حلقه for در جاوا

حلقه for در جاوا یک ساختار کنترل کننده تکرار شونده است که به شما اجازه میدهد یک حلقه داشته باشید که به تعداد دقیق و مشخصی تکرار بشود. پس یعنی هنگامی که شما بدانید یک عمل خاص را دقیقا میخواهید چندبار تکرار کنید، این نوع خاص از حلقه ها در جاوا ممکن است به دردتان بخورد. با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: tutorialspoint)

حلقه for در جاوا

نوشتن یک حلقه for در جاوا

در زیر ساختار کلی نوشتن حلقه for را مشاهده میکنید.

for(initialization; Boolean_expression; update) {
// Statements
}

در ادامه نحوه اجرای حلقه for را با یکدیگربررسی میکنیم:

اول: مرحله initialization یا مقدار دهی اولیه، نخستین کاری است که داخل حلقه for در جاوا انجام میشود. این مرحله فقط یکبار آن هم درابتدای کار اجرا میشود. این مرحله به شما اجازه میدهد که یک متغیر برای کنترل دفعات اجرای حلقه تعریف کنید و به آن مقدار اولیه را بدهید. در انتها هم بااستفاده از یک سمیکالن (;) این مرحله تمام میشود.

دوم: در مرحله دوم Boolean expression ارزیابی میشود. اگر مقدار آن true باشد، دستورات موجود درون حلقه for اجرا خواهند شد. اگر مقدار آن false باشد، دستورات بدنه for اجرا نخواهند شد و کنترل برنامه به دستورات بعد از حلقه منتقل خواهد شد.

سوم: بعد از اینکه بدنه حلقه اجرا شد، کنترل برنامه به سراغ قسمت update میرود. در این بخش شما میتوانید متغیر کنترل کننده حلقه را آپدیت کنید. همچنین میتوانید این قسمت را خالی رها کنید.

چهارم: Boolean_expression دوباره ارزیابی میشود. اگر مقدار آن true بود، حلقه اجرامیشود و مراحل دوم و سوم و چهارم دوباره تکرار میشوند. بعد از اینکه شرط حلقه (یا همان Boolean_expression) مقدار false را برگرداند، حلقه for از کار می افتد.


دیاگرام اجرای حلقه for

فلوچارت حلقه for در جاوا

مثال

public class Test {

   public static void main(String args[]) {

      for(int x = 10; x < 20; x = x + 1) {
         System.out.print("value of x : " + x );
         System.out.print("\n");
      }
   }
}

در این مثال از حلقه for در جاوا میبینید که به عنوان کنترل کننده حلقه ابتدا متغیر x با مقدار ۱۰ مقداردهی اولیه میشود. در قدم بعدی مشخص میکنیم تا زمانی که x کوچکتر از ۲۰باشد، این حلقه به کار خود ادامه بدهد. در مرحله آخر هم مشخص میکنیم در هر باراجرا شدن حلقه، یک عدد به مقدار x اضافه بشود. درون حلقه هم تعریف کرده ایم که به همراه یک عبارت ثابت، مقدار x را در هر دفعه اجرا شدن حلقه روی صفحه نمایش بدهد. بنابراین خروجی باید مانند زیر باشد.


حلقه for در جاوا چه کاربردی دارد؟

زمان هایی وجود دارد که شما میخواهید برنامه ای که مینویسید یک سری کارهای تکراری را انجام بدهد. حلقه ها این وظیفه را در برنامه نویسی برعهده دارند. حلقه for در جاوا هم از همین دسته به حساب می آید. همانطور که میدانید حلقه های مختلفی در زبان جاوا وجود دارند که تفاوت هایی در نحوه عملکرد آنها به چشم میخورد.

حلقه for در جاوا برای کارهایی مناسب است که شما تعداد دقیق دفعاتی که میخواهید یک عمل تکرار شود را میدانید. همچنین امکان این را دارید که مشخص کنید بعد از هربار اجرا شدن دستورات داخل حلقه، چه مقدار به متغیر کنترل کننده آن اضافه شود. یعنی برای کنترل تعداد دفعات انجام شدن حلقه، همه چیز دراختیار شما قرار گرفته است.

نکته: در تمام حلقه ها اگر شرطی که برای حلقه انتخاب میکنید هیمشه درست باشد، آن حلقه به یک حلقه بینهایت تبدیل میشود و همیشه اجرا خواهد شد. شرط هایی که همیشه درست هستند به راحتی میتوانند اتفاق بیفتند. هر شرطی به جز ۰همیشه درست خواهد بود، یعنی اگر در قسمت وسطی یک عدد مانند ۲ بنویسید، این حلقه میتواند یک حلقه بی نهایت باشد.


خروجی 

value of x : 10
value of x : 11
value of x : 12
value of x : 13
value of x : 14
value of x : 15
value of x : 16
value of x : 17
value of x : 18
value of x : 19

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا