گوگل فوشیا چیست؟ آیا گوگل فوشیا جایگزین اندروید میشود؟

برای یک کمپانی که کار خود را به عنوان موتور جستجو شروع کرده است، گوگل تعداد زیادی سیستم عامل را در آستین خود نگه داشته است. مواردی مانند اندروید با مدل های مختلف آن (اندروید آتو، اندروید تی وی، اندروید ور، اندروید تینگز)، کروم او اس، و در حال حاضر هم که این کمپانی در حال کار بر روی یک جایگزین کاملا جدید است: سیستم عامل مرموز گوگل فوشیا. برای بررسی کامل گوگل فوشیا با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: AndroidAuthority)

در این مقاله سرفصل های زیر وجود دارند:
تاریخچه ای کوتاه از فوشیا
سیستم عامل فوشیا برای چه کاری مناسب است؟
کاربرد گوگل فوشیا در کجاست؟
جمع بندی افکار و گفته ها

در حال حاضر، نمیدانیم که گوگل برای این سیستم عامل جدید چه برنامه هایی دارد. اما توانستیم با چند تا از بیلد های آن کار کنیم و شایعات زیادی هم درباره آن وجود دارد. در این مقاله میخواهیم هرچیزی که درباره اینگوگل فوشیا میدانیم را با جزئیات بررسی کنیم و بگوییم گوگل فوشیا در آینده ممکن است به چه چیزی تبدیل بشود؟


تاریخچه ای کوتاه از گوگل فوشیا

گوگل فوشیا اولین بار در سال ۲۰۱۶ روی GitHub و بدون هیاهو و توضیح خاصی از طرف گوگل ظاهر شد. گیت هاب (GitHub) یک پلتفرم متن باز برای توسعه دهندگان است که در آن میتوانند پروژه های خود را با همکاری یکدیگر جلو ببرند یا به اشتراک بگذارند. همانند اندروید که قدیمی تر است، گوگل فوشیا هم یک تکه نرم افزار متن باز است.

اما بر خلاف اندروید و کروم او اس، فوشیا بر پایه لینوکس ساخته نشده است. به جای آن گوگل ترجیح داده است که از میکرو هسته ی “زیرکان” یا “Zircon” (که به معنی هسته کوچک است) استفاده کند. Zirkon، که در گذشته با نام Magenta شناخته میشد، برای سیستم هایی مناسب است که تنها یک کار کوچک را به عنوان عضوی از یک مکانیزم بزرگتر انجام میدهند. (به این نوع از سیستم ها، Embedded گفته میشود). Zirkon توسط یک برنامه نویس به نام Travis Geiselbrecht توسعه داده شد. همان کسی که هسته ی NewOS را ساخت که الان سیستم عامل هایکو از آن نیرو میگیرد.

صفحه اصلی

فوشیا قابلیت اجرا بر روی گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوتر های دسکتاپ را دارد. همچنین به نظر میرسد که مقیاس پذیر بودن یکی از ویژگی های اصلی طراحی آن باشد.

علاوه بر اینها، گوگل فوشیا قابلیت اجرا بر روی گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوتر های دسکتاپ را دارد. همچنین به نظر میرسد که مقیاس پذیر بودن یکی از ویژگی های اصلی طراحی آن باشد. در ماه می سال ۲۰۱۷، فوشیا به رابط کاربری مجهز شد و یکی از توسعه دهندگان که روی آن کار میکرد، اعتقاد داشت که کار روی این پروژه کاملا جدی است و یکی از طرح های دور انداختنی به نظر نمیرسد. از همینجا مشخص شد که گوگل برای کار های بزرگی در حال برنامه ریزی میباشد.


سیستم عامل گوگل فوشیا برای چه کاری مناسب است؟

از همین ابتدا باید بگوییم بگوییم که ما نمیدانیم آن چیز بزرگی که گوگل برای آن نقشه میکشد، شامل چه چیزهایی میتواند باشد. البته یکی از گفته هایی که بسیار جنجال بپا کرده این است که گوگل فوشیا منتظر است تا جایگزین اندروید بشود. البته گوگل تاکید کرده که برای جایگزینی اندروید تا ۵ سال آینده برنامه ای ندارد.

محیط بوت

سوال اصلی این است که گوگل فوشیا چه کاری میتواند انجام دهد که برای اندروید غیر ممکن است؟ یا اینکه نمیتوان کارهایی که قرار است فوشیا انجام دهد را با ارائه به روز رسانی برای اندروید و کروم او اس، برای آنها ممکن ساخت؟ احتمالا تفاوت این دو، در هسته نرم افزاری آنها باشد. یعنی چیزی که گوگل فوشیا را قادر میکند تا مقیاس پذیری خود را در سیستم های Embedded و دستگاه های کوچکتر که توضیح داده شد، حفظ کند. در حالی که اندروید مشغول سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات خانگی میباشد، فوشیا میتواند انتخاب بسیار بهتری برای مسواک هوشمند شما، یخچال فریزر ها و ربات های تمیزکننده هوشمند باشد.

به عبارت دیگر، فوشیا میتواند تغییراتی در آینده IoT یا اینترنت اشیا به وجود بیاورد. اینترنت اشیا را میتوان اینگونه خلاصه کرد: حضور دستگاه های هوشمند در همه جا، به منظور اتوماتیک سازی فرآیند های موجود در خانه. (فرض کنید که میتونین با یخچال یا اجاق گاز توی خونه یا از راه دور حرف بزنین و بگین چه چیزی میخواین تا برای شما آماده بکنن). این آینده ای است که پیش روی ما قرار دارد و به سمت آن در حرکت هستیم. آماده شدن برای این تغییرات، برای هر کمپانی پیشرو ضروری است. سیستم عامل گوگل فوشیا میتواند به سیستم عامل های موجود این امکان را بدهد که همه این سیستم های هوشمند را به یکدیگر متصل کنند و آنها را در اختیار یک دستگاه بزرگتر برای کنترل کردن قرار بدهند.

به همین روال، گوگل فوشیا با قابلیت مقیاس پذیری خود میتواند روی دستگاه های بزرگتری مانند لپتاپ ها و کامپیوتر ها استفاده بشود و میتواند از معماری های ARM، MIPS و پردازنده های ۳۲ بیتی پشتیبانی کند. سیستم عامل فوشیا همچنین توانایی پشتیبانی از Dart و Flutter را دارد. دارت یا Dart زبان اسکریپت نویسی اختصاصی گوگل است که برای ساختن چندین سرویس اختصاصی گوگل مانند گوگل ادوردز از آن استفاده شده است. Flutter ابزاری است که میتواند اپلیکیشن های موبایل کراس پلتفرم و با عملکرد بالا را با استفاده از Dart بسازد. این روشی است ک برای تولید اپلیکیشن ها در آینده استفاده میشود. خود Flutter هنوز نوپا است و ورژن بتای آن تولید شده است، پس آیا میتوان گفت همه اینها بخشی از آن نقشه بزرگ گوگل هستند؟ من نمیتوانم به طور قطعی بگویم که آیا گوگل در حال کار بر روی یک پروژه ی جامع است یا میخواهد موارد معمولی ای را بسازد.

تصویر لاک اسکرین

بنابراین، میتوان به این ماجرا به عنوان یک حرکت برای کم کرد فاصله بین مخاطبان و یکپارچه کردن اندروید و کروم او اس نگاه کرد. نزدیک کردن با معرفی یک سیستم عامل سوم! از کارهایی که فقط گوگل انجام میدهد.

شاید عجیب باشد، اما این حرکت از مدت ها قبل برای گوگل پیش بینی میشد. زمانی با پروژه ای به نام اندرومدا (Andromeda) سعی داشتند که این کار را انجام بدهند. (این پروژه مختومه شد). اندرومدا قصد داشت بصورت خاص، ویژگی های کروم او اس را به اندروید بیاورد. همچنین انتظار میرفت روی سخت افزار هایی که شایعه شده بود هم ظاهر شود. مانند لپتاپ های Bison که احتمالا آنها هم مختومه شده اند.

در حال حاضر، ما باید منتظر باشیم سیستم عامل کروم بتواند برنامه های اندروید را اجرا کند. به هرحال طبق گفته های استفان هال، یکی از کارکنان گوگل، منابعی در گوگل گفته اند که فوشیا یک “جانشین معنوی” در آن پروژه است. این نشان میدهد که سازگاری متقابل (Cross-compatibility) یک نیروی محرک قوی میباشد. حتی اگر یک سیستم عامل از ابتدا بصورت کاملا متفاوت ساخته شده باشد. پس در این لحظه همه چیز ممکن است. این یعنی که فوشیا حتی میتواند یک پروژه مختومه دیگر باشد!


کاربرد گوگل فوشیا در کجاست؟

رابط کاربری موبایل فوشیا در حال حاضر، آرمادیلو (Armadillo) نام دارد و هنوز در مراحل ابتدایی خود ب سر میبرد. گفته میشود که دارای قابلیت ها و ظرفیت های چشمگیری میباشد و متخصصان و هکر ها به سختی میتوانند آنرا روی گوشی های موبایل، تبلت ها و کامپیوتر ها اجرا کنند.

اگر بتوانید این فرآیند را پشت سر بگذارید، چه چیزی انتظار شما را میکشد؟

خب در حال حاضر، صفحه اصلی فوشیا در یک لیست عمودی از اپلیکیشن ها خلاصه میشود. یکی از این اپلیکیشن ها یک کارت پروفایل است که شامل نام، عکس، یک سری تنظیمات ساده و تاریخ و زمان میشود. میتوانید آن را در پایین صفحه پیدا کنید. همچنین یک ابزار برای جستجو و یک کیبوردی که شباهت زیاد ولی امکانات بسیار کمتری از GBoard دارد هم درون آن قرار گرفته اند.

کیبورد در فوشیا

تا امروز، هیچ اپلیکیشن واقعی برای آن وجود ندارد و اگر در لیستی که نشان داده میشود، موردی را انتخاب کنید، یک سری کد برای شما نمایش داده میشوند. نکته جالب این است که شما میتوانید همین الان هم از قابلیت های چشمگیر مولتی تسکینگ این سیستم بهره ببرید. اگر یک اپلیکیشن را بگیرید و روی یک اپلیکیشن دیگر بیاندازید، به شما پیشنهاد میدهد که هردوی آنها را با استفاده از قابلیت Split-Screen باز بکند در حالی که یکی از آنها نیمه بالایی و دیگری نیمه پایینی صفحه را اشغال کرده باشند. همچنین اگر شما با صفحه اصلی برگردید (با استفاده از یک نقطه که در وسط قسمت پاییینی صفحه قرار گرفته است)، میتوانید سومین و حتی چهارمین اپلیکیشن را برای باز شدن به گروه قبلی اضافه کنید تا از همه آنها بصورت همزمان استفاده کنید. همچنین میتوانید حالتی را انتخاب کنید که کل صفحه به یک اپلیکیشن اختصاص داده شود و در تب های جداگانه، بقیه اپلیکیشن ها قرار بگیرند.

من از وجود این ویژگی ها برای مولتی تسکینگ بسیار راضی هستم. شاید در آینده، گوگل فوشیا مانند اندروید از لانچر های غیر رسمی هم پشتیبانی بکند. (یعنی واقعا قراره اندروید به یک نوستالژی تبدیل بشه؟).

اگر فوشیا را روی دسکتاپ نصب کنید، با رابط کاربری ای به نام “کپی بارا” یا “Capybara” روبرو میشوید که تفاوت های کمی با مورد قبلی دارد. اطلاعات کمی درباره این سیستم عامل وجود دارند، اما این یک مثال خوب برای نشان دادن قابلیت مقیاس پذیری گوگل فوشیا میباشد. به نظر میرسد که مانند ویژگی پیوستگی در ویندوز کار کند: یعنی رابط کاربری با توجه به سایز صفحه نمایشی که در حال اجرای سیستم عامل است، تغییر میکند. Capybara برای استفاده از موس و کیبورد ساخته شده است و مانند سیستم عامل کروم است که تسکبار، دکمه Action و آپشن ها به گوشه آن اضافه شده اند. به نظر میرسد اپلیکیشن ها در پنجره های قابل کشیده شدن اجرا شوند.

رابط کاربری capybara

شما میتوانید از دموی آنلاین Capybara استفاده کنید که تصویر آن در بالا آمده است. این دمو توسط اعجوبه با استعداد ۱۳ ساله به نام Noah Cain ساخته شده است. در نظر داشته باشید چیزی که خواهید دید یک نسخه نظری و بسیار پایه ای میباشد که قادر به انجام هیچ کاری نیست. این نسخه شدیدا با توسعه های بعدی تغییر خواهد کرد.


جمع بندی افکار و گفته ها

برای یادآوری، همه چیزی که ما میدانیم این است:

  • گوگل فوشیا یک سیستم عامل در دست توسعه توسط گوگل است، اما هنوز راه زیادی تا تکمیل شدن دارد.
  • این سیستم عامل بر اساس هسته Zirkon ساخته شده است که باعث میشود به شدت مقیاس پذیر و ایمن باشد.
  • شایعه شده است که یک جایگزین معنوی برای Andromeda میباشد و بر روی سازگاری متقابل تاکید زیادی دارد.
  • تا کنون دو رابط کاربری برای موبایل و دسکتاپ برای آن عرضه شده اند.
  • در حال حاضر هیچ دلیل منطقی برای نصب کردن فوشیا بر روی دستگاه هوشمند شما وجود ندارد مگر اینکه خیلی کنجکاو باشید. به دلیل وجود نداشتن هیچگونه اپلیکیشن برای این سیستم عامل، نمیتوانید کار خاصی را بعد از نصب با آن انجام بدهید.

سوال بزرگ این است که چه زمانی فوشیا جایگزین اندروید و کروم میشود؟ آیا این اتفاق اصلا قرار است رخ بدهد؟ همانطور که گفته شد لازم نیست به این زودی ها نگران این مورد باشید و از یادگیری برنامه نویسی اندروید دست بکشید.

محیط fuchsia

با توجه به اینکه اندروید پراستفاده ترین سیستم عامل در جهان است، به نظر عاقلانه و منطقی نمی آید که برای متحد کردن کاربران از آنها بخواهیم به این زودی به این محیط ناشناخته جهش کنند. اما از طرفی گوگل چندین بار با خودش رقابت کرده و حتی بعضی از بازار های خودش را هم در این راه از بین برده است، پس نمیتوان در این مورد هم اظهار نظر قطعی کرد.

به هر صورت، فوشیا در اولین مراحل ساخت و تولید خودش قرار دارد. به همین دلیل حداقل تا یکسال آینده انتظار نمیرود بصورت پیشفرض روی هیچ سخت افزاری نصب بشود.

اگر کمپانی گوگل، سیستم عامل فوشیا را آرام آرام در بازار خانه های هوشمند (یعنی جایی که برنامه نویس های مشتاق حضور پیدا کرده اند) معرفی کند و بعد آن را برای دستگاه های بزرگتر ارائه بدهد، ممکن است بتواند موفق بشود. اگر آنها به سختی کار کنند تا سازگاری متقابلی با اپلیکیشن ها ی اندروید و سیستم عامل کروم داشته باشند، و همچنین رابط کاربری را قابل فهم تر، بهتر و متفاوت تر بکنند، احتمال این موفقیت بسیار بیشتر میشود. اما اگر بخواهند در شرایط نامناسبی گوگل فوشیا را بر ما تحمیل بکنند، قطعا شاهد از بین رفتن این پروژه خواهند بود.

به هر صورت، فوشیا در اولین مراحل ساخت و تولید خودش قرار دارد. به همین دلیل حداقل تا یکسال آینده انتظار نمیرود بصورت پیشفرض روی هیچ سخت افزاری نصب بشود. حتی اگر زمانی برسد که دستگاه ها شروع به استفاده از فوشیا بکنند، حتما مدتی طول خواهد کشید تا بتواند به رقابت با دیگر سیستم عامل ها وارد بشود.

اما ما هیچوقت از حدس زدن دست نمیکشیم. به نظر شما گوگل قرار است با فوشیا چکار بکند؟ شما از یک سیستم عامل که پتانسیل جایگزینی برای اندروید را داشته باشد چه چیزهایی میخواهید؟ آیا از چیزی که در این مقاله خواندید خوشتان آمد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا