اسکرام یا Scrum در برنامه نویسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟

Scrum یا به زبان فارسی اسکرام یکی از راه های مدیریت پروژه است که زیر مجموعه تکنیک Agile حساب میشود. این تکنیک در تیم های برنامه نویسی استفاده زیادی دارد و به همین دلیل محبوبیت و شهرت زیادی دارد. در این مقاله آموزشی در وبسایت برنامه چی میخواهیم درباره این روش و جزئیات آن بصورت کامل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

این مقاله دارای تیتر های زیر میباشد:
یک راه بهتر برای ساختن محصولات
کمی دقیق تر بشویم
چه کسانی از تکنیک اسکرام استفاده میکنند؟
ارتباط Scrum و Agile چیست؟
Scrum چه مزایایی دارد؟
اجزای توسعه به روش Scrum (اسکرام) چه چیزهایی هستند؟
*تیم اسکرام
*ایونت ها یا دورهمی های Scrum
قوانین Scrum
اجرای اسکرام
منابع بیشتر برای مطالعه


یک راه بهتر برای ساختن محصولات

اسکرام یک چارچوب است که به تیم ها کمک میکند با یکدیگر کار کنند. بیشتر مانند یک تیم فوتبال که برای یک بازی بزرگ آماده میشوند، Scrum تیم را تشویق میکند که از طریق تجربه های یاد بگیرند، وقتی که روی یک مشکل کار میکنند خودشان را سازماندهی کنند، و همچنین از موفقیت ها و شکست های خودشان برای مرتب قوی تر شدن استفاده میکنند.

این تکنیک اکنون بیشتر توسط تیم ها توسعه نرم افزاری استفاده میشود. البته اصول و درس هایی که به شما میدهد میتواند برای همه کارهای تیمی استفاده بشود. این یکی از دلایلی است که اسکرام محبوبیت بسیار زیادی دارد. به عنوان یک زیر مجموعه از روش مدیریت پروژه Agile (که در این مقاله درباره آن توضیحات کامل داده ایم: تکنیک چابک یا Agile در برنامه نویسی چیست؟)، این تکنیک هم شامل تعدادی جلسه ملاقات، ابزار و نقش هایی است که به تیم ها کمک میکند که به کارای خودشان ساختار بدهند و کارهای خودشان را مدیریت کنند.


کمی دقیق تر بشویم

این تکنیک یکی از انواع روش های Agile (چابک) است که در درجه اول برای تیم های برنامه نویسی استفاده میشوند و هدف آنها معمولا این است که ظرفیت های جدید نرم افزار را هر ۲ یا ۴ هفته بسازند. هدف کلی تر آن هم این است که چگونه میتوانیم نرم افزارها را با کیفیت بالاتر و در زمان کمتر تولید کنیم.

Scrum یک چارچوب است که مردم میتوانند با استفاده از آن مشکلات پیچیده را حل کنند، در حالیکه یک محصول را با بیشترین ارزش ممکن و با روش های خلاقانه تولید میکنند. اسکرام (Scrum) تنها یک فریم ورک ساده برای هماهنگ کردن تیم ها در تولید محصولات پیچیده میباشد. حالا بیایید با یکدیگر نگاهی به اسکرام و قوانین آن بیاندازیم. سه ویژگی اساسی Scrum عبارتند از:

  1. سبک بودن
  2. راحت برای یادگیری
  3. سخت برای مدیریت

چه کسانی از تکنیک اسکرام استفاده میکنند؟

همانطور که گفتیم Scrum به صورت گسترده توسط تیم های توسعه نرم افزار استفاده میشود. در حقیقت محبوبترین تکنیک از روش های Agile به حساب می آید. بر اساس آمارها، بیش از ۷۰ درصد از کاربران از این روش یا ترکیب هایی از این روش استفاده میکنند. اما با این حال اسکرام راه خودش را به کسب و کار های دیگر مانند IT و بازاریابی باز کرده است. یعنی جاهایی که مجبور هستید پروژه های مختلف را با پیچیدگی و ابهام زیاد به جلو ببرید. تیم های پیشرو همچنین پروژه های Agile خودشان را بر اساس Scrum میسازند. گاهی آن را هم با تکنیک هایی مانند Lean و Kanban (که زیرمجموعه های Agile هستند)، ترکیب میکنند.


ارتباط Scrum و Agile چیست؟

Scrum یکی از زیرگروه های Agile محسوب میشود:

  • خود Agile شامل تعدادی ارزش ها و اصول است که تعاملات و فعالیت های روزانه را توضیح میدهند. یعنی خود Agile یک دستورالعمل یا چیز خاصی نیست.
  • تکنیک اسکرام از همان روش ها و ارزش های Agile پیروی میکند، اما شامل تعریفات و خصوصیت های بیشتری میشود. مخصوصا که توجه ویژه ای به فعالیت های توسعه نرم افزار دارد.

Scrum چه مزایایی دارد؟

سازمان هایی که از این تکنیک استفاده میکنند این مزایا را در کار خود میبینند:

  • بهره وری بالاتر
  • محصولات با کیفیت بالاتر
  • زمان بازاریابی کمتر میشود
  • رضایت سهامداران را بیشتر میکند
  • پویایی تیم را حفظ میکند
  • کارمندان خوشحال تری خواهید داشت

اجزای توسعه به روش Scrum (اسکرام) چه چیزهایی هستند؟

در این قسمت میخواهیم قسمت های اصلی این تکنیک که برای مدیریت پروژه به کار میرود را با یکدیگر بررسی کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.


تیم اسکرام

تیم اسکرام

معمولا تیم هایی که با این تکنیک اداره میشوند به طور متوسط ۷ نفر عضو دارند (که میتواند دو نفر هم به این تعداد اضافه بشود یا از این تعداد کم بشود). این تیم ها هیچ رهبر یا سرگروهی ندارند که کارها را مشخص کند یا تصمیم بگیرد که مشکلات چگونه باید حل بشوند. کل تیم به عنوان یک واحد تصمیم میگیرند که راه حل مشکلات چگونه باشد. در حقیقت هرکدام از اعضای تیم Scrum، خودش یک بخش کامل از راه حل است که از او انتظار میرود که میتواند یک محصول را از شروع تا پایان انجام بدهد. کلیدی ترین نقش ها در یک تیم اسکرام را میتوانید اینجا ببینید:

  • صاحب محصول:
    صاحب محصول کلیدی ترین سهام دار پروژ ماست (که معمولا یک مشتری داخلی یا خارجی است، یا یک نماینده از طرف آن مشتری است). تنها صاحب محصول است که میتواند نقشه کلی ماموریت و چشم انداز محصولی که تیم در حال ساخت آن است را مشخص کند. این عضو مسئولیت جمع آوری پروژه و قبول کردن قسمت های کامل شده از پروژه است.
  • استاد اسکرام (همون اوسا که خودمون میگیم :دی):
    استاد اسکرام یک رهبر است که درخدمت صاحب محصول، تیم توسعه و کل سازمان است. اما هیچ قدرت اضافه ای روی تیم ندارد و بیشتر در نقش یک تسهیل کننده است. یعنی مطمئن میشود که تیم به تئوری، روش ها و قاعده های اسکرام پایبند است یا نه. استاد اسکرام با انجام دادن هرکاری که از دستش برمیاید سعی میکند که تیم را محافظت کند و کارایی آن را در بالاترین حد ممکن نگه دارد.
  • تیم توسعه:
    تیم توسعه یک گروه است که میتواند خودش را سازماندهی کند، کاربرد های متفاوت دارد و با همه مهارت های لازم تجهیز شده است تا بتواند سرعت خودش را بعد از هر جلسه دورهمی تیم بیشتر کند و محصول خوبی را ارائه بدهد. هیچ عنوان و برتری نسبت به دیگران در تیم توسعه دهنده وجود ندارد و هیچکس، حتی استاد اسکرام هم نمیتواند به تیم توسعه دهنده بگوید که چگونه اجزای مختلف پروژه را به محصول نهایی تبدیل کنند.

ایونت ها یا دورهمی های Scrum

دورهمی های Scrum

این تکنیک نیاز به یک سری دورهمی یا جلسه دارد که آنها را در این قسمت به شما معرفی میکنیم.

  • دورهمی یا Sprint (به معنی سرعت):
    Sprint ها یک دوره های زمانی هستند که در طول آنها کارهای خاصی بصورت کامل انجام شده و برای بررسی آماده میشوند. این دوره ها معمولا ۲ الی ۴ هفته طول میشکند اما میتوانند به اندازه یک هفته هم باشند.
  • دورهمی برنامه ریزی یا Sprint Planning:
    جلسات تیم برنامه ریزی هم یک سری دورهمی های زمان بندی شده است که در آنها مشخص میشود کدام یک از موارد پروژه باید انجام بشوند کار را چگونه باید کامل کنند.
  • استندآپ های روزانه یا Daily Stand-up:
    این مدل، جلسه های ارتباط روزانه کوتاه است (که بیشتر از ۱۵ دقیقه نمیشه) که در آن هریک از اعضای تیم سریعا و بصورت شفاف همه پیشرفت ها را از استندآپ روزانه قبلی ارائه میدهند و کارها را برای جلسه بعدی برنامه ریزی میکنند. همه مانع هایی که جلوی انجام دادن کار یک عضو خاص را میگیرد نیز بررسی میشوند.
  • بررسی سریع یا Sprint Review:
    جلسه Sprint Review یک دورهمی در تیم است برای اثبات کاری که طی دوره زمانی Sprint کامل شده است. صاحب محصول (صاحبکار) در این جلسه ها براساس معیار هایی که از قبل تعیین شده اند کار را بررسی میکند و آنرا یا قبول کرده یا رد میکند. همچنین سهامداران هم فیدبک هایی به شما میدهند که مطمئن شوید از لحاظ کسب و کار هم کار درست انجام شده است.
  • جلسه های گذشته نگری یا Retrospective:
    جلسه های Retrospective یا Retro، دورهمی های نهایی در دوره زمانی Sprint (که اول همه توضیحش دادیم) هستند که در آنها بررسی میشود کدام کارها تا الان درست انجام شده و کدامیک به خوبی پیش نرفته اند، و اینکه چگونه میشود کار تیم را برای دوره زمانی بعدی قوی تر کرد. این جلسه ها یک فرصت ارزشمند برای تیم است که روی مسیر کلی پروژه نگاه داشته باشید و استراتژی ها را برای ادامه داشتن پیشرفت بچینید.
فرم ورک اسکرام

برای دیدن عکس در کیفیت بالا روی آن کلیک کنید!


قوانین Scrum

قوانین اسکرام باید با توجه به تیم و اینکه چه مدلی برای پیشرفت آنها بهتر است تنظیم بشوند. بهترین مربی ها و متخصصان اسکرام به تیم ها میگویند که با استفاده از موارد پایه ای اسکرام که در همین مقاله آنها را لیست کردیم، کار خودشان را شروع بکنند. سپس با توجه به پایه ها و نیاز های تیم خودتان باید این قوانین را برای گروه شخصی سازی کنید تا همیشه مسیر پیشرفت را طی کند و همه اعضا بتوانند با یکدیگر کار کنند.


اجرای اسکرام

برای اینکه شروع به اجرای Scrum بکنید، میتوانید مانند تیم هایی که تازه این کار را شروع میکنند از ابزاری مانند وایتبرد، کاغذهای یادداشت چسب دار یا برگه های جدا برای مدیریت تولید محصول و پیشرفت پروژه استفاده کنید. اما اگر بخواهید این تکنیک ها را به کل سازمان منتقل بکنید، بدون شک نیاز به کارهای بسیار پیچیده تری دارید.

ایونت های اسکرام

یعنی هرچه تیم های بیشتری در یک سازمان از اسکرام استفاده کنند، به ابزارهای پیشرفته تری هم نیاز دارید.

شما هم اگر تجربه ای در کارکردن با این تکنیک دارید یا نظر دیگری دارید، با نوشتن آن در قسمت نظرات آنرا با ما  و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منابع بیشتر برای مطالعه

در این قسمت منابعی را برای مطالعه بیشتر درباره اسکرام به مشا معرفی میکنیم که میتوانید از آنها استفاده کنید:

درباره نویسنده

4 در مورد “اسکرام یا Scrum در برنامه نویسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا