دستور if در جاوا

دستور if در جاوا

وقتی که به برنامه نویسی میپردازید، حتما گاهی نیاز خواهید داشت که ساختاری داشته باشید که با رخ دادن بعضی از اتفاقات، مسیر اجرای برنامه را عوض کند. یا اینکه اگر شرایط خاصی که شما تعیین میکنید رخ داد، کار خاصی را انجام بدهد. دستور if در جاوا یکی از ساختار های شرطی است که میتواند این کار را برای شما انجام بدهد. برای آشنایی با این ساختار با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


دستور if چیست؟

دستور if در جاوا شامل یک عبارت Boolean است که به دنبال آن هم یک سری دستورات دیگر نوشته شده است. برای یادگیری انواع متغیر های جاوا (که Boolean هم عضو آنها میباشد)، لینک زیر را مشاهده کنید:


قوانین نوشتاری (Sytnax) دستور if

برای نوشتن دستور if باید قواعد زیر را رعایت بکنید.

if(Boolean_expression) {
   // Statements will execute if the Boolean expression is true
}

اگر کدی که در قسمت Boolean_expression نوشته اید مقدار true را برگرداند، همه دستوراتی که بلوک کدها (یعنی بین دوتا آکولاد) نوشته اید اجرا خواهند شد. و اگر مقدار Boolean_expression نادرست یا false باشد، اولین دستوراتی که بعد از بلوک نوشته شده اند اجرا میشوند.


دیاگرام اجرای دستور if

دیاگرام اجرای دستور if در جاوا


مثال

public class Test {

   public static void main(String args[]) {
      int x = 10;

      if( x < 20 ) {
         System.out.print("This is if statement");
      }
   }
}

در این مثال مشاهده میکنید که یک متد به نام main داریم که یک آرایه از جنس String به نام args را دریافت میکند. (دوستان اگر این قسمت متد ها رو متوجه نشدین درس های قبلی دوره آموزش جاوا رو مطالعه کنید). درون این متد یک متغیر از نوع int به نام x تعریف کرده ایم که مقدار اولیه ۱۰ به آن داده شده است.

سپس یک دستور if نوشته شده است که درون پرانتز جلوی آن، یک شرط نوشتیم که x < 20، یعنی هنگامی که مقدار x از ۲۰ کمتر باشد، شرط true میشود و کدهایی که نوشتیم اجرا خواهند شد. یعنی عبارت This is if statement در خروجی چاپ میشود. و چون این شرط الان برقرار میباشد، نتیجه خروجی مانند زیر میشود.

خروجی

This is if statement.

سوالات خودتان را بپرسید

در این جلسه درباره ساختار شرطی if در جاوا صحبت کردیم. اگر درباره ساختار های شرطی یا چیزی که در این مقاله آموزش داده شد اشکال یا سوالی دارید، میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا به سرعت جواب به آن پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا