گرد کردن اعداد در جاوا با متد round

گرد کردن اعداد در جاوا با متد round

گاهی نیاز دارید در هنگام برنامه نویسی به زبان جاوا، اعداد را گرد کنید. خب لازم نیست برای نوشتن کدهایی که این کار را انجام میدهند وقت خودتان را تلف کنید. متد round میتواند این کار را برای شما انجام بدهد. با برنامه چی برای توضیحات کامل همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


توضیحات و نحوه کار متد round

متد round مقدار long یا int که نزدیکترین عدد به آرگومان (پارامتر ورودی) باشد را برمیگرداند. نوع داده اولیه مقدار برگشتی را، نوع داده ی آرگومان مشخص میکند. (یعنی اگر مثلا به عنوان ورودی int به تابع داده باشی، نوع برگشتی هم همون int میشه). کار این متد هم مثل متد rint گرد کردن اعداد است. یعنی شما میتوانید یک عدد را به آن بدهید و نزدیکترین عدد به آن را تحویل بگیرید.


قواعد نوشتاری (Syntax)

متد round دو مدل مختلف دارد که در اینجا میتوانید هردوی آنها را ببینید:

long round(double d)
int round(float f)

پارامتر های ورودی

در اینجا جزئیات پارامتر های ورودی را مشاهده میکنید:

  • d – یک مقدار داده اولیه double یا float
  • f – یک مقدار داده اولیه float

مقادیر بازگشتی

  • این متد نزدیکترین عدد long یا int به آرگومان را برمیگرداند. نوع داده مقدار بازگشتی هم با توجه به نوع داده آرگومانی که به تابع میدهید مشخص میشود.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double d = 100.675;
      double e = 100.500;
      float f = 100;
      float g = 90f;

      System.out.println(Math.round(d));
      System.out.println(Math.round(e));
      System.out.println(Math.round(f));
      System.out.println(Math.round(g));
   }
}

در این مثال دو متغیر از نوع double به نام های d و e و دو متغیر دیگر از نوع float به نام های f و g ساخته ایم و به همه آنها هم مقادیر اولیه ای را داده ایم. در ادامه با استفاده از دستور println خروجی را نمایش داده ایم. درون دستور prinln روی کلاس Math، متد round را صدا زدیم. میتوانید در خروجی مشاهده کنید همه اعدادی که مقدار اعشاری داشتند، (یا به قول خودمون خورده داشتن)، همگی به نزدیکترین عدد صحیح خودشان تبدیل شده اند.

کدهای بالا خروجی زیر را تولید میکنند.

خروجی

۱۰۱
۱۰۱
۱۰۰
۹۰

اگر شما هم درباره متد round اطلاعاتی دارید یا نکته ای را میدانید، با نوشتن نظر خودتان در قسمت نظرات، میتوانید به ما در کامل تر شدن این مقاله آموزشی کمک کنید.


سوال خودتان را بپرسید

در این جلسه از دوره آموزش جاوا درباره گرد کردن اعداد با متد round توضیح دادیم. اگر در این مورد سوالی دارید یا قسمتی نیاز به توضیحات بیشتر دارد میتوانید همه سوالات خودتان را در قسمت نظرات (همین پایین) بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا