اندروید تی وی

اندروید تی وی (Android TV) نقدو بررسی کامل و ویژگی ها


چند سالی است که شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل و اپل قصد ورود به دنیای تلویزیون ها را دارند. تلویزیون های هوشمند هم میتوانند بسیار جذاب باشند اما تا به حال نتوانسته اند اندازه سایر وسایل هوشمند فراگیر بشوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم عامل گوگل به نام اندروید تی وی بپردازیم. با برنامه چی همراه باشید. (منابعی که از آنها استفاده شده است: androidauthority و digiato)

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
تاریخچه ی اندروید تی وی
اندروید تی وی چیست؟
چگونه میتوان از اندروید تی وی استفاده کرد؟
تلویزیون های دارای اندروید تی وی
استفاده از ست تاپ باکس (Set-top Box)
NVIDIA Shield Android TV
Razer Forge TV
Xiaomi Mi Box
در اندروید تی وی چه امکاناتی در دسترس شماست؟
پخش آنلاین ویدئو و موسیقی
بازی های تک نفره و چند نفره
دستیار صوتی گوگل
انتقال تصویر از روی گوشی به تلویزیون
پلی استور


تاریخچه ی اندروید تی وی

تاریخچه اندروید تی وی


اولین تلاش گوگل برای ورود به بازار تلویزیون ها، Google TV نام داشت. برای توسعه ی گوگل تی وی، یک تیم مستقل در حال فعالیت بودند. به همین دلیل اغلب برنامه ها و ویژگی هایی که توسعه میدادند، با گوشی های هوشمند اندرویدی هماهنگی نداشت. البته در ابتدا عدم وجود یکپارچگی میان همه ی محصولات مستقل گوگل مشاهده میشد.

به دلیل عدم هماهنگی، کارکرد ضعیف Google TV و نبودن برنامه های مناسب، این پروژه شکست خورد. اتفاق خوبی که با ارائه ی اندروید ۶ افتاد این بود که همه ی تیم های گوگل با یکدیگر هماهنگ شدند. در نتیجه مشکل هماهنگ نبودن محصولات اندرویدی مثل “اندروید ور” بسیار بهبود پیدا کرد.

بعد از آن هم نام Google TV به Android TV تغییر پیدا کرد. اندروید تی وی در کنفرانس I/O گوگل سال ۲۰۱۴ معرفی شد. Android TV جایگزین بسیار مناسبی برای گوگل تی وی به حساب می آید.


اندروید تی وی چیست؟

اندروید تی وی چیست؟


اندروید تی وی یک سیستم عامل ساخته شده توسط گوگل میباشد که برای نمایش روی تلویزیون ها بهینه شده است. با به روز رسانی های مداوم گوگل از سال ۲۰۱۴ تا الان، اندروید تی وی به قابلیت های زیادی مجهز شده است. با Android TV میتوانید از سرویس های ارائه ی محتوا، مثل موسیقی و فیلم، استفاده کنید.

اکنون تلویزیون های کمپانی مشهوری مانند Sony و Sharp به صورت پیشفرض دارای اندروید تی وی میباشند.


چگونه میتوان از اندروید تی وی استفاده کرد؟

چگونه میتوان از اندروید تی وی استفاده کرد؟


چندین راه برای اینکه اندروید تی وی را به تلویزیون خود بیاورید وجود دارد. این سیستم عامل هم مانند بقیه ی محصولات گوگل، در اختیار همه ی شرکت های سازنده قرار دارد. بنابراین، محصولات متفاوتی هم از طرف شرکت های مختلف برای اندروید تی وی ارائه شده است. در ادامه به بررسی بهترین آنها میپردازیم.


تلویزیون های دارای اندروید تی وی

تلویزیون های دارای اندروید تی وی


این سیستم عامل جای خود را در شرکت های بزرگ سازنده ی تلویزیون باز کرده است. اکنون تمامی تلویزیون های جدید شرکت Sony و Sharp، بصورت پیشفرض دارای اندروید استودیو هستند. اگر میخواهیم تلویزیون جدید بخرید و از امکانات بسیار خوبی برخوردار شوید، مطمئن شوید که اندروید استودیو را داشته باشد.

از بهترین تلویزیون هایی که همراه Android TV عرضه میشوند میتوان به سری Bavaria از شرکت سونی و AQUOS از کمپانی شارپ اشاره کرد.


استفاده از ست تاپ باکس (Set-top Box)

استفاده از ست تاپ باکس (Set-top Box)


اگر قصد ندارید تلویزیون فعلی خو را تعویض کنید و میخواهید اندروید استودیو را داشته باشید، میتوانید یک ست تاپ باکس بخرید. ست تاپ باکس وسیله ای است که دارای سخت افزار قدرتمندی میباشد و اندروید استودیو روی آن نصب شده است. با متصل کردن تلویزیون به این دستگاه، تلویزیون خود را هوشمند میکنید.

خریدن ست تاپ باکس بهترین راه برای لذت بردن از اندروید تی وی میباشد. زیرا معمولا قطعات سخت افزاری موجود در تلویزیون ها قدرت زیادی ندارند. پس نمیتوان برای اجرای برنامه ها و بازی های سنگین روی آنها حساب کرد. اما در عوض ارائه ی Set-top Box از طرف شرکت های قدرتمند فناوری (مثل NVIDIA و Razer)، میتواند پشتیبان محکمی برای اندروید تی وی باشد.


NVIDIA Shield Android TV

NVIDIA Shield Android TV اندروید تی وی


گرانترین ست تاپ باکس ارائه شده برای اندروید تی وی، انویدیا شیلد میباشد. اما نکته ی مهم این است که این دستگاه فقط برای تماشایی فیلم از طریق اینترنت معرفی نشده است. انویدیا شیلد مخصوص بازی و گیمر هاست. دارای یک پردازنده ی NIVDIA Tegra X1 و گرافیک ۲۵۶ هسته ای Maxwell به همراه ۳ گیگابایت رم میباشد. با این تفاسیر میتوان گفت که قیمت آن قابل قبول است.

NVIDIA Shield میتواند از نمایشگر های ۴k پشتیبانی کند. همچنین در کنار عملکرد نرم و روان آن میتواند همه ی بازی های اندرویدی را اجرا کنید. (حتی بازی هایی با کیفیت PC).


Razer Forge TV

Razer Forge TV اندروید تی وی


کمپانی Razer به ساخت ابزار های فوق العاده برای بازی مشهور است. این ست تاپ باکس تنها رقیب جدی برای انویدیا شیلد محسوب میشود. اما در مقایسه با آن از قدرت سخت افزاری کمتری برخوردار است. پردازنده ی اسنپدراگون ۸۰۵، ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی مشخصات این دستگاه هستند.

در مقایسه با اندروید شیلد، ریزر فورج از کیفیت ۴k و بازی های بسیار با کیفیت در حد PC پشتیبانی نمیکند. به همین دلیل قدرت سخت افزاری کمتری هم نیاز دارد. بنابراین عملکرد آن کاملا قابل قبول است و کمبودی در آن حس نمیشود. در حال حاضر از لحاظ تعادل بین قیمت و امکانات، Razer Forge بهترین گزینه است.


Xiaomi Mi Box

Xiaomi Mi Box اندروید تی وی


ست تاپ باکس شیائومی ارزان تر از دو مورد قبلی است و نمیتوانیم انتظار قدرت سخت افزاری بالاتری از آن داشته باشیم. پردازنده ی Cortex-A53 و گرافیک Mail 450 به همراه ۲ گیگابایت حافظه داخلی، سخت افزار آن را تشکیل داده اند. نقطه ی قوت Mi Box در توانایی پشتیبانی از تلویزیون های ۴k تا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه میباشد.


در اندروید تی وی چه امکاناتی در دسترس شماست؟

در ادامه درباره ویژگی ها و امکاناتی که از طریق Android TV در اختیار شماست سرفصل های مهم را بررسی میکنیم.


پخش آنلاین ویدئو و موسیقی

پخش آنلاین ویدئو و موسیقی اندروید تی وی


اندروید تی وی این امکان را به شما میدهد که از سرویس های پخش آنلاین مثل Netflix، Hulu و Spotify مستقیما روی تلویزیون استفاده کنید. این سرویس های اینترنتی با محتوای بسیار زیاد و با کیفیت خود، تلویزیون ها را کارآمد تر از همیشه میکنند.
البته در ایران و در سال ۲۰۱۷، متاسفانه ما هنوز با مشکلاتی مثل ترافیک مصرفی و هزینه ی بسیار زیاد اینترنت دست و پنجه نرم میکنیم. با این وجود بعضی از اپراتور ها برای برخی از این سرویس های بومی، ترافیک رایگان عرضه میکنند. اما باز هم در زمینه ی ارائه محتوای کافی و با کیفیت، راه درازی را در پیش داریم.


بازی های تک نفره و چند نفره

بازی اندروید تی وی


در صفحه ی چند ده اینچی تلویزیون ها به راحتی میتوان بازی کرد. بازی های جدید میتوانند صفحه تلویزیون را تقسیم بندی کنند. این یعنی میتوان بصورت دو یا چند نفره با تلویزیون بازی کرد. هنوز بازی های زیادی برای استفاده از این امکان بهینه سازی نشده اند، اما به زودی شرکت های سازنده برای این کار اقدام میکنند. زیرا تجربه ی بازی کردن روی تلویزیون بسیار لذت بخش تر از گوشی اندروید است.


دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل اندروید تی وی


شرکت گوگل در تلاش برای راحت تر کردن ارتباط با تلویزیون های هوشمند اندرویدی، دستیار صوتی خود را برای اندروید تی وی در نظر گرفته است. با توجه به امکانات بسیار زیاد Google Assistant و توانایی کنترل اشیاء آن، امتیازی بزرگ برای اندروید استودیو محسوب میشود.


انتقال تصویر از روی گوشی به تلویزیون

انتقال تصویر از روی گوشی به تلویزیون اندروید تی وی


اندروید تی وی این امکان را به شما میدهد تا تصاویر نشان داده شده روی صفحه گوشی اندرویدی خود را به صورت زنده روی تلویزیون نمایش دهید. برای اینکار فقط لازم است از طریق wifi ارتباط بین موبایل و تلویزیون (یا ست تاپ باکس) را برقرار کنید. بعد از آن میتوانید هرچیزی که روی موبایل نشان داده میشود را روی تلویزیون هم ببینید.


پلی استور

پلی استور اندروید تی وی


یکی از عوامل شکست خوردن پروژه ی Google TV نبود اپلیکیشن های مناسب برای آن بود. به همین خاطر گوگل برای اندروید تی وی در کنار هماهنگی با بقیه ی سیستم عامل های اندروید، دسترسی نامحدود به Play Store را هم در نظر گرفته است. برنامه های کاربردی زیادی برای Android TV روی پلی استور قرار دارد و میتوانید از آنها استفاده کنید.

نظر شما درباره ی آینده ی تلویزیون های هوشمند چیست؟ به نظر شما تجربه کاربری با آنها تا چه اندازه پخته شده و نیاز به چه مواردی دارد؟ اگر تجربه ی کارکردن با تلویزیون های هوشمند را دارید آنرا در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا