موتور بازی سازی Unity3D بازی سازی آسان برای اندروید

موتور بازی سازی Unity3D

آیا به فکر ساختن بازی برای اندروید بوده اید؟ این کار بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر میکنید. یعنی شما نیاز دارید که ابزار مناسب را پیدا کنید. موتور بازی سازی Unity3D ابزاری است که شما را قادر میکند با یک موتور بازی سازی حرفه ای، بتوانید یک بازی خوب را توسعه بدهید. البته این ابزار برای کسانی که تازه شروع کرده اند نیز بسیار مناسب میباشد. در حقیقت، موتور بازی سازی Unity3D برای تازه کار ها بسیار مناسب است. یعنی حتی میتوانید بازی های بسیار خوبی را بدون یک خط کدنویسی ایجاد کنید. برای آشنایی با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: AndroidAuthoruty)

این مقاله دارای سرفصل های زیر است:
موتور بازی سازی یونیتی چیست؟
چه کسانی نباید از موتور بازی سازی یونیتی استفاده کنند؟
شروع به کار با موتور بازی سازی یونیتی
رابط کاربری یونیتی
چگونه یک نمونه بسازیم
نصیحت هایی برای بازی سازان تازه وارد
نظرات و پیشنهاد خود را با ما در میان بگذارید

بعضی از مردم میگویند استفاده از Unity نوعی تقلب است. زیرا به کدنویسی درست و حسابی در آن نیازی نیست. اما آیا این مسئله واقعا مهم است؟ بازی های بسیار معروفی مانند Lara Craft GO، Thomas Was Alone، Shadowgun، Temple Run، Bad Piggies، The Room و حتی Deus Ex: The Fall کاملا توسط یونیتی ساخته شده اند و به موفقیت های بسیار زیادی هم رسیده اند. استفاده از موتور بازی سازی Unity3D بسیار ساده تر از این است که بخواهید یک بازی را از صفر خودتان بسازید و همچنین هیچ محدودیتی برای ساختن ندارید. پس چرا باید زندگی را برای خودتان سخت تر بکنید؟


موتور بازی سازی Unity3D چیست؟

موتور بازی سازی unity3d چیست

اگر شما هم به بازی های Indie خودتان علاقه دارید، احتمالا خبر خوبی است که بدانید Unity بین توسعه دهندگان کوچک بسیار معروف و محبوب است. اساسا، این مورد یک موتور بازی سازی ۳D (سه بعدی) برای پلتفرم های مختلف است که برای این هدف طراحی شده است که تا حد ممکن برای تازه کار ها، کاربر پسند و برای حرفه ای ها، قدرتمند باشد.

توضیح کوتاه درباره بازی های Indie:
بازی های Indie به بازی های مستقلی گفته میشود که گروه های توسعه دهندگان کوچک و بدون پشتوانه مالی آنها را میسازند. در این بازی ها خلاقیت و نوآوری یک نکته مهم حساب میشود. امروزه هم بخش های مولتی پلیر آنلاین به این بازی ها اضافه شده است.

یک موتور بازی سازی ۳D، یک موتور فیزیکی است که قوانین فیزیک و رفتار همه اشیاء را مدیریت میکند. همچنین وظیفه رندر کردن و تولید گرافیک، نورپردازی و قوانین فیزیکی مثل جاذبه و گشتاور و حتی بعضی از المنت های گیم پلی، به عهده آن میباشد. اگر شما میخواهید یک موتور سه بعدی را از ابتدا خودتان بسازید، احتیاج دارید که کدهای همه چیز را بنویسید. مثلا از زمانی که یک شیشه از روی میز می افتد باید همه قوانین فیزیکی را کدنویسی کنید تا هنگامی که ارتعاش میکند و نور را بازتاب میدهد.

بازی های indie موتور بازی سازی unity3d

انجام دادن همین کار در موتور بازی سازی Unity3D اینگونه است که شما باید یک مدل سه بعدی از لیوان بسازید، سپس وزن و جاذبه و موقعیت آنرا روی میز در دنیای بازی مشخص کنید؛ همین! تفاوت در این است که با روش اول باید یک تیم برای چند ماه کار کنند ولی با روش دوم، یک نفر با چند کلیک و چند ثانیه میتواند همان خروجی را بگیرد.

در حالیکه موتور های بازی سازی سه بعدی زیاد دیگری وجود دارند (مانند Unreal 4)، موتور بازی سازی Unity3D یکی از ساده ترین ها میباشد و رابط کاربری اش، آنرا به یکی از موارد محبوب بازی ساز ها تبدیل کرده است. همچنین یکی دیگر از مریت های آن، توانایی تولید بازی برای چندین پلتفرم به صورت واقعی میباشد. یعنی میتوانید یک بازی با موتور بازی سازی Unity3D بسازید و آنرا برای اندروید، iOS، ویندوز، ویندوز موبایل، MacOS، لینوکس و حتی PS4 و Xbox One منتشر کنید.


چه کسانی نباید از موتور بازی سازی Unity3D استفاده کنند؟

کسانی که نباید از موتور بازی سازی unity3d استفاده کنند

اگر قصد دارید یک بازی معمولی موبایل بسازید، مخصوصا اگر سه بعدی باشد، استفاده از موتور بازی سازی Unity3D بهترین انتخاب و یک تجربه لذت بخش خواهد بود.

تنها مواقعی که محدودیت های یونیتی ممکن است سر راه شما قرار بگیرند، هنگامی است که شما بخواهید بیشترین عملکرد ممکن را از اندروید بیرون بکشید تا گرافیک پیشرفته ای داشته باشید. یا هنگامی که بازی شما مکانیک بسیار خاص و یگانه ای داشته باشد که ساختن آن از صفر بسیار ساده تر باشد.

اگر شما هم این قصد را دارید، شاید بهتر باشد درباره استراتژی خودتان تجدید نظر بکنید. مگر اینکه شما زمان بسیار زیاد، بودجه نامحدود و قصد رقابت کردن با عناوین بسیار معروف را نداشته باشید. اگر بازی شما واقعا به یک موتور بازی سازی نیاز ندارد یا کاملا خاص و یگانه است، مطمئنا باید بازی را از صفر (زمین خاکی :دی) بسازید اما هنوز هم نیاز به مهارت زیادی برای درست کردن آن دارید.

البته شما از همه کاره بودن موتور بازی سازی unity3D شگفت زده خواهید شد. فقط کافی است به این فکر کنید که چه بازی های متفاوتی مانند The Room، Lara Craft GO و Deus: EX Fall با آن ساخته شده است. همانطور که میدانید، میتوانید اپلیکیشن های کاربردی هم با یونیتی بسازید.

در نهایت، اگر از اینکه همه چیز را باید خودتان کدنویسی کنید، وحشت کرده اید، Unity میتواند برای شما مناسب باشد. در صورتیکه بسیاری از قوانین فیزیکی و حرکت ها از قبل در آن کدنویسی شده اند. (کلاس های Rigidbody تقریبا همه قوانین فیزیک را پوشش داده اند). اما باز هم ممکن است که برای حرکت های خاص نیاز به اضافه کردن کدهایی به زبان سی شارپ یا جاوا داشته باشید. بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شما میتواند بصورت آنلاین در دوره های آموزشی پیدا بشود. اما فقط برای اینکه به شما اخطار بدهیم، قرار نیست که اصلا با کدنویسی سر و کار نداشته باشید.

بهترین راه برای مطمئن شدن چیست؟ اینکه خودتان دست به کار شوید و ببینید که میتوانید با آن کنار بیایید یا نه. به نظرم استفاده از یونیتی میتواند لذت بخش باشد و ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. زیرا ممکن است شما را به درون دنیای بازی سازی بکشاند.


شروع به کار با موتور بازی سازی Unity3D

شروع به کار با موتور بازی سازی unity3d

اگر متقاعد شده اید که موتور بازی سازی Unity3D برای توسعه بازی های اندروید یک مورد بسیار مناسب است، ممکن است دلتان بخواهد هرچه زودتر کار کردن با آن را شروع کنید. چرا که نه؟

ابتدا باید به آدرس Unity website بروید و روی گزینه Get Unity 5 کلیک کنید تا دانلود آن شروع شود.

خبر خوب این است که یونیتی برای دانلود کاملا رایگان است. اما اگر بخواهید میتوانید برای تهیه نسخه حرفه ای آن، ماهیانه ۷۵ دلار بپردازید. این نسخه به شما دسترسی به یک سری امکانات اضافی را میدهد. مانند Team License برای پروژه های همکاری، اولویت پشتیبانی، قابلیت شخصی سازی صفحه Unity که موقع باز شدن بازی بالا می آید. بعد از اینکه موتور بازی سازی Unity3D را دانلود کردید، باید یک حساب کاربری در سایت ایجاد نمایید.

اگر شما یک استودیو حرفه ای بازی سازی دارید، شاید بهتر باشد که نسخه حرفه ای آن را تهیه کنید. اما اگر یک توسعه دهنده تازه کار و نوپا هستید که منابع مالی زیادی ندارد، نسخه رایگان میتواند همه کارهای شما را انجام بدهد. همچنین همیشه میتوانید بعدا خودتان را از نسخه رایگان به حرفه ای به روز رسانی کنید.

نسخه حرفه ای موتور بازی سازی unity3D

در کنار خود موتور بازی سازی Unity 3D، شما نیاز به یک شبیه ساز اندروید یا یک دستگاه واقعی دارید که بازی ها را روی آن تست کنید. اگر بازی شما به سبک اکشن است، پیشنهاد میکنم از یک دستگاه واقعی استفاده کنید. زیرا شبیه ساز های اندروید سرعت پایینی دارند. علاوه بر اینها شما نیاز به Android SDK و JDK هم روی کامپیوتر خود دارید. دقیقا همانطور که وقتی میخواهید یک اپلیکیشن را در اندروید استودیو بسازید، به آنها نیاز دارید. این دو برای این هستند که به یونیتی اجازه بدهند پروژه شما را به عنوان یک بازی اندروید ذخیره و اشکال یابی بکند. پس یعنی تا انتهای فرآیند ساخت بازی، به آنها نیازی پیدا نمیکنید.

یک چیز دیگر که به آن نیاز دارید، Visual Studio میباشد. یا اینکه میتوانید از محیط های برنامه نویسی دیگری برای زبان های سی شارپ یا جاوا استفاده کنید مانند MonoDevelop. این محیط ها برای ویرایش اسکریپت ها در یونیتی به کار می آیند. پس یعنی وقتی بخواهید یک خصوصیت جدید را به بازی خودتان اضافه کنید، باید یک پروژه سی شارپ ایجاد کنیم که این اتفاق در محیط برنامه نویسی (IDE) مخصوص به آن زبان می افتد.

وقتی همه این موارد را تهیه کردید، آمادگی اجرا کردن Unity را دارید.


رابط کاربری یونیتی

رابط کاربری موتور بازی سازی unity3d

اگر علاقه داشته باشید، میتوانیم در آینده یک دوره آموزشی برای موتور بازی سازی Unity تهیه کنیم و در سایت برنامه چی قرار بدهیم. اما در این مقاله فقط میخواهیم یک نگاه گذرا به همه قسمت ها داشته باشیم.

ویرایشگر یونتی از تعداد زیادی پنجره تشکیل شده است که شما میتوانید پروژه خودتان را دستکاری کنید و ببینید. به عنوان مثال پنجره ی #Scene، سطح شما و تمامی دستیابی هایتان را نشان میدهد. شما میتوانید از راهنماها یا مدل های سه بعدی استفاده کنید و آنها را هرجایی که میخواهید قرار بدهید، زوم کنید و از زوم خارج شوید تا دنیای خودتان را بسازید.

کنار این مورد، میتوانید پنجره Hireachy را ببینید. اینجا میتوانید یک لیست کامل از همه دارایی هایی که در حال استفاده شدن و اجرا هستند را ببینید. (یعنی آنهایی که در این سطح یا در این صحنه در حال استفاده شدن هستند). درنتیجه شما میتوانید چیزهایی مانند راهنماها، مدل ها، صداها و غیره را به راحتی پیدا کنید و آنها را روی صحنه خودتان هایلایت کنید.

interface موتور بازی سازی unity3d

هنگامی که یک آیتم را چه در hireachy و چه در scene انتخاب کنید، اطلاعاتی درباره آن در قسمت Inspector برای شما نشان داده میشود. اینجا جایی است که شما میتوانید خصوصیات را مشخص کنید، اسکریپت ها را به آن بچسبانید یا متغیر ها را بازدید کنید. همچنین میتوانید اندازه چرخش ها را تغییر بدهید، تشخیص دهنده برخورد اضافه کنید و همچنین ترتیب نمایش آنها در لایه و غیره را هم تعیین کنید.

پنجره Project هم مکانی است که میتوانید همه فایل های مربوط به پروژه خودتان را ببینید. شاید همه اینها در حال حاضر درون صحنه شما استفاده نشوند، اما آماده به کار گرفته شده شدن هستند. اساسا این پنجره یک فایل اکسپلورر است که اگر کارتان را خوب انجام داده باشید، فایل های شما در پوشه های درستی قرار گرفته اند. پوشه هایی که بیشتر از بقیه با آنها سروکار دارید اینها هستند: پوشه Scripts (که محل نگهداری کدهایی است که برای بازی خود نوشته اید) و پوشه Prefabs که در این قسمت مشاهده میکنید. Prefab ها دارایی هایی هستند که رفتار، اسکریپت و متغیر های از پیش تعیین شده ای دارند و شما میتوانید برای دسترسی سریع از آنها استفاده کنید. مزیت بهتر این است که وقتی شما از prefab استفاده میکنید، به راحتی میتوانید تغییراتی را در کل بازی به وجود بیاورید که در همه scene ها بازتاب خواهد داشت. یعنی مثلا میتوانید در یکی از موارد تغییری ایجاد کنید و این تغییر بلافاصله روی همه المان هایی که با استفاده از آن ساخته شده اند، منعکس خواهد شد.

پنجره Game جایی است که شما قادر هستید بازی خود را در آن تست بکنید. پنجره Console هم به شما اشکال های بازی را نشان میدهد. از طریق Asset Store هم میتوانید دارایی های آماده ای مانند راهنماها، افکت ها، صداها، اسکریپت ها و چیز های دیگری را به پروژه خود اضافه کنید.


چگونه یک نمونه بسازیم

ساختن نمونه در موتور بازی سازی unity3d

مطمئنا پنجره های بیشتری وجود دارند. اما این مواردی که گفته شد آنهایی بودند که بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. سعی کنید تعدادی دارایی به پروژه خود اضافه کنید و دکمه play را بزنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

هنگامی که کاملا احساس کردید آماده شده اید و علاقه دارید، میتوانید از دوره های آموزشی استفاده کنید تا مهارت های خودتان را افزایش بدهید. تعداد زیادی دوره آموزشی برای یونیتی وجود دارد و از نقاط قوت آن میتوان به منابع آموزشی زیاد و انجمن های پشتیبانی قوی اشاره کرد. پس میتوانید دوره های آموزشی زیادی را به زبان انگلیسی در اینترنت پیدا کنید. اگر میخواهید کارهای خودتان را سرعت بدهید و کدهای کاربردی تر را یاد بگیرید. میتوانید همیشه نمونه های رایگان را پیدا کنید و کمی مهندسی معکوس انجام بدهید.

برای موتور بازی سازی Unity3D تعداد زیادی پروژه آماده وجود دارد که میتوانید به راحتی فوت و فن ها و کدنویسی را بدون اینکه خسته شوید یاد بگیرید. همچنین این پروژه ها یک مرجع بسیار خوب برای کاربرد ها و اینکه بدانید چه چیزهایی ممکن است، میباشند. اما هنوز هم پیشنهاد میکنیم دوره های آموزشی را تهیه و دنبال کنید زیرا به این روش میتوانید یاد بگیرید هرچیزی چگونه در یک پروژه کار میکند. (به زودی دوره آموزشی موتور بازی سازی Unity توسط برنامه چی آماده دانلود میشود).

برای اینکه با یک پروژه شروع کنید، باید Asset Store را که جلوتر آن را معرفی کردیم باز کنید که از این طریق میتوانید به خود یونیتی متصل بشوید. اینجا علاوه بر مواردی که گفته شد، میتوانید بازی ها و پروژه های کامل را از این فروشگاه تهیه کنید. همچنین میتوانید نمونه های رسمی برای یونیتی را از این آدرس پیدا کنید اگر ترجیح میدهید که با مرورگر خودتان دانلود را انجام بدهید. یکی از موارد خوبی که برای شروع مناسب است، ۲D Game Pack میباشد که دارای موارد زیادی برای آموزش شما است.

وقتی هم که آماده شد، میتوانید دکمه play را بزنید تا اجرای بازی را کنترل کنید.


نصیحت هایی برای بازی سازان تازه وارد

نصیحت برای تازه وارد های موتور بازی سازی unity3d

هنگامی که اولین بار یونیتی را اجرا میکنید، احتمالا تصورات و خیالات شما شروع به پرواز کردن میکنند. این موتور بازی سازی یک ابزار قدرتمند، ساده و آسان برای ساختن اپلیکیشن و بازی میباشد.

اما اگر میخواهید برای انتشار دادن چیزی را بسازید، زیاد برای شروع جاه طلبی و زیاده خواهی نداشته باشید. همچنین خیلی زود برای ساختن بازی های سه بعدی برنامه ریزی و شروع نکنید، زیرا احتمالا صد ها ساعت از زندگی تان را اشغال کند.

برای اولین پروژه خودتان سعی کنید یک مورد ساده و آسان بسازید که بتوانید در چند ماه آنها را تکمیل کنید. بازی های سبک دونده بی پایان معمولا خوب کار میکنند و کار زیادی برای شما نمی تراشند. عناوینی مانند Flappy Bird و Super Hexagon نشان دادند که یک اپلیکیشن ساده چقدر میتواند محبوب و معروف بشود. یعنی شما میتوانید از بررسی کردن نظرات و سود ها لذت ببرید، به جای اینکه چندین سال روی پروژه ای کار کنید که نمیتوانید آن را تکمیل کنید.

توسعه اندروید همیشه در محصول نهایی خلاصه نمیشود. گاهی از این جعبه بیرون بزنید، با مهارت خود تفریح کنید و چیزهای شگفت انگیزی بسازید.


نظرات و پیشنهاد خود را با ما در میان بگذارید

آیا تا به حال بازی سازی کرده اید؟ ایا قصد دارید بعد از خواندن این مقاله شروع به بازی سازی بکنید؟ میتوانید نظرات و پیشنهاد های خودتان را با ما و دیگر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

11 در مورد “موتور بازی سازی Unity3D بازی سازی آسان برای اندروید”

  1. سلام
    ایا میتوان بازی هایی در سطح score hero رو تک نفره با یونیتی و با گوشی ساخت و انتشارش داد؟

  2. سلام،میخواستم بدونم برای ساخت بازی ای مانند پابجی آنلاین با یونیتی ،بدون هیچ گروهی( یعنی تک نفره)، چقدر زمان میبرد و آیا اصلا ممکن هست.

    1. سلام دوست عزیز.
      بیشتر چالش و پیچیدگی این نوع بازی ها در قسمت بک اند هست. امکان ساختش هست و با توجه به مهارت و تعداد نفرات شما میتونه از زمانی مثل ۶ ماه تا چند سال هم طول بکشه.

    1. سلام دوست عزیز.
      بله میشه نرم افزار ساخت، اما طبق چیزی که خوندم عملکرد ضعیفی دارن نرم افزارهای ساخته شده با یونیتی. بهتره از این موتور بازی سازی برای ساخت بازی استفاده بشه. شما میتونین با Unity3D بازی های خوبی برای ویندوز بسازین.

    1. سلام دوست عزیز
      خیر بصورت پیشفرض از پایتون پشتیبانی نمیکنه. فقط از جاوا اسکریپت و سی شارپ پشتیبانی میکنه. اما فک کنم میتونین با یه پلاگین به اسم UniPython این قابلیت رو میتونین به Unity3D اضافه کنین.

  3. سلام الان میشه بجای سی شارپ با کاتلین یا جاوا همه کد نویسی های ساخت بازی رو ساپورت کرد و کدوم سرفصل های کاتلین رو برای کدنویسی بازی سازی اندروید باید یاد گرفت؟

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز. برای بازی سازی هم میتونین از جاوا یا کاتلین استفاده کنید. با استفاده از این زبان ها میتونین موتور بازی سازی را از ابتدا بسازید. اما استفاده از موتور بازی سازی میتونه خیلی از کارها رو براتون راحت تر بکنه و فرآیند ساخت رو سریعتر بکنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا