دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل Google Assistant نقد و بررسی و ویژگی های کامل

بعد از اینکه اپل دستیار صوتی قدرتمند خود ب نام Siri را معرفی کرد و توسعه داد، تقریبا همه متوجه مزایای بسیار زیاد یک دستیار صوتی شدند. شرکت گوگل هم در ابتداGoogle Now را برای دستگاه های اندرویدی ارائه کرد. اما در پی تغییر ساختار کلی Google Now، اسم آن هم به Google Assistant (دستیار صوتی گوگل) تبدیل شد. با برنامه چی برای بررسی و معرفی کامل این دستیار همراه باشید.

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
آموزش نصب و فعالسازی دستیار صوتی گوگل
ویژگی های دستیار صوتی گوگل
تشخیص بسیار خوب صدا و کلمات
توانایی پاسخگویی به سوالات پیچیده
ترجمه به زبان های مختلف
به خاطر سپردن هر چیزی که بخواهید
اضافه شدن کیبورد به دستیار صوتی گوگل
توانایی انجام محاسبات ریاضی
تغییر صدا
دستیار صوتی گوگل در iOS
کنترل کردن وسایل متصل به اینترنت


آموزش نصب و فعالسازی دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل ابتدا به صورت اختصاصی برای گوشی های ساخت گوگل به نام Pixel عرضه شده بود. پس از رفع اشکالات، سرانجام همه ی کاربران که اندروید ۶ (مارشمالو) و نسخه های بعدی این سیستم عامل را داشته باشند میتوانند از Google Assistant استفاده کنند.

نصب و فعالسازی دستیار صوتی گوگل

اگر اندروید شما نسخه ی ۶٫۰ و بالاتر است، به صورت خودکار از این قابلیت بهره مند خواهید شد. اگر به هر دلیلی روی گوشی شما وجود ندارد، میتوانید به سادگی عبارت “Google Assistant” را در Play Store جستجو کرده و مانند هر اپلیکیشن دیگر آنرا نصب کنید.

تنظیمات پیشفرض این است که با نگه داشتن دکمه ی هوم، Google Assistant فعال میشود. همچنین میتوانید آنرا صدا بزنید. با گفتن عبارت های “OK Google” و “Hey Google” میتوان Google Assistant را روشن کرد.


ویژگی های دستیار صوتی گوگل

ویژگی های دستیار صوتی گوگل

از زمان ارائه ی Google Now، سرویس های گوگل به قابلیت تشخیص بسیار خوبی مجهز بودند. تقریبا همه ی کلماتی که کاربر می گفت را میتوانست تشخیص دهد و بنویسد. حتی اگر آن کلمه بی معنی بود و در زبان انگلیسی وجود نداشت. اما علاوه بر تشخیص بسیار خوب، دستیار صوتی گوگل دارای امکانات بسیار زیاد و هوش بالایی میباشد. در ادامه آنها را بررسی خواهیم نمود.


تشخیص بسیار خوب صدا و کلمات

تشخیص صدا دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل میتواند به خوبی همه ی کلمه ها و دستور هایی که به آن میدهید را متوجه بشود. با ارائه ی آپدیت های جدید، این قابلیت تا آنجا پیش رفته است که حتی اگر در یک مهمانی شلوغ هم با آن صحبت کنید، حرفهای شما را میفهمد.


توانایی پاسخگویی به سوالات پیچیده

دستیار صوتی گوگل وظیفه دارد شما را کمک بدهد. هدف آن این است که در هر زمینه ای که نیاز دارید به یاری شما بیاید. اکنون Google Assistant علاوه بر سوالات ساده ای که از آن میپرسید، مثلا آب و هوای آخر هفته چگونه است؟، میتواند به سوالات بسیار پیچیده تر هم پاسخ بدهد.

پاسخگویی به سوالات دستیار صوتی گوگل

برای مثال شما به راحتی میتوانید یک صحنه از فیلم خاصی را برای آن تعریف کنید تا نام درست فیلم را به شما بگوید. حتی میتوانید پشت سر هم چندین سوال مختلف و در حوزه های متفاوت را از دستیار صوتی گوگل بپرسید. او به همه ی آنها به نوبت پاسخ درست را خواهد داد.


ترجمه به زبان های مختلف

امکان بسیار جذاب و کاربردی که به Google Assistant اضافه شده است توانایی ترجمه همزمان میباشد. کافی است از دستیار صوتی گوگل بخواهید یک جمله ی انگلیسی را به زبان دیگری بگوید.
“say hello how are you in French Language”

مترجم دستیار صوتی گوگل

برای کسانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند و قصد دارند به کشور های غیر انگلیسی زبان سفر کنند، بسیار کاربردی است. البته اگر از او بخواهید یک جمله را به زبان فارسی بگوید، نمیتواند آنرا تلفظ کند. اما ترجمه ی درست آن جمله یا کلمه را روی صفحه نمایش نشان خواهد داد.


به خاطر سپردن هر چیزی که بخواهید

این یک عمل بسیار جذاب است. برای شما حتما اتفاق افتاده است که فراموش کنید ساعت یا سوییچ ماشین را کجا گذاشته یا یک عکس را کجا پنهان کرده اید. این را به سادگی به دستیار صوتی گوگل بسپارید.

به خاطر سپاری دستیار صوتی گوگل

میتوانید به او بگویید یادت باشد من ساعتم را روی میز میگذارم. و و قتی دوباره از او سوال کنید که ساعت من کجاست به شما خواهد گفت. حتی اگر چندین سال دیگر ازGoogle Assistant بپرسید همه ی اطلاعات شما را یادش مانده است.

البته میتوانید هر مورد دیگری را به Google Assistant بگویید و بدون هیچ محدودیتی همه ی آنها را به خاطر خواهد سپرد.


اضافه شدن کیبورد به دستیار صوتی گوگل

کیبورد دستیار صوتی گوگل

بعد از به روز رسانی جدید دستیار صوتی گوگل، کاربران به جز صحبت کردن راه دیگری هم برای ارتباط با دستیار خود خواهند داشت. اکنون میتوانید دستور ها و درخواست های خود را تایپ کنید. ممکن است در شرایطی باشید که نتوانید صحبت کنید، یا Google Assistant حرفهای شما را به خوبی متوجه نمیشود. میتوانید با تایپ کردن به خدماتی که نیاز دارید دسترسی پیدا کنید.


توانایی انجام محاسبات ریاضی

حل ریاضی دستیار صوتی گوگل

از Google Assistant بخواهید یک عبارت پیچیده ریاضی را برای شما حل کند. آن فرمول را برای آن بخوانید و در کسری از ثانیه، جواب روبروی شما خواهد بود!


تغییر صدا

صدای پیشفرض دستیار صوتی گوگل، صدای زنانه است. اگر شما با این صدا راحت نیستید و میخواهید آنرا عوض کنید، از او درخواست کنید. “Chang your voice” میتواند صدای دیگر Google Assistant را برای شما جایگزین کند. دستیار صوتی گوگل یک صدای زنانه و یک صدای مردانه دارد.


دستیار صوتی گوگل در iOS

دستیار صوتی گوگل در iOS

هدف گوگل این است که دستیار صوتی گوگل بر روی حداکثر دستگاه های موجود وجود داشته باشد. در راستای همین هدف اقدام به ارائه ی دستیار اختصاصی خود برای سیستم عامل iOS نموده است. کاربران گوشی های هوشمند اپل میتوانند از اپ استور این اپلیکیشن را نصب کرده و از همه ی امکانات آن بهره مند شوند.


کنترل کردن وسایل متصل به اینترنت

دستیار صوتی گوگل کنترل وسایل خانه

اینترنت اشیا روز به روز در حال گسترده شدن است. وسایل معمولی ما به سرعت در حال تبدیل شدن به گجت های هوشمند و متصل به اینترنت هستند. دستیار صوتی گوگل تقریبا با همه ی دستگاه های متصل به اینترنت هماهنگی بسیار خوبی دارد. با استفاده از آن به صورت یکپارچه میتوانید کل وسایل را تحت کنترل داشته باشید.


ویژگی های دیگر

دستیار صوتی گوگل ویژگی های دیگر

توانایی های Google Assistant به همینجا ختم نمیشود. هنوز هم قابلیت های پنهانی در Google Assistant وجود دارد که کاربران موفق به پیدا کردن آن نشده اند. اما علاوه بر موارد گفته شده، شما میتوانید کار های دیگری هم از او بخواهید:
Navigate: مقصدی که قصد رفتن به انجا را دارید به دستیار صوتی گوگل بگویید. او به شما خواهد گفت که از کدام راه بروید تا زودتر برسید و یا اینکه چه لباس هایی بردارید که متناسب با آب و هوای آن منطقه باشد.
Reminders: از او بخواهید در تاریخ و ساعت مشخص موضوعی را به شما یاد آوری کند. با استفاده از آدرس ها هم میتواند این کار را انجام دهد. اگر شما در خانه کاری داشته باشید و نزدیک خانه خود برسید، مطمئنا به شما یادآوری خواهد کرد.
Todo List: ساخت یک لیست از کارهایی که باید بکنید، موادی که باید بخرید، اهدافی که دارید و یا هر چیز دیگر.
Weather: هرطور که دوست دارید در مورد آب و هوا از Google Assistant سوال بپرسید. پاسخ آنرا به سرعت به شما خواهد داد.
Alarms: از دستیار صوتی گوگل بخواهید در ساعت خاصی شما را بیدار کند. یا مثلا یک ساعت قبل از شروع بازی فوتبال. با ساختن یک آلارم این کار را انجام میدهد.
Games: نرم افزار Google Assistant میتواند بازی های زیاد و متنوعی را برای شما اجرا کند. از او بخواهید با شما بازی کند تا لیست آنها را نمایش دهد.
Messages and Call: کافیست به او بگویید یک پیام برای کسی بفرستد یا به یکی از دوستانتان زنگ بزند. سریعا این کار انجام خواهد شد.
و…
برای اینکه همه ی امکانات دستیار صوتی گوگل را ببینید، از او این سوال را بپرسید: “What can you do”. لیست همه ی اعمالی که میتواند انجام بدهد را نشان خواهد داد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده آینده ی تکنولوژی جدال بین دستیار های فوق هوشمند خواهد بود. نظر شما درباره ی Google Assistant و دستیار های صوتی دیگر مثل Siri و Cortana چیست؟


منابع بیشتر برای مطالعه

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا