فایل صوتی: آموزش گوشی اندروید جلسه ۱

در فایل های صوتی ای که در چند جلسه قبل بیرون دادیم، در مورد سخت افزار گوشی های هوشمند صحبت کردیم. از این جلسه به بعد، میخواهیم در مورد سیستم نرم افزاری گوشی های هوشمند و مخصوصا آموزش گوشی اندروید صحبت کنیم، اما به دلیل اینکه بحث نرم افزاری گوشی های هوشمند، گستردگی و پیچیدگی خاص خود را دارد، ممکن است که این جلسات، کمی طولانی تر از قسمت های سخت افزاری باشد. برای یادگیری آموزش گوشی اندروید با برنامه چی همراه باشید.

به شما قول میدهم اگر همه جلسات آموزش گوشی اندروید را با دقت گوش کنید و یاد بگیرید، کاملا با سیستم عامل اندروید و اینکه چگونه با گوشی خود راحت کار کنید، آشنا خواهید شد. پس به شما پیشنهاد میکنیم، حتما تا انتهای این فایل های صوتی که آخر هر هفته منتشر میشود، با ما همراه باشید.

در جلسه اول میخواهیم در مورد آشنایی با سیستم عامل اندروید و وظیفه ای که این سیستم عامل در گوشی دارد، صحبت کنیم.


پخش آنلاین فایل صوتی آموزش گوشی اندروید جلسه ۱


سیستم عامل چیست؟

بهتر است در ابتدای آموزش گوشی اندروید بگوییم سیستم عامل یعنی چه؟ خود کلمه سیستم عامل چه معنی دارد؟ ترجمه سیستم عامل، به زبان انگلیسی Operating System است که به شکل مخفف OS گفته میشود. اگر جایی شنیدید OS یا Operating System یا سیستم عامل، هر سه تا یک معنی را میدهد.

اولین چیزی که باید در مورد سیستم عامل بدانیم این است که این قسمت از گوشی در بخش نرم افزار، یعنی در مجموعه نرم افزاری موبایل قرار میگیرد. یعنی اگر من گوشی را باز کنم، نمیتوانم قطعه ای را تحت عنوان سیستم عامل بیرون بیاورم و بگویم این قطعه سیستم عامل است و شما میتوانید آن را لمس کنید. نرم افزار گوشی قابل لمس نیست و فقط میتوان با چشم و با یک سری کار هایی که انجام میدهیم، با آن ارتباط برقرار کنیم.

سیستم عامل نیز روی همین نرم افزار قرار میگیرد. پس یعنی OS یا همان سیستم عامل یک نرم افزار است که یک سری قابلیت های خاص دارد. مثلا میتواند سخت افزار گوشی را طوری هماهنگ کند که آن کاری که ما میخواهیم، حتما انجام شود. سیستم عامل یک نرم افزار است که شما میتوانید نرم افزار های دیگری را روی آن نصب کنید. همین اپلیکیشن هایی که شما روی گوشی خودتان نصب کرده اید، در حقیقت یک سری برنامه مستقل هستند که شما آن را روی سیستم عامل نصب میکنید.

سیستم عامل نیز خودش یک برنامه است. پس میتوان گفت سیستم عامل مانند پایه یک ساختمان است که بقیه اجزا روی آن سوار میشوند. این سیستم عامل به شما اجازه میدهد با استفاده از اپلیکیشن های مختلف به منابع سیستم دسترسی داشته باشیم. مثلا ما میتوانیم روی این پایه اپلیکشن چراغ قوه نصب کنیم، چون لازم داریم که گاهی، از فلاش گوشی به عنوان چراغ قوه استنفاده کنیم.

OS به همین میگویند، به همین پایه ای که بقیه چیز ها را میتوانیم روی آن نصب کنیم.

اجازه بدهید به یک موضوع اشاره کنم. ما ایرانی ها نام گذاری هایمان بسیار جالب است، یعنی اسم یک محصول خاص را روی کل آن صنعت میگذاریم. مثلا هنوز هم خیلی ها به پودر رخت شویی، تاید میگویند. در صورتی که تاید، نام یکی از کارخانه هایی بود که پودر رخت شویی تولید میکرد و در ایران، پودر رخت شویی برای اولین بار با همین نام وارد شد که اسم تاید (Tide) یا اسم کارخانه، روی کل پودر رخت شویی ها باقی ماند.

برای سیستم عامل نیز ما این کار را به همین صورت انجام داده ایم و با همین قاعده، به هر سیستم عاملی میگوییم ویندوز. ویندوز به خودی خود، یک سیستم عامل یا Operating System بود که شرکت مایکروسافت آن را تولید کرد. شرکت مایکروسافت (که بیل گیتس رییس آن هست و همگی تقریبا ایشان را میشناسید)، یک سیستم عامل به نام ویندوز به بازار عرضه کرد. همانطور که بقیه شرکت ها، سیستم عامل هایی مانند مکینتاش، لینوکس یا هر چیز دیگری را به بازار عرضه کردند.

اما چون ویندوز خیلی همه گیر شده است و همچنان نیز به همین صورت است، ما ایرانی ها دیگر به این موضوع دقت نمیکنیم. مثلا خود من وقتی میخواهم سیستم عامل را برای کسی که کلا چیزی نمیداند، توضیح دهم، وقتی که میگویم ویندوز این گوشی اندروید است، تقریبا میتوان گفت ۹۰ درصد آن ها متوجه موضوع میشوند. پس این مورد را اشتباه نکنید. ویندوز گوشی های ما، اندروید نیست، یا ویندوز آن iOS نیست. ویندوز خود یک نوع سیستم عامل است. پس درست است که بگوییم سیستم عامل گوشی من اندروید است یا iOS یا ویندوزفون است.

از نام گذاری و معنای لغوی آن که بگذریم، سیستم عامل یک سری وظیفه دارد. به صورت خلاصه در فایل صوتی آموزش گوشی اندروید اگر بخواهم بگویم، OS، یک پل بین نرم افزار هایی که ما روی کامپیوتر یا گوشی هایمان نصب میکنیم، با سخت افزار آنها ایجاد میکند. یعنی چگونه کار میکند؟


سیستم عامل چگونه کار میکند؟

مثلا من که یک کاربر گوشی هستم، یک نرم افزار که ویرایش عکس انجام میدهد را باز میکنم. اول از همه باید نرم افزاری که مناسب سیستم من است، یعنی نرم افزاری که مخصوص اندروید است را دانلود و نصب کنیم. زیرا نرم افزار های هر سیستم عامل با یکدیگر متفاوت است. بعد از این که نرم افزار را دانلود کردیم، شروع به کار کردن میکنیم.

مثلا یک عکس را باز میکنیم، یک قسمت را رنگ میزنیم، قسمتی را برش میدهیم، میچرخانیم یا یک متن را مینویسم. وقتی که من این کار ها را انجام میدهم، متوجه چیزی نمیشوم ولی در پس زمینه ی این نرم افزاری که من باز کردم، سیستم عامل در حال کنترل برنامه است. یعنی وقتی عکس را باز میکنیم از گرافیک کمک میگیرد، از حافظه گوشی کمک میگیرد که عکس را از روی آن بخواند، سپس عکس را برای من نمایش میدهد، من تغییرات را اعمال میکنم، برنامه با Ram و گرافیک و… بازی میکند که اطلاعات وارد شده ویرایش شود یا قسمتی از عکس حذف بشود. سپس بعد از اتمام کار، وقتی گزینه Save را لمس کردیم، سیستم عامل این اطلاعات جدید را روی Ram برده و Ram آن را روی Hard یا حافظه داخلی گوشی ذخیره میکند.

روند کار کردن این قسمت ها را در فایل های صوتی قبلی که راجع به سخت افزار صحبت میکردیم، توضیح دادم. اگر نمی دانید گوشی چگونه کار میکند، به شما پیشنهاد میکنم، جلسه های قبلی را گوش دهید.

نرم افزار ویرایش عکسی که در این فایل صوتی آموزش گوشی اندروید گفتم یک مثال است. این مثال یا این کارکرد برای همه اپلیکیشن هایی که ما روی گوشی نصب میکنیم، یکسان میباشد. یعنی وقتی که شما یک نرم افزار را باز میکنید، سیستم عامل وظیفه دارد که سخت افزار را طوری کنترل کند نرم افزار بدون مشکل اجرا شود.

یعنی اگر بازی اجرا کرده باشید، از گرافیک استفاده میکند. اگر موزیک پخش کرده باشید، از اسپیکر ها و حافظه داخلی گوشی استفاده میکند. اگر نرم افزار ها یا مدیریت فایل یا گالری یا هر چیز دیگری را باز کرده باشید، با توجه به نیاز های آن نرم افزار، سخت افزار را کنترل میکند. پس هرچه شما OS قوی تری داشته باشید، گوشی یا سیستم کامپیوتری شما روان تر اجرا میشود. چون این OS، سخت افزار یا منابع سیستم را با هم دیگر کنترل میکند و اجازه نمیدهد یک نرم افزار منتظر منابع سخت افزاری بماند.

مثلا وقتی دو نرم افزار در حال اجرا شدن هستند، نباید اینگونه باشد که یکی از آن ها کندتر باشد یا از دست برود یا هر اتفاق بد دیگری بیفتد. هر چقدر این OS قوی تر باشد، کار کردن گوشی راحت تر است، مصرف باتری پایین تر میاید و گوشی خیلی نرم تر، بدون لگ و بدون هنگ کردن کار میکند. پس اینجا شما میتوانید تفاوت سیستم عامل iOS که روی گوشی های اپل قرار میدهند با سیستم عامل های اندروید که روی گوشی های اندرویدی که طیف خیلی گسترده ای نیز دارند، استفاده میشود را بفهمید.

iOS در مدیریت کردن سخت افزار بسیار قوی عمل کرده است. یعنی یکی از دلایل روان بودن و بدون لگ بودن گوشی های آیفون، این است که سیستم عامل آن واقعا یک شاهکار است.  اندروید بعد از سال ها تلاش به تازگی توانسته مقداری به این سیستم عامل نزدیک شود. اما خود اندروید باز هم نسبت به چند سال پیش خودش خیلی پیشرفت کرده است. یعنی از اندروید ورژن ۴ به بعد که این روند شروع شد، گوشی های اندرویدی هم روان تر شدند و هم خیلی کمتر باتری مصرف میکنند، کمتر در داخل گوشی لگ و هنگ کردن مشاهده میکنیم.

در کل این که خیلی بهتر شده اند. خصوصا اندروید ۸ که هم کارکرد خیلی بهتری دارد و هم امنیت آن خیلی بهتر از اندروید های قبلی است. میتوانید بررسی اندروید ۸ و اندروید ۹ پای رو در لینک های زیر ببینید.

برای اینکه اطلاعات بیشتری راجع به سیر پیشرفت اندروید بدست آورید، در گوگل پروژه Butter اندروید را جستجو کنید. خواهید دید که پروژه راچگونه شروع کرده اند و چه کار هایی انجام داده اند، تا به اینجا رسیده اند.

در این جلسه فایل صوتی آموزش گوشی اندروید ما گفتیم که اندروید یک سیستم عامل است. یعنی یک نرم افزار است که روی گوشی های ما نصب میشود و ما میتوانیم از آن استفاده کنیم. خود این سیستم عامل اندروید را شرکت گوگل توسعه داده است. یعنی یک شرکت کوچک به نام اندروید وجود داشت که یک سیستم عامل تهیه کرده بود و شرکت گوگل آن را خریداری کرد. بعد از این که گوگل این شرکت را خریداری کرد و تیم های خودش درگیر اندروید شدند، خیلی توسعه آن بهتر شد. اپلیکیشن های بیشتری برای آن نوشته شد و اکنون میتوان گفت محبوب ترین و پراستفاده ترین سیستم عامل در جهان، همین سیستم عامل اندرویدی است که ما از آن استفاده میکنیم.


متن باز بودن اندروید

یکی از دلایل گستردگی آن، این است که اندروید متن باز یا Open Source است.

مفهوم Open Source را نیز به طور خلاصه در این جلسه که مربوط به آموزش گوشی اندروید میباشد، توضیح میدهم. اما مقاله آن در سایت موجود است و درصورت تمایل میتوانید آنرا نیز مطالعه کنید.

یه صورت خلاصه، Open Source یعنی من میتوانم پایه های نرم افزار یا همان کد های اصلی را دریافت کنم، تغییراتی که میخواهم را روی آن اعمال کنم و آن را در ورژن دلخواه خود، برای بقیه منتشر کنم. به همین دلیل است که شما میبینید گوشی های اندرویدی که شرکت های مختلف آن ها را تولید میکنند مانند Huawei، HTC، Samsung، شیائومی یا هر شرکت دیگری که گوشی های اندرویدی تولید میکند، ظاهر متفاوتی دارند.

تفاوت ها به این دلیل است که آن ها اندروید را گرفته، تغییرات لازم و مورد پسند را اعمال کرده و سپس گوشی اختصاصی سازی شده خود، یعنی اندروید شخصی سازی شده خود آن شرکت را بیرون میدهند. پس یک سری مشترکات و یک سری تفاوت ها در گوشی های اندرویدی میبینیم.

مثلا وقتی شما یک برنامه داشته باشید که آن را با SHAREit یا Bluetooth یا هرگونه راه ارتباطی برای کسی بفرستید که دارای گوشی اندروید است، برنامه به راحتی در آن گوشی بالا می آید، چون پایه آن گوشی ها یکی است.

اما وقتی برای مثال در منو ها، صفحه اصلی و دیگر قسمت های گوشی چرخی میزنید، میبینید که ظاهر آن ها با هم متفاوت است. این تفاوت ها به این دلیل است که این اندروید ها شخصی سازی شده اند. اگر میخواهید اندروید خالص را مشاهده کنید، باید در گوشی هایی که خود گوگل تولید میکند، آن ها را مشاهده کنید.

سری Nexus، گوشی های هستند که مستقیما خود گوگل آن ها را تولید میکند و اندروید آن ها به خام ترین شکل ممکن است. یعنی هیچ تغییری در آن نداده اند و سیستم عامل اصلی اندروید روی آن ها اجرا میشود. اما بقیه کارخانه ها این کار را نمیکنند و تغییراتی که خودشان میخواهند را اعمال میکنند. گاها وقتی سیستم عامل را تغییر میدهند، یک سری اشکالات در آن بوجود میاید.

برای مثال گوشی های سامسونگ که باتری هایشان منفجر میشد، به دلیل همین تغییرات اعمال شده توسط سامسونگ بود. درصورتی که خود اندروید این مشکل را نداشت و بقیه گوشی ها به راحتی کار میکردند.

اگر دقت کرده باشید، مثلا اگر امروز اندروید ۹ معرفی شده باشد، آپدیت برای گوشی شما ممکن است ۶ ماه یا ۴ ماه یا مدت زمان دیگری، بیاید. زیرا شرکت سازنده گوشی شما، اندروید را دریافت میکند، موارد مدنظر خود را اعمال میکند و بعد برای گوشی شما آن را ارایه میکند. به همین دلیل روند آپدیت گرفتن گوشی های اندروید با هم تفاوت دارد و نیز طولانی تر از iPhone یا iOS است.

در این فایل صوتی آموزش گوشی اندروید تا کنون، ما یادگرفتیم که سیستم عامل به چه چیزی گفته میشود و اندروید چیست. همچنین یاد گرفتیم چه چیز هایی بین گوشی های ما که اندروید است، مشترک است و چه تفاوت هایی دارند. یعنی تا اینجا با سیستم عامل اندروید و آموزش گوشی اندروید آشنا شده ایم.


جلسه بعدی چه چیزی یاد خواهیم گرفت؟

در جلسه بعدی، درباره اعضای کلی سیستم عامل اندروید، یعنی قسمت هایی که درهمه گوشی ها مشترک است، صحبت میکنم و در جلسه های بعد از آن نیز، در مورد هر کدام دقیق میشویم و به شما میگویم چگونه با هر کدام کار کنید و هر قسمت چه کارایی هایی دارد.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا