نماد سایت برنامه چی | Barnamechi

جلسه هفتم – دیتا تایپ چیست؟ معرفی دیتا تایپ های زبان جاوا

دیتا تایپ ها در زبان جاوا

در زبان های برنامه نویسی و همینطور زبان جاوا، همیشه با اطلاعات درگیر هستید و باید بتوانید عملیات مختلف را روی این داده ها انجام بدهید. خود این دیتاهایی که قرار است با آنها کار کنیم دارای دسته بندی های متفاوتی هستند. مثل یک عدد مانند ۲ با یک کاراکتر مانند c هیچوقت در یک دسته بندی قرار نمیگیرند. برای طبقه بندی این داده ها، قسمتی تحت عنوان Data Type در برنامه نویسی وجود دارد. برای آشنایی با دیتا تایپ های زبان جاوا، با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: tutorialspoint)

در این مقاله سرفصل های زیر بررسی میشوند:
ارتباط متغیر و Data Type
دیتا تایپ های اولیه یا Primitive
byte (بایت)
short
int
long
float
double
boolean
char
دیتا تایپReference  (مرجع)
Literal های جاوا
دانلود فایل PDF این جلسه


ارتباط متغیر و Data Type

متغیر ها چیزی به جز فضای رزرو شده در حافظه برای نگه داری مقدار نیستند. به عبارت دیگر وقتی یک متغیر را در هنگام کدنویسی تعریف میکنید، یک مقدار فضا را در حافظه رزرو میکنید. بر اساس نوع داده (دیتا تایپ) متغیر، سیستم عامل مقدار مموری مورد نیاز را مشخص میکند و تصمیم میگیرد که چه چیزهایی میتواند در این فضای مشخص شده، ذخیره شود. بنابراین با مشخص کردن دیتا تایپ های مختلف برای متغیر ها، میتوانید عدد صحیح (Integer)، عدد اعشاری (decimal) یا کاراکتر (Character) در آنها ذخیره کنید. دو نوع دیتا تایپ در جاوا وجود دارد:


دیتا تایپ های اولیه یا Primitive

در زبان جاوا از هشت نوع دیتا تایپ Primitive پشتیبانی میشود. دیتا تایپ های Primitive توسط زبان برنامه نویسی از قبل تعریف شده اند و با استفاده از یک کلمه کلیدی (Keyword) نامگذاری شده اند. با برنامه چی همراه باشید تا نگاه دقیقی به این ۸ نوع دیتا تایپ بیاندازیم.


byte (بایت)

مثال:

Byte a = 100, byte b = -50

Short

مثال:

Short s = 10000, short r = -20000

int

مثال:

int a = 100000, ont b = -200000

long

مثال:

Long a = 100000L, long b = -200000L

float

مثال:

float f1 = 234.5f

double

مثال:

double d1 = 123.4d

boolean

مثال:

boolean one = true

char

مثال:

char letterA = ‘A’

دیتا تایپ Reference (مرجع)

متغیر های مرجع (Reference Variables) با استفاده از Constructor های تعریف شده در کلاس ها تولید میشوند. (اگر با متد های سازنده آشنا نیستید، درس قبلی را مطالعه بفرمایید). از این متغیر ها برای دسترسی به ابجکت ها استفاده میشود. این متغیر ها از یک نوع خاص تعریف میشوند که نمیتوانیم بعدا آنها را تغییر بدهیم. برای مثال Employee، Puppy و غیره.

Animal animal = new Animal(“cat”);

یک object را اینگونه در زبان جاوا تعریف میکنیم. در اینجا animal یک متغیر مرجع است که درون آن یک آبجکت (یا یک Instance که معنی نمونه میدهد)، از کلاس Animal قرار میگیرد.
برای توضیح کامل تر به عکس زیر توجه کنید:


Literal های جاوا

یک literal تکه ای از سورس کد است که یک مقدار ثابت را نشان میدهند. این مقادیر ثابت بدون هیچگونه محاسباتی، بصورت مستقیم در کد قرار میگیرند. Literal ها میتوانند به همه انواع Primitive ها اختصاص داده بشوند. برای مثال:

byte a = 68;
char a = 'A';

byte، int، long و short میتوانند در سیستم اعداد دسیمال (مبنای ۱۰)، هگزادسیمال (مبنای ۱۶) و اکتال (مبنای ۸) بکار بروند.
مقدار پیشفرض ۰ برای زمانی که از سیستم اعداد اکتال استفاده میکنید، و مقدار ۰x برای هنگامی که از سیستم اعداد هگزادسیمال استفاده میکنید، کاربرد دارند. برای مثال:

int decimal = 100;
int octal = 0144;
int hexa =  0x64;

Literal های رشته ای (string) در زبان جاوا مانند بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر، با کنار هم قرار دادن تعدادی از کاراکتر ها درون علامت نقل قول دوتایی (Double Quotation) تعریف میشوند. نمونه هایی از literal های رشته ای را در زیر مشاهده میکنید:

"Hello World"
"two\nlines"
"\"This is in quotes\""

Literal هایی که از جنس char یا string باشند، میتوانند همه کاراکتر های Unicode (یک استاندارد جهانی برای کاراکتر ها) را درون خود قرار بدهند. برای مثال:

char a = '\u0001';
String a = "\u0001";

همچنین زبان جاوا از یک سری کاراکتر خاص برای کنترل string و char پشتیبانی میکند. اگر این کاراکتر ها را درون رشته بنویسید، اعمال خاصی انجام خواهد شد که آنها را ی یکی به شما معرفی میکنیم. در ادامه جدول آنها را مشاهده میکنید:

NotationCharacter Represented
\nNewline (0x0a)
\rCarriage return (0x0d)
\fFormfeed (0x0c)
\bBackspace (0x08)
\sSpace (0x20)
\ttab
\”Double quote
\’Single quote
\\backslash
\dddOctal character (ddd)
\uxxxxHexadecimal UNICODE character (xxxx)

دانلود فایل PDF این جلسه


جلسه بعد چه چیزی یاد میگیریم؟

در این جلسه از دوره آموزش جاوا بصورت پایه ای با دیتا تایپ ها آشنا شدیم و در جلسه بعدی با انواع مختلف و کاربرد های آنها آشنا میشویم. جلسه بعدی به شما فهم خوبی از اینکه چطور این موارد را در کلاس ها، اینترفیس ها و غیره در برنامه نویسی جاوا استفاده کنیم، میدهد.

خروج از نسخه موبایل