متد ceil در جاوا

متد ceil برای کار با اعداد در جاوا

متد ceil برای کار با اعداد در جاوا

یکی دیگر از ابزارهایی که برای کار با اعداد در جاوا به آن نیاز دارید، متد ceil میباشد. این متد میتواند کوچکترین مقدار بزرگتر از آرگومانی که به آن میدهیم را به ما بدهد. برای آشنایی کامل با جزئیات، با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


توضیحات و نحوه کار متد ceil در جاوا

متد ceil یک عدد را به عنوان آرگومان از شما میگیرد و کوچکترین عددی که از آن بزرگتر باشد را بر میگرداند. یعنی فرض کنید عدد صحیح ۲۰ را به عنوان پارامتر (آرگومان) به این متد داده ایم. خب الان اعداد صحیح بزرگتر از ۲۰ چه عدد هایی میشوند؟ مجموعه ی ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ تا بی نهایت. حالا در این مجموعه کوچکترین عدد چند است؟ (تقلب= ۲۱). این متد عدد ۲۱ را به شما برمیگرداند.


قواعد نوشتن (Syntax)

این متد را میتوانید به مدل های زیر بنویسید:

double ceil(double d)
double ceil(float f)

پارامتر های ورودی

در زیر جزئیات پارامتر های ورودی را مشاهده میکنید.

  • یک مقدار که از نوع داده اولیه float یا double باشد.

مقدار بازگشتی

  • این متد کوچکترین عددی که از بزرگتر یا مساوی مقداری باشد که به عنوان پارامتر ورودی به آن داده ایم را به ما برمیگرداند. این مقدار برگشتی به عنوان یک double برگردانده میشود.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double d = -100.675;
      float f = -90;    

      System.out.println(Math.ceil(d));
      System.out.println(Math.ceil(f)); 

      System.out.println(Math.floor(d));
      System.out.println(Math.floor(f));
   }
}

همانطور که در مثال بالا مشاهده میکنید، دو متغیر به نام های d از نوع double و f از نوع float تعریف کرده ایم. برای هردوی آنها هم مقادیر اولیه را مشخص نموده ایم. در ادامه روی کلای Math متد ceil را صدا زده ایم. بار اول مقدار d و بار دوم مقدار f را به این متد پاس دادیم، همانطور که در خروجی مشاهده میکنید، کوچکترین مقدار صحیحی که بزرگتر از ۱۰۰٫۶۷۵- میباشد برگردانده شده است (فراموش نکنید که در اعداد منفی هرچه مقدار عدد کوچکتر باشد، از لحاظ ارزش بزرگتر است).

بعد از این متد دوبار هم متد floor را روی کلاس Math صدا زدیم که در جلسه بعدی از این دوره آموزشی با این متد و نحوه کار آن آشنا میشویم.

این کدها خروجی زیر را تولید میکنند.

خروجی

-۱۰۰٫۰
-۹۰٫۰
-۱۰۱٫۰
-۹۰٫۰

سوالات خودتان را بپرسید

این جلسه از دوره آموزش جاوا درباره اینکه متد ceil چه کاری میتواند برای شما انجام بدهد صحبت کردیم. اگر در این مورد سوالی دارید یا قسمتی نیاز به توضیح بیشتر دارد. میتوانید سوال خود را از قسمت نظرات (همین پایین) بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم. همچنین با نوشتن نظر خودتان میتوانید به ما در کامل تر شدن این آموزش کمک کنید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا