تلگرام ایکس چیست؟ نقد و بررسی اپلیکیشن تلگرام ایکس

تلگرام ایکس چیست؟ نقد و بررسی و ویدئوی معرفی تلگرام ایکس

تلگرام ایکس یک پیام رسان کاملا جدید است که بر پایه تلگرام تولید شده است. چند روز پیش خبری منتشر شد که یک پیام رسان جدید به نام تلگرام ایکس ساخته شده و در نسخه آزمایشی آن در دسترس همه قرار دارد. اما تلگرام ایکس چیست و چه تفاوتی با تلگرام معمولی دارد؟ برای دیدن ویدئوی معرفی و بررسی کامل آن با برنامه چی همراه باشید.

همانطور که میدانید پیام رسان تلگرام محبوبیت بسیار زیادی بین ایرانی ها دارد. تا جایی که نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از کاربران آن را ایرانی ها تشکیل میدهند. این تعداد معادل ۸۰ درصد کل کاربران این سرویس پیام رسان است. ضریب نفوذ آن هم در میان خانواده های ایرانی تقریبا نزدیک به ۹۰ درصد است. این رقم بسیار قابل توجه میباشد. به طوری که تقریبا نمیتوانید خانواده ای را پیدا کنید که اعضای آن از تلگرام استفاده نکنند. به همین دلیل خود تلگرام و حتی اپلیکیشن های غیر رسمی که بر پایه آن ساخته شده اند دارای محبوبیت بسیار زیادی در ایران میباشند.

این مقاله دارای قسمت های زیر است:
Telegram X از کجا آمده؟
چرا ساخته شده؟
وضعیت امنیتی Telegram X
فرق تلگرام ایکس و تلگرام معمولی
برای پردازنده های ۶۴ بیتی
عدم پشتیبانی از چند اکانت
جدا شدن صفحه تماس صوتی و چت ها
Night mode
دیدن محتوای کانال بدون باز کردن
تغییرات جرئی دیگر
تجربه شما با تلگرام ایکس

Telegram X از کجا آمده؟

تلگرام ایکس از کجا آمده است؟

تلگرام ایکس توسط شرکت اصلی تلگرام ساخته شده است. همانطور که گفتم تعداد اپلیکیشن های غیر رسمی که برپایه ی سرویس های تلگرام فعالیت میکنند بسیار زیاد است. پس اولین فکری که بعد از شنیدن خبر ساخت تلگرام ایکس به ذهن مردم خطور کرد، این بود که این هم یک اپلیکیشن غیر رسمی و تکراری دیگر است.

اما اینطور نیست. تلگرام ایکس یک پیام رسان جدید است که توسط شرکت اصلی تولید شده است. تولید آن هم کاملا هدفمند بوده است. در وویس های آخر هفته که روی کانال تلگرام برنامه چی منتشر میشوند، توضیح دادم که فناوری بلاک چین چطور کار میکند. تلگرام هم برای جلوگیری از فیلتر شدن این پیام رسان، قصد دارد از فناوری بلاک چین در سرویس های خود استفاده کند. به نظر میرسد که یکی از اهداف تولید تلگرام ایکس، آماده کردن بستر های فنی مناسب برای این تکنولوژی انقلابی و به روز باشد.


ویدئوی رسمی معرفی تلگرام ایکس


چرا ساخته شده؟

تلگرام ایکس شباهت بسیار زیادی به تلگرام معمولی دارد. بر پایه ی همان سرویس ها هم کار میکند. یعنی تا اینجای کار مانند اپلیکیشن هایی مثل موبوگرام یا طلاگرام است که در ایران تولید شده اند. اما اشتباه نکنید. تلگرام ایکس کلا از پایه با همه ی اینها فرق میکند. این اپلیکیشن جدید کاملا از نو طراحی شده و سیستم کد نویسی و عملکرد آن بهبود های بسیار زیادی را داشته اند. مهندسی نرم افزار کاملا عوض شده و یک جهش به سوی آینده برای تلگرام محسوب میشود.

تلگرام ایکس چرا ساخته شده است؟

تلگرام ایکس به صورت متن باز ارائه شده است. یعنی همه ی شرکت ها و توسعه دهندگان میتوانند آنرا ویرایش کنند و امکاناتی که خودشان میخواهند را به آن اضافه کنند. این ویژگی به قدرت و انعطاف پذیری تلگرام ایکس کمک زیادی میکند. یکی از مزایای متن باز بودن این است که میتوانید بخشی از تکامل نرم افزار خود را به دست مردم انجام بدهید. مطمئنا وقتی صد ها توسعه دهنده خلاقیت های فردی خود را وارد کار کنند، بسیاری از مشکلات عمده حل میشوند. همچنین با هر به روز رسانی میتوانیم شاهد اضافه شدن امکانات بسیار کاربردی و جدید به این پیام رسان پرطرفدار باشیم.

این ویژگی ها در کنار هم بستر مناسبی را ایجاد میکنند. این بستر مناسب هم برای اضافه شدن امکانات بهتر و جدید تر به این اپلیکیشن است و هم میتواند بقای تلگرام ایکس را در تغییرات آینده ی دنیای اینترنت، تضمین کند.


وضعیت امنیتی Telegram X

امنیت تلگرام ایکس

شاید بتوان گفت بزرگترین تهدید برای کاربران تلگرام ایکس در حال حاضر، امنیت آن باشد. دقت کنید که گفتم در حال حاضر، و همچنین به کلمه ی تهدید هم توجه کنید. یعنی هنوز مشخص نیست که تلگرام ایکس از لحاظ امنیت در چه سطحی قرار دارد. زیرا هنوز نسخه نهایی آن منتشر نشده و نسخه آزمایشی آن برای دانلود در دسترس است. هنوز هم ضعف امنیتی خاصی در آن مشاهده نشده است. اما شکرت تلگرام در زمینه امنیت امتحان خود را پس داده است. زیرا تلگرام معمولی امنیت بسیار بالایی دارد و هنوز کسی موفق نشده جایزه ی هک کردن تلگرام را از آن خود کند.

به همین دلیل انتظار داریم که با ارائه نسخه نهایی تلگرام ایکس، امنیتی هم اندازه یا حتی بسیار بهتر از تلگرام معمولی را از آن شاهد باشیم. اما احتیاط شرط عقل است. اگر قصد استفاده از تلگرام ایکس را دارید، بهتر است از حساب کاربری اصلی خود استفاده نکنید. همچنین اجازه دسترسی به مخاطبین و دیگر قسمت های موبایل خود را به آن ندهید. بهتر است این کارها را بعد از نهایی شدن آن انجام بدهید.


فرق تلگرام ایکس و تلگرام معمولی

مقایسه تلگرام ایکس و تلگرام

با اینکه از لحاظ ظاهر و امکانات، تلگرام ایکس و تلگرام معمولی بسیار شباهت دارند، اما باز هم تفاوت های زیادی در آنها دیده میشود. ویژگی هایی مانند سرعت بالاتر، امکان شخصی سازی بهتر که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.


برای پردازنده های ۶۴ بیتی

شاید بهترین بهبود تلگرام ایکس را بتوان سرعت بالا تر آن دانست. این در حالی است که سرعت پیام رسان تلگرام هم در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. پس میتوان نتیجه گرفت که سرعت عمل تلگرام ایکس کاملا راضی کننده خواهد بود. این سرعت بالاتر را مدیون بهینه شدن برای پردازنده های ۶۴ بیتی میباشد.

بهبود تلگرام ایکس برای پردازنده های 64 بیتی

این پردازنده ها توانایی انجام اعمال بیشتری را به صورت همزمان دارند. و نزدیک به دو سال است که راه خود را به گوشی های هوشمند باز کرده اند. قبل از آن فقط در لپتاپ و دسکتاپ (کامپیوتر رومیزی) شاهد استفاده از این نوع پردازنده ها بودیم و در گوشی های هوشمند هم فقط پردازنده های ۳۲ بیتی استفاده میشد. خوشبختانه با تولید این CPU ها برای موبایل، امروزه میتوان اعمال سنگین و زیاد را به راحتی با آنها انجام داد. همچنین اگر اپلیکیشنی برای استفاده از ظرفیت ۶۴ بیتی پردازنده بهینه شود، سرعت و عملکرد آن بسیار بهتر از قبل خواهد شد.


عدم پشتیبانی از چند اکانت

چند اکانت در تلگرام ایکس

تلگرام ایکس فعلا قابلیت پشتیبانی از چند اکانت را ندارد. این نسخه آزمایشی است و ممکن است در آینده این ویژگی هم به آن اضافه شود. این قابلیت به تازگی به تلگرام معمولی اضافه شده و شما را قادر میکند تا چندین اکانت مختلف با شماره های متفاوت را روی یک برنامه داشته باشید. میتوانید بین آنها سوییچ کنید و هرکدام را جداگانه مدیریت کنید.


جدا شدن صفحه تماس صوتی و چت ها

جدایی صفحه تماس صوتی و چت

میتوانید سابقه ی تماس های تلگرامی خود را در تلگرام ایکس ببینید. اگر با اپلیکیشن واتس اپ کار کرده باشید با این نوع دسته بندی آشنایی دارید. با کشیدن صفحه برنامه به راست و چپ، بین منوی تماس ها و چت ها جابجا میشوید. این ویژگی برای کنترل تماس ها بسیار کاربردی است.


Night mode

night mode در تلگرام ایکس

کاری که این ویژگی انجام میدهد، برعکس کردن رنگ ها و بهینه کردن آنها برای استفاده در نور کم است. اگر این گزینه را روشن کنید، ظاهر اپلیکیشن تغییر میکند و رنگ های تیره به جای رنگ های سفید و روشن جایگزین میشوند. این کار باعث میشود چشم های شما در نور کم و در حال کار کردن با اپلیکیشن، آسیب کمتری ببینند.
این بخش قبلا به تلگرام دسکتاپ اضافه شده بود. اما اینبار در تلگرام ایکس، میتوانید مشخص کنید که با توجه به نور محیط این گزینه بصورت اتوماتیک خاموش و روشن بشود.


دیدن محتوای کانال بدون باز کردن

chat previews تلگرام ایکس حالت روح

بعد از حذف حالت روح، امکان اینکه پیام ها را بدون متوجه شدن طرف مقابل بخوانیم، از بین رفت. این ویژگی در گوشی های آیفون با فشار دادن بیشتر روی گفتگوی مورد نظر امکان پذیر شده بود. اینبار هم برای در اپلیکیشن تلگرام ایکس این قابلیت حتی برای اندرویدی ها هم وجود دارد. فقط کافیست انگشتتان را روی هر گفتگویی که میخواهید، نگه دارید.


تغییرات جرئی دیگر

علاوه بر تغییرات کلی و مهمتری که ذکر شد، تلگرام ایکس تغییرات جزئی تری نیز دارد. مثلا میتوانید انتخاب کنید که حاشیه ی دور پیام ها از بین برود یا مثل تلگرام معمولی نشان داده شود. (به این ویژگی Bubble Mode گفته میشود). یا مثلا برای پاسخ دادن یا فوروارد کردن پیام، میتوانید به راحتی آنرا به سمت راست و چپ بکشید.

تغییرات جزئی در ظاهر این اپلیکیشن هم دیده میشوند. طراحی گرافیکی کلی بیشتر به سمت طراحی متریال (Material Design) پیش رفته و آیکون ها و موراد بصری بهتر از گدشته شده اند.


تجربه شما با تلگرام ایکس

شما تا امروز از این اپلیکیشن استفاده کرده اید؟ به نظر شما آینده ی تلگرام ایکس چگونه خواهد بود؟ تجربیات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره نویسنده

4 در مورد “تلگرام ایکس چیست؟ نقد و بررسی و ویدئوی معرفی تلگرام ایکس”

  1. آزاد و متن باز نبود تلگرام ایکس یکی از دلیل هایی بود که نصبش نکنم.
    همون طور که آزاد نبودن سرور های تلگرام همیشه جای بحث داشت حالی نرم افزار رسمی هم داره متن بسته میشه و این یعنی افتضاح

    1. ممنون از نظر شما. بله این حرکت واقعا میتونه یه حرکت رو به عقب برای تلگرام اصلی باشه. ولی باید دید دلیل دیگه ای داشتن که قانع کننده باشه یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا