تولید عدد رندوم در جاوا با متد random

تولید عدد رندوم در جاوا با متد random

بعضی اوقات در برنامه نویسی به قسمت هایی برمیخورید که فقط و فقط نیاز به تولید عدد رندوم دارید تا مشکل شما هم رفع بشود. برای این کار در ریاضیات فرمول هایی وجود دارد. اما در برنامه نویسی جاوا برای تولید عدد رندوم یا همان عدد تصادفی میتوانید از متد random استفاده کنید. برای آشنایی کامل با جزئیات این متد، با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)


توضیحات و نحوه کار متد random

این متد برای تولید یک عدد رندوم (اتفاقی) بین ۰٫۰ و ۱٫۰ استفاده میشود. یعنی عددی که متد random برمیگرداند یک عدد اعشاری است که از صفر بزرگتر است و از یک کوچکتر میباشد. با استفاده از اعمال و رابطه های ریاضی دیگر، میتوانید این عدد تصادفی تولید شده را در بازه ای که خودتان میخواهید قرار بدهید. (یعنی مثلا فرض کنید متد random یه عدد اعشاری بین صفر و یک به شما داده. شما هم یه عدد رندوم بین ۰ تا صد لازم دارین. حالا میتونین عددی که این متد به شما داده رو ضربدر ۱۰۰ بکنید. به همین راحتی).


قواعد نوشتاری (Syntax)

یک نمونه از متد random را در زیر میبینید که برای نوشتن میتوانید از آن استفاده کنید:

static double random()

پارامتر های ورودی

در اینجا جزئیات پارامتر های ورودی را مشاهده میکنید:

  • این متد یک متد پیشفرض (default method) است و هیچ پارامتری را دریافت نمیکند.

مقادیر بازگشتی

  • این متد یک عدد تصادفی را در قالب نوع داده اولیه double برمیگرداند.

مثال

public class Test {

public static void main(String args[]) {
System.out.println( Math.random() );
System.out.println( Math.random() );
}
}

در این مثال مشاهده میکنید که هیچ متغیری تعریف نکردیم. زیرا این متد نیازی به پارامتر ورودی ندارد. فقط دو مرتبه متد random را روی کلاس Math که یک کلاس داخلی جاوا است، صدا زده ایم. همانطور که در خروجی میبینید عدد های تصادفی تولید شده اند.

این کدها خروجی زیر را تولید میکنند.


خروجی

۰٫۱۶۷۶۳۹۴۵۰۶۱۴۵۱۶۵۷
۰٫۴۰۰۵۵۱۲۵۳۷۶۲۳۴۳

نکته: عدد های بالا هربار که برنامه را اجرا میکنید، تغییر میکنند و عدد متفاوتی تولید میشود.

یک مثال را درباره متد random بررسی کردیم. اگر شما هم اطلاعاتی دارید و میتوانید توضیحاتی را اضافه کنید، با نوشتن آن در قسمت نظرات (همین پایین) ما را در کامل تر شدن این مقاله یاری کنید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این جلسه از دوره آموزش جاوا، درباره متد random و تولید عدد رندوم در جاوا توضیحاتی ارائه دادیم. اگر سوالی در ذهن شما وجود دارد یا قسمتی نیاز به توضیحات بیشتر دارد، آنها را در قسمت نظرات بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

2 در مورد “تولید عدد رندوم در جاوا با متد random”

  1. آرین خوشابی

    سلام. اگر بخواهیم در یک بازه ، بعضی اعداد را نخواد بصورت تصادفی انتخاب کند برای مثال در باره ۰ تا ۱۰ ، اعداد ۲ و ۷ را انتخاب نکند، چکار کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا