانند پرداخت، انتقال اعتبار، انتقال فایل و غیر)، در قالب بلوک، روی شبکه ذخیره میشوند. بلوک های اطلاعاتی شما و دیگران مانند زنجیر به یکدیگر متصل میشوند و یک زنجیره ی بلوک (Block Chain) یا همان بلاک چین را ایجاد میکنند. هرچقدر این بلوک ها بیشتر بشوند، گستردگی شبکه نیز بیشتر میشود. همچنین رمز گذاری روی این بلاک ها باعث میشود که نتوانیم آنها را تغییر، فیلتر، حذف یا هر کاری دیگری بکنیم.
بنابراین اگر فناوری بلاک چین روی تلگرام پیاده سازی بشود، دیگر نمیتوان آن را مسدود کرد. ما امیدواریم سرویس ها و برنامه های بیشتری مخصوصا توی ایران بر پایه این فناوری پیشرفته ایجاد بشن و ما بتونیم آزادی اطلاعات رو حداقل توی اینترنت، کمی حس بکنیم.
 


 نظر شما چیست؟

آیا تا به حال با فناوری بلاک چین کار کرده اید یا اطلاعاتی درباره آن دارید؟ هر نظر و پیشنهادی که دارید را با ما در قسمت نظرات، در میان بگذارید.

درباره نویسنده

2 در مورد “فایل صوتی: بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟”

  1. سلام. میخوام بدونم آیا امکانش هست در بستر بلاچین فایل صوتی انتشار داد. راستش یک ایده دارم. اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام و خسته نباشید.
      بله امکانش هست ولی اصلا توصیه نمیشه و کاربردی نیست چون دیتابیس بلاکچین روی همه سیستم ها کپی میشه و فرض کنیم شما یک گیگ فایل صوتی آپلود کردی روی شبکه و شبکه هم هزار تا عضو داره، اون یک گیگ ضربدر هزار میشه و شما یک ترابایت فضا رو اشغال کردی در کل شبکه. از اونور هم هرکسی بخواد جدید عضو این شبکه بشه باید کل دیتابیس رو دانلود کنه. پس کاربردی نیست اشتراک فایل از این طریق

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا