در برنامه نویسی جاوا حتما نیاز خواهید داشت که با اعداد هم سر و کله بزنید، خب اگر ابزار آن را بلد نباشید چگونه میخواهید کارهای خودتان را جلو ببرید؟ خبر خوب این است که برای کار با اعداد در جاوا کلاس Numbers میتواند به شما کمک های زیادی بکند. برای یادگیری با برنامه چی همراه باشید. (منبع نوشته: TutorialsPoint)
در این جلسه چه چیزهایی یاد میگیرید؟
پیش نیاز برای کار با کلاس Numbers
متد های کلاس Numbers در جاوا
در جلسه بعدی چه چیزی یاد میگیریم؟
پیش نیاز برای کار با کلاس Numbers
هنگام کار با اعداد در جاوا و کلاس Numbers حتما از داده های اولیه (Primitive DataType) مانند byte، int، long، double و غیره استفاده میکنیم. پس اگر هنوز با این موارد آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم به لینک زیر سری بزنید. به عنوان مثال هم میتوانید کادر زیر را ببینید:
مثال
int i = 5000; float gpa = 13.65; double mask = 0xaf;
به هرحال گاهی اوقات نیاز داریم به جای استفاده از انواع داده های اولیه، از آبجکت ها استفاده کنیم. برای این کار، درون جاوا کلاس هایی به نام کلاس های wrapper وجود دارد.
همه این کلاس های wrapper (که شامل Integer، Long، Byte، Double، Float، Short میشوند و دقت کنید که این موارد چون کلاس هستند، نامشان با حروف بزرگ شروع شده است). زیر مجموعه یا Subclass های کلاس Numbers برای کار با اعداد در جاوا هستند.
آبجکت هایی که از کلاس های wrapper میسازیم، شامل همان مقدار داده اولیه ای است که به آن داده ایم. یعنی به عبارت دیگر داده های Primitive را بسته بندی میکنند. این تبدیل شدن را در جاوا به عنوان Boxing میشناسیم و این کار توسط کامپایلر انجام میشود. بنابراین، وقتی که از یک کلاس wrapper استفاده میکنید، فقط کافیست که مقدار را به عنوان آرگومان به متد Constructor آن کلاس پاس بدهید.
سپس آبجکت کلاس Wrapper دوباره به داده Primitive تبدیل میشود و این فرآیند هم Unboxing در جاوا نامیده میشود. باید بدانید که کلاس Numbers هم عضوی از پکیج java.lang میباشد.
در این قسمت یک مثال از Boxing و Unboxing در جاوا مشاهده میکنید.
مثال
public class Test { public static void main(String args[]) { Integer x = 5; // boxes int to an Integer object x = x + 10; // unboxes the Integer to a int System.out.println(x); } }
این کدها خروجی زیر را تولید میکنند.
خروجی
۱۵
وقتی که x را میخواهیم درون یک مقدار integer بریزیم، کامپایلر بصورت اتوماتیک این integer را بسته بندی میکند زیرا x یک آبجکت Integer است. بعدا x آنباکس میشود و میتواند به عنوان یک integer استفاده بشود.
متد های کلاس Numbers در جاوا
در این جدول یک لیست کامل از متد هایی که درون کلاس Numbers برای کار با اعداد در جاوا وجود دارد را یکجا جمع کرده ایم. برای آشنایی بیشتر و جزئیات کامل میتوانید روی اسم هر متد کلیک کنید.
ردیف | نام متد و توضیحات |
---|---|
1 | متد xxxValue این متد یک آبجکت از کلاس Number را به داده اولیه تبدیل میکند. |
2 | متد compareTo مقدار همین آبجکت Number را با آرگومان مقایسه میکند. |
3 | متد equals بررسی میکند که آیا مقدار آبجکت Number با آرگومان ورودی برابر است یا نه. |
4 | متد valueOf یک آبچکت Integer را از داده اولیه ای که مشخص کردیم برمیگرداند. |
5 | متد toString یک آبجکت String از داده int یا آبجکت Integer برمیگرداند. |
6 | متد parseInt این متد برای گرفتن داده اولیه از یک آبجکت String به کار میرود. |
7 | متد abs مقدار قدر مطلق آرگومان داده شده را برمیگرداند. |
8 | متد ceil کوچکترین عدد صحیحی که از آرگومان بزرگتر است را برمیگرداند. |
9 | متد floor بزرگترین عدد صحیحی که از آرگومان کوچکتر است را برمیگرداند. |
10 | متد rint نزدیکترین مقدار به آرگومان را در قالب double برمیگرداند. |
11 | متد round نزدیکترین مقدار به آرگومان را در قالب in یا long برمیگرداند. |
12 | متد min کوچکترین مقدار را از بین دو آرگومان برمیگرداند. |
13 | متد max بزرگترین مقدار را از بین دو آرگومان برمیگرداند. |
14 | متد exp مقدار e را به توان پارامتر ورودی میرساند و حاصل را برمیگرداند. |
15 | متد log مقدار لگاریتم طبیعی پارامتر ورودی را برمیگرداند. |
16 | متد pow این متد آرگومان اول را به توان آرگومان دوم میرساند و نتیجه را برمیگرداند. |
17 | متد sqrt مقدار رادیکال با ریشه ۲ آرگومان را حساب میکند. |
18 | متد cos مقدار کسینوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند. |
20 | متد tan مقدار تانژانت آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند. |
21 | متد asin مقدار سینوس معکوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند. |
22 | متد acos مقدار کسینوس معکوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند. |
23 | متد atan مقدار تانژانت معکوس آرگومان را حساب میکند و نتیجه را برمیگرداند. |
24 | متد atan2 مختصات مستطیلی را به مختصات قطبی تبدیل میکند. |
25 | متد toDegrees مقدار پارامتر ورودی را به درجه تبدیل میکند و حاصل را برمیگرداند. |
26 | متد toRadians مقدار پارامتر ورودی را به رادیان تبدیل میکند و حاصل را برمیگرداند. |
27 | متد random یک عدد تصادفی (رندوم) را تولید میکند. |
در جلسه بعدی چه چیزی یاد میگیریم؟
در جلسه بعدی درباره کلاس Character در جاوا صحبت میکنیم. در قسمت بعدی یاد میگیرید که چگونه از آبجکت های کلاس Character و داده اولیه char استفاده کنید. با ما همراه باشید.