کار با اعداد در جاوا با کلاس Numbers

جلسه سیزدهم – کار با اعداد در جاوا با کلاس Numbers

در برنامه نویسی جاوا حتما نیاز خواهید داشت که با اعداد هم سر و کله بزنید، خب اگر ابزار آن را بلد نباشید چگونه میخواهید کارهای خودتان را جلو ببرید؟ خبر خوب این است که برای کار با اعداد در جاوا کلاس Numbers میتواند به شما کمک های زیادی بکند. برای یادگیری با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)

در این جلسه چه چیزهایی یاد میگیرید؟
پیش نیاز برای کار با کلاس Numbers
متد های کلاس Numbers در جاوا
در جلسه بعدی چه چیزی یاد میگیریم؟


پیش نیاز برای کار با کلاس Numbers

هنگام کار با اعداد در جاوا و کلاس Numbers حتما از داده های اولیه (Primitive DataType) مانند byte، int، long، double و غیره استفاده میکنیم. پس اگر هنوز با این موارد آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم به لینک زیر سری بزنید. به عنوان مثال هم میتوانید کادر زیر را ببینید:

مثال

int i = 5000;
float gpa = 13.65;
double mask = 0xaf;

به هرحال گاهی اوقات نیاز داریم به جای استفاده از انواع داده های اولیه، از آبجکت ها استفاده کنیم. برای این کار، درون جاوا کلاس هایی به نام کلاس های wrapper وجود دارد.

همه این کلاس های wrapper (که شامل Integer، Long، Byte، Double، Float، Short میشوند و دقت کنید که این موارد چون کلاس هستند، نامشان با حروف بزرگ شروع شده است). زیر مجموعه یا Subclass های کلاس Numbers برای کار با اعداد در جاوا هستند.

کلاس Numbers در جاوا

آبجکت هایی که از کلاس های wrapper میسازیم، شامل همان مقدار داده اولیه ای است که به آن داده ایم. یعنی به عبارت دیگر داده های Primitive را بسته بندی میکنند. این تبدیل شدن را در جاوا به عنوان Boxing میشناسیم و این کار توسط کامپایلر انجام میشود. بنابراین، وقتی که از یک کلاس wrapper استفاده میکنید، فقط کافیست که مقدار را به عنوان آرگومان به متد Constructor آن کلاس پاس بدهید.

سپس آبجکت کلاس Wrapper دوباره به داده Primitive تبدیل میشود و این فرآیند هم Unboxing در جاوا نامیده میشود. باید بدانید که کلاس Numbers هم عضوی از پکیج java.lang میباشد.

در این قسمت یک مثال از Boxing و Unboxing در جاوا مشاهده میکنید.


مثال

public class Test {

   public static void main(String args[]) {
      Integer x = 5; // boxes int to an Integer object
      x =  x + 10;   // unboxes the Integer to a int
      System.out.println(x);
   }
}

این کدها خروجی زیر را تولید میکنند.

خروجی

۱۵

وقتی که x را میخواهیم درون یک مقدار integer بریزیم، کامپایلر بصورت اتوماتیک این integer را بسته بندی میکند زیرا x یک آبجکت Integer است. بعدا x آنباکس میشود و میتواند به عنوان یک integer استفاده بشود.


متد های کلاس Numbers در جاوا

در این جدول یک لیست کامل از متد هایی که درون کلاس Numbers برای کار با اعداد در جاوا وجود دارد را یکجا جمع کرده ایم. برای آشنایی بیشتر و جزئیات کامل میتوانید روی اسم هر متد کلیک کنید.

ردیفنام متد و توضیحات
1متد xxxValue
این متد یک آبجکت از کلاس Number را به داده اولیه تبدیل میکند.
2متد compareTo
مقدار همین آبجکت Number را با آرگومان مقایسه میکند.
3متد equals
بررسی میکند که آیا مقدار آبجکت Number با آرگومان ورودی برابر است یا نه.
4متد valueOf
یک آبچکت Integer را از داده اولیه ای که مشخص کردیم برمیگرداند.
5متد toString
یک آبجکت String از داده int یا آبجکت Integer برمیگرداند.
6متد parseInt
این متد برای گرفتن داده اولیه از یک آبجکت String به کار میرود.
7متد abs
مقدار قدر مطلق آرگومان داده شده را برمیگرداند.
8متد ceil
کوچکترین عدد صحیحی که از آرگومان بزرگتر است را برمیگرداند.
9متد floor
بزرگترین عدد صحیحی که از آرگومان کوچکتر است را برمیگرداند.
10متد rint
نزدیکترین مقدار به آرگومان را در قالب double برمیگرداند.
11متد round
نزدیکترین مقدار به آرگومان را در قالب in یا long برمیگرداند.
12متد min
کوچکترین مقدار را از بین دو آرگومان برمیگرداند.
13متد max
بزرگترین مقدار را از بین دو آرگومان برمیگرداند.
14متد exp
مقدار e را به توان پارامتر ورودی میرساند و حاصل را برمیگرداند.
15متد log
مقدار لگاریتم طبیعی پارامتر ورودی را برمیگرداند.
16متد pow
این متد آرگومان اول را به توان آرگومان دوم میرساند و نتیجه را برمیگرداند.
17متد sqrt
مقدار رادیکال با ریشه ۲ آرگومان را حساب میکند.
18متد cos
مقدار کسینوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند.
20متد tan
مقدار تانژانت آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند.
21متد asin
مقدار سینوس معکوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند.
22متد acos
مقدار کسینوس معکوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند.
23متد atan
مقدار تانژانت معکوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند.
24متد atan2
مختصات مستطیلی را به مختصات قطبی تبدیل میکند.
25متد toDegrees
مقدار پارامتر ورودی را به درجه تبدیل میکند و حاصل را برمیگرداند.
26متد toRadians
مقدار پارامتر ورودی را به رادیان تبدیل میکند و حاصل را برمیگرداند.
27متد random
یک عدد تصادفی (رندوم) را تولید میکند.

در جلسه بعدی چه چیزی یاد میگیریم؟

در جلسه بعدی درباره کلاس Character در جاوا صحبت میکنیم. در قسمت بعدی یاد میگیرید که چگونه از آبجکت های کلاس Character و داده اولیه char استفاده کنید. با ما همراه باشید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا