آموزش نصب JDK و نصب اندروید استودیو

آموزش نصب JDK و نصب اندروید استودیو

اگر میخواهید برنامه نویسی جاوا را شروع کنید، نیاز دارید تا پیش نیاز هایی را روی کامپیوتر خودتان نصب کنید. در این جلسه از دوره آموزش جاوا سایت برنامه چی قرار است آموزش نصب JDK (جاوا) و همچنین نصب اندروید استودیو (محیط برنامه نویسی جاوا) را آموزش بدهیم. مراحل زیر را همراه با برنامه چی دنبال کنید.

در این جلسه چه چیزهایی یاد میگیریم؟
محیط های برنامه نویسی محبوب برای جاوا
آموزش نصب JDK (جاوا) به همراه فیلم
فیلم آموزش نصب اندروید استودیو
فیلم آموزش نصب ایکلیپس یا Eclipse
دانلود فایل PDF این جلسه
جلسه بعد چه چیزی یاد میگیریم؟


محیط های برنامه نویسی محبوب برای جاوا

برای نوشتن برنامه های جاوا به یک ویرایش کننده متن هم نیاز خواهید داشت. در این قسمت سه مورد از ویرایشگر هایی که بیشتر از بقیه برای نوشتن برنامه های جاوا استفاده میشوند را به شما معرفی میکنیم (به جز اندروید استودیو). پس از آن به آموزش نصب JDK میپردازیم:

  • نوت پد: در سیستم های ویندوزی شما میتوانید از ویرایشگر های متن ساده مانند نوت پد و نوت پد پلاس پلاس هم برای نوشتن کد های جاوا استفاده بکنید. اما این نرم افزار ها قدرت اجرا و اشکال یابی متن شما را ندارند. پس پیشنهاد میکنم از یکی از دو مورد بعدی استفاده بکنید.
  • NetBeans (نت بینز): یک محیط برنامه نویسی متن باز برای زبان جاوا است. که میتوانید آن را از سایت رسمی نت بینز دانلود کنید. (احتمالا به دلیل تحریم ها نتوانید به راحتی نرم افزار را دانلود کنید، به همین دلیل بهتر است از سایت های فارسی زبان آن ها را تهیه کنید). آموزش دانلود و نصب این محیط برنامه نویسی را در ادامه همین جلسه خواهیم داد.
  • Eclipse (ایکلیپس): این محیط برنامه نویسی هم بصورت اختصاصی برای زبان جاوا و به صورت متن باز ساخته شده است. در این دوره آموزشی ما با همین محیط برنامه نویسی کار میکنیم تا با مشکلات کمتری روبرو بشویم. میتوانید این محیط برنامه نویسی را از سایت رسمی ایکلیپس دانلود کنید. (باز هم اگر مشکلی بود میتوانید از سایت های ایرانی استفاده کنید). آموزش دانلود و نصب این محیط برنامه نویسی را هم در ادامه همین جلسه میتوانید مشاهده کنید.

محیط برنامه نویسی که ما در این دوره از آن استفاده خواهیم کرد، Android Studio نام دارد و آموزش نصب JDK و محیط برنامه نویسی اندروید استودیو را در ادامه همین جلسه میتوانید ببینید.


آموزش نصب JDK (جاوا) به همراه فیلم

JDK لوگو

برای نصب ماشین مجازی جاوا میتوانید JDK که مخفف Java Development Kit میباشد، یا JRE که مخفف Java Runtime Environment هست را روی کامپیوتر خود نصب کنید. JDK داخل خودش JRE را دارد. یعنی با نصب JDK بصورت اتوماتیک JRE هم روی دستگاه شما نصب میشود. بنابراین ما فقط JDK را نصب میکنیم و ادامه میدهیم.

  1. در ابتدا باید کیت توسعه جاوا یا همان JDK را روی کامپیوتر خود نصب نمایید تا بتوانید برای نصب اندروید استودیو اقدام کنید. این نرم افزار به نام JDK یا Java Development Kit را میتوانید بصورت رایگان از این آدرس دانلود کنید. (البته ایران تحریم شده توی این سایت و باید آی پی خود را تغییر بدهید). البته راه آسان تر این است که این نرم افزار را از سایت های ایرانی دانلود کنید. با جستجوی عبارت “دانلود java development kit” در گوگل، آخرین نسخه آن را دانلود کنید.
  2. فایل های دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید. فایل نصبی با فرمت exe را اجرا کنید تا مراحل نصب بالا بیاید و نصب را شروع کنیم.
  3. بعد از اتمام نصب باید جاوا را به کامپیوتر خود معرفی کنید. این عمل بصورت خودکار انجام نمیگیرد و باید دستی آن را وارد کنید. برای اینکار میتوانید در ویندوز ۱۰، در قسمت جستجوی منو استارت، عبارت Environment Variables را وارد کنید و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

راه دیگر این است که روی My Computer روی صفحه اصلی خودتان کلیک راست کنید و گزینه Properties را کلیک کنید. سپس از منویی که در سمت راست صفحه قرار دارد، گزینه Advanced System Settings را کلیک کنید. یک پنجره کوچک باز میشود که در انتهای آن باید گزینه Environment Variables را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده، دو قسمت کلی به نام های User Variables و System Variables وجود دارند. در قسمت System Vaiables، گزینه Path را پیدا کنید. سپس روی کلید Edit کلیک کنید و در پنجره باز شده کلید New را بزنید. عبارت زیر را کپی کنید و به این قسمت اضافه کنید. سپس همه پنجره ها را OK کنید. مراحل نصب JDK به پایان رسید. اکنون باید نرم افزار اندروید استودیو را برای نوشتن کد های جاوا، نصب کنیم.


فیلم آموزش نصب اندروید استودیو

نصب اندروید استودیو

در ویدئوی نصب اندروید استودیو شما با مراحل کامل نصب و راه اندازی اندروید استودیو آشنا خواهید شد. در آموزش نصب اندروید استودیو میتوانید این IDE را برای کار کردن با زبان جاوا و برنامه نویسی اندروید روی کامپیوتر خودتان نصب کنید. بعد از آموزش نصب JDK و هماهنگ کردن آن با دستگاه، نصب اندروید استودیو کار نسبتا ساده ای میباشد. اگر شما هم تا کنون برنامه های دیگری را روی دستگاه خود نصب کرده باشید، آموزش نصب اندروید استودیو اصلا موضوع دشواری برای شما نخواهد بود.

دقت کنید که قبل از نصب اندروید استودیو باید JDK را روی کامپیوتر خودتان به درستی نصب کرده باشید که در ابتدای این جلسه درباره آن توضیحات کامل را ارائه داده ایم.


فیلم آموزش نصب ایکلیپس یا Eclipse


سوالات خودتان را بپرسید

در این جلسه درباره نصب اندروید استودیو و نصب JDK روی کامپیوتر شما صحبت کردیم. اگر در هر قسمتی سوال یا مشکلی وجود دارد یا اینکه نیاز به توضیحات بیشتری هست، سوالات خودتان را میتوانید از قسمت نظرات (همین پایین) بپرسید.


جلسه بعد چه چیزی یاد میگیریم؟

در جلسه بعدی قواعد نوشتن زبان جاوا که به آن سینتکس گفته میشود را با هم یاد میگیریم. همچنین با اعضای تشکیل دهنده ی این زبان مثل شئ، کلاس، متد و غیره بصورت پایه ای آشنا میشویم تا در جلسه های آینده مفصل تر درباره آنها بحث کنیم. با ما همراه باشید.

درباره نویسنده

25 در مورد “آموزش نصب JDK و نصب اندروید استودیو”

  1. فاطمه محرمی

    سلام خسته نباشید
    من برنامه اندروید استودیو رو نصب کردم ولی هر وقت میزنم رو ایتم برنامه میخواد از اول نصب کنه :/ چرا؟
    من ایتم اشتباهی انتخاب میکنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز.
      حس میکنم شما اشتباها روی آیکون نصب کننده نرم افزار کلیک میکنین دوباره. وقتی که نصب نرم افزار تموم شد، اون فایل نصبی (یعنی همون فایلی که دانلود کردین) رو حذف کنین، به اون مسیری که اندروید استودیو رو نصب کردین مراجعه کنین و نرم افزار رو از اونجا باز کنین. یا توی قسمت سرچ ویندوز بنویسین Android Studio تا آیکن اجرایی نرم افزار نصب شده رو بیاره براتون.

  2. سلام خدمت شما .ممنونم برای فیلم های آموزشی/ ممنون میشم sdkرو برام ارسال کنید

    1. سلام و خسته نباشید دوست عزیز.
      بهتره فایل های SDK رو از توی SDK Manger خود نرم افزار اندروید استودیو دانلود کنین.
      دقت کنین که یه نرم افزار تغییر آی پی احرا کنین و از قسمت HTTP Proxy توی SDK Manager حتما گزینه Atuo Detect Proxy Settings فعال شده باشه تا به مشکلی برخورد نکنین.
      بازهم اگر سوالی بود در خدمتم.

  3. سلام
    اول میخوام تشکر کنم بابت آموزش های جامع و مفیدتون و بعد مشکلی که من با IDE دارم نشون دادن ارور زیره :
    ۰۲:۱۶ AM Gradle sync failed: No cached version of org.ow2.asm:asm-analysis:7.0 available for offline mode.
    Consult IDE log for more details (Help | Show Log) (14 s 862 ms)

    1. سلام و خسته نباشید.
      ممنونم از کامنت خوبتون دوست عزیز و خوشحالم که براتون مفید بوده این مقاله.
      این ارور به دلیل این به وجود میاد که Gradle نتونسته فایل های خودش رو کامل دانلود کنه برای پروژه. میتونین اول از راهی که میگم Offline Mode رو خاموش کنین توی اندروید استودیو:
      File>Settings>BuildTools>Gradle
      و توی این قسمت گزینه ی Offline Work رو غیرفعال کنین. بعدش باید پروژه رو rebuild کنین.

      قدم دوم:
      برای اینکه مطمئن بشین ارتباط اندروید استودیو با اینترنت درست برقرار هست، باید یک نرم افزار تغییر آی پی اجرا کنین و بعد توی قسمت SDK Manager و از بخش HTTP Proxy تیک گزینه زیر رو بزنین:
      Automatically Detect Proxy Settings
      بعد از اینکار یبار پروژه رو ببندین و دوباره باز کنین به احتمال خیلی زیاد درست میشه.

    1. سلام دوست عزیز. خسته نباشید.
      این SDK هایی که توی ویدئو گفتم الان دیگه قدیمی شدن و توی ورژن های جدیدتر اندروید استودیو دیگه دردسرهای قدیم رو ندارین. پیشنهاد میکنم از توی خود SDK Manager اندروید استودیو اون مواردی که میخواین رو دانلود کنین تا پوشه بندی ها و همه موارد اتوماتیک تنظیم بشه.
      باز هم سوالی داشتین در خدمتم.

  4. با سلام و تشکر فراوان از آموزش گام به گام و خوبتون.
    من هنگامی که فایل رو اجرا میکنم و فولدر work space رو براش مشخص میکنم و برنامه رو لانچ میکنم ، یک اروری برام میاد که تو فایل مشخص شده ام ی log هستش که مشکل رو اونجا گفته که البته هیچی هم نیست، اگرمیشه لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم تا مشکل حل شود.
    با تشکر فروان

  5. علیرضا بهره دار

    با سلام
    در متن گفته شده “….JRE داخل خودش JDK را دارد. یعنی با نصب JRE بصورت اتوماتیک JDK هم روی دستگاه شما نصب میشود.”
    که این مطلب کاملا برعکس هست…JDK در بر گیرنده JRE هست نه برعکس.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا