فایل صوتی: آموزش کار با اندروید – جلسه ۴

در این فایل صوتی میخواهیم در مورد ادامه جلسات قبلی صبحت کنیم. جلسه هایی که در مورد کار کردن با سیستم عامل اندروید و منو های مختلف آن بود. در این جلسه میخواهیم قسمت های باقی مانده از منوی تنظیمات یا همان منوی Setting را به شما آموزش بدهیم. پس برای یاد گرفتن و کار کردن با قسمت های امنیتی و قسمت هایی که مربوط به اکانت ها در منوی تنظیمات میشود، تا انتهای فایل صوتی آموزش کار با اندروید با برنامه چی همراه باشید.

در این فایل صوتی چه سرفصل هایی وجود دارد؟
پخش آنلاین فایل صوتی آموزش کار با اندروید
پردازش ابری به چه چیزی میگویند؟
Security یا امنیت در منوی تنظیمات
درباره دستگاه یا About Phone
دانلود فایل صوتی آموزش کار با اندروید


پخش آنلاین فایل صوتی آموزش کار با اندروید جلسه ۳


در مورد قسمت های مختلف منوی تنظیمات در جلسات قبلی آموزش کار با اندروید صحبت کردیم و با آن ها کاملا آشنا شدیم. اگر هنوز هم با کارکردن با سیستم عامل اندروید و منوی تنظیمات آن مشکلی دارید، پیشنهاد میکنم حتما، سه جلسه قبلی که راجع به این موارد صحبت کردیم را گوش کرده و بعد به سراغ این فایل صوتی بیایید.

اولین قسمتی که میخواهم امروز در آموزش کار با اندروید راجع به آن صحبت کنم، بخش اکانت ها یا همان حساب کاربری است. اگر گوشی شما فارسی است، حساب های کاربری و اگر به زبان انگلیسی هست، Account and Sync نام دارد. اگر بخواهم کارکرد مواردی که در این قسمت ها قرار دارد را توضیح بدهم، باید بگویم که نوعی پردازش ابری در این قسمت ها صورت میگیرد.


پردازش ابری به چه چیزی میگویند؟

به عبارتی یعنی با پردازش ابری یا Cloud Processing چه کاری میتوان انجام داد؟ برای اینکه بتوانید راحت پردازش ابری را درک کرده و بدانید چه کارهایی میتوان با آن انجام داد، یک بانک را در نظر بگیرید. کاری که انجام میدهیم به این صورت است که مقداری پول را در بانک قرار داده و بانک به ما یک کارت عابر بانک میدهد. حالا شما در هر شهری که باشید یا از هر دستگاه خودپرداز که عضو شتاب هم باشد، میتوانید پول خود را نسبت به مقدار موجودی که در بانک قرار داده اید، از حساب برداشت کنید. پس یعنی شما در یک شعبه پول را قرار میدهید و بعد از آن در همه شعبه های عابر بانک کشور، آن پول قابل دسترسی است.

پردازش ابری نیز سیستمی تقریبا شبیه به همین دارد. یعنی شما یک سری اطلاعات را به یک ابر یا Cloud میدهید، سپس با هر دستگاهی که به این ابر وصل شوید میتوانید از آن اطلاعات دوباره استفاده کنید. یعنی کار بانک را برای شما انجام میدهد. اطلاعات مهم را از شما میگیرد و در یک مکان امن آن ها را نگه میدارد.

این پردازش ابری به چه دردی میخورد؟ فرض کنید در خیابان کسی گوشی شما را میدزدد (البته خدا نکنه)، جدا از بحث ضرر مالی، اطلاعات از دست رفته مانند شماره تلفن ها و … را نمیتوان برگرداند و با سرقت یا خراب شدن گوشی، همه این اطلاعات از بین خواهند رفت. پردازش ابری، برای حل کردن این مشکل بوجود آمد که در فایل صوتی آموزش کار با اندروید درباره آن توضیح داده ام.

یعنی به عنوان مثال همه مخاطبین یا Contact های شما را در حساب کاربری گوگل، یعنی همان Gmail ذخیره کرده و اگر به هردلیلی گوشی شما ازدست رفت، مانند سرقت یا تعویض گوشی یا از بین رفتن آن، برای برگرداندن اطلاعات از دست رفته، فقط کافی است مجددا حساب کاربری گوگل خود را (Gmail)، در گوشی جدید وارد کنید. وقتی با گوشی جدید به آن حساب کاربری وصل میشوید، اطلاعات شما در گوشی ذخیره میشود.

اصطلاحا به سیستم هایی مانند Gmail یا Drive، که این کار را انجام میدهند یا پیام رسان هایی که جدیدا کار میکنند، Cloud گفته میشود. یعنی پردازش ابری دارند. این سرویس ها یک سری اطلاعات را نگه میدارند و شما میتوانید بعدا از آن ها با دستگاه های دیگری استفاده کنید. مثال دیگری از این کاربرد را بخواهیم بگوییم، میتوانید به تلگرام دقت کنید. هنگامی که با گوشی خود وارد میشوید، چت میکنید، در کانال ها یا گروه هایی عضو میشوید. وقتی که با تلگرام دسکتاپ یا موبایل دیگر نیز بخواهید به اکانت خود وصل شوید، دقیقا همان اطلاعاتی که داشتید دوباره بالا می آیند.

در کار با اندروید این موضوع یک معنی میدهد، که اطلاعاتی که شما دارید در گوشی خودتان ذخیره نشده اند. بلکه روی یک دیتابیس یا همان پایگاه های داده شرکت تلگرام ثبت شده و با هر دستگاهی که به این اکانت تلگرام بخصوص وصل شوید، همان چت ها یا اطلاعات بالا می آیند. این موضوع را پردازش ابری می گویند و یکی از مزیت های آن این است که همه اطلاعات را یکپارچه می کند.

مثلا الان اگر در لپتاپ خود با یک مرورگر گوگل کروم با یک Gmail خاص وارد شده باشید یا Sign in کرده باشید و همان Gmail روی دستگاه اندرویدی شما باشد، هنگام کار با اندروید وقتی که از سرویس های گوگل استفاده میکنید، به راحتی میتوانید بین موبایل و لپتاپ خود جابه جا شوید. یعنی وقتی که روی لپتاپ یک مپ یا نقشه را باز میکنید و یک Location از روی نقشه انتخاب میکنید، یک گزینه به نام Send to your Phone دارد، یعنی این مکان را برای گوشی من بفرست. با انتخاب این گزینه می بینید که برنامه مپ گوشی باز شده و دقیقا همان Location روی گوشی برای شما نمایش داده میشود.

پردازش ابری مزیت های زیادی دارد که به صورت مختصر در فایل صوتی آموزش کار با اندروید توضیح داده شده است و بعدا در یک مقاله به طور کامل برای شما توضیح خواهم داد. اکانت هایی که در قسمت تنظیمات سیستم عامل اندروید خود وارد میکنید، میتواند شماره تلفن ها، یادداشت هایی که در تقویم ها نوشته اید و حتی اطلاعات برنامه ها را نیز برای شما برگرداند و این موضوع را یادتان باشد که تمامی اکانت های همه اپلیکیشن های روی گوشی در این قسمت قابل مشاهده است.

اگر روی گوشی خود تلگرام دارید یا یک ایمیل جداگانه به جز Gmail داشته باشید، میبینید که یک گزینه به اسم تلگرام یا همان برنامه ای که دارید، در قسمت اکانت ها وجود دارد. از آن قسمت میتوانید تنظیمات Sync شدن یا همان دریافت و ارسال اطلاعات را برای یک اکانت خاص مشخص کنید. مثلا میتوانید مشخص کنید که تلگرام به مخاطبین شما دسترسی نداشته باشد یا اصلا اطلاعاتی را از Contact های شما نگیرد و برای سرور های خود نفرستد و مواردی از این قبیل را میتوانید در تنظیمات آن مشخص کنید.

از بحث اکانت ها و Sync کردن اطلاعات در کار با اندروید که خارج شویم، قسمت دیگری در منوی تنظیمات همه گوشی های اندرویدی وجود دارد که حتما در هنگام کار با اندروید به آن برخورده اید و آن بخش Security یا امنیت این گوشی ها است.


Security یا امنیت در منوی تنظیمات

در قسمت امنیت، همه مواردی که باعث می شود امنیت گوشی شما هنگام کار با اندروید حفظ شود وجود دارند. از پیدا کردن گوشی گرفته تا گذاشتن رمز و یک سری مجوز های خاص که به نرم افزار ها میدهید. قسمتی که در کار با اندروید ما با آن خیلی سروکار داریم و خیلی درگیر هستیم، معمولا قفل صفحه نمایش یا Screen Lock است. همان قفلی که برای باز کردن گوشی از آن استفاده میکنید. این قفل ها با توجه به سخت افزار و نرم افزار گوشی شما فرق میکنند. مثلا گوشی های LG، قفل های Knock Code یا قفل های ضربه ای دارند که روال خاص خود را شامل میشوند.

اگر گوشی شما سخت افزار حسگر اثر انگشت را نداشته باشد، مسلما گزینه آن را در قسمت تنظیمات نیز نخواهید داشت. گوشی های سامسونگ نیز جدیدا از اسکنر عنبیه چشم و یک سری تکنولوژی های جدید تر مانند تشخیص چهره استفاده میکنند. در منوی این قسمت میتوانید به آن دسترسی داشته باشید. نکته مهم این است که هنگام کار با اندروید میتوانید از گزینه Screen Lock در منوی تنظیمات و قسمت Security، میتوانید تنظیم کنید که چه قفلی برای صفحه نمایش شما در نظر بگیرند.

اگر زبان گوشی شما انگلیسی است، گزینه هایی به اسم Pattern، Pin، Password و یا Finger print را در این منو میبینید. Pattern، همان الگو است که وقتی گوشی را روشن میکنید، چند تا نقطه روی صفحه است و یک شکل مشخص را بین آن ها میکشید.

Pin و Password نیز مانند همدیگر هستند با این تفاوت که Pin کاملا از اعداد تشکیل شده است ولی Password میتواند هم عدد باشد و نیز ترکیبی از عدد و کاراکتر های خاص. در این قسمت، دو گزینه دیگر نیز در کار با اندروید وجود دارد که برای ما خیلی مهم است.

یکی این که، گزینه ای دارد به نام Make Password Visible. وقتی که شما Pattern یا حتی Pin و Password را انتخاب میکنید، اگر تیک این گزینه را بزنید حرف هایی که مینویسید نشان داده میشوند. یعنی مثلا اگر رمز شما ۱۲۳۴ باشد و Pin را انتخاب کرده باشید، با وارد کردن رمز، اعداد نشان داده میشوند. یعنی اگر کسی دست شما را نگاه کند، به راحتی میتواند رمز شما را بفهمد. یا اگر Pattern میکشید و دست خود را حرکت میدهید، رد دست شما، نمایان میشود و افراد با نگاه کردن میتوانند رمز یا Pattern شما را متوجه بشوند. به همین خاطر به شما پیشنهاد میکنم هنگام کار با اندروید تیک این گزینه را غیر فعال کنید.

گزینه دیگری نیز هست که شاید موقع کار با اندروید در گوشی های مختلف دیده باشید. وقتی که گوشی قفل میشود و پیام یا SMS برای شما می آید، متن این پیام را به شما نشان میدهد. این موضوع ممکن است برای خیلی ها ناخوشایند باشد. در این قسمت یک گزینه به نام Lock Screen Preferences یا ویژگی های صفحه نمایش قفل شده یا ویژگی های صفحه قفل وجود دارد.

وقتی که روی آن کلیک میکنید، برای شما تنظیماتی بالا می آید که میگوید میخواهید محتوای اعلان ها نمایش داده شود یا فقط بگوید که یک پیام برای مثال از تلگرام دارید یا یک پیام از اینستاگرام دارید. اگر دوست ندارید کسی محتوای پیام های شما را مشاهده کند، حتما از این قسمت، گزینه مربوط به آن را انتخاب کنید.

اما اگر گوشی شما عضو دسته گوشی های جدید باشد و به اندروید ۸ به روز رسانی شده باشد، در قسمت Security، گزینه ای به نام آپدیت بسته امنیتی وجود دارد. یعنی از اندروید ۸ به بعد علاوه بر آن آپدیتی که برای خود سیستم عامل می آمد، برای بسته های امنیت نیز به روز رسانی هایی دریافت میشود. پس به شما پیشنهاد میکنم اگر برای بسته های امنیتی گوشی شما به روز رسانی هایی وجود دارد، حتما آن را دانلود و نصب کنید.

زیرا بحث امنیت در کار با اندروید یکی از مباحث بسیار مهم است و وقتی که آپدیت برای بسته های نرم افزاری ارایه می دهند، حتما یک مشکلی وجود داشته که توانسته اند آن را حل کنند. پس آپدیت های بسته های امنیتی را زود به زود چک کنید و آن را نصب کنید. بحث امنیت و قسمت های امنیتی گوشی هنگام کار با اندروید را توضیح دادم و الان میتوانید به راحتی با آن قسمت ها کار کرده و گزینه ها را امتحان کنید تا همه موارد را بررسی کرده باشید.


درباره دستگاه یا About Phone

قسمت دیگری نیز وجود دارد که در کار با اندروید مهم است و خیلی از کار ها را از آن قسمت انجام میدهیم. گزینه آخر همه منو های Setting، معمولا در گوشی های اندرویدی، “درباره دستگاه” یا About Phone یا About Device نام دارد. این گزینه اطلاعات نرم افزار و سخت افزار گوشی را نمایش میدهد. البته اطلاعات سخت افزار را در بعضی از برند های گوشی نمایش میدهند و در بعضی نمایش نمیدهند. بستگی به سازنده گوشی شما دارد.

اطلاعات نرم افزاری معمولا در دسترس همه است. یعنی مثلا چه ورژنی از اندروید روی گوشی شما نصب شده است. یا اینکه شماره سریال گوشی شما چه عددی هست. همگی در این قسمت قابل مشاهده هستند. اهمیت این ورژن یا Build Number در کار با اندروید، برای کسانی که کار های حرفه ای میخواهند با گوشی انجام دهند، کاملا مشخص است.

یعنی اگر شما میخواهید گوشی تان را روت (Root) کنید، یا اینکه بخواهید قفل نرم افزاری که کارخانه روی گوشی گذاشته است را بردارید یا خیلی کار های دیگر، حتما باید به Build Number گوشی توجه کنید و با توجه به آن نرم افزار های مورد نیاز را دانلود کنید.

دو گزینه مخفی هم در این قسمت وجود دارد. معمولا کاربر هایی که در کار با اندروید معمولی هستند و اطلاعات زیادی ندارند، نمیدانند که این گزینه ها وجود دارند. یکی از آن ها حالت طنز دارد ولی یکی از آن ها یک سری امکانات از منوی تنظیمات شما باز میکند و این گزینه ها را شرکت گوگل عمدا مخفی کرده است که همه افراد آماتور نتوانند به گوشی خود آسیب زده و به تنظیمات خیلی حرفه ای دسترسی داشته باشند. این دو گزینه را به شما آموزش میدهم که بتوانید آن را تست کنید تا امکانات تازه ای در کار با اندروید برای خودتان باز کنید.

یکی از آن ها، امکانات خیلی خاصی را باز نمیکند و لوگوی اندروید را بالا می آورد. فقط کافی است در همین منوی About device، در قسمت مشخصات نرم افزاری یا Software Info رفته و بعد روی گزینه android version، سه بار کلیک کرده، مشاهده خواهید کرد که انیمیشن بالا آمده و اندورید را به شما معرفی میکند. معمولا در اندروید های مختلف با توجه به ورژن اندرویدی که دارید، انیمیشین خاصی بالا می آید. این یکی از گزینه هایی است که تقریبا میشه گفت جنبه طنز دارد و فایده ی زیادی برای ما ندارد.

اما گزینه دیگری که به کار ما می آید و در همین قسمت اطلاعات نرم افزاری است، اگر در پایین آن گزینه More یا بیشتر یا Advanced داشت، آن را لمس کنید تا منو کامل باز شود و یک گزینه به نام Build Number یا شماره ساخت برای شما نشان داده شود. وقتی که روی این گزینه ۵ بار پشت سر هم ضربه بزنید یا کلیک کنید، به شما پیغامی میدهد که Developer Options یا امکانات توسعه دهندگان برای شما بازگشایی شد و میتوانید از این به بعد از آن استفاده کنید.

حال وقت آن است که به منوی تنظیمات اصلی برگردیم. وقتی که به آخر این منو بروید، میبینید که بالای همین About device، گزینه ای به نام Developer Options اضافه شده است. در این قسمت، تنظیمات پیشرفته و حرفه ای برای سیستم عامل اندروید وجود دارد و معمولا برنامه نویس ها و کسانی که میخواهند با نرم افزار های مختلف کار کنند، از این تنظیمات استفاده میکنند.

یک سری گزینه های دیگر نیز برای کار با اندروید وجود دارد که الان در مورد آن ها صحبت نمیکنیم، اما شما میتوانید خودتان آن ها را امتحان کنید، پیشنهاد میشود بعد از دیدن تاثیر آن ها، مجددا تنظیمات را به حالت قبل باز گردانید تا برای شما مشکلی پیش نیاید.


در جلسه بعدی چه چیزی یاد خواهیم گرفت؟

درباره منوی تنظیمات نیز در کار با اندروید توضیحات مناسب را دادم و فکر میکنم تا اینجا برای شما کافی باشد و شما میتوانید با سیستم عامل اندروید خود کار کنید. اگر باز هم سوالی در مورد کار با اندروید داشتید یا جزئیاتی را فراموش کرده بودم، میتوانید در اینستاگرام، اپلیکیشن های پیام رسان یا از طریق نظرات سایت سوالات خود را بپرسید و ما به سرعت به آن ها پاسخ میدهیم. این جلسه، جلسه چهارم آموزش کار با اندروید بود و هفته های دیگر، راجع به موارد دیگری از سیستم عامل اندروید صحبت خواهیم کرد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا