زبان برنامه نویسی کاتلین

زبان کاتلین را بشناسید، زبان رسمی جدید برنامه نویسی اندروید

شرکت گوگل به تازگی زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin) را به عنوان زبان سطح اول اندروید معرفی کرده است. با استفاده از این بان میتوانید برنامه های اندرویدی را بسازید. زبان کاتلین را میتوانید به راحتی در محیط اندروید استودیو استفاده کنید. البته از ورژن ۳٫۰ به بعد این قابلیت بصورت پیشفرص در Android Studio وجود دارد. برای نسخه های قدیمی تر باید پلاگین آنرا دریافت و نصب کنید. با برنامه چی برای بررسی این زبان قدرتمند برنامه نویسی همراه باشید. (منبع نوشته: antonioleiva و wikipedia)

این مقاله شامل قسمت های زیر میباشد:
زبان کاتلین از کجا آمده است
راحت تر کردن برنامه نویسی اندروید
قابلیت استفاده در اندروید استودیو
هماهنگی کامل با زبان جاوا
امنیت بالاتر از زبان جاوا
پشتیبانی شرکت های معتبر
زبان چند سکویی
آسان بودن یادگیری
نتیجه گیری


زبان کاتلین از کجا آمده است؟

زبان کاتلین توسط برنامه نویس های شرکت Jet Brains تولید شده است و میتواند روی ماشین مجازی جاوا هم اجرا بشود. اسم این زبان از جزیره ای به همین نام گرفته شده است. این زبان در روز ۱۵ ماه فوریه سال ۲۰۱۵ معرفی شد. در کنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۷ پشتیبانی خود را از کاتلین اعلام کرد و ای زبان اکنون زبان رسمی اندروید است.

زبان کاتلین از کجا آمده است؟

با پشتیبانی دو شرکت بزرگ Google و JetBrains از زبان کاتلین، میتوان به آینده و توسعه ی این زبان بسیار امیدوار بود.


راحت تر کردن برنامه نویسی اندروید

کاتلین سادگی و قدرت را با یکدیگر ترکیب کرده است. اگر از جاوا به این زبان کوچ میکنید، با دنیای جدیدی رو به رو میشوید که حتی نمیتواند تصورش را هم بکنید.  میتوان گفت کاتلین بهترین جایگزین زبان جاوا برای ساختن برنامه های عالی اندروید است.

کاتلین راحت تر از جاوا

زمان کامپایل شدن زبان کاتلین کاملا به سرعت جاوا است. (حتی در برخی موارد سریعتر نیز میباشد). کتابخانه لازم برای نوشتن برنامه های کاتلین بسیار کم حجم و سبک است. به همین دلیل میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.


قابلیت استفاده در اندروید استودیو

همه چیز از لحظه اول بصورت بسیار عالی کار میکند، این یک مزیت بسیار بزرگ است. شما میتوانید یک پروژه ی کاتلین را در کمتر از ده دقیقه ایجاد کنید. حتی اگر هیچ اطلاعاتی درباره کاتلین نداشته باشید.

کاتلین در اندروید استودیو

روی اندروید استودیو ۲٫۳ فقط باید یک پلاگین اضافه را نصب کنید تا بتوانید از کاتلین استفاده کنید. اما در اندروید استودیو ورژن ۳٫۰ به بعد، این ویژگی بصورت پیشفرض درون آن قرار دارد. کار کردن با کاتلین اصلا تفاوتی با زبان جاوا ندارد و میتوانید از همه امکانات جاوا، برای کاتلین هم استفاده کنید.


پایداری بیشتر از زبان جاوا

پایداری زبان کاتلین

اگر با برنامه نویسی جاوا آشنا باشید، حتما با خطای NullPointerException روبرو شده اید. این خطای خسته کننده یکی از اشکالات بزرگ مربوط به ساختار زبان جاواست. اگر کد های کمتری در هنگام کد نوشتن وجود داشته باشد، احتمال خط بسیار پایین می آید. یادگیری کاتلین بسیار آسان تر از جاوا است. به علت ساده تر بودن کدها، اگر بعدا هم قصد ویرایش برنامه را داشته باشید، کار بسیار کمتری لازم است انجام دهید.


کاتلین، زبان چند سکویی

کاتلین زبان برنامه نویسی چند سکویی

از آنجایی که کاتلین میتواند با استفاده از ماشین مجازی جاوا اجرا شود، میتوانید از آن برای برنامه نویسی روی همه ی دستگاه هایی که جاوا را اجرا میکنند استفاده کنید. به لطف ویژگی های بسیار قدرتمند زبان کاتلین میتوان آنرا تقریبا روی هر سیستم عاملی اجرا نمود.


آسان بودن یادگیری

یکی از ویژگی های خوب این زبان این است که اگر زبان جاوا را بلد باشید، میتوانید اکثر کد های نوشته شده با کاتلین را متوجه بشوید. سازندگان آن در JetBrains تلاش های بسیاری کردند تا کوچ کردن از جاوا یه کاتلین بسیار آسان باشد.

آسان بودن یادگیری کاتلین

به علت آسان بودن یادگیری و شباهت به جاوا، یادگیری آن بسیار آسان و سریع است. تقریبا میتوان گفت که زمانی در حدود دو یا سه هفته برای یادگیری نسبتا خوب کاتلین کافی است. کاتلین یک دنیای جدید را به روی شما باز میکند که از طریق آن میتوانید مسائل را به روشهای بسیار متفاوتی حل کنید.


نتیجه گیری

کاتلین زبانی است که به راحتی میتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. یادگیری آن آسان است و همچنین فهم و استفاده از آن آسان است. همچنین اگر زبان جاوا را بلد باشید نیازی به یادگیری زبان کاتلین هم ندارید.

کاتلین یا جاوا

پشتیبانی شرکت های غول فناوری جهان از این زبان هم باعث توسعه و پیشرفت بسیار زیاد آن شده است. ب شما پیشنهاد میکنیم حتما یادگیری این زبام را شروع کنید. در سایت برنامه چی در آینده آموزش ها و اطلاعات تکمیلی تر راجع به زبان کاتلین قرار داده خواهند شد.

با توجه به قابلیت های بسیار زیاد و قدرتمند کاتلین نظر شما درباره آینده این زبان برنامه نویسی چیست؟ آیا تجربه ی استفاده از زبان کاتلین را داشته اید؟ لطفا تجربه ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا