فایل صوتی: راهنمای انتخاب گوشی هوشمند جلسه ۲

این فایل صوتی قسمت دوم انتخاب گوشی موبایل است، یعنی ادامه همان قسمت قبلی که در مورد انتخاب گوشی. به صورت اختصاصی در مورد پردازنده گوشی های هوشمند صحبت کردم و در این قسمت میخواهم در مورد گرافیک و RAM این گوشی ها صحبت کنم. یعنی وظیفه هرکدام، تاثیری که در سرعت دارند، و اینکه در چه نوع های موجود هستند و ما کدام نوع را انتخاب کنیم، صحبت خواهیم کرد. ترتیب اطلاعات نیز بدین صورت است که ابتدا در مورد گرافیک صحبت میکنم، چون نسبت به RAM بخش مهم تری است و بعد در قسمت دوم فایل صوتی در مورد RAM صحبت خواهیم کرد. پس به شما پیشنهاد میکنم تا انتهای فایل صوتی با برنامه چی همراه ما باشید.

این مقاله دارای سرفصل های زیر است:
پخش آنلاین فایل صوتی
وظیفه گرافیک چیست؟
گرافیک به چه درد ما میخورد؟
وظیفه RAM چیست؟
تفاوت طرز کار RAM، CPU و حافظه داخلی
دانلود فایل صوتی


پخش آنلاین فایل صوتی



وظیفه گرافیک چیست؟

در ابتدا به گرافیک میپردازیم. خیلی از ما، از دوستان یا در سایت های مختلف دیده یا شنیده ایم که گرافیک این دستگاه N گیگابایت است یا ساخته شرکت X است. اصلا گرافیک چیست و چه کاربردی در یک کامپیوتر یا انتخاب گوشی هوشمند دارد؟

اگر بخواهم به صورت خلاصه شرح دهم، هرچیزی که روی صفحه نمایش نشان داده میشود، یکبار از گرافیک رد شده است. یعنی وظیفه گرافیک این است که تصویر را به شما نشان دهد. حال این تصویر میتواند مدل های مختلف و انواع مختلفی داشته باشد. مثلا تصویر، وقتی شما در حال بازی کردن هستید با زمانی که در حال تماشای فیلم هستید، متفاوت است. محیط بازی، محیطی سه بعدی است و نیاز به گرافیک بیشتری دارد، چون در همان لحظه محیط در حال ساخته شدن است، اما فیلم بدین صورت نیست. معمولا به پردازش پایین تری نیاز دارد و محیط آن معمولا بصورت دوبعدی در صفحه، نمایش داده میشود.

پس همانطور که گفته شد، تصاویر مختلفی داریم و برای نشان دادن هرمدل از تصویر، گرافیک باید یک مقدار مشخصی فعالیت کند. مثال بالا وظیفه گرافیک را برای ما شرح میدهد. یعنی وظیفه گرافیک این است که محیط گرافیکی را برای ما آماده کند، یعنی هرچیزی که بر روی صفحه نمایش میبینیم.


گرافیک به چه در ما میخورد؟

اولین چیزی که با شنیدن اسم گرافیک به ذهن خیلی از افراد میرسد، بازی است. برای اجرا کردن Game اولین چیزی که شما خیلی به آن نیاز دارید، گرافیک بالا است. معمولا اگر لپتاپ های Gaming یا گوشی های Gaming را ببینید، (گوشی هایی که به تازگی وارد بازار شده اند)، میبینید که تبلیغات بیشتر روی گرافیک آنها تمرکز دارند. یعنی برای مثال گفته میشود گرافیک آن از آپدیت ترین سری موجود است. آن هم به دلیل اینکه اجرای روان بازی به صورت مستقیم با گرافیک در ارتباط است. به همین خاطر Gamer ها، یعنی کسانی که به صورت حرفه ای بازی میکنند، به گرافیک دستگاه خود بسیار اهمیت میدهند. (اگر شما هم گیمر هستید برای انتخاب گوشی به این مورد حتما توجه داشته باشید).

موارد دیگری که گرافیک با آنها ارتباط دارد، همانطور که گفته شد، همه محیط گرافیکی است. یعنی به جز در داخل بازی، ممکن است شما یک نرم افزار گرافیکی داشته باشید، یک تصویر خاص را بخواهید باز بکنید یا کارهای دیگر. یعنی هرکاری که با تصویر در ارتباط باشد، وظیفه گرافیک است که آن را پردازش کند. پس برای انتخاب گوشی حتما به گرافیک آن هم توجه بکنید.

گرافیک در گوشی هوشمند با لپتاپ یا کامپیوتر های رومیزی خیلی تفاوت دارد. یعنی اگر شما کیس کامپیوتر خود را باز کنید یا اگر لپتاپ باز شده را تا کنون دیده باشید، میبینید که گرافیک یک بخش کاملا جدایی است و روی یک سری شیار ها بر مادربورد سوار میشود و میتوانید آن را ببینید که از CPU جداست و کاملا مستقل از سیستم پردازنده است و میتوانید آن را عوض کنید. اما در گوشی های هوشمند اینگونه نیست. همانطور که در فایل صوتی قبل گفته شد، در گوشی های هوشمند ما یک چیپ داریم که CPU و RAM و گرافیک روی این چیپ سوار هستند و گرافیک یک بخشی از آن است و به همین دلیل در خیلی از موارد، در گوشی های هوشمند گرافیک به CPU وابسته است. یعنی در یک سری پردازنده های خاص، از یک سری گرافیک های خاص نیز استفاده میشود که در ادامه توضیح خواهم داد.

حال اگر بخواهیم به صورت کلی تر به CPU و گرافیک نگاه کنیم، گاهی وقت ها این دو به جای همدیگر نیز کار میکنند یعنی گاهی CPU تصویر را هم پردازش میکند. مثلا پردازش تصاویر رابط کاربری تا قبل از اندروید ۴ بر عهده CPU بود. یعنی محاسبات گرافیکی رابط کاربری را CPU انجام میداد. رابط کاربری در گوشی نیز همان منو ها یا اسکرول کردن و حرکت در صفحه، همگی به رابط کاربری مرتبط است. تا قبل از اندروید ۴ این عمل ها را، CPU در گوشی های اندرویدی مدیریت میکرد و بخاطر همین تا قبل از اندروید ۴، لگ داشتن یکی از اشکالات بزرگ اندروید بود. اما بعد ازینکه اندروید ۴ را به بازار عرضه کردند، این پردازش را از روی CPU برداشته شد و آن را روی گرافیک قرار دادند، چون در آن زمان قدرت گرافیکی این تراشه ها نیز بسیار زیاد شده بود و دیگر به راحتی میتوانستند این کار را انجام دهند.

بعد از انجام این کار، رابط کاربری اندروید نسبت به قبل بسیار روان تر و بهتر شد که به این پروژه نام Butter یا کره را دادند. دلیل نام گذاری این پروژه بدین صورت، بخاطر روان تر شدن رابط کاربری است. درحال حاضر به دلیل قوی تر شدن CPU ها و گرافیک ها، هیچگونه لگ و تاخیر در گوشی های اندروید، خصوصا اندروید ۸ دیده نمیشود و سرعت آنها همچنان در حال افزایش است.

موارد توضیح داده شده، تفاوت پردازش CPU و گرافیک است. البته باید بگویم که CPU برای پردازش های سنگین و سه بعدی گرافیکی ساخته نشده است، یعنی هرجا که شما بازی ای اجرابکنید بر روی لپتاپ، کامپیوتر یا گوشی، اجرای این فضای بازی و پردازش آن محیط، کاملا به عهده گرافیک است و CPU در آن نقشی ندارد. یعنی قدرت پردازش گرافیک در این مورد خیلی بیشتر از CPU است. به همین دلیل آن را اختصاصی کرده اند.

موارد گفته شده، تفاوت پردازش های گرافیک و CPU با یکدیگر است که شاید خیلی ها با این سوال مواجه باشند که هم گرافیک و هم CPU، عمل پردازش را انجام میدهند ولی متوجه تفاوت نوع پردازش ها با یکدیگر نشده اند که به طور کامل برای شما توضیح داده شد و اکنون میتوانید از این اطلاعات در انتخاب گوشی خود استفاده بکنید.

از بحث وظیفه و تئوری اگر خارج شویم، برای گرافیک نیز مانند پردازنده اصلی که در فایل صوتی قبلی توضیح داده شده است، سازنده های مختلفی وجود دارند. اولین سازنده ای که شاید اسم آن را نیز زیاد شنیده باشید، Adreno است. گرافیک های سری آدرنو به صورت اختصاصی فقط در کنار پردازنده های کوالکام به کار میروند. در قسمت قبلی در مورد پردازنده های کوالکام توضیح داده شد که اکثر گوشی های هوشمند امروزی یعنی اندرویدی، از این پردازنده استفاده میکنند. گرافیک های آدرنو سری های مختلفی دارند ازجمله سری های ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ و به تازگی نیز سری های ۵۰۰ راهی بازار شده اند. یعنی گرافیکی که در گوشی ال جی V30 در سال ۲۰۱۸ استفاده شده است، آدرنو ۵۴۰ است. نکته ای که در مورد سری های این پردازنده ها در هنگام انتخاب گوشی باید دانست، این است که هرچقدر رقم آنها بالاتر باشد، بهتر است و سری ۵ آن نیز برای گوشی های پرچم دار استفاده میشود.

قدرت پردازش گرافیک های آدرنو نیز به حدی بالاست که قوی ترین و سنگین ترین بازی های اندروید را میتوانید با آن اجرا کنید. پس میتوان گفت که آدرنو از قوی ترین گرافیک های بازار حساب میشود.

سازنده ی دیگری در حوضه پردازنده های گرافیکی، به نام PowerVR وجود دارد. گرافیک های این شرکت اختصاصی نیستند، یعنی میتوانند در همه چیپ های مرکزی گوشی استفاده شوند. این پردازنده ها امروزه کمتر استفاده میشوند اما اگر میخواهید ردپای آنها را ببینید، باید به گوشی های قدیمی سامسونگ و اپل مراجعه کنید. چون قبلا این چیپ های گرافیکی ها باتوجه به تراشه های اگزینوس و تراشه های A4 و A5 اپل استفاده میشدند. این چیپ های گرافیکی به حدی قوی بودند که حتی در یک سری لپتاپ های ضعیف هم استفاده میشدند و این یعنی قدرت پردازشی گرافیکی خیلی بالایی داشتند. اما به خاطر یک سری مسائل و عرضه پردازنده های قوی تر مثل آدرنو و مالی، استفاده از آنها دیگر منسوخ شده است. در انتخاب گوشی هوشمند خود به نوع و سری پردازنده ها توجه داشته باشید.

آخرین سازنده ای که میخواهم به شما معرفی کنم، گرافیک های مالی هستند. مالک کمپانی مالی، شرکت ARM هست که تولیدات این کمپانی را در فایل صوتی پردازنده ها توضیح داده ام. اگر دقت کرده باشید، در مشخصات گوشی نام پردازنده را مشخص کرده است. برای مثال ARM V7 که نشان دهنده این شرکت است. این شرکت در زمینه پردازنده های گرافیکی هم وارد شده است و گرافیک های تولیدی خود را بانام مالی به بازار عرضه میکند. گرافیک های مالی اختصاصی هستند یعنی در کنار تراشه های اگزینوس سامسونگ استفاده میشوند که در حال حاضر در آخرین سری گوشی های سامسونگ یعنی Galaxy Note 8 از Mali G71 استفاده شده است.

یعنی الان بالاترین سری پردازنده های این شرکت در سال ۲۰۱۸، MALI G71 است. هرچقدر که زمان بگذرد، متناسب با آن پردازنده ها نیز قوی تر میشوند و عدد ۷۱ نیز بیشتر میشود. پس در انتخاب گوشی دقت داشته باشید، هرچه سری پردازنده گرافیکی بالاتر باشد، خود گرافیک هم قوی تر است.

در هنگام خرید و انتخاب گوشی حتما به این نکات توجه کنید. اگر میخواهید بازی با گوشی انجام دهید، یا کارهای گرافیکی مانند ویرایش عکس انجام بدهید، یا اگر میخواهید رابط کاربری خیلی قوی و راحت عمل کند، یعنی لگ و تاخیر نداشته باشید، در هنگام انتخاب گوشی، حتما به نکات گفته شده توجه کنید. در مورد گرافیک، تقریبا همه مواردی که برای انتخاب گوشی ضروری بود را برایتان توضیح دادم و الان میخواهیم راجع به فاکتور مهم بعدی در انتخاب گوشی، یعنی RAM آن بحث کنیم. چون یکی از مواردی که در سرعت گوشی بسیار تاثیر گذار است، RAM دستگاه است.


وظیفه RAM چیست؟

در گوشی های هوشمند نیز دقیقا مانند لپتاپ یا دسکتاپ ها، RAM وظیفه دارد تا اطلاعات را آماده نگه دارد تا در موارد نیاز CPU، آن را در اختیار پردازشگر قراردهد. RAM با حافظه داخلی تفاوت دارد. حافظه داخلی فضای بیشتری را داراست مانند ۲۵۰ گیگ، ۱۰۰ گیگ، حتی چندین ترابایت که میتوانیم روی آن اطلاعات بنویسیم. اما از نظر سرعت همانند RAM نیست. پس RAM و حافظه داخلی را با یکدیگر اشتباه نگیرید. برای مثال اگر در مرحله انتخاب گوشی میگویند رم ۶۴ گیگ، منظور حافظه خارجی ۶۴ گیگابایت است که معمولا به آن Memory یا مموری گفته میشود. اما در کشور ما معمولا به کارت های حافظه نیز RAM گفته میشود که اشتباه است. RAM با کاربرد ذکر شده را در گوشی های هوشمند نمیتوان تعویض کرد یا ارتقا داد اما در کامپیوتر ها میتوان این کار را انجام داد.


تفاوت طرز کار RAM، CPU و حافظه داخلی

هنگامی که شما اپلیکیشنی را روی گوشی خود نصب میکنید، اطلاعات آن اپلیکیشن روی حافظه داخلی ذخیره میشود، یعنی روی بخشی که فضای آن برای مثال ۳۰ گیگ یا ۶۰ گیگ است. یعنی وقتی شما گوشی ۶۴ گیگ خریداری میکنید، حافظه داخلی آن ۶۴ گیگ است. بعد از نصب اپلیکیشن اطلاعات بر روی این حافظه ذخیره میشوند. اما CPU وقتی که میخواهد این اطلاعات را پردازش کند، چون سرعت خیلی بالایی دارد، برای مثال در حال حاضر CPU های گوشی های هوشمند، ۲٫۳ گیگاهرتز سرعت دارند، یعنی در هرثانیه میتوانند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عمل پردازش را انجام دهند. این رقم بسیار بالایی است و مطمئنا حافظه داخلی اینقدر سرعت ندارد که بتواند اطلاعات را به CPU برساند.

به همین دلیل بین حافظه داخلی و CPU یا پردازنده یک واسط قرار میدهند که نام این واسط RAM است. کاری که این RAM انجام میدهد، این است که مقداری از اطلاعات را از روی حافظه داخلی برداشته و چون سرعت این RAM با سرعت پردازنده برابر است، میتواند اطلاعات را به سرعت در اختیار پردازنده قرار بدهد و مجددا اطلاعات مورد نیاز را که لازم است در حافظه داخلی ذخیره شود، روی خود ذخیره کند و روی حافظه داخلی بریزد.

یعنی به خاطر اینکه سرعت خواندن اطلاعات از روی حافظه داخلی و روی CPU برابر بشود، میان این دو یک واسط به نام RAM قرار داده اند. مشخصا هرچقدر حافظه این RAM بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را میتواند از روی حافظه داخلی برداشته و سرعت پردازش گوشی در کارهای سنگین بسیار بالاتر میرود وبرای مثال گوشی داغ نمیکند، لگ نمیزند یا حتی برنامه موازی و همزمان را نیز بهتر اجرا میکند. پس مطمئنا در انتخاب گوشی یکی از فاکتور های مهم به حساب می آید.

در مورد ظرفیت RAM گوشی باید بدانید الان معمولا RAM های  ۲گیگ، ۳ گیگ و ۴ گیگ به صورت معمول روی گوشی ها درحال استفاده است. اما قبلا RAM های ۲۵۶ مگابایت و ۱ گیگابایت از رم های حرفه ای محسوب میشدند.

در حال حاضر به دلیل قوی شدن گوشی ها، رم های ۲ گیگابایت یا ۴ گیگابایت، اعداد معمولی ای هستند. اما باز هم بین گوشی های هوشمند، میتوانید گوشی هایی پیدا کنید که رم های ۶ گیگابایت یا ۸ گیگابایت را دارا هستند.

درست است که گفتیم هرچقدر حافظه رم را بزرگتر کنیم، سرعت بالاتر میرود، اما از یک جایی به بعد دیگر تاثیر این حافظه از بین میرود و با افزایش سایز رم، سرعت بیشتر نمیشود. معمولا میگویند برای گوشی های اندرویدی یک رم ۴ گیگابایتی، کافی است و افزایش این مقدار بیشتر جنبه تبلیغاتی و بازاریابی دارد تا شما را در انتخاب گوشی مردد کند.

این اتفاق به این دلیل است که روی سرعت گوشی موارد خیلی زیادی درگیر هستند و مهم ترین آنها همچنان سیستم عامل است. یعنی اگر سیستم عامل خوب نتواند مدیریت را انجام دهد، تغییر اندازه حافظه رم، روی سرعت تاثیر چندانی ندارد و جوری که مدنظر ماست، گوشی کارایی ندارد. مثال واضح آن گوشی های اندروید و گوشی های آیفون هستند.

گاها گوشی های اندروید با ۸ گیگابایت RAM، لگ میزنند و آیفون نیز که از چندین سال پیش دو گیگابایت رم داشت و هنوز هم دو گیگابایت است، کوچکترین لگ و یا تاخیر در آن دیده نمیشود. دلیل این مسئله این است که سیستم عامل iOS خیلی قوی تر از اندروید میتواند رم را مدیریت کند. یعنی مدیریت RAM توسط سیستم عامل تاثیر خیلی زیادی روی سرعت دارد. اما این موضوع را هم در نظر بگیرید که از گذشته تا الان، RAM فقط حافظه اش تغییر نکرده است و برای مثال RAM دو گیگابایتی امروز با RAM دو گیگابایتی چهار سال پیش یکی نیست و سرعت خواندن و نوشتن این ها نیز تغییر کرده است. چیزی که در کامپیوتر ها به عنوان DDR3 و DDR4 میشناسیم.

اما در گوشی های هوشمند، نشنیده ام که کسی از لفظ بالا استفاده کند ولی همه میدانند، RAM دو گیگابایتی که الان در حال استفاده است، خیلی با سرعت بیشتری میتواند نسبت به RAM هایی که چهار سال پیش استفاده میشدند، بخواند و بنویسد.

حتی بین دو نسل پرچم دار پشت سر هم، این تغییر سرعت بسیار زیاد است. یعنی مثلا امسال، یک پرچم دار وارد بازار میشود که با سرعت ۱۲۵ مگابایت برثانیه میتواند اطلاعات را روی RAM بخواند و بنویسد و سال بعد، یک گوشی پرچم دار دیگر از همین کمپانی می آید، با یک سال فاصله و با همین مقدار RAM ، اما سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، ۲۵۰ مگابایت برثانیه است که در یک ثانیه، ۱۰۰ مگابایت اختلاف دارند.

پس به این دو مورد در انتخاب گوشی باید توجه کرد. یکی حافظه RAM که الان در سال ۲۰۱۸، بیشتر از ۴ گیگابایت خیلی کاربردی نیست و بیشتر کارکرد تبلیغاتی دارد و دیگری سرعت خواندن و نوشتن روی دستگاه. اما ناگفته نماند، هیچ وقت نمیتوان به صورت قطعی در مورد دنیای تکنولوژی نظر داد. اینکه میگوییم RAM بیشتر از ۴ توجیهی ندارد، به این دلیل است که اپلیکیشنی ساخته نشده است که بیشتر از این مقدار را طلب بکند. حال ممکن است یک هفته بعد یا یک ماه بعد در همین سال، بازی ای ساخته شود که نیازمند RAM 8 گیگابایت باشد. در این هنگام، برای اجرای این بازی یا یک نرم افزار خیلی قوی، ما نیازمند این هستیم که در انتخاب گوشی، ۸ گیگابایت رم را در نظر بگیریم. در هر صورت هنگام انتخاب گوشی باید بین چندین فاکتور تعادل برقرار کنیم.

فاکتورهایی از قبیل هزینه، گرافیک، CPU و RAM که روی سرعت بسیار تاثیر دارند و ازطرفی صفحه نمایش، دوربین، جنس صفحه و یک سری امکانات اضافی که بعدا در فایل های صوتی بعدی راجع به آنها توضیح خواهم داد.

در این فایل صوتی من سعی کردم همه موارد لازم و پایه ای را به زبان ساده در مورد گرافیک و RAM برای انتخاب گوشی هوشمند مورد نظر شما توضیح بدهم. اما اگر باز هم سوالی در مورد این دو حوزه یا حوزه های قبلی که راجع به آنها صحبت کردیم، داشتید، میتوانید از طریق اینستاگرام، کانال تلگرام و نظرات وب سایت از ما سوال کنید و ما به سرعت به آنها پاسخ میدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا