آیا اندروید ویروسی میشود؟ معرفی انواع ویروس های اندروید

ویروس ها و بدافزار ها (Malware) معمولا کامپیوتر های دسکتاپ یا لپتاپ ها را الوده میکنند. اما با بیشتر شدن استفاده از گوشی های اندروید و بیشتر شدن اطلاعاتی که کاربران در این گوشی ها نگهداری میکنند، ویروس ها و بدافزار ها شروع به هدف گیری موبایل های هوشمند کرده اند. پس جواب این سوال که آیا اندروید ویروسی میشود؟ این است که “بله!”. هرچند این روزها زیاد رایج نیست، ولی گوشی های هوشمند هم میتوانند آلوده به ویروس شوند. برای اشنایی با ویروس های اندروید و راه های محافظت از گوشی اندرویدی خود، با برنامه چی همراه باشید. (منابع: computerhope و lookout)

در این مقاله چه چیزهایی میخوانید؟
ویروس چیست؟ آیا گوشی اندرویدی ویروسی میشود؟
بدافزار اندروید چیست؟
چگونه یک گوشی اندروید ویروسی میشود؟
اپلیکیشن های بد
فایل های همراه ایمیل
SMS یا وبسایت های بد
چگونه از ویروسی شدن اندروید جلوگیری کنیم؟


ویروس چیست؟ آیا گوشی اندرویدی ویروسی میشود؟

ریشه کلمه ویروس که امروزه از آن استفاده میکنیم به دنیای قدیمی کامپیوتر های رومیزی برمیگردد. “ویروس” نرم افزاری است که با چسبیدن به نرم افزار های دیگر، خودش را تکثیر میکند. هکر ها معمولا از این نرم افزار ها برای به انجام رساندن خرابکاری های خودشان استفاده میکردند. سپس کلمه ویروس به تدریج محبوب شد و الان به همه نرم افزار های مخرب یا Malware ها نیز گفته میشود.

ویروس اندروید چیست؟

در مورد گوشی های هوشمند، تا امروز بدافزاری را ندیده ایم که خودش را مانند آن چیزی که در کامپیوتر ها میشناختیم، تکثیر کند. مخصوصا درباره اندروید این موارد وجود ندارند. پس از لحاظ تکنیکی، هیچ چیزی به نام “ویروس” برای اندروید وجود ندارد. اما تعداد زیادی بدافزار برای آن موجود هست. بیشتر مردم فکر میکنند همه بدافزار ها ویروس حساب میشوند. به همین دلیل شاید زیاد شنیده باشید که کاربران میگویند گوشی اندروید ویروسی شده است که از لحاظ فنی، زیاد دقیق نیست.

آیا گوشی اندروید ویروسی میشود؟ “بله!”. هرچند این روزها زیاد رایج نیست، ولی گوشی های هوشمند هم میتوانند آلوده به ویروس (یا در حقیقت بدافزار) شوند.


بدافزار اندروید چیست؟

بدافزار اندروید

کلمه انگلیسی بدافزار که بصورت Malware نوشته میشود، ترکیب دو کلمه Malicious به معنی مخرب و Software به معنی نرم افزار است. پس بدافزار یک نرم افزار مخرب است که برای اینکار طراحی شده است که بصورت پنهانی کنترل دستگاه شما را به دست بگیرد و اطلاعات شخصی یا حتی پول را از صاحب دستگاه بدزدد. (که خدایی نکرده ممکنه خود شما باشید).

بدافزار ها تا کنون برای کارهایی مانند دزدیدن پسورد و حساب های بانکی از گوشی اندروید، هزینه تراشیدن برای حساب بانکی کاربر قربانی، یا حتی مکان یابی و ردگیری همه فعالیت های صاحب گوشی بدون اینکه اطلاع داشته باشد استفاده شده اند.


چگونه یک گوشی اندروید ویروسی میشود؟

به نظر من مهمترین عامل در ویروسی شدن گوشی اندروید (یا کلا گوشی های هوشمندمون) رفتار غلط و نادرست خود ماست. مثلا در شبکه های اجتماعی اگر کمی دقت کنید میبینید تعداد زیادی کانال و پیج درست شده است که اپلیکیشن ها و آپدیت های آنها را در اختیار کاربران خود قرار میدهند. خب اصلا چرا این کانال ها و مراکز شکل میگرند؟ جواب بسیار ساده است: حتما تقاضا برای آنها وجود دارد.

قبل از اینکه بخواهیم به دنبال آنتی ویروس برای گوشی اندرویدی خودمان باشیم، باید ابتدا یاد بگیریم اپلیکیشن ها و فایل های خودمان را فقط و فقط از مراکز معتبر دانلود کنیم. مراکز معتبر برای اپلیکیشن ها، پلی استور یا مارکت های معروف ایرانی مانند بازار و مایکت و غیره هستند.

برای دانلود فایل هم به شما پیشنهاد میکنم در گوگل به دنبال سایت هایی بگردید که اعتبار بالا و سابقه طولانی دارند. شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان منابع معتبری برای هیچ چیزی نیستند. مگر صفحه هایی که مربوط به سایت های معتبر و با سابقه باشند. (ینی اگر دقت کنید میبینید سایت های معتبر هستند که صفحه شبکه اجتماعی اون ها هم معتبر و قابل اعتماد میشه).

باید ابتدا یاد بگیریم اپلیکیشن ها و فایل های خودمان را فقط و فقط از مراکز معتبر دانلود کنیم. به شما پیشنهاد میکنم در گوگل به دنبال سایت هایی بگردید که اعتبار بالا و سابقه طولانی دارند. شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان منابع معتبری برای هیچ چیزی نیستند. مگر صفحه هایی که مربوط به سایت های معتبر و با سابقه باشند.

در ادامه این مقاله میخواهیم به راه هایی بپردازیم که گوشی اندروید ویروسی بشود. اگر میخواهید از ویروسی شدن گوشی اندروید خود جلوگیری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


اپلیکیشن های بد

اپلیکیشن های مخرب

رایج ترین راه برای آلوده شدن گوشی هوشمند شما این است که یک اپلیکیشن را دانلود کنید که داخل کد های خودش ویروس یا بدافزار داشته باشد. هنگامی که شما این برنامه ها را نصب کنید ویروسی که داخل آنها پنهان شده باشد میتواند سیستم عامل شما که اندروید (یا iOS) است را آلوده کند.


فایل های همراه ایمیل

ایمیل های بد

ممکن است که گوشی شما با فایل هایی که از طریق ایمیل برای شما ارسال میشود آلوده شود. اگر داخل فایل هایی که درون ایمیل برای شما فرستاده میشوند ویروس یا بدافزار وجود داشته باشد، هنگامی که شما این فایل ها (Attachment) ها را باز کنید گوشی شما آلوده میشود. به عنوان مثال، حتی یک فایل PDF آلوده هم میتواند باعث شود که گوشی اندروید ویروسی بشود.


SMS یا وبسایت های بد

یک تاکتیک دیگر که برای آلوده کردن موبایل هوشمند استفاده میشود، SMS است. به عنوان مثال یک فرد ناشنا میتواند برایتان یک لینک بفرستد که با باز کردن آن یک فایل ویروسی روی گوشی شما دانلود شود، یا میتواند کنترل گوشی شما را در دست بگیرد (Remote Control)، یا اینکه حتی میتواند با فیشینگ (phishing) اطلاعات شخصی را از شما به سرقت ببرد.

وبسایت آلوده

چگونه از ویروسی شدن اندروید جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای اینکه یک گوشی اندروید ویروسی نداشته باشید این است که اپلیکیشن های خودتان را از منابع قابل اعتماد و معتبر دانلود کنید. برای اندروید مثلا پلی استور گوگل بهترین گزینه است. البته با توجه به تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، شاید بعضی از اپلیکیشن ها را نتوانید از این سرویس دریافت کنید. به جای آن میتوانید از جایگزین های معتبر داخلی مانند بازار و مایکت استفاده کنید.

محافظت از گوشی اندرویدی

سیستم عامل iOS با محدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها به هسته اصلی نرم افزاری گوشی و قابلیت توقف کردن پردازش های مزاحم، توانسته محیط امن تری را به وجود بیاورد و شانس آلوده شدن را کمتر کند. گوشی های اندروید هم از امنیت به نسبت خوبی بهره مند هستند. البته وجود شرکت های مختلفی که گوشی های اندرویدی تولید میکنند، گاهی به امنیت بیشتر کمک میکند. زیرا آنها با استفاده از راه حل های مختلف میتوانند روش های بهتری برای مقابله با ویروس ها پیدا کنند.

این مورد را هم از یاد نبرید که در گوشی های آیفون JailBreak کردن و در گوشی های اندرویدی، روت کردن میتواند تا مقدار قابل توجهی امنیت سیستم شما را کاهش بدهد. زیرا بعد از اینکه قفل های نرم افزاری گوشی خودتان را حذف کنید، اپلیکیشن ها میتوانند به پردازش های اصلی سیستم عامل گوشی شما دسترسی داشته باشند و اگر این دسترسی ها به بدافزار و ویروس داده بشود، اتفاقات بدی میتواند رخ بدهد.


نظر و تجربه شما

آیا تا بحال گوشی اندروید ویروسی داشته اید؟ از چه راهی گوشی شما آلوده به بدافزار و ویروس شد؟ چگونه از دست ان راحت شدید؟ نظر ها و تجربه های خودتان را در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا