حلقه while در جاوا

حلقه while در جاوا یک سری دستورات مشخص را بصورت تکراری اجرا میکند و این روند را تا زمانی ادامه میدهد که شرطی که برای آن مشخص کرده ایم، true بشود. در این مقاله از دوره آموزش جاوا از سایت برنامه چی، میخواهیم درباره حلقه while در جاوا صحبت کنیم. با ما همراه باشید. (منبع نوشته: tutorialsPoint)

حلقه while در جاوا

نوشتن حلقه while در جاوا

در زیر دستور کلی برای نوشتن حلقه های while را مشاهده میکنید.

while(Boolean_expression) {
   // Statements
}

در اینجا به جای Statement میتوانید یک دستور یا مجموعه ای از دستورات را بنویسید. شرط حلقه هم که درون پرانتز نوشته شده است میتواند یک عبارت Boolean یا هر چیز دیگری باشد. یعنی هر چیزی به غیراز صفر، به عنوان true در نظر گرفته میشود.

وقتی که این حلقه اجرا میشود، تا زمانی که عبارت Boolean_expression مقدار true را برگرداند، دستورات درون بلوک while اجرا خواهند شد. وقتی که این عبارت (یا همان شرط حلقه) false بشود، اجرای برنامه بلافاصله به کدهایی که بعد از حلقه نوشته شده اند انتقال داده میشود.


دیاگرام اجرای حلقه while در جاوا

دیاگرام حلقه while در جاوا

نکته اصلی درباره حلقه while جاوا این است که ممکن است این حلقه هرگز اجرا نشود. وقتی که عبارت شرط ارزیابی بشود و مقدار آن false باشد، کل حلقه نادیده گرفته میشود و اولین دستور بعد از بلوک while اجرا خواهد شد.


مثال

public class Test {

   public static void main(String args[]) {
      int x = 10;

      while( x < 20 ) {
         System.out.print("value of x : " + x );
         x++;
         System.out.print("\n");
      }
   }
}

در مثال بالا مشاهده میکنید که یک حلقه while نوشته شده است و در پرانتز مقابل آن یک شرط نوشته شده است که باعث میشود تا زمانی که x کوچکتر از ۲۰ باشد، اجرای حلقه ادامه خواهد داشت. درون بلوک حلقه مشاهده میکنید که دستوراتی نوشته شده است که در ابتدا مقدار x را در خروجی، روی صفحه، چاپ میکند. سپس مقدار x را یک واحد افزایش میدهد تا با هربار اجرای حلقه، مقدار x به شرطی که برای حلقه مشخص کرده ایم نزدیک تر میشود. با استفاده از این روش میتوانیم تعداد دفعات تکرار حلقه while در جاوا را کنترل کنیم.
این کدها خروجی زیر را تولید میکنند.


خروجی

value of x : 10
value of x : 11
value of x : 12
value of x : 13
value of x : 14
value of x : 15
value of x : 16
value of x : 17
value of x : 18
value of x : 19

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا