مقایسه آنریل و یونیتی برای بازی سازی اندروید

مقایسه آنریل و یونیتی برای بازی سازی اندروید

اگر شما هم میخواهید بازی سازی برای اندروید را شروع کنید، احتمالا بهترین کار این است که بین موتور بازی سازی آنریل انجین ۴ و موتور بازی سازی یونیتی یکی را انتخاب کنید. اما کدام یک را باید انتخاب کنید؟ در این مقاله از وبسایت برنامه چی، میخواهیم به بررسی و مقایسه آنریل و یونیتی بپردازیم. با ما همراه باشید. (منبع نوشته: AndroidAuthority)

در این مقاله سرفصل های زیر بررسی میشوند:
معرفی ساده و مقایسه آنریل و یونیتی
عملکرد
راحتی استفاده
مقایسه آنریل و یونیتی در ۲D (فضای دو بعدی)
جامعه کاربری (Community)
انعطاف پذیری
در نهایت کدام را باید انتخاب بکنیم؟
نظر شما چیست؟


معرفی ساده و مقایسه آنریل و یونیتی

هردوی این موتور های بازی سازی به نقطه مناسبی بین راحتی استفاده و قدرت، دست پیدا کرده اند. هردوی این ها محیط های جامع توسعه هستند که میتوانید در آنها تا جایی که نیاز دارید کد بنویسید، همچنین در عین حال یک دید کلی بر عملکرد و پیشرفت بازی خود داشته باشید. همزمان هردوی این موتور های بازی سازی دارای تعداد زیادی اسکریپت و حرکت های فیزیکی پیش ساخته میباشند که در دسترس شما قرار دارند.

معرفی ساده آنریل و یونیتی

هر دو ابزار برای کار های حرفه ای، توسعه بازی های تبلیغاتی مناسب هستند. اما حتی به عنوان سرگرمی هم کسانی که تجربه کمی در کد نویسی داشته باشند میتوانند موارد ساده و پایه ای را با این موتور های بازی سازی بسازند، بدون اینکه نیاز باشد یک دوره سنگین یادگیری را بگذرانند.

موتور بازی سازی Unreal engine 4 توسط شرکت Epic Games و موتور بازی سازی Untity توسط شرکت Unity Technologies SF ساخته شده اند. هر دوی آنها از تعداد زیادی سیستم عامل پشتیبانی میکنند، این موضوع آنها را برای توسعه cross-platform (یعنی بازی هایی که بتوانید روی سیستم عامل ها یا پلتفرم های مختلفی اجرا بشود)، مناسب میکند. همچنین هر دوی این ابزار ها رایگان هستند. (حداقل تا وقتی که پروژه های بزرگی نساخته اید رایگان هستند).

اما کدام یک از اینها بهتر است؟ هیچ جواب ساده ای برای این سوال وجود ندارد. بنابراین در این مقاله برای مقایسه آنریل و یونیتی نقاط ضعف و قوت آنها را بررسی میکنیم. بعد از بررسی و مقایسه آنریل و یونیتی شما میتوانید به راحتی تصمیم بگیری که کدام یک را برای ادامه راه انتخاب کنید.


عملکرد

اگر بخواهیم عملکرد تنها را ملاک قرار بدهیم، Unreal Engine 4 میتواند Unity را شکست بدهد. به راحتی میتوان گفت آنریل ۴ قدرتمند تر است و میتواند بسیاری از کارهای گرافیکی سنگین را به بهترین شکل ممکن پردازش کند. این قدرت در نتیجه کار هم مشخص میباشد، طوری که بسیاری از عنوان های درجه یک دنیای بازی ها، توسط این موتور بازی سازی ساخته شده اند. به طور خلاصه در مقایسه آنریل و یونیتی میتوان گفت که در Unreal Engine 4 افکت های نورپردازی چشمگیر تر هستند، بازی ها معمولا سریع تر اجرا میشوند، drop frame یا لگ هم خیلی کمتر در بازی های این موتور دیده میشوند.

عملکرد آنریل و یونیتی

این موارد به خاطر این هستند که برخلاف یونیتی که از C# (سی شارپ) استفاده میکند، آنریل از زبان برنامه نویسی C++ بهره میبرد. C++ به برنامه نویسان کنترل بیشتری برای مدیریت کردن رم میدهد، و همچنین زبان سطح پایین تری نسبت به C# میباشد.

برای برنامه نویسان حرفه ای که تسلط کاملی روی کار خود دارند، این امکان وجود دارد که بتوانند عملکرد و کارایی بیشتری را از اسکریپت های نوشته شده به زبان C++ بیرون بکشند. مهم تر از همه اینها، Unreal Engine 4 تعداد بسیار زیادی از افکت های تصویری را در اختیار شما قرار میدهد که این مقدار از یونیتی بسیار بیشتر است.

به هر حال، سایز فایل های APK که آنریل تولید میکند از یونیتی بیشتر است. همچنین به سیستم قوی تری برای اجرا نیاز دارند. (البته این مورد آخر در بسیاری از مواقع اصلا مشکلی به حساب نمی آید).


راحتی استفاده

راحتی استفاده انریل و یونیتی

در مقایسه آنریل و یونیتی باید بگوییم هر دوی این ابزار ها باعث میشوند که بتوانید بازی سازی را بسیار ساده شروع کنید. بسیاری از کارها به سادگی با کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) اشیاء به درون صحنه انجام میشوند. بعد از آن میتوانید ویژگی های اشیاء را ویرایش کنید و به آنها اسکریپت (کد) اضافه کنید.

رابط کاربری هر دوی آنها دارای پنجره های و کنترل های بسیار زیادی است که در ابتدا ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، اما یادگیری آنها نسبتا آسان است. Unreal Engine 4 یا همان UE4 دارای سیستم اسکریپت نویسی تصویری میباشد که به نام Graphs شناخته میشوند و یک سیستم به نام Blueprints که به افرادی که هیچ دانشی از برنامه نویسی ندارند اجازه میدهد که حرکت های پیچیده را انجام بدهند.

هنگامی که شروع به کدنویسی میکنید، متوجه میشوید تفاوت های اصلی به C# و C++ بازمیگردند. سی شارپ (C#) برای افراد مبتدی راحت تر میباشد و همین موضوع ممکن است یونیتی را به انتخاب بهتری برای عده ای از کاربران تبدیل کند.


مقایسه آنریل و یونیتی در ۲D (فضای دو بعدی)

در فضای دو بعدی میتوانیم بگوییم یونیتی پشتیبانی بسیار قوی تری دارد. در آنریل هم میتوانید با استفاده از سیستم Paper 2D یک بازی سه بعدی بسازید. اما چیزی که در یونیتی میبینیم بسیار اصلاح شده تر و چشم نواز تر است. یونیتی یک work flow بسیار بهتر و نتیجه مطمئن تری در این زمینه به شما میدهد.

آنریل و یونیتی در فضای دو بعدی

همین حقیقت کوتاه روشن میکند که چرا Unity توانسته محبوبیت بسیار بیشتری در بین توسعه دهندگان بازی موبایل داشته باشد. زیرا اکثر بازی های موبایل به صورت دو بعدی تولید میشوند.


جامعه کاربری (Community)

برای هر دو ابزار مواردی وجود دارد که توسط کاربران در انجمن ها ساخته شده است. اما جمعیت توسعه دهندگانی که از Unity استفاده میکنند و با Asset Store یونیتی همکاری میکنند، بیشتر است. این موضوع میتواند به این ربط داشته باشد که موتور بازی سازی Unity برای مدت زمان بیشتری بصورت رایگان در اختیار برنامه نویسان قرار داشته است.

داشتن جامعه کاربری بزرگتر و Asset هایی که توسط کاربران دیگر ساخته میشود، میتواند به شما کمک کند که مقدار قابل توجهی از انرژی و زمان خود را ذخیره کنید. (Asset به زبان فارسی معنای دارایی میدهد. در دنیای برنامه نویسی هم به هر چیزی که برای حوزه کارکرد آن زبان خاص ساخته شده باشد، Asset گفته میشود).

جامعه کاربری آنریل و یونیتی

یعنی شما میتوانید افکت های خاص، راهنما های مخصوص، انیمیشن ها، هوش مصنوعی دشمنان و چیز های بیشتری را از Asset Store دریافت کنید به جای اینکه وقت بگذارید و همه آنها را از ابتدا خودتان طراحی کنید. همچنین تعداد بیشتری از توسعه دهندگان موبایل برای یونیتی وجود دارند که میتوانید از دوره های آموزشی آنها و تجربه هایشان استفاده کنید.

البته این نکته را هم در مقایسه آنریل و یونیتی باید ذکر کنیم که هردوی این موترو های بازی سازی دارای جامعه کاربری بسیار بزرگی هستند و با توجه به انتخاب خودتان میتوانید از آنها استفاده کنید.


انعطاف پذیری

در بخش انعطاف پذیری در مقایسه آنریل و یونیتی، Unity یک برگ برنده بزرگ دارد. این موتور بازی سازی برای ساختن اولین تجربه شما در بازی های موبایل، بسیار مناسب است. هردوی این ابزار های از تعداد بسیار زیادی سیستم عامل و کنسول بازی، حتی انواع هدست های واقعیت مجازی، پشتیبانی میکنند. اما یونیتی در پشتیبانی از بازی های موبایلی، جلوتر از آنریل میباشد.

انعطاف پذیری آنریل و یونیتی

مزیت بزرگ Unreal Engine در این قسمت از مقایسه آنریل و یونیتی، متن باز بودن آن میباشد. بنابراین یک تیم حرفه ای که تخصص لازم را داشته باشد، میتواند درون موتور فیزیک آن را بررسی کند و تغییراتی که میخواهد را روی آن اعمال کند. این قابلیت اجازه ی تغییرات بنیادی و عمیق تر را با توجه به نحوه عملکرد بازی به شما میدهد. همچنین نتیجه خود را روی آپدیت های بعدی بازی نیز نشان میدهد.

متن باز بودن به UE4 قابلیت انعطاف پذیری نامحدود را داده است. اما برای اینکار شما باید داشن بسیار بالایی در کدنویسی داشته باشید و علاوه بر آن تلاش و انرژی زیادی را طلب میکند تا نتیجه خوبی از آن گرفته بشود.


در نهایت کدام را باید انتخاب بکنیم؟

نتیجه گیری

احتمالا تا به اینجای مقاله باید حدس زده باشید که برنده قطعی و مشخصی در مقایسه آنریل و یونیتی وجود ندارد. بلکه همه چیز به شرایط شما بستگی دارد.

اگر بتوانید یک فلوچارت ذهنی از چیزی که میخواهید انجام بدهید داشته باشید، احتمالا به راحتی بتوانید تصمیم خودتان را بگیرید. Unreal Engine گزینه قدرتمند تر و انعطاف پذیر تری است، اما برای بازی های موبایل ۲D حرف زیادی برای گفتن ندارد. بیشتر بازی های موبایل نیازی به گرافیک بسیار قوی و پیشرفته ندارند. یعنی برای بازی های موبایل، Unity انتخاب بهتری است. همچنین تعداد بسیار زیادی از بازی های درون App Store با استفاده از این موتور بازی سازی ساخته شده اند. یعنی بسیاری از توسعه دهندگان از Unity استفاده میکنند.

یکبار دیگر به شما میگویم. اگر میخواهید یک بازی Multi-Platform بسازید که روی دستگاه های مختلف اجرا بشود و کم ایراد تر کار بکند، شاید بهتر باشد که از Unreal استفاده کنید.

اگر واقعا میخواهید مرز های گرافیک و عملکرد را در بازی های موبایلی جابجا کنید، Unreal انتخاب بهتری خواهد بود. اما باز هم اشاره میکنم انتخاب کردن میان این دو به تحربه و سلیقه شخصی شما برمیگردد. در هر صورت، هر دوی این موتور های بازی سازی ابزار های بسیار قدرتمندی هستند که به تعداد بیشماری از مردم کمک کرده اند تا ایده هایشان را به واقعیت تبدیل کنند.


نظر شما چیست؟

ما با توجه به مواردی که در اینترنت موجود بود مقایسه آنریل و یونیتی را برای شما آماده کردیم تا اگر قصد دارید بازی سازی را شروع بکنید، بتوانید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. اما اگر شما هم قبلا بازی سازی را تجربه کرده اید و با یکی از این موتور های بازی سازی کار کرده اید، لطفا تجریبات و نظرات خودتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و بگویید به نظر شما کدام یک از این موتور های بازی سازی عملکرد بهتری برای ساخت بازی های اندرویدی دارد؟ و چرا؟

درباره نویسنده

5 در مورد “مقایسه آنریل و یونیتی برای بازی سازی اندروید”

  1. تو ایران مخصوصا اونایی که تک نفره و یا تیم های کوچیک هستن کاملا یونیتی بهترین انتخاب هست براشون و نیازی به دیگر انجین ها نیست، مگراینکه یه تیم بزرگ و قصد ساخت بازی خیلی خفن مخصوصا تو گرافیک میخواین بسازید خب انریل شاید بهتر باشه براشون گرچه به نظر من کلا همون یونیتی جوابگوی همه چیز هست!

  2. سلام.خسته نباشید ممنون بابت این مقاله ـتون عالی بود. من از موتور آنریل استفاده میکنم بنظرم واقعاً از نظر گرافیکی عالیه…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا