چرا به اپلیکیشن موبایل نیاز داریم؟

اغلب کسب و کار های نوپا و متوسط، امروزه به فکر ارائه اپلیکیشن افتاده اند. حتی بیزینس های قدیمی تر و با سابقه نیز متوجه شده اند که بدون اپلیکیشن های موبایل، میتوانند به راحتی بخش بسیار بزرگی از مشتریان خود را از دست بدهند. آنها میدانند خدماتی که میتوان با استفاده از اپلیکیشن به مشتریان ارائه کرد، بسیار بیشتر از راه های سنتی یا حتی یک وبسایت تجاری است. فکر میکنید چرا نیاز به اپلیکیشن رو به افزایش است؟ با برنامه چی همراه باشید. پاسخ سوالات شما در این مقاله قرار دارد.

قصد داریم موارد زیر را با یکدیگر بررسی کنیم:
گذشته ها، بدون اپلیکیشن موبایل
آمار جالب استفاده از اپلیکیشن موبایل
اپلیکیشن موبایل یا صفحه وب؟
مقایسه وبسایت و اپلیکیشن موبایل
وبسایت چه مزایایی دارد؟
وبسایت چه اشکالاتی دارد؟
اپلیکیشن موبایل چه مزایایی دارد؟
صمیم گیری: اپلیکیشن موبایل یا وبسایت؟


ویدئو: چرا به اپلیکیشن موبایل نیاز داریم؟


گذشته ها، بدون اپلیکیشن موبایل

بیایید هشت یا ۱۰ سال پیش را به خاطر بیاوریم (مثلا حوالی سال ۲۰۰۰ یا ۱۳۷۸). زمانی که موبایل های هوشمند به اندازه کافی هوشمند نبودند و سهمی از وبگردی یا جستجوی اینترنتی را نمیتوانستند به خود اختصاص دهند. یعنی همن زمانی که همه استفاده ما از موبایل های موجود، نهایتا به دیدن فیلم و گوش کردن موسیقی یا چند بازی بسیار ساده و ابتدایی محدود شده بود. نه اپلیکیشن های قدرتمندی وجود داشتند، نه خدماتی براساس اپلیکیشن های موبایل ارائه میشد و هیچ خبری از شبکه های اجتماعی به گستردگی امروز نبود.

گذشته ها، بدون اپلیکیشن موبایل

مردم با استفاده از کامپیوتر ها به اینترنت گردی میپرداختند و همه وبسایت ها در پی ارائه خدمات جدیدی بودند تا مشتریان را راضی نگهدارند. مردم هم برای همه کارهای اینترنتی با استفاده از مرورگر کامپیوتر اقدام میکردند.

اما امروزه اوضاع به کلی فرق دارد. خدمات بسیار زیادی در فضای اینترنت ارائه میشوند. بیشتر این خدمات هم از طریق موبایل قابل دسترسی هستند. زیرا دیگر با موبایل های ضعیف سر و کار نداریم. امروز با ظهور تکنولوژی های نوین سخت افزاری و همچنین ساخته شدن پلتفرم های قدرتمند موبایل مانند سیستم عامل های اندروید و iOS، گوشی های هوشمند توانایی انجام بسیاری از کارهای کامپیوترهای رومیزی و دسکتاپ ها را برای ما دارند. خدماتی که زندگی را برای ما بسیار آسان تر کرده اند. همچنین مردم هم برای دسترسی به اینترنت دیگر محدود به کامپیوتر نیستند. حتی میتوانیم بگوییم جریان کاملا برعکس شده است.


آمار جالب استفاده از اپلیکیشن موبایل

با ظهور گوشی های هوشمند و فراگیر شدن آنها، وبگردی و ارائه خدمات وارد فاز جدیدی شده است. فراگیر شدن گوشی های هوشمند به حدی پیشرفت کرده که تعدادشان از افراد کره زمین بیشتر شده است! امروزه کمتر خانواده ای را پیدا میکنید که گوشی های هوشمند درون آنها وجود نداشته باشد.

کشورهایی با بیشترین کاربران اینترنت
رشد کاربران اینترنت
ضریب نفوذ اینترنت
زمان مصرف شده در رسانه های دیجیتال
مقدار زمان مصرف شده در شبکه های اجتماعی
تولید تصاویر اینترنتی
زمان مصرف شده در تلویزیون و موبایل
ویدئوهای دیده شده در رسانه های دیجیتال

در این میان همه آمار های جهانی اتفاق نظر دارند که وبگردی با موبایل، از کامپیوتر پیشی گرفته است. بنا به آماری که از سایت های معتبری مانند گوگل منتشر شده، گوشی های هوشمند حدود ۶۰ درصد وبگردی ها را تصاحب کرده اند. شرکت های بزرگ هم کاملا به این تغییر آگاهی دارند و رقابت جدید را در بازار اپلیکیشن موبایل میبینند.


اپلیکیشن موبایل یا صفحه وب؟

این سوال به یکی از بزرگترین مشکلات صاحبان کسب و کار تبدیل شده است. این که اپلیکیشن موبایل را درست کنیم یا یک وبسایت اصولی داشته باشیم؟ در ابتدا باید ببینیم که مزایا و معایب هردوی آنها چه چیز هایی است تا بتوانیم نتیجه گیری درستی داشته باشیم.


مقایسه وبسایت و اپلیکیشن موبایل

همه ما با مزایای داشتن یک وبسایت برای بیزینس خود آشنا هستیم. حتی امروزه سایت های تجاری ارزشی بسیار بیشتر از مغازه های تجاری پیدا کرده اند. زیرا داشتن یک وبسایت میتواند یک نسخه تجاری و آنلاین از فروشگاه یا کسب و کار شما بسازد که دیگر به محله و شهر و کشورتان محدود نیست. همه دنیا میتوانند آن را به راحتی هرچه تمام تر مشاهده کنند. بسیاری از افراد ثروتمند دنیا هم از طریق ارائه محصولات و خدمات اینترنتی به موفقیت رسیده اند. افرادی مانند بیل گیتس، جف بزوس، مارک زاکربرگ و … با استفاده از خدمات آنلاین ثروت آفرینی کرده اند.

اپلیکیشن یا وبسایت

پس دیگر زمان اینکه بخواهید در گوشه شهرتان (بخوانید کنج عزلت) یک کسب و کار راه اندازی کنید و انتظار موفقیت های بزرگ داشته باشید گذشته است. امروز باید بتوانید از این امکانات بسیار گسترده و قدرتمند نهایت استفاده را  ببرید. پس اگر تا امروز این کار را نکرده اید، حتما به روز شوید. خب حالا باید کدام یک را انتخاب کنید؟ اپلیکیشن موبایل یا وبسایت؟


وبسایت چه مزایایی دارد؟

درست است که وبگردی با موبایل بیشتر از وبگردی با استفاده از کامپیوتر ها شده است. اما هنوز هم داشتن یک سایت برای بیزینس شما کاملا ضروری است. زیرا تقریبا همه مردم وقتی به دنبال خدمات یا محصولی باشند در گوگل آنرا جستجو میکنند. گوگل هم وبسایت های مرتبط و قوی تر را نشان میدهد. یعنی هنوز اپلیکیشن های موبایل به گستردگی وبسایت های اینترنتی در نتایج جستجو های گوگل نشان داده نمیشوند.

مزایای وبسایت

پس داشتن یک وبسایت میتواند شما را از طریق گوگل دسترس پذیر تر کند. حتی وبسایت بخاطر ماهیتی که دارد میتواند یک پایگاه رسمی برای کسب و کار شما باشد. یک پایگاه که به پلتفرم های دیگر مانند تلگرام، اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی وابسته نیست.

البته باید این نکته را رعایت کنید که وبسایت شما حتما ریسپانسیو باشد. یعنی با توجه به سایز صفحه نمایش، خودش را تطبیق بدهد. سایت های دارای این قابلیت از امتیاز بیشتری برای گوگل برخوردارند. همچنین شما باید با تکنیک های بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یه سئو (SEO) آشنا باشید.

مهمترین مزایای داشتن یک وبسایت را اینجا میبینیم:

  • وبسایت به شما این امکان را میدهد تا در محیطی کاملا رسمی محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرضه کنید
  • وبسایت یک پایگاه رسمی برای کسب و کار شماست که به پلتفرم های دیگر وابستگی ندارد
  • میتوانید برای محصولات خودتان صفحات فرود اختصاصی بسازید
  • یک راه ارتباطی دائمی با مشتریان خود دارید
  • داشتن وبسایت میتواند در برندینگ یک دستیار بسیار خوب برای شما باشد
  • تولید محتوای تخصصی میتواند از طریق وبسایت راحت تر انجام بگیرد
  • موتورهای جستجو برای نمایش وبسایت ها بهینه شده اند و محل مراجعه مردم هستند

وبسایت چه اشکالاتی دارد؟

در این که وبسایت ها خدمات بسیار خوبی ارائه میدهند شکی وجود ندارد. اکثر وبسایت های امروزی هم واکنشگرا یا ریسپانسیو هستند. با استفاده از موبایل هم میتوانید به خدماتی که میخواهید به راحتی دسترسی داشته باشید.

اما مشکل بزرگ وبسایت ها این است اسیر پنجره مرورگر هستند. البته هرچند با تکنولوژی ها و راه حل های جدیدی مانند PWA ممکن است تعدادی از این موارد رفع شده باشند، اما هنوز هم این موارد امتحان زیادی پس نداده اند. پس منطقی است که زیاد نتوانیم به آنها اطمینان کنیم. همچنین برای استفاده از امکانات تعداد زیادی از وبسایت های موجود، باید اتصال به اینترنت برقرار باشد. در کنار همه اینها هم عدم دسترسی مستقیم به منابع سخت افزاری سیستم و عدم توانایی پیاده سازی کارهای بسیار پیچیده را هم به آنها اضافه کنید.

در هر صورت در حال حاضر اپلیکیشن ها از لحاظ دسترسی و تحربه کاربری، نمره بهتری از وبسایت ها دریافت میکنند.


اپلیکیشن موبایل چه مزایایی دارد؟

گوشی هوشمند و اپلیکیشن موبایل دو قسمت جدا نشدنی از زندگی امروز مردم هستند. این دو مورد در عمومی ترین و خصوصی ترین لحظات و مکان های زندگی ما وجود دارند. علاوه بر اینها، بیش از نیمی از جمعیت جهان از گوشی های هوشمند استفاده میکنند. چه امکانی بهتر از این که صدای خودتان را به گوش اکثریت مردم دنیا برسانید؟

مزایای اپلیکیشن موبایل

نباید در این بازار گسترده بیزینس خودمان را پشت در های مرورگر موبایل نگه داریم. داشتن یک اپلیکیشن موبایل برای خدمات ما میتواند بسیار کار ساز باشد. اگر میخواهید برای کسب و کار خود اپلیکیشن اختصاصی موبایل داشته باشید، تیم برنامه چی میتواند این کار را برای شما انجام بدهد.

چند مورد از مهمترین مزایای اپلیکیشن را اینجا قرار داده ایم:

  • اپلیکیشن موبایل به منابع سخت افزاری سیستم دسترسی مستقیم دارد
  • میتواند تجربه کاربری بسیار بهتری را برای کاربران شما رقم بزند
  • میتوانید ناتیفیکشن های حرفه ای تری را برای کاربران ارسال کنید
  • نیازی نیست برای دسترسی به خدمات شما حتما از طریق مرورگر اقدام کنند
  • اپلیکیشن ها میتوانند بصورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت نیز مورد استفاده قرار بگیرند
  • و…

تصمیم گیری: اپلیکیشن موبایل یا وبسایت؟

مزایای داشتن وبسایت یا اپلیکیشن را خواندیم. ممکن است شما هم یکی از آنها در ذهن خود انتخاب کرده باشید. اما بنظر من مقایسه کردن اپلیکیشن موبایل و وبسایت با یکدیگر، به این معنی نیست که باید از بین آنها یکی را انتخاب کنیم.

داشتن وبسایت برای بیزینس یک ضرورت است و اپلیکیشن موبایل برای برند سازی و تعامل با مشتری بسیار به درد شما میخورد. در حقیقت باید بگوییم اپلیکیشن موبایل و وبسایت در کنار یکدیگر میتوانید یک مجموعه کامل برای آنلاین کردن کسب و کار خودتان داشته باشید.

جمع بندی

اپلیکیشن موبایل کامل کننده خدمات کسب و کار شماست و به بازاریابی آن کمک فراوانی میکند. سعی کنید در کنار وبسایت خود حتما به فکر تهیه یک اپلیکیشن خوب و کارآمد برای بیزینس خود باشید. فراموش نکنید که اپلیکیشن هایی که عملکرد خوبی نداشته باشند میتوانند به برند شما صدمه بزنند. پس کار طراحی اپلیکیشن خود را به افراد مجرب بسپارید.


سوالی دارید؟

در این مقاله اپلیکیشن موبایل و وبسایت را با هم بررسی کردیم و شما اان میتوانید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما ضروری تر است. نظر شما چیست؟ میتوانید با درج نظر و تجربه های خود این مقاله را تکمیل تر کنید.


منابع بیشتر برای مطالعه

میتوانید از منابع زیر برای مطالعه بیشتر در این زمینه استفاده کنید:

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا