حلقه do while در جاوا

حلقه do while در جاوا شبیه به حلقه while میباشد. تنها فرق آن این است که در این حلقه ضمانت میشود که حداقل برای یک مرحله، کدهای حلقه اجرا میشوند. برای آشنایی کامل با حلقه do while در جاوا با دوره آموزش جاوا در وبسایت برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: tutorialspoint)

حلقه do while در جاوا

نوشتن حلقه do while در جاوا

در زیر ساختار نوشتاری یک حلقه do while را مشاهده میکنید.

do {
   // Statements
}while(Boolean_expression);

به این توجه داشته باشید که Boolean expression در انتهای حلقه نوشته شده است. پس یعنی قبل از اینکه این عبارت (شرط حلقه) ارزیابی شود، کدهای درون حلقه حداقل یکبار اجرا میشوند.

اگر مقدار عبارت شرطی true باشد، کنترل برنامه به قسمت do برمیگردد و دستورات درون حلقه دوباره اجرا میشوند. این پروسه تا زمانی که مقدار Boolean expression برابر false باشد ادامه خواهد یافت.


دیاگرام اجرای حلقه do while در جاوا

دیاگرام حلقه do while در جاوا

مثال

public class Test {

   public static void main(String args[]) {
      int x = 10;

      do {
         System.out.print("value of x : " + x );
         x++;
         System.out.print("\n");
      }while( x < 20 );
   }
}

در این مثال که یک حلقه do while در جاوا را نشان میدهد، میتوانید ببینید که عبارت do قبل از یک آکولاد نوشته شده است. اینجا همانجایی است که حلقه شروع به کار میکند. اگر دقت کرده باشید در ابتدای شروع به کار این حلقه، هیچ شرطی بررسی نمیشود. اتفاقی که می افتد این است که ابتدا کدهایی که درون بلوک حلقه نوشته اید اجرا میشوند، سپس نویت به قسمتی میرسد که عبارت while در آن نوشته شده است. در این قسمت بعد از یکبار اجرای کدها، برای اولین بار شرط حلقه بررسی میشود. بعد از این تا زمانی که مقدار این شرط true باشد اجرای حلقه ادامه پیدا میکند.

پس مشاهده میکنید که این حلقه کاملا مشابه حلقه while میباشد. با این تفاوت که در این مدل، قبل از اینکه شرط بررسی بشود یکبار کدهای حلقه اجرا میشوند. پس حلقه do while در جاوا به شما ضمانت میدهد که صرفنظر از شرط، حداقل یکبار کد هایی که نوشته اید اجرا میشوند.

اکد های مثال بالا خروجی زیر را تولید میکنند.


خروجی

value of x : 10
value of x : 11
value of x : 12
value of x : 13
value of x : 14
value of x : 15
value of x : 16
value of x : 17
value of x : 18
value of x : 19

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا