تصمیم سازی در برنامه نویسی جاوا

جلسه دوازدهم – تصمیم سازی در برنامه نویسی جاوا

هنگامی که میخواهید یک برنامه بسازید، نیاز به یک سری ابزار ها دارید که بتوانند به شرایط مختلف واکنش نشان بدهند و حتی گاهی مسیر اجرای برنامه را کاملا عوض بکند. با استفاده از این ابزار ها اصطلاحا میتوانید تصمیم سازی را در برنامه های خودتان پیاده کنید. تا انتهای این مقاله با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)

در این جلسه چه سرفصل هایی بررسی میشوند:
چگونه در جاوا تصمیم سازی کنیم؟
عملگر ?: در جاوا
دانلود فایل PDF این جلسه
در جلسه بعد چه چیزی یاد میگیریم؟
سوالات خودتان را بپرسید


چگونه در جاوا تصمیم سازی کنیم؟

ساختار های تصمیم سازی در زبان جاوا، دارای یک یا تعداد بیشتری شرط است که باید توسط برنامه سنجیده بشوند. اگر این شرط ها مقدار درست (true) داشته باشند یک سری از کدها اجرا میشوند و اگر مقدار آن نادرست (false) باشد، کدهای دیگری اجرا میشوند.

در عکس زیر فرم رایج یک ساختار تصمیم سازی را مشاهده میکنید که در اکثر زبان های برنامه نویسی پیدا میشود.

دیاگرام ساختار شرطی در جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا ساختار های تصمیم سازی زیر را پشتیبانی میکند. برای آشنایی کامل با هرکدام از موارد زیر روی نام آنها کلیک کنید.

شمارهدستور و توضیحات
1دستور if
یک دستور if شامل یک عبارت است که مقدار true یا false برمیگرداند که بر اساس آن دستورات خاصی اجرا میشوند.
2دستور if else
یک دستور if میتواند توسط یک دستور else پشتیبانی میشود که بر اساس آن عبارت که مقدار true یا False برمیگرداند، اجرا میشود.
3دستور switch
یک دستور switch اجازه میدهد که یک متغیر با لیستی از مقادیر تست شود.

عملگر ?: در جاوا

ما درباره عملگر شرطی ?: در جلسه های گذشته صحبت کردیم و گفتیم که میتواند جایگزین عبارت if…else برای تصمیم سازی بشود. این دستور دارای فرم کلی زیر میباشد

Exp1 ? Exp2 : Exp3;
  • که در این فرم کلی، Exp1، Exp2 و Exp3 عبارت های برنامه نویسی هستند. فقط حواستان به جاگذاری و استفاده از سمیکالن (نقطه ویرگول) باشید. برای اعتبار سنجی این عبارت، قسمت Exp1 ارزیابی میشود.
  • اگر ارزش Exp1 درست یا true باشد، سپس مقدار Exp2 برابر مقدار کل عبارت خواهد بود.
  • اگر مقدار Exp1 نادرست یا false باشد، سپس مقدار Exp3 ارزیابی میشود و مقدار آن برابر مقدار کل عبارت خواهد بود.

دانلود فایل PDF این جلسه


در جلسه بعد چه چیزی یاد میگیریم؟

بعد از تصمیم سازی که موضوع این جلسه بود، در جلسه بعدی درباره کلاس Number در جاوا صحبت خواهیم کرد (که درون پکیج java.lang قرار دارد) و همچنین ساب کلاس های آن در زبان جاوا را مورد بررسی قرار بدهیم.

ما در قسمت بعدی از دوره آموزش جاوا به دنبال موقعیت هایی میگردیم که در آنها شما از نمونه ها (آبجکتهای) این کلاس ها، به جای انواع داده اولیه (Primitive) استفاده خواهید کرد. همچنین درباره کلاس هایی مانند formatting و mathematical هم آموزش میدهیم که برای کار کردن با کلاس Number باید با آنها آشنایی داشته باشید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این قسمت از دوره آموزش جاوا، درباره ساختار هایی که میتوانند تصمیم سازی را برای شما انجام بدهند صحبت کردیم. اگر در مورد این قسمت هر سوالی دارید یا قسمتی را کامل متوجه نشده اید، میتوانید سوالات خودتان را در قسمت نظرات (همین پایین) بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

3 در مورد “جلسه دوازدهم – تصمیم سازی در برنامه نویسی جاوا”

  1. سلام دوست عزیز واقعا نمیدونم چطوری تشکر کنم از این محتوای کامل و مفید فقد اینکه لینک دانلود جلسه دوازدهم رو هر کار کردم دانلود نکرد نه با منیجر نه خود کروم فکر کنم خرابه لینک

  2. سلام دوست عزیز واقعا نمیدونم چطوری تشکر کنم از این محتوای کامل و مفید فقد اینکه لینک دانلود جلسه دوازدهم رو هر کار کردم دانلود نکرد نه با منیجر نه خود کروم فکر کنم خرابه لینک اگر یه نگاهی بکنین ممنون میشم لازم دارم چون پی دی اف رو متشکرم از زحماتتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا