معرفی و بررسی ۱۰ محیط برنامه نویسی اندروید

آیا تا به حال به فکر ساخت یک اپلیکیشن اندروید افتاده اید؟ شاید به شما گفته باشند تنها کاری که لازم است انجام بدهید این است که اندروید استودیو را نصب کنید و مقداری زبان جاوا یاد بگیرید و شروع به ساخت اپلیکیشن های خود بکنید. یا اگر قصد ساخت بازی داشته باشید، باید موتور Unity را دانلود کنید و مقداری هم زبان سی شارپ یاد بگیرید. اما اگر از این محیط های برنامه نویسی اندروید یا زبان های آن خوشتان نمی آید، با برنامه چی برای معرفی ۱۰ محیط برنامه نویسی اندروید متفاوت همراه باشید. (منبع نوشته: AndroidAuthority)

در این مقاله، ۱۰ محیط برنامه نویسی اندروید زیر را بررسی میکنیم:
اندروید استودیو Android Studio
ای کلیپس Eclipse
نت بینز NetBeans
زامارین Xamarin
AIDE
پایتون Python
بیسیک فور اندروید B4A
فون گپ PhoneGap
یونیتی Unity
آنریل Unreal
جمع بندی نهایی


به عبارت دیگر، برای شروع ساختن اپلیکیشن های اندروید، بیشتر از یک راه روبروی شما قرار دارد. همچنین انتخاب محیط برنامه نویسی اندروید مناسب، میتواند مقدار زیادی از وقت و انرژی را برای شما ذخیره کند. حتی ممکن است فاصله ی میان شکست و پیروزی شما، همین انتخاب باشد. به عنوان مثال اگر بخواهید یک بازی ۲بعدی بسیار ساده را با استفاده از اندروید استودیو و دانش خودتان بسازید، صد ها ساعت وقت را هدر میدهید در حالیکه نمیتوانید نتیجه ای مشابه با موتور بازی سازی Unity دریافت کنید.

مشکل شما آگاهی نداشتن از گزینه هایی است که موجود میباشند. بسیاری از مردم نمیدانند که محیط های برنامه نویسی متفاوت و زبان های مختلفی وجود دارند که میتوانید از آنها برای ساخت اپلیکیشن استفاده کنند. در این مقاله برای شما ده محیط کاملا متفاوت برنامه نویسی را معرفی میکنیم.


اندروید استودیو Android Studio

بگذارید با محیط رسمی برنامه نویسی اندروید شروع کنیم. اندروید استودیو یک IDE ساخته شده توسط شرکت گوگل است که همه اسناد رسمی به آن ارجاع داده میشوند. IDE مخفف Integrated Development Environment یا “محیط جامع توسعه” است که ما آن را به عنوان محیط برنامه نویسی میشناسیم. این محیط برنامه نویسی بیشترین پشتیبانی را دریافت میکند، بصورت تخصصی برای توسعه اندروید ساخته شده است و کار شما را در بیشتر قسمت ها آسان میکند.

ممکن است نصب اندروید استودیو کمی مشکل باشد اما میتوانید به راحتی آنرا یاد بگیرید و با آن کار کنید. همچنین این برنامه مرتبا در حال بروزرسانی و بهتر شدن میباشد. یکی از مزیت های استفاده از این IDE این است که به راحت ترین شکل ممکن میتوانید از روش های نوین طراحی گوگل باخبر بشوید و کتابخانه های جدید را برای پروژه های خود پیدا کنید. اگر هم میخواهید به عنوان یک توسعه دهنده استخدام بشوید، یکی از راه های یادگیری، کار کردن با اندروید استودیو میباشد. همچنین اگر میخواهید در آینده اپلیکیشن خود را به فروش برسانید، یک ایده خوب استفاده از این محیط برنامه نویسی اندروید به همراه زبان جاوا است.

اندروید استودیو بهترین محیط برنامه نویسی اندروید

در محیط برنامه نویسی Android Studio، شما باید از زبان جاوا و Android SDK استفاده کنید. SDK مخفف Software Development Kit یا کیت توسعه نرم افزار میباشد. برای کار کردن با زبان جاوا باید از قبل این کیت را روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید. این محیط برنامه نویسی به شما اجازه میدهد که به چیز هایی مانند دکمه ها و دیگر المان های رابط کاربری دسترسی داشته باشید و خیلی راحت بتوانید آرایش این المان ها را در اپلیکیشن خودتان تغییر بدهید. (یا با استفاده از زبان XML این کار را انجام بدهید). این محیط برنامه نویسی کاملا برای ساختن اپلیکیشن هایی که به خوبی با سیستم عامل اندروید سازگار باشند، مناسب است.

اندروید استودیو به همراه SDK، حتی برای ساختن بازی های ساده هم مناسب است. میتوانید این کار را با ساختن View های مختلف و چیز هایی مثل انیمیشن انجام بدهید. البته لازم است که کمی هم به فکر و خلاقیت خود فشار وارد کنید. برای فیزیک های پیشرفته تر در بازی ها هم لازم است که کار کردن با کتابخانه هایی مانند LibGDX را شروع کنید. این کار ابزار لازم را در اختیار شما قرار میدهد تا لازم نباشد همه چیز را از ابتدا بسازید.

کدنویسی در اندروید استودیو محیط برنامه نویسی اندروید

اگر شما میخواهید چیزی را توسعه بدهید که فیزیک بسیار پیشرفته تری داشته باشد، یا یک اپلیکیشن که عملکرد آن بالاتر از حد متوسط قرار بگیرد، باید با Android NDK آشنا بشوید. NDK مخفف Native Development Kit یا کیت توسعه بومی است که به شما اجازه میدهد کد های فشرده تر برای CPU را با استفاده از زبان C++ بکار ببرید. اما همانطور که گفتیم، یادگیری این موارد دشوار میباشد و هیچوقت به قدرتمندی استفاده از مواردی مانند Unity نمیشود.

برای اکثر مواقع و کاربرد ها، اندروید استودیو به بقیه گزینه ها ترجیح داده میشود. بخصوص اگر بخواهید یک اپلیکیشن ساده یا یک بازی ابتدایی مانند پازل بسازید. اما اگر قصد دارید نسخه بعدی بازی Angry Birds یا Microsoft Office را تولید کنید، شاید اندروید استودیو بهترین گزینه پیش روی شما نباشد مگر اینکه پیشرفته تر شوید و کار با Android NDK را یاد بگیرید.


ای کلیپس Eclipse

ایکلیپس محیط برنامه نویسی اندروید

ساختن یک اپلیکیشن اندروید با Eclipse بسیار شبیه اندروید استودیو است. قبل از ساخته شدن اندروید استودیو هم، از این محیط برنامه نویسی اندروید، به عنوان گزینه اصلی استفاده میشد. Eclipse هم مانند مورد قبلی یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد با زان جاوا و با استفاده از Android SDK اپلیکیشن بسازید. راه اندازی آن مشابه Android Studio و روند کار کردنشان با یکدیگر قابل مقایسه است. تفاوتی که دارند این است که ایکلیپس بصورت اختصاصی برای برنامه نویسی اندروید ساخته نشده بود و برای پلتفرم های دیگر و با زبان های دیگر هم به کار گرفته میشد. تجربه کار کردن با آن هم نشان میدهد که سرعتش مقداری پایین تر و حل مشکلات در آن دشوارتر میباشد.

eclipse محیط برنامه نویسی اندروید

برای اکثر مواقع و کاربرد ها، اندروید استودیو به بقیه گزینه ها ترجیح داده میشود. بخصوص اگر بخواهید یک اپلیکیشن ساده یا یک بازی ابتدایی مانند پازل بسازید. اما اگر قصد دارید نسخه بعدی بازی Angry Birds یا Microsoft Office را تولید کنید، شاید اندروید استودیو بهترین گزینه پیش روی شما نباشد مگر اینکه پیشرفته تر شوید و کار با Android NDK را یاد بگیرید.

به دلیل اینکه ایکلیپس دیگر محیط رسمی برنامه نویسی اندروید به شمار نمیرود، به شما پیشنهاد میکنیم اگر هنوز در حال کار کردن با این نرم افزار هستید، هرچه زودتر به سمت اندروید استودیو حرکت کنید. در کار کردن با اندروید استودیو متوجه میشوید که کار کردن با چندین پروژه در آن آسان تر است، طراحی رابط کاربری بهتر شده و Gradle Support میتواند در بسیاری از موارد شما را کمک کند. همچنین به کسانی که میخواهند به تازگی برنامه نویس اندروید بشوند، قطعا پیشنهاد میکنیم که Android Studio را به جای Eclipse انتخاب کنند.


نت بینز NetBeans

نت بینز netbeans محیط برنامه نویسی اندروید

NetBeans یک IDE میباشد که مانند ایکلیپس از زبان ها و پلتفرم های مختلفی پشتیبانی میکند. مقایسه کردن آن با Android Studio برای توسعه اندروید، شاید کمی عجیب باشد. اما زمانی بود که نت بینز یکی از جایگزین های اصلی ایکلیپس به شمار میرفت. (همراه با محیط برنامه نویسی اندروید IntelliJ IDEA که امروزه اندروید استودیو بر پایه آن ساخته شده است). اما در حال حاضر دلایل بسیار کمی وجود دارند که شما بخواهید NetBeans را به Android Studio ترجیح بدهید.


زامارین Xamarin

زامارین محیط برنامه نویسی اندروید

Xamarin یک محیط برنامه نویسی است که مایکروسافت مالک آن است و برای این منظور طراحی شده است که ساختن اپلیکیشن های میان پلتفرمی را آسان تر کند. (مثلا اپلیکیشن هایی که هم نسخه اندروید و هم نسخه آی او اس دارند). به عبارت دیگر، شما میتوانید یک برنامه اندروید را در زامارین بسازید و سپس آنرا به آسانی برای iOS و Windows هم منتشر کنید در حالی که از کد ها و IDE یکسانی استفاده کرده اید. در Xamarin باید با زبان سی شارپ (C#) برنامه نویسی کنید و از قابلیت هایی مانند “تست اتوماتیک روی چندین دستگاه حقیقی متصل به کلود (Cloud)” بهره ببرید. خبر خوب دیگر این است که زامارین به تازگی رایگان شده است و همچنین قابلیت هماهنگ شدن با Visual Studio در آن وجود دارد.

xamarin محیط برنامه نویسی اندروید

Xamarin یکی از بهترین گزینه هاست اگر شما از قبل تسلط به زبان سی شارپ دارید و زیاد به جاوا علاقه مند نیستید. همچنین اگر میخواهید اپلیکیشن خود را روی پلتفرم های دیگر، بدون زحمت اضافه منتشر کنید، میتوانید از این محیط برنامه نویسی اندروید استفاده کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که به ناچار کمی از فضای واقعی توسعه اپلیکیشن های اندروید دور میشوید.

زامارین همچنین از Monogame پشتیبانی میکند که یک فریم ورک بازی سازی بین پلتفرمی است که بر پایه فریم ورک Microsoft XNA ساخته شده است. این فریم ورک یک ابزار عالی برای ساختن بازی های ۲بعدی و ۳بعدی است که مسلما یادگیری آن سخت تر از موتورهایی مانند Unity و Unreal میباشد. (در ادامه این ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد).


AIDE

aide محیط برنامه نویسی اندروید

AIDE به سادگی یک مخفف برای عبارت Android IDE میباشد. یک محیط برنامه نویسی اندروید پایه ای میباشد که مانند اندروید استودیو یا ایکلیپس کار میکند که به زبان جاوا هم میتوانید در آن کدنویسی کنید. تفاوت بزرگ آن با دیگر موارد این است که این IDE روی اندروید اجرا میشود. یعنی میتوانید حتی در هنگام حرکت و روی موبایل خودتان هم کدنویسی بکنید. همچنین این محیط برنامه نویسی اندروید، تست کردن اپلیکیشن ها را هم بسیار ساده میکند. زیرا دیگر نیازی به استفاده از شبیه ساز ها و دستگاه های موبایل مجازی نیست. AIDE همچنین یک محیط آموزشی خوب هم دارد که به برنامه نویس های تازه وارد پایه های برنامه نویسی را یاد میدهد.

Aide محیط برنامه نویسی اندروید

البته شما مطمئنا از این IDE برای پروژه های بزرگ استفاده نخواهید کرد. زیرا اپلیکیشن روی صفحه های کوچک به خوبی تست میشود اما هنوز هیچ راهی وجود ندارد که پروژه خود را روی چندین دستگاه مختلف تست بکنید. از لحاظ عملکرد هم کمبود هایی در مقایسه با دیگر مواردی که روی کامپیوتر اجرا میشوند، دارد. برای یاد گرفتن پایه ها، این نرم افزار مورد خوبی است. بخصوص که شما میتوانید هر قسمت از اپلیکیشن را بسرعت تست کنید. اما متاسفانه، برای درس ها و خصوصیات پیشرفته تر نیاز به تهیه اشتراک ویژه دارید.


پایتون Python

python محیط برنامه نویسی اندروید

Python یک زبان برنامه نویسی بسیار خوب و آسان برای یادگیری است که توسط تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان استفاده میشود. زبان پایتون برای استفاده رایگان است و به محض اینکه دستتان با آن راه بیفتد، میبینید که گزینه های زیادی برای ساختن اپلیکیشن های اندروید دارید. به عنوان مثال میتوانید از PyMob یا کتابخانه هایی مانند Pygame Subset for Android استفاده کنید. (یا همان pgs4a).

در مقایسه با ساختن اپلیکیشن با اندروید استودیو، شما مقداری از کارایی را از دست میدهید و محدود خواهید شد. مطمئنا ما هم پیشنهاد نمیکنیم برای پروژه های پیچیده به جای اندروید استودیو از پایتون استفاده کنید. اما اگر پایتون را دوست دارید و میخواهید برای استفاده خودتان اپلیکیشن هایی بسازید و همچنین زیبایی ظاهر آنها برای شما مهم نیست، میتوانید از Python استفاده کنید.


بیسیک فور اندروید B4A

b4a محیط برنامه نویسی اندروید

اگر هدفتان این است که از زبان جاوا دوری کنید، احتمالا یکی از گزینه های خوب برای شما این است از B4A یا Basic for Android استفاده کنید. همانطور که از نام آن پیداست، این مورد یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد یک اپلیکیشن را بصورت پایه ای بسازید. در اصل BASIC مخفف Beginners All Purpose Symbolic Instruction Code است که معنی آن “دستور العمل های کدنویسی نمادین برای همه اهداف تازه کار ها” میباشد.

این زبان برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده اند بسیار ساده و قابل دسترسی است. طوری که انگار در حال خواندن زبان انگلیسی هستید زیرا فرق زیادی با آن ندارد. همه چیز در این ابزار برای ساده و سریع بودن ساخته شده است و میتوان گفت تا حد زیادی در این کار موفق عمل کرده اند زیرا هیچ عملکردی در این محیط دارای ضعف و کمبود نیست. دقیقا به همین دلیل است که B4A خودش را یک ابزار توسعه سریع (Rapid Development یا RAD) معرفی میکند.

بیسیک فور اندروید محیط برنامه نویسی اندروید

شما به همه API ها و کتابخانه هایی که در اندروید استودیو بودند، دسترسی دارید بدون اینکه تغییر زیادی در نحوه عملکرد آنها مشاهده کنید. (همچنین میتوانید کتابخانه های خودتان را در جاوا وارد کنید یا بسازید). در این زبان میتوانید هرچیزی که میخواهید را بسازید که البته نیاز به مقداری خلاقیت و مهارت دارید. اما حجم پروژه های یکسان در B4A بسیار کمتر از Android Studio میباشد. مزیت دیگر این است که شما میتوانید کد های نوشته شده در B4A را به راحتی به کدهای B4i تبدیل کنید که بر روی دستگاه های iOS قابل اجرا باشند. اگر شما به تازگی با دنیای ساخت اپلیکیشن های موبایل آشنا شده اید و ایده های زیادی در ذهنتان دارید، شاید B4A پر سرعت ترین راه برای قرار دادن آنها در کنار یکدیگر باشد.

کدنویسی در basic 4 android محیط برنامه نویسی اندروید

همانطور که گفته شد، بهترین راه برای ساختن یک اپلیکیشن با متد های متریال دیزاین (Material Design) و استفاده از همه ویژگی های جدید اندروید به محض اینکه معرفی میشوند، ساختن اپلیکیشن ها با محیط برنامه نویسی اندروید استودیو است. (هرچند پشتیبانی B4A هم بسیار خوب عمل میکند). علاوه بر اینها ساختن بازی در اندروید استودیو ممکن است و کتابخانه هایی هم برای آسان کردن این کار وجود دارند، هرچند که در این مورد به خوبی بعضی از مواردی که در این لیست توضیح میدهیم نمیشود. B4A همچنین نیاز دارد که یکبار خریده شود و همین مورد باعث شده تا بسیاری از توسعه دهنده ها از آن استفاده نکنند.


فون گپ PhoneGap

فون گپ phonegap محیط برنامه نویسی اندروید

PhoneGap یا Cordova یک ابزار است که به شما اجازه میدهد اپلیکیشن های موبایل چند پلتفرمی با استفاده از زبان های HTML5، CSS، JavaScript و هر زبانی که طراحان وب از آن استفاده میکنند بسازید. اساسا، این یعنی که اپلیکیشن شما مانند یک وبسایت عمل میکند و دیده میشود اما دسترسی هایی هم به API محلی دارد. این ابزار یک راهکار ساده برای تبدیل وبسایت به اپلیکیشن موبایل است. البته میتوانید با استفاده از آن اپلیکیشن های ساده ای بسازید بدون اینکه نیاز باشد زبان برنامه نویسی جدیدی یاد بگیرید. همانطور که میدانید، ساختن برنامه ها با WebView محدودیت های بسیاری دارد و اصلا برای ساختن اپلیکیشن های پیچیده یا بازی مناسب نیست.


یونیتی Unity

یونیتی unity محیط برنامه نویسی اندروید موتور بازی سازی

Unity یک موتور بازی سازی و یک محیط توسعه برای ساختن بازی های چند پلتفرمی است. اگر میخواهید یک بازی بسازید که دارای فیزیک واقعی، تعداد زیادی از اشیاء، گرافیک سه بعدی، افکت های نورپردازی متحرک و غیره است، این مورد میتواند برای شما زمان زیادی را ذخیره کند و به کمکتان بیاید تا مجبور نباشید همه چیز را از ابتدا شروع کنید. اگر میخواهید بازی ساده ای بسازید، توسعه آن با یونیتی به سادگی کشیدن و رها کردن چندین المان مختلف درون بازی است. علاوه بر چیزهایی که گفته شد، شما میتوانید کد های سی شارپ و جاوا را هرجایی که لازم بود اضافه کنید و از این طریق رفتار المان ها را تغییر دهید تا بیشترین انعطاف پذیری لازم را بدست بیاورید.

یونیتی موتور بازی سازی و محیط برنامه نویسی اندروید

فروشگاه های اینترنتی مختلفی هم در این زمینه وجود دارند که میتوانید از آنها مدل های سه بعدی، اسکریپت و یا افکت ها را خریداری یا دانلود نمایید. اضافه کردن آنها به پروژه هم به سادگی متصل شدن به SDK و انتخاب پلتفرم از یک منوی کشویی میباشد. خوشبختانه پشتیبانی آنلاین زیادی در این باره وجود دارد و حتی میتوانید با کمی هک کردن، برنامه هایی بسازید که بازی نیستند. این ابزار رایگان است و بسیاری از بازی های موفق موجود در پلی استور گوگل، با استفاده از موتور بازی سازی Unity ساخته شده اند. به همین دلایل، شما اصلا نیاز ندارید یک موتور بازی سازی را از ابتدا خودتان بسازید، مگر اینکه بخواهید یک بازی خیلی خاص و یگانه تولید کنید.


آنریل Unreal

آنریل unreal موتور بازی سازی و محیط برنامه نویسی اندروید

Unreal یک موتور بازی سازی دیگر است که اگر با دنیای بازی ها آشنا باشید حتما اسم آن را شنیده اید. خبر خوب این است که این موتور بازی سازی اخیرا رایگان شده است و مانند Unity بازی سازی برای Android، iOS، Windows و Linux به وسیله آن ساده است. در مقایسه با یونیتی، شاید یادگیری آن سخت تر باشد و شاید یک مقدار مناسب ساختن بازی های دو بعدی نباشد. اما شروع کردن با این موتور بسیار ساده است و گرافیک خیره کننده ای دارد. همچنین هر دو موتور بازی سازی Unity و Unreal از ویژگی بسیار جالب واقعیت مجازی پشتیبانی میکنند. یعنی شما میتوانید برای دستگاه های واقعیت مجازی یا Virtual Reality هم بازی سازی بکنید.


جمع بندی نهایی

جمع بندی نهایی محیط برنامه نویسی اندروید

همانطور که مشاهده کردید، گزینه های زیادی برای شرع برنامه نویسی اندروید پیش روی شما قرار دارد. علاوه بر اینها راه هایی نیز هستند که ما در این مقاله به آنها اشاره نکردیم. انتخاب محیط برنامه نویسی اندروید مناسب، بیشتر بستگی به این دارد که چه نوع اپلیکیشنی قرار است درست کنید، مهارت شما در چه سطحی است و از کدام منابع و زبان های برنامه نویسی استفاده میکنید.
صرف وقت برای انتخاب زبان و محیط برنامه نویسی اندروید مناسب، کار عاقلانه ای است. زیرا با این عمل میتوانید مقدار زیادی وقت و انرژی را ذخیره کنید و این اطمینان را داشته باشید که در ادامه کار با محدودیت ها و مشکلات زیادی مواجه نخواهید شد. امیدواریم این مقاله در این راه به شما کمک کند و بتوانید انتخاب درست را انجام بدهید. لطفا انتخاب و پیشنهادات خود در باره محیط برنامه نویسی اندروید را با ما و دیگران در قسمت نظرات در میان بگذارید.

درباره نویسنده

36 در مورد “معرفی و بررسی ۱۰ محیط برنامه نویسی اندروید”

  1. امیر حسین

    تروخدا راهنماییم کنید من نمیدونم رو لپ تاپم اندروید استودیو میاد یا نه لپ تاپم هم لنوو ای پی تری با رم4هست اگه میشه یه سرچ بزن مدیر محترم سایت و بهم راهنمایی کنید لطفا اگه میشه راهنماییم کنید تا بفهمم اندروید استودیو نصب کنم یا نه ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز.
      شما خودتون میتونین در این مورد سرچ بزنین و راحت ترین راه همینه. در ضمن اگر به نتیجه نرسیدین نرم افزار رو نصب کنین، اگر کار کرد اوکیه اگر کار نکرد هم اوکی نیست دیگه.

  2. سلام
    تازه این سایت خوبتون رو کشف کردم :))) خیلی خوشحالم :))
    می‌خواستم بدونم که…این اندروید استودیو خیلی خوبه؛ منتها یه کم برای منی که سیستمم ضعیفه چجوره؟
    Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 380 @ 2.53GHz and 3 GB RAM
    از فکر اندروید استودیو بیام بیرون تا وقتی یه سیستم بهتر گرفتم؟ یا هرجور شده با همین سیستم اندروید استودیو رو نصب کنم و برم جلو؟
    اگر فعلا قید اندروید استودیو رو بخوام بزنم، اشکالی نداره با Intellij IDEA جاوا یادگرفتن رو ادامه بدم؟

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
      ممنونم از نظر خوبتون و انرژی مثبتی که به ما دادین.
      باید تست کنین که اندروید استودیو میتونه روی سیستم شما اجرا بشه یا نه، یبار نصبش کنید و اگر تونستید باهاش کار کنید که اوکی هست. اگر نشد میتونین IntelliJ Idea هم استفاده کنین ولی هردوی این IDE ها ساخت IntelliJ هستن و محصول یک کمپانی ان. میتونین از IntelliJ هم استفاده کنین تا سیستم قوی تر تهیه کنین ولی برای یادگیری اولیه زیاد مهم نیست چه محیط برنامه نویسی ای استفاده کنین. بیشترین چیزی که شما رو درگیر میکنه مفاهیم برنامه نویسی و شی گرایی هست که پیشنهاد میکنم یادگیری اون ها رو از همین امروز و با هر ابزاری که میتونین شروع کنین.
      باز هم سوالی بود در خدمتتون هستیم.

  3. سلام و خسته نباشین
    من قصد دارم برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن رو از مبتدی تا حرفه ایِ حرفه ای، به طور کااامل یاد بگیرم ، اما هیچ اشنایی ای با هیچ کدوم از ابزار های لازم این رشته (هم نرم افزار و هم سخت افزار ) رو ندارم، حتی نمیدونم که باید توی دانشگاه تحصیلش کنم یا اموزشگاه ها، اگ در دانشگاه قراره بخونم این حرفه رو،باید کدوم رشته رو بخونم!؟
    با کمک شما و مقالتون تا اینجای کار متوجه شدم که باید اندروید استدیو و جاوا رو نصب کنم و شروع به یادگیری کامل اینها کنم اما بازم نمیدونم بعدش باید چیکار کنم😐

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما.
      برای یادگیری برنامه نویسی، دانشگاه هیچ چیز خاصی که توی بازار کار بخواد به درد شما بخوره بهتون نمیده، بهتره خودتون با استفاده از دوره هایی که وجود داره یادگیری رو شروع کنید. اما خب میدونم که ابتدای کار ممکنه یه مقداری پیدا کردن مسیر درست سخت باشه که وجود یک استاد و راهنما خیلی از این سردرگمی ها رو از بین میبره براتون. اگر نیاز به کلاس خصوصی داشتین مجموعه ما میتونه براتون برگزار بکنه. یه ایمیل برای ما بفرستین تا هماهنگی ها رو باهاتون انجام بدیم. آدرس ایمیل ما: barnamechi@gmail.com

  4. سلام من توی نصب اندروید استودیو مشکلی نداشتم اما در ابتدای اولین پروژه تو سینک کردنش کلی ارور داشتم. برنامه نویس مبتدی هستم. از ای کلیپس استفاده بکنم؟

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
      من ای کلیپس رو اصلا توصیه نمیکنم برای برنامه نویسی اندروید، چون اندروید استودیو کاملا بهتر و مناسب تر هست و ایکلیپس منسوخ شده.
      اگر نصب رو انجام دادین احتمالا تنظیمات پراکسی رو وارد نکردین توی اندروید استودیو. به یه فیلتر شکن خوب متصل بشین و توی SDK Manager اندروید استودیو، از تب Proxy، گزینه Auto Detect Proxy رو فعال کنید، ارور ها از بین میرن.
      باز هم سوالی داشتین در خدمتیم.

  5. سلام دوست عزیز من لپ‌تاپ ندارم میشه آموزش بدهی که چگونه با اندروید بازی بسازیم البته با کیفیت باشد

  6. سلام ببخشید لپتاپ من 6 گیگ رم داره و سی پیوش هم intel corei5-3230M 2.60GHZ هست آیا برای برنامه نویسی اندروید و اندروید استودیو خوب هست؟ مشکلی نداره؟

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
      سیستم شما مشکلی نداره برای اجرای اندروید استودیو. البته اگر هارد کامپیوتر شما HDD باشه یه مقدار باز کردن اندروید استودیو و کارهای سنگین باهاش ممکنه طول بکشه. میتونین هارد رو SSD کنین برای سرعت بیشتر.

  7. علی تقی پور

    سلام.خسته نباشید
    چند وقتی هست که وارد سایتتون میشم یک مهلتی هست تا دوره های جدید بیاد ولی زده16 روز ولی من 2 ماه دارم میام هنوز نیامدن

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
      یه مدت مشکلاتی برای ضبط ویدئو و استودیوی ما به وجود اومده بود که خداروشکر رفع شدن. ضبط دوره ها رو دوباره شروع کردیم و همه تلاشمون رو میکنیم خیلی سریع همه رو روی وبسایت تکمیل کنیم. ممنونم از پیگیری شما و بابت تاخیری که به وجود اومد عذرخواهی میکنیم.

  8. سلام، ممنون از مطلب جامع و مفیدی که قرار دادین، من توی زمینه ی برنامه نویسی اندروید تازه کار هستم و متاسفانه توی نصب اندروید استدیو به مشکل عدم سینک گریدل برخوردم، و هیچ جوره نتونستم این مشکل رو حل کنم. امکان داره راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز.
      یه عکس از ارور به ایمیل ما (barnamechi@gmail.com) ارسال کنین تا راهنمایی کنیم.
      احتمال میدم که توی تنظیم پراکسی به مشکل خورده باشین، آموزشش البته توی دوره رایگان آکادمی برنامه چی هست.

      1. سلام منم مشکل ایشون رو دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
        Could not GET ‘https://jcenter.bintray.com/com/android/tools/build/gradle/4.1.3/gradle-4.1.3.pom’. Received status code 403 from server: Forbidden
        Disable Gradle ‘offline mode’ and sync project
        میشه راهنمایی کنید؟

        1. سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
          این ارور برای تنظیم نکردن درست Proxy اتفاق میوفته. میتونین از توی SDK Manager به قسمت Proxy برین و گزینه Auto Detect رو فعال کنین. در ضمن برای بعضی از ریپازیتوری ها باید از پراکسی هایی مثل kerio یا cisco استفاده کنین.

  9. سلام و عرض ادب
    ببخشید قصد شروع برنامه نویسی اندروید دارم ولی نمیدونم کدوم محیط رو انتخاب کنم به این دلیل که برام مهمه که محیط برنامه نویسی حتما علاوه بر سمت کلاینت، سمت سرور رو هم بشه توی همون محیط ساپورت کنه (مثلا از طریق نوشتن یه وب سایت یا هرچیزی که بشه مدیریت کرد) و این بخش مدیریت هم بشه توی همون محیط بنویسیم که نیاز به اتصال جداگانه ای نباشه. ممنون

    1. سلام دوست عزیز.
      برای برنامه نویسی اندروید بهترین و استاندارد ترین گزینه اندروید استودیو هست که توی دوره اموزشی رایگان آکادمی برنامه چی، آموزش نصب و آشنایی با محیط اولیه اون رو گذاشتیم.
      در مورد سمت سرور که مسلما نیاز هست با توجه به تکنولوژی و پلتفرمی که استفاده میکنین IDE مناسب خودش رو انتخاب کنین. اما میتونین روند های تست و پیاده سازی دریافت اطلاعات با استفاده از API ها رو با استفاده از اندروید استودیو انجام بدین. ولی این محیط برنامه نویسی نمیتونه به عنوان یه سرور براتون عمل کنه و برای اینکار باید با ابزارهای خاص و مربوط به همون حوزه کار خودتون رو انجام بدین.
      بازم سوالی بود در خدمتیم.

  10. سلام وقتتون بخیر. من لپ تاپم اچ پی هست و سی پی یو ام، AMD رادئون هست و هر کاری میکنم اندروید استودیو نصب نمیشه. آیا امیدی به نصبش هست یا اینکه با eclipse کار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      لپتاپ شما میتونه اندروید استودیو رو پشتیبانی کنه، بهتون پیشنهاد میکنم از این برنامه شروع کنین و با همین جلو برین. اگر هم سوالی بود در خدمتم.

      1. سلام دوست عزیز
        بله جواب میده، ولی یه مقداری شاید اذیت کنه. بهتره رم خودتون رو افزایش بدین اگر مقدور هست. میتونین با نصب هارد SSD هم سرعت خیلی بیشتری داشته باشین توی سیستم خودتون.

  11. سلام استاد الان میگن برنامه های زامارین رو نمیشه در گوگل پلی و اپ استور گذاشت و اصلا پشتیبانی نمیکنه و چون الان مایکروسافتم اپ مارکت نداره بعد به مشکل میخوری آیا این درسته ؟

  12. سلام
    من بعد از این همه تحقیق هنوز نفهمیدم چه زبان برنامه نویسی را شروع کنم
    هر کسی یگ چیزی میگه
    فرض بگیریم یک نفر رشتش کامپیوتر نیست ولی میخاد برنامه نویسی رو یاد بگیره
    من نمی دونم برای پیش نیاز چه چیزهایی رو باید یاد بگیرم
    مثلا باید یک زبان برنامه نویسی رو از قبل بدونم یا نه
    پایگاه داده . الگوریتم و فلوچارت رو بشناسم یا نه
    بعض میگن نیازی نیست بعض میگن هست واالا شده مسخره بازی

    1. سلام دوست عزیز.
      خب شما نباید از هرکسی سوال کنید، باید از افراد حرفه ای و کسایی که شرایط شما رو داشتن سوال کنین. خود من رشته مکانیک میخوندم دانشگاه و با این مشکلی که میگین آشنا هستم. به همین خاطر هم برنامه چی رو راه اندازی کردم که افرادی که اطلاعاتی ندارن هم بتونن تصمیم گیری بکنن و جلو برن. حالا برای جواب سوالتون هم بگم که برای اندروید خیالتون رو راحت کنم، هنوز (سال ۱۳۹۸ یا ۲۰۱۹) هیچ زبان و محیط برنامه نویسی ای بهتر از جاوا و اندروید استودیو معرفی نشده که همه کارها رو بتونین بصورت کامل باهاش پیاده کنین. اندروید استودیو که از کاتلین و Flutter هم پشتیبانی میکنه، یعنی برای همه کسایی که میخوان برنامه نویسی اندروید رو درست حسابی یاد بگیرن لازمه که اندروید استودیو رو حتما کار کنن. بهترین زبانش هم که فعلا جاواست. از اون شروع کنین به نظر من. بعد اینکه مفاهیمی مثل شی گرایی و اینجور چیزا رو خوب یاد بگیرین تقریبا ۶۰ درصد بقیه زبان های شی گرا رو هم یاد گرفتین و کار براتون خیلی آسون تر میشه. البته این حوزه فرانت اند هست و برای بکند دستتون باز تره میتونین از لاراول، NodeJS، ASP استفاده کنین یا موارد دیگه ای که هستن، که پیشنهاد میکنم نود جی اس رو اول یاد بگیرین.
      اما اگر میخواین تو حوزه طراحی وب کار کنین باید برین سمت زبان هایی که جدیدا اومدن و دارن سروصدا میکنن و کاربرد خیلی خوبی دارن مثل Angular، React و Vue که میتونین درباره اونها تحقیق کنین و هرکدوم رو دوست داشتین یاد بگیرین.
      باز اگر هر سوالی بود در خدمتم.

      1. سلام.خسته نباشید
        به نظرم برای کسی که از علم برنامه نویسی چیزی نمیدونه و با هیچ زبانی کار نکرده بدترین کار ممکن شروع کردن با جاوا هستش.
        من خودم قبلا همین اشتباه رو کردم و البته نیم نگاهی به مهاجرت داشتم برای انتخاب زبان جاوا و طراحی آپ اندروید.
        به نظرم طراحی سایت رو با زبان نشانه گذاری html و css که زبان استایل دهی هستن و یادگیریشون بسیار بسیار راحتتر از زبان جاوا هستش رو پیشنهاد میدم
        در مورد در آمدشون هم باید بگم شاید بازار کارش از طراحی اپ حتی بهتر هم باشه.
        اینا رو یاد بگیرید وقت خیلی زیادی نمیگیره و بعدش اگه دوس نداشتین با جاوا طراحی اپ رو شروع کنید.

        1. سلام خدمت شما دوست عزیز.
          ممنونم از نظری که نوشتین. اما میخوام که چندتا نکته رو در نظر داشته باشین.
          زبان جاوا درسته که سختی های خاص خودش رو داره ولی از چند نظر واقعا انتخاب خوبی میتونه باشه:
          1- یکی اینکه شی گرا هست و این مفهوم رو به خوبی میفهمونه به کسی که داره یاد میگیره و برای یادگیری زبان های برنامه نویسی بعدی راه رو هموار میکنه. همه زبان های مطرح امروز شی گرا هستن، پس شی گرایی یک مفهوم بسیار حیاتیه. در صورتی که در زبان نشانه گذاری HTML و CSS اصلا خبری از این مفاهیم نیست.
          2- دو موردی که ذکر کردین اصلا زبان برنامه نویسی نیستن و برای طراحی وب حتی میتونم بگم اولین پله هم محسوب نمیشن در مقایسه با زبان هایی که بعدا باید یاد بگیرن. یعنی برای طراحی وب شاید 20 سال پیش این دو زبان نشانه گذاری HTML و CSS کافی بنظر میومد. اما الان به هیچ وجه اینطور نیست و باید به زبان های شی گرا مثل JAvaScript، Php، Python و غیره تسلط داشته باشین.
          3- موضوع ما توی این مقاله برنامه نویسی اندروید هست نه برنامه نویسی وب، که اتفاقا بهترین و استاندارد ترین روش برای اصولی برنامه نویسی کردن اپلیکیشن های اندروید در حال حاضر، یادگیری زبان جاوا و بعد یادگیری زبان کاتلین هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا