متد atan برای کار با اعداد در برنامه نویسی جاوا

محاسبه معکوس تانژانت در برنامه نویسی جاوا با متد atan

در کنار محاسبه تانژانت، گاهی نیاز دارید در برنامه نویسی جاوا بتوانید معکوس تانژانت را هم محاسبه کنید. متد atan میتواند این کار را برای شما انجام بدهد. برای یادگیری با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint).


توضیحات و نحوه کار متد atan

متد atan مخفف شده Arc Tangent یا همان آرک تانژانت است که در درس های دبیرستان شاید آن را به اسم “تانژانت معکوس” خوانده باشید. کار متد این ست که یک مقدار عددی از شما میگیرد (که باید از نوع double باشد)، بعد مقدار زاویه ای را به شما میدهد، که اگر از آن زاویه تانژانت بگیرید همین عدد ورودی تولید میشود. با یک مثال مفهوم آرک تانژانت را بیشتر متوجه میشوید.

زاویه ی ۴۵ درجه را در نظر بگیرید. اگر تانژانت زاویه ۴۵ درجه را محاسبه کنید عدد ۰٫۷ حاصل میشود. حالا باید بدانید آرک تانژانت دقیقا برعکس تانژانت عمل میکند. یعنی در این مثال، مقدار ۰٫۷ را میگیرد و زاویه ۶۰ درجه را به عنوان حاصل به ما برمیگرداند.


قواعد نوشتن (Syntax)

یک نمونه از متد atan را مشاهده میکنید و میتوانید برای نوشتن از این الگو استفاده کنید:

double atan(double d)

پارامتر های ورودی

در این قسمت جزئیات پارامتر های ورودی (آرگومان ها) را برای این متد میبینید:

  • d – یک عدد از نوع داده اولیه double به عنوان ورودی دریافت میکند.

مقدار بازگشتی

  • متد atan مقدار تانژانت معکوس آرگومانی که به آن داده ایم را محاسبه میکند و حاصل را به ما برمیگرداند.

مثال

public class Test { 

   public static void main(String args[]) {
      double degrees = 45.0;
      double radians = Math.toRadians(degrees);

      System.out.format("The value of pi is very very very approximately %.4f%n", Math.PI);
      System.out.format("The arctangent of %.4f is %.4f degrees %n", Math.cos(radians),
         Math.toDegrees(Math.atan(Math.sin(radians))));
   }
}

در این مثال مشاهده میکنید که دو متغیر از نوع داده double و به نام های degrees (به معنی درجه) و radians (به معنی رادیان) تغریف کردیم. دقت کنید که با استفاده از متد toRadians، مقدار degrees را به رادیان تبدیل کردیم و در متغیر radians قرار داریم. سپس در ادامه نتایج را در خروجی نشان دادیم. دستور اول که فقط مقدار عدد پی را به ما نشان میدهد.

در دستور دوم از داخلی ترین پرانتز برای متد atan بررسی میکنیم که بدانید دقیقا چه کاری انجام شده است. در داخلی ترین دستور مقدار تانژانت را محاسبه کردیم و degrees را به آن پاس دادیم. بعد حاصل این قسمت خودش به عنوان پارامتر به متد atan پاس داده شده است. بعد بازهم حاصل این قسمت را به عنوان پارامتر به متد toDegree پاس دادیم. زیرا مقدار بازگشتی متد atan برحسب رادیان است و آن را به درجه تبدیل میکنیم.

این کدها خروجی زیر را تولید میکنند.


خروجی

The value of pi is very very very approximately 3.1416
The arctangent of 0.7071 is 35.2644 degrees

اگر شما هم در موردی متد atan اطلاعاتی دارید و فکر میکنید در قسمتی توضیحات کامل ارائه نشده است، میتوانید با نوشتن پیشنهادات خودتان در قسمت نظرات (همین پایین) ما را در کامل تر شدن این مقاله یاری کنید.


سوالات خودتان را بپرسید

در این مقاله درباره متد atan توضیحاتی را ارائه دادیم. اگر هنوز سوالی در ذهن شما قرار دارد یا قسمتی نیاز به توضیحات بیشتر دارد، سوالات خودتان را در قسمت نظرات بپرسید تا به سرعت به آنها پاسخ بدهیم.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا