گجت های پوشیدنی

گجت های پوشیدنی و انواع آنها به همراه عکس

گجت های پوشیدنی وسایلی هستند که به عقیده بسیاری از کارشناسان آینده ی دنیای تکنولوژی را در دست دارند. مفاهیمی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازه هم توسط گجت های پوشیدنی فراگیر شده اند. برای بررسی و شناخت انواع مختلف آنها و سیستم عامل های موجود برای این گجت ها با برنامه چی همراه باشید.

سرفصل های این مقاله:
 گجت پوشیدنی به چه چیزی گفته میشود؟
 سیستم عامل های موجود برای گجت های پوشیدنی
* واچ او اس (Watch OS) سیستم عامل اختصاصی اپل
* تایزن (Tizen) سیستم عامل سامسونگ
* اندروید ور (Android Wear) سیستم عامل اختصاصی اندروید
 انواع گجت های پوشیدنی
* هدست های واقعیت مجازی
* ساعت های هوشمند
* عینک های هوشمند


گجت پوشیدنی به چه چیزی گفته میشود؟

به همه ی وسیله های الکترونیکی که بتوان آنها را پوشید گجت پوشیدنی میگویند. مثلا کلاه، مچ بند و بازو بند، هدفون، عینک و غیره. یعنی گجت هایی که برای نگه داشتن آنها میتوانید از دست خود استفاده نکنید و آنها را مثلا دور گردن خود بیاندازید.

سیستم عامل های موجود برای گجت های پوشیدنی

گجت ها میتوانند وسایل الکترونیکی ساده یا حتی هوشمند باشند. امروزه گجت های هوشمند رشد بسیار زیادی داشته اند. همچنین امکانات بسیار زیاد و جالب آنها را به دستیاران کاملی تبدیل کرده است.


سیستم عامل های موجود برای گجت های پوشیدنی

گجت های پوشیدنی هوشمند سیستم عامل های مخصوص به خود را دارند. زیرا نحوه ی تعامل کاربر و این گجت ها، با موبایل تفاوت دارد. همچنین به دلیل مشکل کمبود باتری و امکانات سخت افزاری کمتر نسبت به موبایل، وجود یک سیستم عامل متفاوت ضروری است. تا کنون سیستم عامل های متفاوتی برای گجت های هوشمند ارائه شده است که به بررسی معروفترین آنها میپردازیم:

واچ او اس (Watch OS) سیستم عامل اختصاصی اپل

واچ او اس (Watch OS) سیستم عامل اختصاصی اپل

سیستم عاملی که شرکت اپل برای ساعت های هوشمند خود (اپل واچ)، طراحی کرده است، WatchOS نام دارد. این سیستم هم اکنون به عنوان قوی ترین سیستم عامل برای گجت های پوشیدنی شناخته میشود. تا کنون ۴ نسخه از WatchOS توسط شرکت اپل ارائه شده است. واچ او اس بیشترین سهم بازار ساعت های هوشمند را در اختیار دارد.

نرم افزار های شرکت اپل به روان بودن و استفاده حداقل از منابع سخت افزاری معروف اند. این مورد برای همه ی سیستم عامل های شرکت صدق میکند. همچنین ساعت هوشمند اپل میتواند یکپارچگی بسیار خوبی را با آیفون به نمایش بگذارد.


تایزن (Tizen) سیستم عامل سامسونگ

تایزن (Tizen) سیستم عامل سامسونگ

تایزن سیستم عاملی اختصاصی است که توسط شرکت سامسونگ تولید شده و مانند اندروید بر پایه ی لینوکس نوشته شده. هم اکنون برای ساعت های هوشمند این کمپانی، بنام Samsung Gear از تایزن استفاده میشود. Tizen اخیرا توانسته سیستم عامل اندروید را در بازار پشت سر بگذارد.

تایزن (Tizen) سیستم عامل سامسونگ

تایزن ۳ که به تازگی معرفی شده، از امکانات جالبی برخوردار است. هرچند هنوز با مشکلات امنیتی و کمبود اپلیکیشن دست و پنجه نرم میکند، اما پیش بینی میشود این مشکلات بزودی برطرف شوند. عملکرد این سیستم عامل روان است و هماهنگی خوبی با همه ی دستگاه های سامسونگ دارد.

سامسونگ با استفاده از تیم های برنامه نویسی قوی و اهدای جوایز با ارزش سعی در جبران کمبود ها دارد. همچنین در حال آسانتر کردن برنامه نویسی برای این سیستم عامل است تا بازار اپلیکیشن های آن رونق بگیرد.


اندروید ور (Android Wear) سیستم عامل اختصاصی اندروید

اندروید ور (Android Wear) سیستم عامل اختصاصی اندروید

سیستم عاملی که برای گجت های پوشیدنی مبتنی بر اندروید در سال ۲۰۱۴ ارائه شد. به لطف مبتنی بودن بر اندروید میتوان یکپارچگی، امنیت و اپلیکیشن های زیادی را برای اندروید ور تصور کرد. تاریخ عرضه ی Android Wear و Tizen تقریبا یکسان بود. با اینحال آپدیت نشدن اندروید ور و توسعه ی مداوم تایزن توسط سامسونگ، باعث افت بازار این سیستم عامل شد.

اگر اندروید ور روند پیشرفت سریع تری را شروع نکند، ممکن است باقی تولید کنندگان به سیستم عامل رقیب، یعنی تایزن روی بیاورند. شرکت گوگل از ارائه اخبار به روز رسانی های اندروید ور خودداری میکرد.
اما اخیرا در مراسم گوگل قابلیت های زیادی برای نسخه دوم Android Wear رونمایی شد. از میان این قابلیت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی اتصال به آیفون!
  • قابلیت اتصال به وای فای
  • واچ فیس های جدید با قابلیت های متنوع
  • قرارگرفتن پیام های پیشنویس در اندروید ور
  • قابلیت تشخیص دست خط و تبدیل آن به نوشتار
  • اضافه شدن کیبورد با قابلیت Swipe
  • یکپارچگی بیشتر با Google Fit و تبادل بدون مشکل اطلاعات با این سرویس
  • و…

با توجه به قابلیت های گفته شده و توانایی هماهنگی و اتصال اندروید ور به گوشی های آیفون، مشخص است Android Wear برای رقابت جان تازه ای گرفته است. در کنار همه اینها وجود تیم پشتیبانی و امنیتی گوگل و همچنین چندین هزار اپلیکیشن برای این سیستم عامل میتواند برگ برنده ای باشد.


انواع گجت های پوشیدنی

انواع گجت های پوشیدنی

گجت های پوشیدنی دسته بندی های متفاوتی دارند که در اینجا به آنها اشاره میکنیم:


هدست های واقعیت مجازی

هدست های واقعیت مجازی

هدست های واقعیت مجازی از آن دسته گجت های پوشیدنی هستند که بازار داغی دارند. درون این هدست ها دو نمایشگر وجود دارد که روبروی هر دو چشم قرار میگیرند. با تنظیم فاصله کانونی آنها، مغز فریب خورده و ما را در محیط نشان داده شده در نمایشگرها حس میکند. همچنین این حسگرها به حرکات سر واکنش نشان داده و زاویه ی نمایش تصویر را تغییر میدهند.

بعضی از انواع هدست های واقعیت مجازی دارای دسته هایی هستند که توسط سنسور ها ردیابی میشوند تا بتوانیم از دست های خود در محیط شبیه سازی شده استفاده کنیم. معروفترین هدست های مجازی را میتوان Oculus ، HTC Vive و HoloLens مایکروسافت نام برد. هدست های واقعیت مجازی هنوز هم نیاز به توسعه ی فراوان دارند.


ساعت های هوشمند

ساعت های هوشمند

ساعت هوشمند گجت های هیجان انگیزی هستند که پیش بینی میشود تعامل انسان با کامپیوتر را متحول کنند. این ساعت ها اغلب از سیستم عامل هایی که نام بردیم استفاده میکنند. تقریبا همه ی شرکت های بزرگ سخت افزار و نرم افزار اهمیت این بازار را درک کرده اند و برای درخشیدن در آن تلاش میکنند.

این ساعت ها با هدف تضمین سلامتی، ارتقای امنیت و تغییر تعامل کاربران با گجت های هوشمند طراحی شده اند. همچنین در آینده ای نه چندان دور با فراگیر شدن اینترنت اشیا، ساعت های هوشمند به وسیله هایی بسیار ایده آل برای کنترل آنها تبدیل میشوند. اپل، سامسونگ، گوگل، موتورولا، ال جی و هوآوی از بزرگترین تولید کنندگان این نوع گجت های پوشیدنی محسوب میشوند.


عینک های هوشمند

عینک های هوشمند

عینک هایی که با استفاده از تراشه های جاگذاری شده در آنها و نمایشگر هایی که دارند میتوانند تمامی عملکرد های موبایل را انجام دهند. همچنین با وجود دو نمایشگر در مقابل چشم کاربران، میتوانند هم واقعیت افزوده و هم واقعیت مجازی را نشان دهند.
اولین عینک هوشمند توسط گوگل ساخته و به بازار عرضه شد. اما این عینک به دلیل عدم عرضه ی گسترده ی آن فروش موفقی نداشت. عینک های هوشمند از پتانسیل بسیار بالایی برخوردارند و در کنار دیگر گجت های هوشمند آینده ی تکنولوژی را تغییر خواهند داد.
هم اکنون شرکت های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک در حال توسعه ی عینک های هوشمند خود هستند.

امروزه گجت های پوشیدنی متنوعی توسط شرکت های بزرگ در حال ارائه شدن هستند. اسپیکر های پوشیدنی، هدفون های هوشمند و کلاه های بلوتوث دار انواع دیگری از این گجت ها هستند.
نظر شما درباره ی آینده ی گجت ها چیست؟ فکر میکنید گجت های پوشیدنی چطور میتوانند دنیای مارا تغییر بدهند؟

درباره نویسنده

4 در مورد “گجت های پوشیدنی و انواع آنها به همراه عکس”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا