نماد سایت برنامه چی | Barnamechi

فریم ورک چیست؟ در برنامه نویسی اندروید چه نقشی دارد؟

فریم ورک چیست

فریم ورک چه چیزی است و چرا برای برنامه نویسی به آن احتیاج داریم؟ چه تاثیراتی بر اپلیکیشن ما خواهند داشت؟ اگر شما هم مثل من برای شروع برنامه نویسی از دوستتان که دانشجو ی نرم افزار است سوال کرده باشید، یکی از کلمه هایی که آن را زیاد میشنوید framework خواهد بود. برای آشنایی کامل با فریم ورک با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: Developer-Interview)

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
معنی framework چیست؟
framework به چه دردی میخورد؟
چه معماری هایی برای framework های اندروید وجود دارند؟
MVC
MVP
MVVM
چه تاثیراتی بر روی اپلیکیشن ما دارد؟
معروف ترین framework های اندروید چه چیزهایی هستند؟


معنی فریم ورک چیست؟

معنی دقیق Frame Work به زبان فارسی میشود چهارچوب کاری. فریم ورک ها در همه ی کارها وجود دارند و ما در این مقاله قصد داریم frameworkهای برنامه نویسی، و به خصوص برنامه نویسی اندروید را بررسی کنیم. framework هایی که در علم برنامه نویسی با آنها روبرو میشویم مجموعه ای از قوانین و کتابخانه های مخصوص آن زبان هستند.

برای برنامه نویسی اندروید، معمولا ما از فریم ورک ماشین مجازی جاوا استفاده میکنیم. (آموزش نصب ماشین مجازی جاوا، JVM، را میتوانید در دوره ی رایگان سایت برنامه چی ببینید. برای ثبت نام در این دوره اینجا کلیک کنید).


فریم ورک به چه دردی میخورد؟

فریم ورک یک چهار چوب کلی برای ساخت برنامه در اختیار ما قرار میدهد. به عنوان مثال وقتی برنامه ای را به زبان جاوا یا کاتلین برای اندروید میسازیم، نیاز است که بتوان این برنامه را روی سیستم عامل (یعنی اندروید) اجرا کرد. به همین دلیل اپلیکیشن ما باید از یک سری قوانین و قاعده ها تبعیت کند که مشکلی برای اجرا نداشته باشد.

این قوانین به نام framework شناخته میشوند. به زبان ساده تر framework ها یک واسطه میان برنامه و سیستم عامل به حساب می آیند.


چه معماری هایی برای فریم ورک های اندروید وجود دارند؟

یکی از اولین مراحلی که در ساخت برنامه ها باید انجام دهیم، انتخاب فریم ورک و نوع معماری آنهاست. معماری به این معنی است که یک framework از چه قواعدی برای دسته بندی کد های موجود در برنامه استفاده میکند. معماری های متفاوتی برای برنامه های اندرویدی وجود دارد. سه مورد از پر استفاده ترین آنها، MVC، MVP و MVVP نام دارند.


معماری MVC

MVC مخفف سه کلمه ی Model – View – Controller میباشد. View همه ی کدهای مربوط به نمایش اطلاعات به کاربر را شامل میشود. Controller اطلاعات را از کاربر دریافت کرده و آنها را پردازش میکند. Model همه ی اطلاعات را تایید کرده و آنرا روی دیتابیس ها ذخیره میکند.


معماری MVP

MVP از سه کلمه ی Model – View – Presenter تشکیل شده است. این معماری از MVC الگو برداری شده و در حال رشد و محبوب شدن میباشد. هرچند اطلاعات بسیار کمی از ساختار آن در دسترس است، اما روز به روز افراد بیشتری از آن استفاده میکنند.


معماری MVVM

MVVM مخفف کلمات Model – View – View – Model است. این مدل با الگو گرفتن از دو معماری قبلی، یعنی MVC و  MVPساخته شده است. ایده ی اصلی اش این است که اطلاعات مربوط به نمایش را از اطلاعات کاری جدا کند بصورتیکه کاملا بتوان آنها را از یکدیگر تشخیص داد.
 


استفاده از فریم ورک چه مزایایی دارد؟


استفاده از فریم ورک چه معایبی دارد؟

معروف ترین فریم ورک های اندروید چه چیزهایی هستند؟

برای برنامه نویسی اندروید هم فریم ورک های متفاوتی وجود دارند. قبل از ساختن برنامه باید با این framework ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کنید. framework های موجود تا زمان نگارش این مقاله (سال ۲۰۱۷) این موارد هستند:


نظر شما چیست؟

با توجه به امنیت و سادگی استفاده از framework و از طرفی محدودیت های خاص آن، آیا استفاده از framework را پیشنهاد میکنید؟ نظر خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خروج از نسخه موبایل