ساخت اپلیکیشن اندروید چگونه است؟

یک برنامه اندرویدی چگونه ساخته میشود؟

ساخت اپلیکیشن اندروید

 برای ساختن برنامه های ساده اندرویدی راه های مخنلف و زیادی وجود دارد. شما میتوانید از زبان ها و IDE های مختلفی استفاده کنید. اما اگر شما اپلیکیشنی میخواهید که امکانات خاصی داشته باشد و یا دقیقا طبق نظر شما ساخته شود، باید با برنامه نویسی آن را تولید کنید. برای آشنایی با مراحل کامل ساخت اپلیکیشن با برنامه چی همراه باشید.

مقاله دارای بخش های زیر میباشد:
گام اول – انتخاب زبان برنامه نویسی
گام دوم – نصب محیط برنامه نویسی
گام سوم – انتخاب یک پروژه
گام چهارم – آشنایی با ساختار اپلیکیشن ها
فرانت اند چیست؟
بک اند چیست؟
نکته هایی در مورد ساخت اپلیکیشن اندروید
ویدئو: چگونه اپلیکیشن اندروید بسازیم

برای ساختن اپلیکیشن میتوانید خودتان برنامه نویسی را یاد بگیرید و آن را انجام دبهید. اما همچنین میتوانید سفارش طراحی اپلیکیشن خودتان را به شرکت هایی که این کار را انجام میدهند بدهید. در هر صورت، باید ابتدا با همه ی مواردی که به آنها احتیاج خواهید داشت، آشنا شوید. پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب را بخوانید. (برای هر دو مورد هم میتونین از برنامه چی استفاده کنین).


گام اول – انتخاب زبان های برنامه نویسی

انتخاب زبان برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن اندروید

 برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن اندروید با زبان های مختلفی ممکن است. یعنی شما با استفاده از زبان های جاوا، کاتلین، سی شارپ، پایتون و حتی فریمورک هایی مانند ری اکت هم قدر به ساخت اپلیکیشن های اندروید هستید. در هر صورت اگر تمایل دارید میتوانید با همه ی زبان های برنامه نویسی اندروید در این صفحه آشنا بشوید:

از بین همه ی زبان هایی که برای برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید موجود هستند، گوگل زبان جاوا را به عنوان زبان رسمی میشناسد. پس مطمئنا بهترین و استاندارد ترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید، زبان جاوا است. به شما پیشنهاد میکنم یادگیری زبان جاوا را در اولویت خود قرار دهید. بصورت خلاصه باید گفت که دسترسی ها و جامعه ای که برای اندروید با زبان جاوا وجود دارد، این زبان را به بهترین و مناسب ترین انتخاب برای برنامه نویسی اندروید تبدیل کرده است.
همچنین در زمان ساخت اپلیکیشن های اندروید، برای تنظیم ظاهر نرم افزار به یک ساختار تقریبا ساده به نام XML نیاز خواهید داشت. در کنار زبان جاوا یادگیری XML را هم شروع کنید. بعد از شروع یادگیری زبان های مورد نیاز، شما حتما به یک محیط برنامه نویسی (IDE) نیاز دارید.


گام دوم – نصب محیط مناسب برنامه نویسی (IDE)

محیط برنامه نویسی اندروید

محیط برنامه نویسی به نرم افزارهایی گفته میشود که به شما اجازه میدهد درون آن کدنویسی کنید و کدهای خودتان را از راه های مختلف مورد تست و بررسی قرار بدهید. برای هر زبان، محیط برنامه نویسی اختصاصی وجود دارد. به محیط برنامه نویسی به زبان انگلیسی Integrated Development Environment یا به اختصار IDE گفته میشود. برای ساخت اپلیکیشن اندروید نیز مانند همه پلتفرم های دیگر و اطمینان از درستی کد های نوشته شده، باید یک محیط برنامه نویسی هم تهیه کنیم.

برای ساخت اپلیکیشن اندروید هم محیط های متعددی تا امروز معرفی شده اند که با زبان های مختلف کار میکنند. اما گوگل در حال حاضر از محیط برنامه نویسی اندروید استودیو پشتیبانی میکند. پیشنهاد میکنیم Android Studio را دانلود و نصب کنید.
در محیط برنامه نویسی اندروید استودیو میتوانید هم کد ها را مورد بررسی قرار دهید که مشکلی نداشته باشند و همچنین عملکرد اپلیکیشن اندروید را چک کنید.


گام سوم – انتخاب یک پروژه

بعد از اینکه زبان برنامه نویسی را یاد گرفتید و تا حدودی به IDE موردنظر هم تسلط پیدا کردید، وقت این است که با پروژه های اندروید آشنا شوید یا حتی یکی از آنها را خودتان شروع کنید. شاید یکی از مهمترین و بزرگترین قدم های شما در راه برنامه نویسی اندروید (یا هر کار دیگه ای)، انجام دادن پروژه های عملی باشد.

پروژه های برنامه نویسی اندروید

در حقیقت نه یادگرفتن زبان و نه تسلط به محیط برنامه نویسی، شما را تبدیل به یک برنامه نویس نمیکنند. شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای راهی جز تمرین، تمرین و تمرین ندارید. بهترین تمرین برای شما هم میتواند انجام پروژه های مختلف باشد. پروژه هایی که در هر مرحله میتوانند کمی شما را به چالش بکشند. اما شاید این سوال را داشته باشید که پروژه ها را از کجا پیدا کنیم؟

  • سایت های اشتراک پروژه: میتوانید از سایت هایی که پروژه های برنامه نویسی و پروژه های اندروید را به اشتراک میگذارند استفاده کنید. سایت هایی مانند گیت هاب (GitHub)، گیت لب (GitLab) و همه سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند.
  • جستجو در گوگل: گوگل سایتی است که میتواند شما را با خطای بسیار کم به چیزی که میخواهید برساند. پس میتوانید اگر پروژه ای در ذهنتان است آن را در گوگل جستجو کنید.
  • ایده های خودتان: یکی دیگر از بهترین منابعی که برای پیدا کردن پروژه میتوانید از آن استفاده کنید، ایده های خودتان است. شجاع باشید و یکی از ایده های خودتان را سریعا عملی کنید.

گام چهارم – آشنایی با ساختار اپلیکیشن ها

برای انکه یک دید کلی به ساختار اپلیکیشن ها داشته باشید، باید با قسمت های کلی اپلیکیشن های اندروید (و الیته احتمالا بسیاری از نرم افزارهای هر پلتفرم دیگری) آشنا شوید. به عکس های زیر با دقت نگاه کنید و توضیحات آنها را در ادامه بخوانید:

فرانت اند و بک اند در ساختار اپلیکیشن

فرانت اند (Front-End) چیست؟

همانطور که در تصویر میبینید، همه قسمت هایی که کاربر با آنها سر و کار دارد و مشاهده میکند در دسته بندی فرانت اند اپلیکیشن قرار میگیرند. فرانت اند معمولا از طراحی های گرافیکی و زیبایی های بصری زیادی بهره میبرد. همه تعاملات کاربر با اپلیکیشن در فرانت اند اتفاق می افتد. در حقیقت فرانت اند حدود ۲۰ درصد از تلاش کل اپلیکیشن را به خود اختصاص میدهد. فرانت اند دارای چه قسمت هایی است؟

  • رابط کاربری
  • طراحی گرافیکی
  • تعاملات کاربر

بک اند (Back-End) چیست؟

بر اساس چیزی که در ویدئو هم توضیح داده شد، بک اند شامل همه اتفاقاتی است که در قسمت پشتی اپلیکیشن رخ میدهد. همه اطلاعات آنلاین و ارتباطات در اپلیکیشن ها، کدهای سمت سرور، اطلاعات کاربران و همه اتفاق هایی که در سرور ها می افتند میشود. این قسمت میتواند تا ۸۰ در صد از تلاش های مصرف شده برای ساخت اپلیکیشن را به خود اختصاص بدهد. بک اند دارای چه قسمت هایی است؟

  • پایگاه های داده
  • سمت سرور
  • اطلاعات کاربر
اجزای فرانت اند و بک اند

تجربه کاربری چیزی است که از ترکیب یک فرانت اند خوب و یک بک اند خوب به دست می آید. به همین دلیل به نظر من تحربه کاربری به هر دو قسمت فرانت اند و بک اند تعلق دارد.


نکته هایی در مورد ساخت اپلیکیشن اندروید

در این قسمت از مقاله، چند مورد از تجربه های تیم برنامه چی و همکارانی که سال ها در توسعه اپلیکیشن های اندروید فعالیت کرده اند را مینویسم تا شما بتوانید در ابتدای کار از آنها استفاده کنید. پیشنهاد میکنم این نکته ها را همیشه در ذهن داشته باشید. حتی میتوانید آنها را یادداشت کنید تا همیشه با شما باشند.

  1. در مورد گرافیک و رنگ بندی مطالعه کنید
    اگر میخواهید برای اپلیکیشن های خود ظاهر بهتری تولید کنید، باید حداقل موارد پایه ای را درباره گرافیک، رنگ بندی و روانشاسی رنگ ها بدانید. روانشناسی رنگ ها به شما کمک میکند که حس و حال را بتوانید با رنگ های مختلف انتقال بدهید. ترکیب رنگ هم به شما یاد میدهد که چگونه بهترین رنگ ها را در کنار هم انتخاب کنید که ظاهر جذابتری داشته باشند.
  2. Type Face ها یا فونت های مناسب را استفاده کنید
    معمولا ما به اشتباه به جای تایپ فیس، از کلمه فونت استفاده میکنیم. در حقیقت فونت یکی از زیرمجموعه های تایپ فیس است. همیشه سعی کنید بهترین تایپ فیس ها را برای نوشته هایی که قرار است در اپلیکیشن نشان داده بشوند انتخاب کنید. تایپ فیس ها گرمی و احساسات و خوانایی اپلیکیشن شما را بسیار بهتر میکنند. این انتخاب ها باعث میشوند که تجربه بهتری را برای کاربران خودتان بسازید.
  3. کار با نرم افزارهای گرافیکی را یاد بگیرید
    یک برنامه نویس باید بتواند مجموعه ای از ابزارها را برای پیش بردن کارهای خود داشته باشد. در طول ساخت اپلیکیشن هم به دفعات زیاد نیاز به کارهای گرافیکی پیدا خواهید کرد. پس من به شما پیشنهاد میکنم حتما کار کردن با نرم افزارهای گرافیکی مانند PhotoShop، illustrator و یا Corel Draw را یاد بگیرید.
  4. بهترین تجربه کاربری رو بسازین
    تجربه کاربری، همان خاطره ای است که مردم از کار کردن با اپلیکیشن شما با خود میبرند. هرچه این خاطره بهتر باشد، کاربران بیشتری را جذب میکنید و موفقیت بزرگتری را رقم خواهید زد. طراحی تجربه کاربری اصول و قواعد خاصی دارد که باید با گذراندن دوره های مختلف مخصوص این کار، این دانش را به دست بیاورید.
  5. به امنیت اپلیکیشن اهمیت بدین
    اگر در حال کار با داده هایی هستید که برای کاربران مهم است، اپلیکیشن شما باید امنیت قابل قبولی داشته باشد. این داده ها میتوانند اطلاعات شخصی، اطلاعات حساس یا حتی اطلاعات بانکی و مربوط به پرداخت باشد. اگر در نگهداری و محافظت از این داده ها سهل انگاری کنید، اپلیکشن شما و خود شما مشکلات زیادی را تجربه خواهید کرد. پس در این شرایط همیشه امنیت را یکی از اولویت های خودتان قرار بدهید.
  6. به سمت یادگیری Backend پیشروی کنید
    معمولا ما یادگیری برنامه نویسی را از فرانت اند شروع میکنیم و در همانجا هم متوقف میشویم. اما شما اجازه ندهید این روند برای شما هم تکرار بشود. به سمت یادگیری بک اند جلو بروید. وقتی که روی هردو قسمت مسلط شوید هم تولیدات بهتری خواهید داشت و هم فرصت های درآمد زایی بسیار بیشتری روبروی شما خواهند بود.
  7. اپلیکیشن های دیگر را زیاد نگاه کنید
    در همه حوزه ها، افراد حرفه ای و مبتدی با یک ابزار یکسان کار میکنند. حتی اگر سطح تسلط آنها در استفاده از این ابزارهای یکسان باشد، باز هم محصولات متفاوتی را تولید خواهند کرد. شما به راحتی میتوانید تفاوت یک کار حرفه ای و مبتدی را متوجه شوید. اما این تفاوت از کجا شروع میشود؟ همه تفاوت این است که افراد حرفه ای، نمونه کار های قدرتمند بیشتری دیده اند و به همین دلیل میتوانند خلاقیت بیشتری داشته باشند (پیشنهاد میکنم کتاب هنرمندانه بقاپید رو بخونین حتما). قبل از شروع هر کاری، چند نمونه کار مرتبط را نگاه کنید.
  8. هیچوقت یادگیری را متوقف نکنید
    متوقف شدن در برنامه نویسی مساوی با مرگ است. همه چیز در این دنیا در حال پیشرفت و بهتر شدن است. در بهترین حالت شما باید سرعت پیشرفتی بیشتر از این دنیا داشته باشید تا موارد جدید را یاد بگیرید. هیچوقت یادگیری را متوقف نکنید.

فروش اپلیکیشن اندروید و ارائه آن به بازار

مارکت

 برای ارائه اپلیکیشن خود به بازار و تبلیغ آن راه های زیادی وجود دارد. میتوانید از شرکت های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی استفاده کنید. و حتی میتوانید اپلیکیشن اندروید خود را در مارکت های موجود برای اندروید عرضه کنید. از معروفترین مارکت های اپلیکیشن اندروید در ایران، Play Store و کافه بازار میباشند.


ویدئو: چگونه اپلیکیشن اندروید بسازیم؟


نظر شما چیست؟

شما برای ورود به دنیای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن اندروید چه نظری دارید؟ وقتی که خودتان شروع به کار کردید، چگونه این کار را انجام دادید؟ میتوانید تجربه ها، نظرات و حتی سوالات خود را با ما و دیگر کاربران، در قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

منابع بیشتر برای مطالعه

میتوانید از منابع زیر برای مطالعه بیشتر در این زمینه استفاده کنید:

درباره نویسنده

14 در مورد “ساخت اپلیکیشن اندروید چگونه است؟”

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
      میشه با گوشی هم برنامه نویسی کرد اما ابزار خوبی برای این کار هنوز وجود نداره. بهتره با کامپیوتر و ابزار مناسب این کار رو انجام بدین.

    1. سلام.
      برای یادگیری برنامه نویسی اندروید دوره های مختلفی موجود هست که میتونین تهیه کنید برای دوره رایگان هم میتونین به آکادمی برنامه چی سر بزنین. بهتره با اندروید استودیو و با زبان کاتلین شروع به برنامه نویسی اندروید کنید.

  1. سلام ،مطلب بسیار مفیدی بود،من یک مبتدی هستم و هم اکنون درحال آموزش زبان برنامه نویسی cهستم و بعد از اون میخواهم جاوارا یادبگیرم میخواستم بدونم آیا درست است اول زبان برنانه نویسی c که تقریبا زبان پایه هست را یاد بگیرم و بعد جاوا به دلیل اینکه زبان برنامه نویسی زبان پایه ایی است و یکم هم قدیمی یعنی اتومات نیست مثل جاوا سخت است و برای همین بین اینو دو به شک شدم ممنون میشوم راهنمایی کنید و خیلی ممنون از مطلب خوبتون

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
      بله میتونین از هر زبانی که دوست دارین یادگیری رو شروع کنید. به نظرم میتونین مفاهیم اولیه و پایه ای زبان های برنامه نویسی رو از C یاد بگیرین ولی زیاد وقت نذارین براش اگر هدفتون یادگیری برنامه نویسی اندروید هست. بعد بلافاصله روی مفاهیم شی گرایی و زبان جاوا کار رو شروع کنید و با استفاده از اون برنامه نویسی اندروید رو یاد بگیرین. باز هم سوالی بود در خدمتیم.

  2. با سلام و احترام,مقاله خیلی مفید بود. و من واقعا به ساختن اپلیکیشن به خصوص کار کردن در اندروید استودیو علاقه دارم ولی متاسفانه فکر کنم برای شروع کار نیاز به یک سیستم عامل قوی دارم؟درسته؟

    1. سلام دوست عزیز، ممنونم از نظر خوبتون.
      منظورتون رو از سیستم عامل قوی متوجه نشدم. اما یه سری راهنمایی ها میکنم شاید براتون مفید باشه.
      برای برنامه نویسی اندروید میتونین با سیستم عامل ویندوز که اکثرا باهاش آشنا هستیم یا با سیستم عامل macOS که مخصوص محصولات اپل هست، کار رو شروع کنین.
      اگر هم منظورتون سیستم سخت افزاری کامپیوتر یا لپتاپ هست که باید بگم یدونه سی پی یو Core i5 همراه با ۸ گیگابایت رم و گرافیک در حد nVidia Geforce Gtx 730 میتونه کاملا کار شما رو راه بندازه، اگر هم یه مقدار از اینا پایین تر باشه بازم مشکلی نیست فقط یه کم کند تر میشه، نه اینکه کلا نشه.
      باز هم هر سوالی بود در خدمتیم.

  3. سلام من یه فرد مبتدی هستم ک میخوام برنامه نویسی و بعد ساخت اپلیکیشن رو شروع کنم . چیز زیادی نمیدونم فقط علاقه دارم میخوام اگه امکانش هست لطف کنید یه منبع کامل و خوب یا یه اپ اموزشی بهم معرفی کنین . ممنون

    1. سلام و خسته نباشید خدکت شما کاربر گرامی. برای یادگیری ساخت اپلیکیشن های اندروید، باید ابتدا زبان جاوا رو یاد بگیرین. بعدش هم زبان جدید و آسان کاتلین رو. بعد از این ها هم باید کار با اندروید استودیو رو شروع کنید و یاد بگیرید. بعد از این ها هم باید به سراغ اجرای پروژه ها و اپلیکیشن های مختلف اندروید برین. به زودی یک دوره ی رایگان ساخت اپلیکیشن در سایت برنامه چی قرار میگیره. میتونین از اون هم استفاده بکنین. بعد از آن هم دوره های آموزشی جدیدتر رو میتونین از سایت برنامه چی دریافت کنید. همین الان هم توی مقاله های سایتمون میتونین مطالب خوبی رو برای شروع یادگیری پیدا کنین.
      بهتون پیشنهاد میکنم این پست ها رو مطالعه کنید:

  4. رضا قربانی

    سلام وقت بخیر
    توسعه یک اپ اندروید مثل الو پیک که به دیتا بیس و بک اد فرانت اند هم نیاز داره با 5 یا 6 نفر دولوپر که زیاد هم حرفه ای نیستند به نظرتون چقد طول میکشه ؟
    ممنون میشم توضیح کامل بدین

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
      ببینید راه اندازی یک اپلیکیشن با کیفیتی و توانایی الو پیک نیاز به تخصص بالا و امکانات حرفه ای داره. سرور های قدرتمندی باید داشته باشین. همچنین برنامه نویس های بک اند باید بتونن پشتیبانی خوبی رو به شما ارائه بدن. این نوع اپلیکیشن ها ورودی های زیادی دارن. به همین دلیل بار روی سرور ها هم بسیار زیاد میشه. برنامه نویس های شما باید بتونن کدهایی بنویسن که برای مراجعات زیاد هم پاسخگو باشه. به نظر من طراحی و توسعه همچین برنامه ای (اگر اجازه توسعه داشته باشید)، با یک تیم کاملا حرفه ای و با تجربه، به زمانی حدود یک یا دوماه نیاز داره. فراموش نکنید که بعد از نوشتن کدها، همه ی اونها باید کاملا تست بشن. خود سرور ها هم باید تست بشن. این عمل ها میتونه زمان ساخت رو افزایش بده.
      اما اگر تیمی دارین که هنوز تجربه ی مناسبی نداره و تازه میخوان با انجام این پروژه فرآیند یادگیری خودشون رو تکمیل کنن، قطعا به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. باید با توجه به سطح حرفه ای بودن تیم خودتون زمان رو تخمین بزنید. با یک تیم متوسط شاید به حدود پنج یا شش ماه زمان نیاز داشته باشید. باز هم اگر سوالی بود من در خدمتم. موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا