تبدیل مختصات دکارتی به مختصات قطبی با متد atan2

تبدیل مختصات دکارتی به مختصات قطبی در جاوا با متد atan2

تبدیل مختصات در ریاضی و هنگامی که میخواهید مسائلی را حل کنید، ممکن است بسیار پرکاربرد باشد. برای تبدیل مختصات دکارتی به قطبی میتوانید بصورت دستی هم اقدام کنید. اما متد atan2 میتواند این کار را برای شما انجام بدهد. برای آشنایی بیشتر با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


توضیحات و نحوه کار متد atan2

این متد میتواند مختصات دکارتی (یعنی همون x و y) را به مختصات قطبی (یا همون r و تتا) تبدیل کند. سپس مقدار زاویه یا تتا را برمیگرداند. برای اطلاعات بیشتر باید بدانید مختصات دکارتی درون یک صفحه تعریف میشود. یعنی دارای دو متغیر x و y است که با استفاده از این دو متغیر، میتوانیم محل یک نقطه را در صفحه مختصات پیدا کنیم. (این دستگاه مختصات دکارتی یا کارتزین یا مستطیلی، همونیه که توی راهنمایی و دبیرستان و مدرسه باهاش کار میکردیم).

مختصات قطبی هم یک دستگاه دیگر برای نشان دادن محل یک نقطه روی صفحه میباشد. اما به جای استفاده از دو متغیر x و y، از دو متغیر دیگر به نام تتا (زاویه) و شعاع (r) استفاده میکند. یعنی با یک زاویه و یک طول، میتوانیم همه نقاطی که میخواهیم را روی صفحه نشان بدهیم. برای نحوه تبدیل این دو مختصات به یکدیگر میتوانید در اینترنت سرچ کنید.


قواعد نوشتن (Syntax)

برای نوشتن متد atan2 میتوانید از الگوی زیر استفاده کنید:

double atan2(double y, double x)

پارامتر های ورودی

در اینجا جزئیات پارامترهای ورودی را میتوانید مشاهده کنید:

  • X – یک مختصات x با نوع داده double به عنوان پارامتر ورودی اول.
  • Y – یک مختصات y با نوع داده double به عنوان پارامتر ورودی دوم.

مقدار بازگشتی

  • این متد مقدار زاویه (تتا) را از مختصات قطبی برمیگرداند. یعنی ابتدا مختصات دکارتی به مختصات قطبی تبدیل میشود و سپس مقدار زاویه برگردانده میشود.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double x = 45.0;
      double y = 30.0;

      System.out.println( Math.atan2(x, y) );
   }
}

در این مثال مشاهده میکنید که دو متغیر از نوع داده اولیه double به نام های x و y تعریف کرده ایم. این متغیر ها همان مختصات دکارتی ما هستند که مقادیر اولیه را هم برای آنها مشخص کرده ایم. سپس در ادامه با استفاده از دستور prinln که نتیجه را در خروجی نشان میدهد، متد atan2 را روی کلاس Math که یک کلاس درونی در زبان جاواست، صدا زده ایم. به عنوان آرگومان های ورودی هم به متد atan2 متغیر های x و y را پاس دادیم. میتوانید نتیجه را در خروجی مشاهده کنید.

این کد ها خروجی زیر را تولید میکنند.


خروجی

۰٫۹۸۲۷۹۳۷۲۳۲۴۷۳۲۹

اگر شما هم درباره متد atan2 یا تبدیل مختصات دکارتی به مختصات قطبی در جاوا اطلاعاتی دارید، میتوانید با نوشتن آن در قسمت نظرات (همین پایین)، ما را در کامل تر شدن این مقاله آموزشی یاری کنید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این جلسه از دوره آموزشی جاوا، درباره متد atan2 اطلاعاتی ارائه دادیم و یک مثال را بررسی کردیم. اگر هنوز سوالی در ذن شا وجود دارد یا در قسمتی نیاز به توضیحات بیشتری هست، سوالات خودتان را در قسمت نظرات بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا